Gjest Tex Skrevet 5. september 2004 #1 Skrevet 5. september 2004 Som hetero kvinne gift med en mann, faller det seg for meg naturlig å vite hvilken rolle jeg skal innta i ekteskapet. Foruten rollen som meg selv, skal jeg fylle kvinnerollen, den rollen som samfunnet har gitt meg gjennom tusener av år. Min mann tar på seg mannsrollen, og sammen utfyller vi hverandre perfekt. Jeg og min beste venninde har ofte spøkt med at et ekteskap oss i mellom ville ha vært det perfekte, rent bortsett fra at det ville vært rent platonisk. Vi ville ha visst hvilke roller vi skulle ha inntatt, rollen som hverandres venninder. I en homofilt samliv, der begge naturligvis er av samme kjønn, hvordan blir den såkalt rollefordelingen? Hvem stryker gardiner og hvem hogger ved for å sette det helt på spissen? Er rollemønsteret avklart på forhånd eller går man opp stien underveis? Og hva er egentlig annerledes, rent bortsett fra at det er to xx eller to xy, i stedet for en av hver?
Veronal Skrevet 5. september 2004 #2 Skrevet 5. september 2004 I en homofilt samliv, der begge naturligvis er av samme kjønn, hvordan blir den såkalt rollefordelingen? Hvem stryker gardiner og hvem hogger ved for å sette det helt på spissen? Er rollemønsteret avklart på forhånd eller går man opp stien underveis? Og hva er egentlig annerledes, rent bortsett fra at det er to xx eller to xy, i stedet for en av hver? Det blir vel ikke annerledes enn i andre heterofile samliv uten stereotyp kjønnsrollefordeling. I vårt heterofile samliv så jobber begge i hagen, begge lager mat, begge vasker tøy (overvekt på mannen), begge vasker hus (overvekt på mannen), begge rydder (overvekt på meg) og begge mater dyrene (overvekt på mannen). Verkstedet reparerer bilen. Begge maler hus, men mannen står mer i stige enn meg. Begge skal ha 50% omsorg for barnet fra starten av når det går inn for landing i mars.
Gjest Embla s Skrevet 5. september 2004 #3 Skrevet 5. september 2004 Jeg tror ethvert forhold må "gå seg til" og finne sine roller (når det gjelder arbeidsfordeling og ansvarsområder). Det er ikke gitt at kvinnen er den flinkeste eller den som er mest interessert i samtlige typiske kvinnesysler og visa versa. Det er vel også slik at de typiske "kvinneoppgavene" er flere enn "manneoppgavene" (kanskje en etterlevning fra tider da kvinnen jobbet hjemme mens mannen jobbet "på jobben"? Nå som begge ofte jobber "på jobben" er man jo nødt til å fordele arbeidet hjemme slik at det blir nogenlunde lik arbeidsbyrde, og jeg vil tro at dekkskifte og gressklipping/snømåking tar mindre tid enn daglig rydding/renhold/matlaging/klesvask/etc Jeg kjente et homofilt ektepar. Der var den ene utadvendt, kreativ, kunstnerisk og kanskje litt "uansvarlig" i fht økonomi, men en racer på kjøkkenet. Den andre delen av dette forholdet var stille og rolig, nøktern og forsiktig. Han hadde en ansvarsfull 9-16 jobb og var opptatt av at leiliegheten skulle være ren og pen. Ut fra dette var deres arbeidsdeling (slik jeg så det i praksis) at den ene tok seg av økonomi, husvask etc mens den andre tok seg av matlaging, innredning, sosiale ting (brev, gaver, holde kontakt med venner etc).
Gjest TomKrus Skrevet 5. september 2004 #4 Skrevet 5. september 2004 I en homofilt samliv' date=' der begge naturligvis er av samme kjønn, hvordan blir den såkalt rollefordelingen?[/quote'] Slik den faller seg naturlig, som i et heteroseksuelt forhold uten roller bestemt av andre enn de som er i forholdet.
Gjest gjest1 Skrevet 5. september 2004 #5 Skrevet 5. september 2004 Som hetero kvinne gift med en mann, faller det seg for meg naturlig å vite hvilken rolle jeg skal innta i ekteskapet. Foruten rollen som meg selv, skal jeg fylle kvinnerollen, den rollen som samfunnet har gitt meg gjennom tusener av år. Min mann tar på seg mannsrollen, og sammen utfyller vi hverandre perfekt. Jøss! Det er som om Simone de Beauvoir, kvinnesakskampen, og likestillingsdebatten aldri har skjedd.
Shagya Skrevet 5. september 2004 #6 Skrevet 5. september 2004 Må man fordele roller da ? Kan man ikke ta det slik det faller naturlig ?
Gjest Tex Skrevet 5. september 2004 #7 Skrevet 5. september 2004 Jøss! Det er som om Simone de Beauvoir, kvinnesakskampen, og likestillingsdebatten aldri har skjedd. Vel, her i huset innebærer det at jeg tar meg av de estetiske tingene mens han gjør grovarbeidet. Passer meg perfekt. Men du liker kanskje å skifte dekk på bilen?
Hu i Svingen Skrevet 5. september 2004 #8 Skrevet 5. september 2004 Jøss! Det er som om Simone de Beauvoir, kvinnesakskampen, og likestillingsdebatten aldri har skjedd. Jeg skifter gjerne dekk jeg! Så lenge jeg slipper å lage mat i hvert fall...
Gjest gjest1 Skrevet 5. september 2004 #9 Skrevet 5. september 2004 Vel, her i huset innebærer det at jeg tar meg av de estetiske tingene mens han gjør grovarbeidet. Passer meg perfekt. Men du liker kanskje å skifte dekk på bilen? Har aldri skiftet et dekk i hele mitt liv, jeg, så jeg aner ikke om jeg liker det. Men siden vi ikke har bil er det heller ikke problemstilling. Hos oss er det stort sett mannen som tar seg av det estetiske, og så deler vi på grovarbeidet. Men det er da heller ikke saken. Målet er jo ikke å bytte om på de tradisjonelle rollene slik at menn gjør 'kvinnearbeid' og kvinner gjør 'mannsarbeid'. Målet er (etter mitt syn) at rollene fordeles etter partneres evner, talenter, ønsker og behov. Og ikke at man glir inn i 'kvinneroller som faller naturlig.'
Gjest GreenSky Skrevet 5. september 2004 #10 Skrevet 5. september 2004 Som hetero kvinne gift med en mann, faller det seg for meg naturlig å vite hvilken rolle jeg skal innta i ekteskapet. Foruten rollen som meg selv, skal jeg fylle kvinnerollen, den rollen som samfunnet har gitt meg gjennom tusener av år. Min mann tar på seg mannsrollen, og sammen utfyller vi hverandre perfekt. Hva mener du med det egentlig? Kan du utdype.
Gjest Madley Skrevet 6. september 2004 #11 Skrevet 6. september 2004 Vi har ei grei fordeling; Kona mi vasker gulv og kopper( for det hater jeg) Jeg forholder meg til klesvask og alt det innebærer, lager mat(for hun kan ikke!) og resten deler vi på. Dekkskifte gjør vi sammen av praktisk årsaker og ingen av oss liker å måke snø, så det krangler vi om Egentlig så tror jeg dette med kjønnsroller har utspilt sin rolle litt. De fleste jeg kjenner gjør det som må gjøres uten å tenke over hvilken rolle de har i husholdningen. Vi er to jenter som tilfeldigvis er gift med hverandre. Men ingen av oss er mannen i forholdet. For vi er jo to jenter tross alt. Og hvem som gjør hva er for meg uinteressant, bare det blir gjort! Så får likestillingskampen seile sin egen sjø, så lenge den ikke handler om like rettigheter og lik lønn for likt arbeid.
Ingeborg Skrevet 6. september 2004 #12 Skrevet 6. september 2004 Så enig med deg, Madley, i at mye av de tradisjonelle tankene om kjønnsroller i hjemmet har utspilt sin rolle. Hos oss deler vi temmelig 50-50: * Jeg vasker klær (for han misfarger dem når han prøver). * Han lager mest hverdagsmat * Han vasker gulv, jeg tørker støv og rydder * Jeg baker kaker, han baker brød ... bil har vi ikke. Han gjør mest snømåking, men jeg tar i et tak jeg også.
Gjest Anonymous Skrevet 6. september 2004 #13 Skrevet 6. september 2004 Jeg får vel pepper nå, men pytt pytt. Er det ikke slik at det er kvinnen som "bestemmer" hvilke rolle mannen skal ha i huset.?? Hun deler ut oppgaver. DU skal gjøre ditt og datt i dag. Hun overlater nødig typiske kvinneting til mannen? Hvem kvinne er det som sender mannen på byen for å kjøpe nye gardiner? Ofte kommer kvinnen hjem med nye gardiner uten å ha spurt mannen om hva han synes. Se på par som får sitt første barn. Mor overvåker fars stell osv nøye. Forteller han hva han skal gjøre osv. Kvinner har det med seg hjemmefra kansje,? far kan lite om feminine ting. Kvinne og mannsgreie. Hvem kvinne overlater finkjolen til mannen for å vaske og stryke den? Hører sjelden kvinner spør mannen om hva han har lyet til å gjøre/tenke seg når det gjelder husarbeide. Har møtt par der hvor han har klart seg veldig godt med å bo alene. Det gjelder opppussing, farvevalg, innkjøp av tekstiler og vask/stell av tøy. baking osv...Så blir de par. Kanse med en kvinne som ikke har den erfaringen som han. Han blir plukket frahverandre. Du skal /ikke skal. Skulle han finne på og anskaffe nye gardiner eller lignende, ville hun blitt hysterisk. Det er også opplest og vedtatt at mor har den bete omsorgsevnen. Mannen klarer ikke og være alene med et spedbarn. Ingen ting tyder på at far ikke greier det, men mor mener det.... Hva med selskaper? Det er kvinnen som foretar innkjøp av duker,lys og servietter og dekker et sirlig vakkert bord. Mannen klarer ikke det. jeg tror ikke bare at det er at de har delt rollene naturlig mellom seg. Det er visse områder mannen IKKE skal gå inn på. De er ofte et minefelt.
Gjest Fighter Skrevet 6. september 2004 #14 Skrevet 6. september 2004 Det er mulig det er sånn hos deg, gjest. Men her er det ikke jeg som bestemmer hva han skal gjøre. Heller omvendt. Det er ofte jeg kommer hjem(eller står opp om morgenen så har han ommøblert eller rundvakset leiligheta. Når det gjelder hverdagsting gjør han det han er flink til(bil og tekniske duppeditter) og jeg det jeg er flink til(mat, gavekjøp o.l.) Ellers gjør vi det vi ser at må gjøres. Ingen regel for hvem som tar klesvask eller oppvask. Han tar snømåking og andre fysisk tunge ting. Ikke fordi jeg kommanderer han til det, men fordi han ser på det som sin jobb ettersom jeg ikke klarer/bør gjøre det.
Arkana Skrevet 6. september 2004 #15 Skrevet 6. september 2004 Hvorfor er det selvsagt at en kvinnes rolle er husarbeid og en manns rolle er snekring og bilen? Er det slik at et lesbisk ektepar lar hagen og bilen forfalle, eller at et homofilt ektepar lar hybelkaninene formere seg i det uendelige? Jeg tror du forestiller deg et problem som aldri har eksistert.
Gjest Anonymous Skrevet 6. september 2004 #16 Skrevet 6. september 2004 Noen har glemt å fortelle meg at det finnes nedlagte roller samboern og jeg skal fylle. Trodde et bra samvær besto i å leve sammen, ha samlivet som prsjekt og dermed gi og ta litt hver. Man gjør det man er flink til og har lyst til - og deler på resten.
Arkana Skrevet 6. september 2004 #17 Skrevet 6. september 2004 Jeg får vel pepper nå, men pytt pytt. Er det ikke slik at det er kvinnen som "bestemmer" hvilke rolle mannen skal ha i huset.?? Mulig er det slik hos deg, men slik er det ikke hos oss. Samboeren min er heldigvis en voksen mann som selv kan se hva som trengs å gjøres, jeg trenger ikke vokte ham.
Gjest Gjestesen.... Skrevet 6. september 2004 #18 Skrevet 6. september 2004 Er enig med den som sa at "man gjør det som faller naturlig" - og setter ikke opp noe skjema for at du skal gjøre ditt - og jeg datt. Forøvrig så burde alle leve alene ei stund - slik at man så hva hver enkelt jobb i en husholdning innebærer. Selv bor jeg alene - så jeg gjør både mannsjobbene- og kvinnejobbene jeg da!
Gjest Anonymous Skrevet 6. september 2004 #19 Skrevet 6. september 2004 jeg er selv motstander av faste kjønnsroller - er jente som har jobba i mannsdominerte "tunge" yrker og mener at den viktigste hindringen for en kvinne i et slikt yrke er mindre fysisk styrke. Ofte kommer manglende initiativ/selvtillit i tillegg, men dette blir individuelt. jeg er (hetero, dessverre - mange ganger tror jeg det ville vært lettere å samarbeide med ei jente) samboer i en leid leilighet uten de store oppusningsmuligheter og uten ansvar for vedlikehold utendørs. Vi har en bil, men ingen av oss er i stand til å mekke så mye på den. Jeg krever heller ikke denne tekniske innsikten av kjæresten. Jeg er heller ikke noen typisk husmor - jeg kommer ikke til å ville være hjemmeværende før jeg evt får barn, og har andre interesser og ambisjoner enn å holde leiligheten skinnende ren og servere fireretters middager hver dag. Dette er ikke noe problem for kjæresten min (som forøvrig er eneste mann på en kvinnedominert arbeidsplass innen helsevesenet). Alt bør egentlig ligge til rette for at vi klarer å fordele roller/oppgaver : Vi er avslappet i forhold til HVOR grundig de ulike oppgavene skal løses, og ingen av oss er bundet av vrangforestillinger som at DET er kvinnfolkarbeid eller omvendt. Tilsynelatende. For faktum er at mannen i huset vårt slett ikke gjør noen ting - innimellom lager han riktignok middag (kjøtt, kjøtt, kjøtt, men la gå...), og vasker klærne sine selv, men oppvask, rydding, støvsuging, fjerning av smuler/matrester på bord og benker, jaging av uhyrlige matvarer i kjøleskapet og liknende ting (skifting av sengetøy, feks) er det akkurat som han ikke ser. I hvert fall ikke før det har blitt så ekkelt at jeg har gjort jobben for han. Eller mast på han, noe som alltid er gaaalt - han flyttet jo hjemmefra for å få gjøre som han vil. Jeg skjønner jo at vi har ulike standarder for når noe trengs å bli gjort. Men man bør jo kunne samarbeide om det. Hos oss har hans passivitet ført til at jeg vurderer å bryte ut av forholdet - selvsagt ikke bare pga husarbeid, men fordi jeg ønsker meg en partner som DELTAR og er klar over at man er to og ikke en. Og så lenge begge parter jobber og det man har av fellesoppgaver er "kvinnfolkarbeid" som innendørs husarbeid og matlaging synes jeg ikke det er noen tvil om at begge skal delta. Om enn ikke like mye - man har vel dessuten alltid lettest for å se det en gjør SELV som det tyngste og viktigste og mest neglisjerte...
Gjest Madley Skrevet 6. september 2004 #20 Skrevet 6. september 2004 jeg er (hetero, dessverre - mange ganger tror jeg det ville vært lettere å samarbeide med ei jente) Dette er det tåpeligste jeg hører! Å samarbeide er vaneskelig uansett... Og dersom du tror det er lett å være lesbisk så kan du overta for meg i noen dager...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå