AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #1 Skrevet 28. juni 2015 Min lillesøster ønsker seg marsvin til bursdagen sin så på oppdrag fra mamma så spør jeg her om noen kan sette opp en liste på alt som er nødvendig og med ca pris?Anonymous poster hash: 38de6...392
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #2 Skrevet 28. juni 2015 Svin, bur, vannflaske, matskål, spon, hus, etc. Dette kan du sjekke pris på på dyrebutikker. Det jeg egentlig vil kommentere er dette med at dyrene er gave. Hvor gammel er lillesøsteren din? Hvor stor del av ansvaret tror dere hun klarer å ta? Har hun hatt dyr før? Hva er plan b/hvem får ansvaret hvis/når lillesøster går lei? Dyr bør ikke være gaver med mindre dette er virkelig gjennomtenkt.Anonymous poster hash: f1b87...14a
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #3 Skrevet 28. juni 2015 Svin, bur, vannflaske, matskål, spon, hus, etc. Dette kan du sjekke pris på på dyrebutikker. Det jeg egentlig vil kommentere er dette med at dyrene er gave. Hvor gammel er lillesøsteren din? Hvor stor del av ansvaret tror dere hun klarer å ta? Har hun hatt dyr før? Hva er plan b/hvem får ansvaret hvis/når lillesøster går lei? Dyr bør ikke være gaver med mindre dette er virkelig gjennomtenkt.Anonymous poster hash: f1b87...14a Hun blir 17 år. Hun har hatt hamster før, men ønsker nå marsvin ettersom de er litt mer selskap enn et hamster.Anonymous poster hash: 38de6...392
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #4 Skrevet 28. juni 2015 Får kjøpt startpakke. Bur med hus, flaske, matsal og litt forskjellig man trenger. Det er stor forskjell på pris så burde høres med flere butikker. Så er det viktig å huske på at marsvin er sosiale så man burde ikke ha de alene, noen butikker selger bare to sammen. Jeg anbefaler å kjøpe marsvin av privat oppdretter istede for dyrebutikk!Anonymous poster hash: 53b85...4e8 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #5 Skrevet 28. juni 2015 Får kjøpt startpakke. Bur med hus, flaske, matsal og litt forskjellig man trenger. Det er stor forskjell på pris så burde høres med flere butikker. Så er det viktig å huske på at marsvin er sosiale så man burde ikke ha de alene, noen butikker selger bare to sammen. Jeg anbefaler å kjøpe marsvin av privat oppdretter istede for dyrebutikk!Anonymous poster hash: 53b85...4e8 Hvofor bør man ikke kjøpe i dyrebutikken kontra privat oppdretter? Og hvor kan jeg finne en privat oppdretter?Anonymous poster hash: 38de6...392
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #6 Skrevet 28. juni 2015 Hvofor bør man ikke kjøpe i dyrebutikken kontra privat oppdretter? Og hvor kan jeg finne en privat oppdretter?Anonymous poster hash: 38de6...392 Dyr solgt i dyrebutikk er ofte fra Imazo. Imazo er en dyrefabrikk i Sverige. En diger hall med tusenvis av små plastbokser, der dyr blir avlet frem. Alt fra gnagere og fugl til fisk. Veldig ofte er dyrene derfra syke. Heldigvis kan man også ha flaks og få et friskt dyr. Men det er ikke så lurt å støtte en slik bedrift. Det finnes garantert noen marsvinforum der ute hvor du kan spørre om hjelp og å komme i kontakt med oppdrettere. Men nå som sommerferien er på gang så er det en enkel sak og gå inn på Finn.no og finne noen der som trenger et nytt hjem. Jeg ville nesten prioritert slike. Sjangsen for at de blir avlivet fordi de ikke blir solgt, er dessverre stor. Så da er det bedre å gi de et nytt hjem. De selges jo ofte med bur og utstyr. Anonymous poster hash: 9400b...546 1
Gjest Belle âme Skrevet 28. juni 2015 #7 Skrevet 28. juni 2015 2 marsvin: Ca. 700 på dyrebutikk, oppdretter veit eg ikkje/ Stort nok bur: 1000(?) Lag helst sjølv, da burene ofte er små uansett. Spon: Rundt 200 Mat: Rundt 300?
Gjest Gaea Skrevet 28. juni 2015 #8 Skrevet 28. juni 2015 Priser på det meste finner man på diverse dyrebutikkers nettsider. Husk at marsvin må være minst to, så det blir dobbelt opp med utgifter for mat og flis (men særlig dyrt er det jo ikke uansett). I tillegg til ting nevnt over må de ha tilskudd av C-vitamin i vannet, om jeg ikke husker feil - det ble i hvert fall anbefalt for 10 år siden og jeg ser det fortsatt i butikk. Mtp. bur burde dere kjøpe det aller største dere finner, lage noe eget, eller lage en løsning med bur + kompostgrinder rundt slik at det blir bedre plass. Bur i dyrebutikk er dessverre alt for små. I tillegg burde de få være løs så mye som mulig, minst en time eller to i løpet av dagen. Jeg anbefaler også å kjøpe fra oppdretter. Dyrene i dyrebutikk kommer muligens fra en fabrikk, det vet jeg ikke helt sikkert - men har hørt det før, men uansett så er det flere fordeler. Fra dyrebutikk kan man fort få feil kjønn, drektig marsvin, de kan ha stått sammen med kanin (marsvin kan få sykdom fra kanin), for å ikke snakke om at de aller, aller fleste ikke er særlig vant til mennesker og dermed skye. Prismessig koster de det samme fra oppdretter, evt. minimalt mer, men det er så lite at det burde ikke være noe problem.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #9 Skrevet 28. juni 2015 Dyr solgt i dyrebutikk er ofte fra Imazo. Imazo er en dyrefabrikk i Sverige. En diger hall med tusenvis av små plastbokser, der dyr blir avlet frem. Alt fra gnagere og fugl til fisk. Veldig ofte er dyrene derfra syke. Heldigvis kan man også ha flaks og få et friskt dyr. Men det er ikke så lurt å støtte en slik bedrift. Det finnes garantert noen marsvinforum der ute hvor du kan spørre om hjelp og å komme i kontakt med oppdrettere. Men nå som sommerferien er på gang så er det en enkel sak og gå inn på Finn.no og finne noen der som trenger et nytt hjem. Jeg ville nesten prioritert slike. Sjangsen for at de blir avlivet fordi de ikke blir solgt, er dessverre stor. Så da er det bedre å gi de et nytt hjem. De selges jo ofte med bur og utstyr. Anonymous poster hash: 9400b...546 Hvordan vet du hvordan det ser ut hos imazo? Anonymous poster hash: e3211...c51
Wilma89 Skrevet 28. juni 2015 #10 Skrevet 28. juni 2015 http://www.norskmarsvinklubb.no/oppdrettere.html Her er en liste over seriøse marsvinopprettere i Norge😊 Ta kontakt med en av de så har de nok peiling på priser og hva du trenger😊
Million Skrevet 28. juni 2015 #11 Skrevet 28. juni 2015 Min lillesøster ønsker seg marsvin til bursdagen sin så på oppdrag fra mamma så spør jeg her om noen kan sette opp en liste på alt som er nødvendig og med ca pris?Anonymous poster hash: 38de6...392 Det er noe jeg svært gjerne vil understreke for dere som planlegger å kjøpe marsvin: dere bør være klar over en viktig ting; marsvin er FLOKKDYR: De skal ikke bo alene. De må ha minst en marsvin-venn å bo sammen med, dvs man kjøper minimum to marsvin. Det er dyreplageri å kun ha ett marsvin, for de er veldig avhengige av "flokken" sin. Vær så snill og husk det Jeg anbefaler på det varmeste at dere starter planleggingen med å kjøpe dere denne marsvinboken. Viktig kunnskap fra perm til perm! LES den før dere kjøper marsvinet, så vet dere litt mer. Skaffe marsvin og utstyr? Her ville jeg uten å nøle satt meg ned og sjekket på Finn. Mange marsvin-oppdrettere selger marsvin-babyer der, og dessuten mange voksne marsvin også som trenger nye hjem. Pent brukte bur selges rimelig i hopetall der, bare å velge. Se her, 164 treff på søk "marsvin": http://www.finn.no/finn/torget/resultat?keyword=marsvin&SEGMENT=0&ITEM_CONDITION=0&SEARCHKEYNAV=SEARCH_ID_BAP_ALL&category=0/77&sort=0&periode= Jeg har selv vært marsvineier, og det er utrolig koselige og søte kjæledyr Jeg fant våre to på Finn, da det var en tenåring som hadde fått unger på marsvinene sine hjemme, som hun solgte. Marsvin blir tidlig kjønnsmodne og "voksne", bare noen uker gamle kan de få unger selv. Hun solgte derfor noen ganske unge marsvin, og siden marsvin som vokser opp sammen gjerne forblir gode venner, kjøpte vi to brødre på likt. De var kjempesøte Vi hadde dem i tre år, men så måtte vi av plassmangel gi dem videre. De havnet hos en liten jente. Marsvin er bunnløse sluk når det kommer til grønnsaker og gress. Om sommeren kan man spe på budsjettet gratis ved å klippe og samle inn gress og løvetannblader til dem hver dag. Dette elsker de! Rød paprika bør de også få litt av daglig, da denne er rik på C-vitaminer. VIKTIG å vite; marsvin kan ikke danne C-vitamin selv, og trenger derfor tilskudd av det daglig. Det beste er å gi dem det gjennom kosten, og siden de er så glade i grønnsaker, går det lett å få det i dem. Våre to marsvingutter var ikke fullt så glade i frukt, det smakte de bare såvidt på. Vi holdt oss til grønnsaker uansett, da frukt inneholder sukker. Marsvin er ikke så dumme som mange tror. Mine lærte f.eks. ordet "gress". Når jeg sa det ble de helt ville, og sprintet rundt i ring i buret sitt og hvinte. De gledet seg fælt til den daglige bunken med gress-avklipp som jeg ga dem. Jeg forbød mannen å klippe plenen på deler av plenen vår, for der skulle jeg sanke gress daglig:-) Buret koster en del, tror vi ga 1200,- for vårt i butikken, men som sagt; på Finn finner du det billigere enn i zoobutikken. Sett deg ned og se på Finn hva det finnes av ting til salgs i ditt distrikt i dag. Jeg ser det er et stort og fint bur av den typen vi hadde som selges m/utstyr til 450,- Det er langt under halv pris av butikkpris! Lykke til! Bare spør om du lurer på noe. 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #12 Skrevet 28. juni 2015 Hvorfor ikke overta et marsvin med tilbehør som flere ukentlig gir bort på finn? Og så supplere med utstyr? Anonymous poster hash: 40816...fd8
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #13 Skrevet 28. juni 2015 Hvordan vet du hvordan det ser ut hos imazo?Anonymous poster hash: e3211...c51 Fordi det for et par år siden ble lekket en del bilder derfra. Anonymous poster hash: 9400b...546
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #14 Skrevet 28. juni 2015 Et kjapt søk på Google viser at det fortsatt er bilder fra Imazo på nett. http://fiffiluren.bloggagratis.se/2010/03/16/2644688-bra-sida/ Anonymous poster hash: 9400b...546
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #15 Skrevet 28. juni 2015 Fordi det for et par år siden ble lekket en del bilder derfra. Anonymous poster hash: 9400b...546 Jeg var hos Imazo i Januar på omvisning, de holder det rent og pent, burene er ganske store, og er overhodet ikke overfylt. MEN! Ved kjøp av dyr i dyrebutikk så må man temme ett dyr som har så og si null kontakt med mennesker fra før, og kommer aldri til å bli like tamt som ett dyr fra oppdretter. Anonymous poster hash: b0dec...55b 1
Blod Skrevet 28. juni 2015 #16 Skrevet 28. juni 2015 (endret) Hun blir 17 år. Hun har hatt hamster før, men ønsker nå marsvin ettersom de er litt mer selskap enn et hamster.Anonymous poster hash: 38de6...392 Marsvin er ekstremt sosiale dyr, så du MÅ ha minst to Marsvin sammen. Samme kjønn, helst søsken. Det er også fint å vite at det er ikke bare en dyr engangspris med alt utstyr du kjøper inn første gang, for det er dyrt i lengden. Og det blir masse bøss.I tillegg er ingen av burene i dyrebutikken anbefalt for marsvinene. Jeg vet folk sier det er ok, men det er det ikke. Er få som vet hva de snakker om. De trenger mye plass. Bare tenk deg, disse dyrene er på konstant vandring og går flere kilometer om dagen. Om dere ikke gidder å ta dette i betraktning når dere går til anskaffelse av disse skjønne dyrene, bør dere ikke skaffe dere Marsvin. Dyrenes velbehag burde alltid gå først. Anbefaler dere ikke å skaffe dyr fra dyrebutikk, da dere støtter en dårlig industri. Dyrene fra dyrebutikk har utrolig høy sjanse for sykdom ol, så kontakt heller en seriøs oppdretter. De vil gi deg riktig informasjon i motsetning til de aller fleste dyrebutikker. Nå er ikke det meste av informasjon på nett korrekt, men kan være en god ide å google litt om hvor mye ansvar det faktisk er å ha Marsvin. Om hun ikke har tid til å gi dem masse oppmerksomhet hver dag, er det ikke ideelt å ha disse som kjæledyr. Og i ferier, har dere folk som kan passe dem da? Endret 28. juni 2015 av Blod
Blod Skrevet 28. juni 2015 #17 Skrevet 28. juni 2015 Det er noe jeg svært gjerne vil understreke for dere som planlegger å kjøpe marsvin: dere bør være klar over en viktig ting; marsvin er FLOKKDYR: De skal ikke bo alene. De må ha minst en marsvin-venn å bo sammen med, dvs man kjøper minimum to marsvin. Det er dyreplageri å kun ha ett marsvin, for de er veldig avhengige av "flokken" sin. Vær så snill og husk det Jeg anbefaler på det varmeste at dere starter planleggingen med å kjøpe dere denne marsvinboken. Viktig kunnskap fra perm til perm! LES den før dere kjøper marsvinet, så vet dere litt mer. Skaffe marsvin og utstyr? Her ville jeg uten å nøle satt meg ned og sjekket på Finn. Mange marsvin-oppdrettere selger marsvin-babyer der, og dessuten mange voksne marsvin også som trenger nye hjem. Pent brukte bur selges rimelig i hopetall der, bare å velge. Se her, 164 treff på søk "marsvin":http://www.finn.no/finn/torget/resultat?keyword=marsvin&SEGMENT=0&ITEM_CONDITION=0&SEARCHKEYNAV=SEARCH_ID_BAP_ALL&category=0/77&sort=0&periode= Jeg har selv vært marsvineier, og det er utrolig koselige og søte kjæledyr Jeg fant våre to på Finn, da det var en tenåring som hadde fått unger på marsvinene sine hjemme, som hun solgte. Marsvin blir tidlig kjønnsmodne og "voksne", bare noen uker gamle kan de få unger selv. Hun solgte derfor noen ganske unge marsvin, og siden marsvin som vokser opp sammen gjerne forblir gode venner, kjøpte vi to brødre på likt. De var kjempesøte Vi hadde dem i tre år, men så måtte vi av plassmangel gi dem videre. De havnet hos en liten jente. Marsvin er bunnløse sluk når det kommer til grønnsaker og gress. Om sommeren kan man spe på budsjettet gratis ved å klippe og samle inn gress og løvetannblader til dem hver dag. Dette elsker de! Rød paprika bør de også få litt av daglig, da denne er rik på C-vitaminer. VIKTIG å vite; marsvin kan ikke danne C-vitamin selv, og trenger derfor tilskudd av det daglig. Det beste er å gi dem det gjennom kosten, og siden de er så glade i grønnsaker, går det lett å få det i dem. Våre to marsvingutter var ikke fullt så glade i frukt, det smakte de bare såvidt på. Vi holdt oss til grønnsaker uansett, da frukt inneholder sukker. Marsvin er ikke så dumme som mange tror. Mine lærte f.eks. ordet "gress". Når jeg sa det ble de helt ville, og sprintet rundt i ring i buret sitt og hvinte. De gledet seg fælt til den daglige bunken med gress-avklipp som jeg ga dem. Jeg forbød mannen å klippe plenen på deler av plenen vår, for der skulle jeg sanke gress daglig:-) Buret koster en del, tror vi ga 1200,- for vårt i butikken, men som sagt; på Finn finner du det billigere enn i zoobutikken. Sett deg ned og se på Finn hva det finnes av ting til salgs i ditt distrikt i dag. Jeg ser det er et stort og fint bur av den typen vi hadde som selges m/utstyr til 450,- Det er langt under halv pris av butikkpris! Lykke til! Bare spør om du lurer på noe. Signerer denne
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå