Gå til innhold

Valp blir helt vill når den må på do

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Nå begynner jeg å bli så tom for råd at jeg spør her. Vi har en amerikansk cocker-valp på litt over 3 mnd som blir helt spinnvill rett før han må bæsje. Han mister all kontroll og knurrer og bjeffer, hopper og piler rundt og biter i legger, folk og gress, egentlig alt i nærheten. Det er ikke særlig hyggelig når det går andre folk forbi og han springer etter dem og knurrer og bjeffer. Jeg vet ikke hvorfor han er sånn, når han ikke må på do elsker han mennesker og hilser og logrer med halen, evt går forbi. Han er godt sosialisert og har vært med på både bil, tog og fly uten så mye som et pip, han snuser litt rundt, hilser om han selv har lyst og sovner som en baby når vi setter oss ned. Vi har også hatt mye besøk som vi har "gjort riktig", rolige tilstander der vi lar han komme til dem først, uten å gjøre noe nummer av at de kommer heller.

De eneste gangene han knurrer, bjeffer og glefser etter alt, er rett før han må på do. Jeg føler jeg har prøvd det meste, får han til å sitte, gir han en godbit om jeg får han til å roe seg et sekund eller to, snakker rolig, ignorerer etc. Noen som har noen tips til hvordan jeg kan trene vekk dette? Eller går det kanskje over av seg selv? Er redd for at denne uvanen skal sette seg!

Anonymous poster hash: 5c319...357

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har han blitt sjekket av veterinær? Kanskje han får ubehag når han må på do?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ikke helt riktig ut - aldri hørt om at en hund får så store adferdsendringer bare fordi den må på do. Ville nok kanskje tatt et veterinærbesøk, i det minste kan dere få utelukket at det er noe helsemessig som utløser det. 

Anonymous poster hash: 7adfa...3c7
AnonymBruker
Skrevet

Ja vi må nok ta han til veterinæren over helga, særlig nå som jeg begynner å forstå at dette ikke er normalt! Ellers i hverdagen oppfører han seg helt vanlig, avføringen er også helt normal, er derfor jeg blir litt forvirret av det hele. Han spiser kun vanlig tørrfór, ingen "menneske-mat". Men jeg skal ta han med til veterinær på mandag, så får vi se. Håper han ikke har det altfor ille, stakkars :( Jeg får så dårlig samvittighet at jeg ikke har innsett at han må til veterinæren før nå, huff. Jaja. Nå skal jeg i alle fall gjøre det!

Takk for svar.

TS

• Liker 1
Skrevet

Hvordan er avføringen hans da? Myk? Kommer det en del til å være en såpass liten rase? H ikke for får han?

Det høres ut som det kan være ubehag. Min erfaring ferdig at analkjertler fort kan endre atferd hvis de fylles opp. Ta ham til veterinær, og tenk over maten du gir.

Kornbasert mat som inneholder salt og tilsatt ditt og datt gir fort fulle analkjertler hvis han er disponert for å ha problemer med dem

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er avføringen hans da? Myk? Kommer det en del til å være en såpass liten rase? H ikke for får han?

Det høres ut som det kan være ubehag. Min erfaring ferdig at analkjertler fort kan endre atferd hvis de fylles opp. Ta ham til veterinær, og tenk over maten du gir.

Kornbasert mat som inneholder salt og tilsatt ditt og datt gir fort fulle analkjertler hvis han er disponert for å ha problemer med dem

Hei,

Innlegget over ditt svarer på dette :)

TS

Skrevet

Hei,

Innlegget over ditt svarer på dette :)

TSAnonymous poster hash: 5c319...357

Vel.. Hva legger du i vanlig? Og hva er helt vanlig tørrfor? Det er stor forskjell på Royal Canin og Orijen for eksempel.

Skrevet

Har dere byttet for forresten etter dere fikk han? Hvordan gjorde dere i så fall dette?

AnonymBruker
Skrevet

Det virker helt klart som tegn på stress, ja.

Får han nok hvile? Drikker han nok vann?

Du kan finne videoer på YouTube som kan hjelpe deg med å sjekke, tømme analkjertler.

Men veterinær er selvsagt det mest riktige her :)

Anonymous poster hash: 277e1...5a6

AnonymBruker
Skrevet

Han har hele tiden tilgang på vann. Han drikker jevnlig hele dagen, etter han har sovet/lekt/vært ute og når han spiser. Han bruker samme fór som oppdretter brukte, royal canin juniorfor (M).

Vanlig oppførsel, da mener jeg at han har vært leken og ivrig etter å lære når han er våken, men sover også mye da han bare er valpen. Når han er våken kan han være både vill og rolig, men det er kun do-tilfellet jeg opplever som stressende for han.

Jeg innbiller meg at han får nok søvn, han sover mye og vi er kun to stykker (voksne) i husholdningen så vi prøver så godt vi kan å ikke forstyrre når han sover.

Takk for tips ellers! Vi har bestemt oss for å ringe veterinæren i morgen, så da får vi se hva som forårsaker dette.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...