Gå til innhold

La barne vaske klærne sine selv!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Klok av skade etter to rotete tenåringer så vasker min sønn på 8 nå klærne sine selv.

Vi snakker jo om at de må gjøre dette når de blir ungdommer, men hvis man venter for lenge så blir de ikke spesielt gode på det.

Han har egen skittentøyskurv på rommet sitt og når den er full så setter vi på en vask sammen. Han må bære den inn til vaskerommet og stappe inn klærne.

Så henger vi opp sammen og jeg bretter mens han legger på plass.

Prosessene tar ca 10 minutter og er veldig hyggelig. Det har liksom blitt en hyggestund sammen som likevel er preget av litt alvor ettersom dette er en viktig oppgave.

Jeg er litt stolt av dette kjenner jeg:)

Anonymous poster hash: b24cb...511

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kun sine egne klær?

Og hvofor lærer han ikke å brette sine egne klær? Han må jo det når han flytter for seg selv en gang i framtiden...

Anonymous poster hash: eac01...11b
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kun sine egne klær?Og hvofor lærer han ikke å brette sine egne klær? Han må jo det når han flytter for seg selv en gang i framtiden... Anonymous poster hash: eac01...11b

Du ønsker selvsagt bare å provosere, men jeg kan svare likevel:

Fordi jeg har valgt det slik

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kun sine egne klær?

Og hvofor lærer han ikke å brette sine egne klær? Han må jo det når han flytter for seg selv en gang i framtiden...

Anonymous poster hash: eac01...11b

Han er 8... Nok av tid til å lære å brette(!!) klærne sine selv...

Syntes dette høres fint ut :) Flink gutt du har.

Anonymous poster hash: cd30c...7b8

• Liker 8
Skrevet

Her er det et selvfølge at barnet mitt skal rydde sitt eget rot, hjelpe til med å dekke på/rydde av bordet, vaske opp, sortere mørke og lyse skitne klær og være med å henge opp tøy, holde orden på rommet sitt, reie opp sengen etc etc.

Min sønn skal ikke bli lært opp som voksen av sin fremtidige kone.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her er det et selvfølge at barnet mitt skal rydde sitt eget rot, hjelpe til med å dekke på/rydde av bordet, vaske opp, sortere mørke og lyse skitne klær og være med å henge opp tøy, holde orden på rommet sitt, reie opp sengen etc etc.

Så bra:)

Det er mange oppgaver som er selvfølge her også, men klærne har jeg bare ordnet med...mye fordi at når vi var 5 i familien så var det mye vanskeligere å være organisert. Ihvertfall for meg :)

• Liker 2
Skrevet (endret)

Så bra:)

Det er mange oppgaver som er selvfølge her også, men klærne har jeg bare ordnet med...mye fordi at når vi var 5 i familien så var det mye vanskeligere å være organisert. Ihvertfall for meg :)Anonymous poster hash: b24cb...511

Det er kjempelurt å tak i sånne ting mens de fremdeles er såpass små. Da blir det naturlig og en rutine :) Med 3 barn så må du iallefall lære de opp tidlig ellers blir du jo bare løpende rundt og rydde 24/7 :P Endret av me2u
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mye som er en selvfølge mens barnet enda bare ligger i magen:-D

Anonymous poster hash: 2c213...81a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Mye som er en selvfølge mens barnet enda bare ligger i magen:-D

Anonymous poster hash: 2c213...81a

:fnise:

Her er hun 3 måneder og jeg gidder ikke planlegge hva hun må gjøre når hun blir eldre :D Men noen ting er en selvfølge da.

Anonymous poster hash: cd30c...7b8

AnonymBruker
Skrevet

Flott! Og enda bedre er det at du lærer opp minstemann som ofte bruker å slippe unna slikt. Jeg har ingen barn, bor enda hjemme men jeg har "arbeidsoppgaver". Kan vell si jeg gjør dem frivillig når jeg ser det trengs. Min bror som er minst i flokken derimot gjør ingenting. Han kan ikke å rydde ut av oppvaskmaskina/slå på ovn eller kokeplate. Han er 17 år altså, hvordan skal det gå med han i framtiden?? Haha. Ba han passe på maten jeg lagde i 2 minutter, han ble kjempe stressa fordi han ikke visste hva han skulle gjøre.

Glad jeg ikke er minst i huset, hadde faktisk ikke lært noe som helst. Kan jo legge til at min mor rydder rommet hans enda

Anonymous poster hash: daed1...b20

• Liker 2
Skrevet

Mye som er en selvfølge mens barnet enda bare ligger i magen:-DAnonymous poster hash: 2c213...81a

Seff!!! Min sønn skal ikke bli som pappaen var når jeg traff han fordi han mor alltid gjorde alt for han. Det var unødvendig mye tid som gikk på innarbeide nye rutiner hos han fordi han rett og slett var roteblind pga en mamma som på magisk vis alltid fjernet og ryddet alt rotet hans.

Enhver mor med selvrespekt og respekt for sin fremtidige svigerdatter lærer opp sønnen sin at man selvsagt skal rydde etter seg selv. Jeg gjorde det selv fra ung alder. Det er ikke akkurat rakettforskning å sortere/vaske klær etc.

• Liker 2
Gjest Kaffelattn
Skrevet

Klok av skade etter to rotete tenåringer så vasker min sønn på 8 nå klærne sine selv.

Vi snakker jo om at de må gjøre dette når de blir ungdommer, men hvis man venter for lenge så blir de ikke spesielt gode på det.

Han har egen skittentøyskurv på rommet sitt og når den er full så setter vi på en vask sammen. Han må bære den inn til vaskerommet og stappe inn klærne.

Prosessene tar ca 10 minutter og er veldig hyggelig. Det har liksom blitt en hyggestund sammen som likevel er preget av litt alvor ettersom dette er en viktig oppgave.

Jeg er litt stolt av dette kjenner jeg:)

Jeg synes dette var en veldig god ide.

Når barna blir tenåringer er det sannsynligvis litt sent å plutselig skulle få de til selv å vaske klærne sine (hvis målet er å lære barn tidlig hvordan de vaske selv slik at de er godt forberedt til å klare seg selv "der ute").

:-)

Gjest Kaffelattn
Skrevet

Ikke noe er mer uattraktivt enn menn som ikke er selvgående og flinke på klesvask og husarbeid, slik at det er ordning og reda! Bra at dagens mødre lærer opp sine sønner!

AnonymBruker
Skrevet

Seff!!! Min sønn skal ikke bli som pappaen var når jeg traff han fordi han mor alltid gjorde alt for han. Det var unødvendig mye tid som gikk på innarbeide nye rutiner hos han fordi han rett og slett var roteblind pga en mamma som på magisk vis alltid fjernet og ryddet alt rotet hans.

Enhver mor med selvrespekt og respekt for sin fremtidige svigerdatter lærer opp sønnen sin at man selvsagt skal rydde etter seg selv. Jeg gjorde det selv fra ung alder. Det er ikke akkurat rakettforskning å sortere/vaske klær etc.

Det er ikke sånn at det alltid er mors feil at gutter ikke blir flinke til husarbeid. Jeg har stått på i alle år og gitt sønnen min oppgaver og plikter i huset, han har f eks hatt ansvar for eget rom og egen klesvask fra han var 10-12 år. Det så stort sett alltid bomba ut på rommet hans. Han gjorde det han skulle i resten av huset, men han gjorde det for å gjøre det, ikke for at det skulle bli rent. F eks så kunne han ta oppvasken, men ikke tørke av benker og rense sluket. Støvsugde midt på gulvet. Jeg skal si at jeg gjorde en god innsats for å få ham til å ta ansvar her, men det har kanskje noe å si at faren hans bor i et rotehus hvor det ikke blir gjort rent spesielt ofte heller? Poenget mitt er at det er ikke alltid mors feil når menn er dårlige på husarbeid. Sønnen min bor for seg selv nå og det ser ut som en ungkasrbule, Han tar et skippertak nå og da, men evnen til å holde det ryddig og rent på daglig basis, f eks tørke opp med en gang når man søler noe, den mangler visst. Og det er IKKE min skyld, selv om jeg sikkert kommer til å få skylda av en fremtidig svigerdatter.

Anonymous poster hash: d056f...ab0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt stolt av dette kjenner jeg:)Anonymous poster hash: b24cb...511

Så fint for deg, og ikke minst for sønnen din! Jeg er også klok av skade, og er i dag mor til tre bortskjemte ungdommer som er vant til at mamma fikser det meste. Ikke minst klesvasken! Med 5 i familien kan det bli en smule i overkant for mor...

Hadde jeg visst det jeg vet i dag, den gangen ungene var små, skulle jeg ha vært MYE strengere med tanke på det å hjelpe til hjemme. Å få til en forandring i dag er ikke lett. Blir jo utslitt av min egen masing! Men jeg gir ikke opp. De tre guttene mine skal jo (forhåpentligvis) overleveres til svigerdøtre en dag... Fortsett å være stolt av deg selv!

Anonymous poster hash: d5d2f...d6f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg studerte ved universitetet, så bodde jeg i ett kollektiv sammen med fleire andre. En av disse var nettopp ferdig med videregående, da han flyttet inn i samme kollektiv som meg og noen andre for å studere videre. Men han hadde overhodet ikke peiling på f.eks. hvordan en vaskemaskin egentlig fungerer. Han hadde jo bodd hjemme helt til han var ferdig med videregående, og han var vant til at foreldrene hans gjorde absolutt alt mulig for ham heile tiden. Foreldrene hans lagde til og med matpakke for ham hver eneste morgen før han skulle på skolen, og de hadde visst alltid middagen klar når han kom hjem fra skolen.

Etter at han flyttet inn i samme kollektiv som meg og fleire andre, så bare slengte han de møkkete klærne sine på badegulvet. Han hadde jo aldri hatt noe behov for vaske klær tidligere, ettersom foreldrene hans alltid hadde vasket, strøket og lagt frem de rene klærne til ham. Så han ble faktisk irritert og fornærmet på oss andre som bodde der, fordi vi bare lot de møkkete klærne hans bli liggende på badegulvet uten å vaske klærne hans for ham. :(  I tillegg var det smekkfullt av hybelkaniner og slikt på rommet hans. Han hadde jo aldri hatt noe behov for å vaske rommet sitt selv, når han hadde foreldre som fikset alt mulig.

Når han kom tilbake fra forelesninger om ettermiddagen. Så spurte han alltid oss andre hva som var til middag, og når maten kom til å være ferdig. Han var jo vant til å komme hjem til dekket bord, og hadde aldri lagd seg noe særlig mat på egen hånd. Men han klarte i alle fall å fikse seg ferdig-pizza og slike enklere ting da. Men etter at han hadde fikset seg litt å spise, så bare satte han fra seg tallerkener, stekepanner og så videre på en kjøkkenbenk. Han var jo ikke klar over at tingene måtte vaskes opp. Dette hadde jo blitt gjort nærmest av seg selv, da han bodde hjemme hos foreldrene sine. Alle vi andre ble grundig lei av alt maset hans, og bare ignorerte ham..

Anonymous poster hash: cacd7...5e0
  • Liker 1
Skrevet

Det er ikke sånn at det alltid er mors feil at gutter ikke blir flinke til husarbeid. Jeg har stått på i alle år og gitt sønnen min oppgaver og plikter i huset, han har f eks hatt ansvar for eget rom og egen klesvask fra han var 10-12 år. Det så stort sett alltid bomba ut på rommet hans. Han gjorde det han skulle i resten av huset, men han gjorde det for å gjøre det, ikke for at det skulle bli rent. F eks så kunne han ta oppvasken, men ikke tørke av benker og rense sluket. Støvsugde midt på gulvet. Jeg skal si at jeg gjorde en god innsats for å få ham til å ta ansvar her, men det har kanskje noe å si at faren hans bor i et rotehus hvor det ikke blir gjort rent spesielt ofte heller? Poenget mitt er at det er ikke alltid mors feil når menn er dårlige på husarbeid. Sønnen min bor for seg selv nå og det ser ut som en ungkasrbule, Han tar et skippertak nå og da, men evnen til å holde det ryddig og rent på daglig basis, f eks tørke opp med en gang når man søler noe, den mangler visst. Og det er IKKE min skyld, selv om jeg sikkert kommer til å få skylda av en fremtidig svigerdatter. Anonymous poster hash: d056f...ab0

Nå må du ikke ta alt helt svart/hvitt.

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg studerte ved universitetet, så bodde jeg i ett kollektiv sammen med fleire andre. En av disse var nettopp ferdig med videregående, da han flyttet inn i samme kollektiv som meg og noen andre for å studere videre. Men han hadde overhodet ikke peiling på f.eks. hvordan en vaskemaskin egentlig fungerer. Han hadde jo bodd hjemme helt til han var ferdig med videregående, og han var vant til at foreldrene hans gjorde absolutt alt mulig for ham heile tiden. Foreldrene hans lagde til og med matpakke for ham hver eneste morgen før han skulle på skolen, og de hadde visst alltid middagen klar når han kom hjem fra skolen. Etter at han flyttet inn i samme kollektiv som meg og fleire andre, så bare slengte han de møkkete klærne sine på badegulvet. Han hadde jo aldri hatt noe behov for vaske klær tidligere, ettersom foreldrene hans alltid hadde vasket, strøket og lagt frem de rene klærne til ham. Så han ble faktisk irritert og fornærmet på oss andre som bodde der, fordi vi bare lot de møkkete klærne hans bli liggende på badegulvet uten å vaske klærne hans for ham. :(  I tillegg var det smekkfullt av hybelkaniner og slikt på rommet hans. Han hadde jo aldri hatt noe behov for å vaske rommet sitt selv, når han hadde foreldre som fikset alt mulig. Når han kom tilbake fra forelesninger om ettermiddagen. Så spurte han alltid oss andre hva som var til middag, og når maten kom til å være ferdig. Han var jo vant til å komme hjem til dekket bord, og hadde aldri lagd seg noe særlig mat på egen hånd. Men han klarte i alle fall å fikse seg ferdig-pizza og slike enklere ting da. Men etter at han hadde fikset seg litt å spise, så bare satte han fra seg tallerkener, stekepanner og så videre på en kjøkkenbenk. Han var jo ikke klar over at tingene måtte vaskes opp. Dette hadde jo blitt gjort nærmest av seg selv, da han bodde hjemme hos foreldrene sine. Alle vi andre ble grundig lei av alt maset hans, og bare ignorerte ham..  Anonymous poster hash: cacd7...5e0

Uff, for en bortskjemt gutt.

Det tar jo mye lenger tid å bli en selvstendig voksen når du må oppdrag av andre etter barndommens slutt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...