Gå til innhold

orden i kjøkkenskap!

Poeten

Anbefalte innlegg

Jeg trenger seriøst hjelp. Klarer ikke hs orden i høyskapet mitt der jeg pleier å oppbevare matvarer. Det burde også være stort nok til å kunne oppbevare andre ting om jeg får orden. Hvordan holder du orden i dine skuffer og skap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva du har i et høyskap, aner jeg ikke, men uansett forstår jeg ikke problemet. Det blir ikke bedre plass i et skap om det er bedre orden der, snarere tvert imot. Men bedre orden fører til at man raskere finner det man skal ha tak i. Så du få bestemme deg for hva hovedproblemet er og ta tak i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da tror jeg rett og slett du er litt dum?

Anonymous poster hash: a3837...6d7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det små krydderhyller som kan fungere i et skap? Har dere suppeposer og lignende i bokser? Og grytelokk - hvordan i allverden oppbevarer dere dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det små krydderhyller som kan fungere i et skap? Har dere suppeposer og lignende i bokser? Og grytelokk - hvordan i allverden oppbevarer dere dem?

Grytelokk har jeg redusert til et minimum. Jeg har bare 2 og trenger ikke fler. Resten kastet jeg :)

Ellers har jeg "variera" bokser fra IKEA til suppeposer, pastaposer o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har disse til krydder og andre småglass, suppeposer og annet småtteri. Fås i to størrelser.

Anonymous poster hash: ed03e...9d1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har ikke så mange gryter, så grytelokkene er oppå de grytene de tilhører. 

Suppeposer, sausposer og andre poser i samme form har jeg i en sånn liten, avlang kurv.

Når jeg kjøper fks 3-pak med sausposer tar jeg de ut og putter de i kurven med en gang. Skriver hva som trengs av vann og smør o.l på posene hvis det bare står på boksen.

Makaroni og sånt har jeg i bokser. Så da kaster jeg emballasjen og fyller på etterhvert som det begynner å minske.

Ellers, er det noe det begynner å bli lite av som bare tar masse plass fordi det er i en stor emballasje, kan du jo bare helle det over i en pose eller en liten boks.

Uansett blir det ryddigst om du planlegger måltider og spiser og bruker det du har. Bruker du bare i snitt 4 gryter per middag og du har 10, så trenger du ikke alle.

Har du 3 forskjellige poser woksaus, 2 pastasauser, en pakke med kyllingsaus og 2 pakker med kjøttkakesaus kan du gjerne planlegge middagen din den neste uka etter disse bare for å bli kvitt de. :P

Anonymous poster hash: 92f8e...48a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syns det er veldig gøy å se på youtube at folk organiserer kjøkkenet sitt, får mange gode tips :) søk på kitchen organizing.

Selv har jeg matvarer i uttrekksskuffer, og kjelelokk oppå kjeler i sånn snurrehjørneskap. Men har hatt høyskap før, og kjenner frustrasjonen!

Anonymous poster hash: 84ad8...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm...

For noen virker det kanskje at jeg har rot i skapet, men jeg finner iallefall fram :fnise:

Har bare ett skap med to hyller og 2 skuffer, så i skuffen har jeg mel, rug,havre, 1-2-3 boller, kakemikser som er likegod ferdigmix som hjemmelaged..
I skuff #2, ligger sukker, vaniljesukker/pulver, gjær, og diverse krydder/saus poser i kurv..

Skap-hylle 1, har jeg ris,pasta, spagetti, makaroni-diverse
Skap-Hylle 2- Te,kaffe, kakao,solbærtoddy (Men, så har jeg over 20 forskjellige tetyper...)

Har en hylle over vifta også hvor jeg alltid har satt krydder på..
Ellers har jeg en krok hengende ved skapet hvor jeg har 1 kurv hvor jeg legger løk & hvitløk i x)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg trenger seriøst hjelp. Klarer ikke hs orden i høyskapet mitt der jeg pleier å oppbevare matvarer. Det burde også være stort nok til å kunne oppbevare andre ting om jeg får orden. Hvordan holder du orden i dine skuffer og skap?

Skaff deg noen kurver. De må være store nok til å oppbevare det du vil, men små nok til at du lett kan ta dem ut. Feks en kurv til halvfabrikata (sauser og slikt) en til hermetikk, en til ris og pasta etc. Tunge ting (mel, sukker, store kvanta) putter du på tette bokser og setter på en hylle i enkel gripehøyde.

Med dype hyller er det mest praktiske gjerne å la kurvene gå 1/2 eller 2/3 av dybden. I bakkant kan du heller oppbevare slikt du sjelden bruker - finserviset, suppegryten, vinglass, kjøkkenmaskiner og slikt som for det meste er skapfyll.

Og, jo, et godt organisert skap har plass til mye mer enn et dårlig organisert skap. Og de aller, aller fleste har et kjøkken som er et salig rot av poser og bokser og der mat ender opp med å gå ut på dato fordi den "forsvinner" inn i en krok.

Anonymous poster hash: 3eb21...482

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Litt av hemmeligheten for orden i kjøkkenskapene er å fjerne alt du faktisk aldri bruker. Slikt tar unødig mye plass. For å utnytte høyde i skap, uten å gjøre det mer komplisert å hente fram det som står bakerst, kan du bla bruke en liten metallhylle som ikea har utviklet til det formålet. Evt om du er nevenyttig (eller kjenner noen som er det) kan du lage en slags åpen trapp, for å sette mat eller ting opp etter hvor høye de er.

Men som sagt, allerførst må du fjerne alt du egentlig ikke bruker.

Anonymous poster hash: 51e2e...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av hemmeligheten for orden i kjøkkenskapene er å fjerne alt du faktisk aldri bruker. Slikt tar unødig mye plass. For å utnytte høyde i skap, uten å gjøre det mer komplisert å hente fram det som står bakerst, kan du bla bruke en liten metallhylle som ikea har utviklet til det formålet. Evt om du er nevenyttig (eller kjenner noen som er det) kan du lage en slags åpen trapp, for å sette mat eller ting opp etter hvor høye de er.

Men som sagt, allerførst må du fjerne alt du egentlig ikke bruker. Anonymous poster hash: 51e2e...58d

Det med å fjerne ting, kutte ned på å ha både mat og ting er viktig.

Jeg pakker feks bort pepperkakerformer og tar ikke vare på plastbokser eller syltetøyglass. Jeg vet jo at det ikke blir brukt!

Og skulle jeg formodentlig trenge et glass, så finner jeg en løsning likevel.

Man trenger ikke et stort matlager eller 8 kjeler og 14 plastbokser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når vi flyttet, og jeg pakket opp kjøkkeneskene, så tok jeg en ekstra eske. Alt jeg visste jeg aldri brukte, pakket jeg ned igjen. Og ting jeg bruker sjelden har jeg øverst i skapet (evt. pakke vekk lett tilgjengelig. F.eks. juleting og andre sesongting), og i nederste hylle i alle skapene bortover, er ting jeg bruker ofte/daglig. Toroposer og lignende har jeg i skuffer. Og jeg prøver alltid å bruke opp det vi har før jeg kjøper nytt. Da slipper man at ting går ut på dato pga at det alltid havner på bunnen. Lokk har jeg ikke noe god løsning på. Men jeg vet det er en del jeg aldri bruker. De skal jeg jammen ta å rydde bort. Jeg har et ekstra skap på vaskerommet som jeg bruker til ting jeg bruker sjelden.

Tidligere fikk jeg lett dårlig samvittighet for å pakke vekk ting. "Jammen det var jo så dyrt". "Jammen jeg BURDE jo bruke det, jeg har jo kjøpt det". "Jammen vi fikk det jo i gave". Men nå er det nok. Har man mange ting man ikke bruker, så er det vanskelig å få oversikten over ting man faktisk bruker og trenger!

Endret av Jade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to sånne som jeg bruker til krydder: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/20126065/

Kniver har jeg på en knivlist på veggen, enkelt å få tak i knivene, de beholder skarpheten lenger enn om de blir liggende i en skuff, og jeg har fått frigjort en skuff til andre ting. (Noe som er ganske greit i et lite kjøkken.)

Ting jeg sjelden bruker ligger i plastkasser på toppen av skapene.

Ellers er et godt råd å gå gjennom og kaste/legge bort det du sjelden eller aldri bruker. Og skaff deg oversikt, et uryddig kjøkkenskap fører lett til at du kjøper inn dobbelt fordi du ikke vet hva du har.

Ting vi bruker en del av handler jeg på tilbud, når krydderglasset passerer halvtomt kjøper jeg nytt (så fort jeg husker det), mel etc som jeg i alle fall i perioder bruker en del av har jeg gjerne en ekstra pakke stående i tillegg til den som er åpnet, og når jeg har noen forskjellige typer mel blir det en del poser. Te har vi mange varianter av, de samler vi noen poser av hver i en boks som står lett tilgjengelig, resten blir plassert på et "varelager" øverst i skapet.

Kast ting når de blir ødelagt, ikke behold det sprukne litermålet selv om det fortsatt kan brukes til å måle opp ris. Risen kan fint måles opp i det nye du må kjøpe for å måle vannet. Vask opp ofte/med en gang du har brukt store ting, så trenger du ikke så mange boller og kjeler.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det med å fjerne ting, kutte ned på å ha både mat og ting er viktig.

Jeg pakker feks bort pepperkakerformer og tar ikke vare på plastbokser eller syltetøyglass. Jeg vet jo at det ikke blir brukt!

Og skulle jeg formodentlig trenge et glass, så finner jeg en løsning likevel.

Man trenger ikke et stort matlager eller 8 kjeler og 14 plastbokser :)

Helt enig. Vi samler på ting fordi vi tror vi får bruk for det, og så ligger det bare der.

Jeg forsøker å unngå å kjøpe krydderglass feks. Og mat i plastbeger. Forsøker å kutte det ned til et minimum. Krydder kjøper jeg i butikker som selger store gjennomsiktige poser med krydder, så putter jeg de i store glass med lokk når jeg kommer hjem. Det er billigere enn å kjøpe krydder på små glass. Den dagen jeg oppdaget at Søstrene Grene hadde slike krydderposer, åh lykke! Jeg forsøker også å unngå å kjøpe matvarer som kun blir brukt til baking av søte og usunne ting. For å redusere sukker og hvetemel i kostholdet kuttet jeg ut å kjøpe dette og sparte mer plass i skapet.

Se litt på hva slags mat du kjøper og som aldri blir brukt. Det er ikke vits i å kjøpe torosupper og andre ting om du og familien aldri spiser det. Likeens med fersk frukt og grønt. Jeg lagde meg tilslutt en liste over mat jeg viste ble spist, og forsøker å velge sunne alternativer som blir spist. Jeg har spart mye skapplass på å bli mer bevist over matvanene.

Anonymous poster hash: 51e2e...58d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg regner med at du har et høyt skap med faste hyller inne i et hjørne.

Det er det verste å holde orden i. Man graver seg innover i et 60 cm dypt skap. Jeg har dessverre andre prioriteringer enn et nytt kjøkken nå. Mitt 80-talls kjøkken er irriterende, men jeg fikk litt bedre oppbevaring i høyskapet. Skapene mine er ukurante i målene, men ved å ta ut de faste hyllene og fore ut veggen innvendig med en list, fikk jeg satt inn uttrekkbare trådkurver som går på skinner som er skrudd fast i veggen. Så kastet jeg masse. Linser, ketosesaker, johannesbrødkjernemel og frø som hadde stått i årevis siden min LCHF-periode, men som jeg egentlig ikke liker. Oppdaget også dobbelt, trippelt og mere av mye. Tørrgjær for eksempel, som hadde druknet under andre ting.

Så merket jeg kurvene. I en har jeg ris, glass og bokser. I en annen spaghetti, taco og lasagneplater. I to har jeg bakevarer. Mel, tørrgjær, vaniljesukker og alt slikt. Når mannen skal sette inn mat følger han merkingen. Posesauser, gryteretter og sauser står i tomme isbokser. Jeg drar ut hele kurven og "blar" i boksen. (Ja, jeg bruker posesupper og sauser!) Jeg bruker også isbokser til småting som bakefarger, vaniljesukker, kakepynt. Slik forsvinner de ikke imellom ting. Jeg har forskjellig høyde på kurvene.

Har du et nyere skap og finner ut merket, kan du bestille uttrekkbar innredning som passer 100%. Det er så praktisk. Se på Sigdals høyskap med innredning for eksempel. http://www.sigdal.com/kjokken/tilbehor-kjokken/skaplosninger/

Edit to add: Nederst har jeg kildesortering, i Ikea bokser (Filur) som står på bunnen av skapet.

Endret av ops2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...