Gå til innhold

slenger hodet bakover...?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet på 6 år slenger tidvis hodet bakover en til tre ganger etter hverandre hvert femte minutt når hun sitter stille og slapper av. Noen ganger også når hun står oppreist. Jeg spurte henne hvorfor, hun sier hun gjør det fordi det er godt, pluss at når hun er sliten eller har vondt i nakken, så hjelper det...

Vi har henne annenhver helg, og dette er første gang hun har gjort dette. Burde vi være bekymret? :(

Anonymous poster hash: ae0fd...38c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Barnet på 6 år slenger tidvis hodet bakover en til tre ganger etter hverandre hvert femte minutt når hun sitter stille og slapper av. Noen ganger også når hun står oppreist. Jeg spurte henne hvorfor, hun sier hun gjør det fordi det er godt, pluss at når hun er sliten eller har vondt i nakken, så hjelper det...

Vi har henne annenhver helg, og dette er første gang hun har gjort dette. Burde vi være bekymret? :(

Jeg tourettes og begynte med ticks i 5-års alder. Slengte med hodet, tapte med munnen, og andre ufrivillige bevegelser. Hadde ikke vært bekymret nei, men greit å ta henne med til fastlegen og se på ulike mulige diagnoser. Kanskje er det ingen ting, kanskje er det noe alla det jeg har.

Det har forøvrig aldri vært et stort problem for meg. Lærte meg tidlig å kontrollere ticksene, noe man kan få hjelp til. Har fremdeles en følelse av "maur i hele kroppen" (beste måten å forklare det på), men har andre måter å stille "kløen" enn å gjøre rare ting.

Anonymous poster hash: dfcde...782

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tourettes og begynte med ticks i 5-års alder. Slengte med hodet, tapte med munnen, og andre ufrivillige bevegelser. Hadde ikke vært bekymret nei, men greit å ta henne med til fastlegen og se på ulike mulige diagnoser. Kanskje er det ingen ting, kanskje er det noe alla det jeg har.

Det har forøvrig aldri vært et stort problem for meg. Lærte meg tidlig å kontrollere ticksene, noe man kan få hjelp til. Har fremdeles en følelse av "maur i hele kroppen" (beste måten å forklare det på), men har andre måter å stille "kløen" enn å gjøre rare ting.

Jeg HAR tourettes. 😂

AnonymBruker
Skrevet

Bevegelsene er kontrollerte, og ikke koe hun gjør av 《tiks》. Usikker på om det er tourettes.

AnonymBruker
Skrevet

Går jo an å høre med legen? Siden det skjer ofte og hun gjør det pga vond nakke...

Anonymous poster hash: bdfa1...eeb

AnonymBruker
Skrevet

Takk for din kommentar! Sjekket gullet og hvordan bevegelsene oppstår, og det skjer faktisk ukontrollert. :/ Men det oppstod så plutselig, kan dette være et tegn på det?

Skal sjekke fremover om hun gir seg med det eller om det fortsetter. Det var bare så plutselig at hun gjorde det hvert femte minutt...

AnonymBruker
Skrevet

Takk for din kommentar! Sjekket gullet og hvordan bevegelsene oppstår, og det skjer faktisk ukontrollert. :/ Men det oppstod så plutselig, kan dette være et tegn på det?

Skal sjekke fremover om hun gir seg med det eller om det fortsetter. Det var bare så plutselig at hun gjorde det hvert femte minutt...

Oppsto plutselig for meg rundt 5 i alle fall. Hadde en ubeskrivelig indre kløe som utelukkende kunne tilfredsstilles med raske bevegelser med ledd eller muskler. Veldig vanskelig å forklare for mennesker som ikke har kjent det, men om du tenker at en maur kryper inne i et av leddene dine (som nakken), så må du få kløen bort ved å gjøre en hurtig bevegelse. Du kan stoppe det, men det krever en omprogramering av tankegangen, noe man kan få hjelp til.

Mulig jeg hadde andre ticks tidligere enn 5, men ingenting mine foreldre reagerte på. Det finnes mange grader av ticks. Fremdeles gnikker jeg fingrene mot hverandre, knekker på ledd og vrir på nakken. Ingen som ikke vet om det legger merke til det.

Og om det skulle være det så love jeg at det ikke er noe å være redd for. Mange tenker på tourettes som ukontrollert banning og ord som skrikes ut i hytt og pine. 2% av de med tourettes har den formen, og har hun ikke den formen nå, så har hun den ikke senere heller. Jeg har samboer, barn og doktorgrad, så det blir folk av oss også. Vi har bare våre særegenheter. ;)

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som tics, eller noe lignende. Kanskje tvangshandlinger?

Jeg hadde noe sånt selv da jeg var ung, men det var så mildt at jeg klarte å slutte med det selv og har aldri hatt noe problemer med det.

Du kan be henne prøve å slutte med det. For min del lo folk av mine "bevegelser" så jeg ble flau, noe som tvang meg til å slutte med det. Det var vanskelig da. Er som maur i kroppen som noen beskrev over her.

Klarer hun ikke å gjøre noe med det kan det jo ikke skade å dra en tur til legen :)

Hvis det utvikler seg så er ikke det alltid en positiv ting.

Anonymous poster hash: 59367...a7b
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som noe hun har dilla på....

Synes hobbydiagnostikerne på KG bør ta seg en bolle!

Anonymous poster hash: 5dcd1...814

AnonymBruker
Skrevet

Takk ale sammen for svar. Skal følge med de neste dagene. Når jeg tenker over det, har hun gjort det hele veien, men ikke så synlig. Nå er det mer slenging, og det ser direkte vondt ut når det skjer. 

Skal også be henne slutte, og se om det stopper opp etterhvert. Om det ikke gir seg, blir det en tur til legen, for dette er ikke normalt. SYnes det er rart at ikke barnehagen eventuelt har reagert på det, men så har ikke vi tenkt noe særlig over det selv... :/

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...