Gå til innhold

Chihuahuablanding som markerer inne

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En venninne har en 8 år gammel Chihuahuablanding som hun dessverre ikke kan ha lenger da den ikke er noe snill med babyen hennes. Jeg har kjent denne hunden omtrent siden han var valp og trives utrolig godt sammen med den. Jeg har derfor veldig lyst til å overta den, noe min venninne også så klart ønsker da hun kan få se den så mye hun vil og hun føler en trygghet ved at vi kjenner hverandre godt.

Nå har det seg sånn at denne hunden markerer en del inne, noe den alltid har gjort. Min venninne har prøvd å trene dette vekk, og har rådført seg med en rekke dyktige hundetrenere men ingen av "triksa" har funket.

Jeg er på grunn av dette litt skeptisk til å ta han i mot. Når jeg har passet han for eksempel en helg eller han er på besøk så går det lissom greit å sitte å følge med på han, men når han eventuelt skal bo her fast så kan jo dette bli litt slitsomt i lengden.

Er det noe slags håp om å klare å trene vekk dette? Hunden er snill og lydig på alt annet, så det er bare dette som gjør at jeg holder litt igjen.

Anonymous poster hash: 9b656...4fc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tviler på at det der kalles markering.

Den tisser inne som i ikke renslig, rett o slett.

Dette er er stort problem med små selskapshunder. De kan være ganske vanskelig å hustrene.

Så avgjørelsen bør tas basert på urenslighet, slik jeg ser det.

Om den kan trenes er vanskelig å si...

Skrevet

Jeg tviler på at det der kalles markering.

Den tisser inne som i ikke renslig, rett o slett.

Dette er er stort problem med små selskapshunder. De kan være ganske vanskelig å hustrene.

Så avgjørelsen bør tas basert på urenslighet, slik jeg ser det.

Om den kan trenes er vanskelig å si...

Jeg tror derimot at dette er markering, men er enig i at dette problemet gjelder mange små selskapshunder. Det er et kjent problem at hanner av små raser markerer inne, og kanskje særlig chihuahua.

Det er også kjent at det kan være vanskelig å få hunder av små raser husrene, tisper også, uten at jeg vet hvorfor. Men særlig hanner har en tendens til å ville markere inne, og det er vanskelig å få bort.

Om du tar over denne hunden, som allerede er godt voksen, så må du fortsette å følge nøye med på han om du ikke vil ha tiss alle steder. Kanskje klarer du å trene det bort, ettersom han er eneste hund i familien. Eller så må du bare innse at du ikke klarer det. 

Skrevet

Jeg tror derimot at dette er markering, men er enig i at dette problemet gjelder mange små selskapshunder. Det er et kjent problem at hanner av små raser markerer inne, og kanskje særlig chihuahua.

Det er også kjent at det kan være vanskelig å få hunder av små raser husrene, tisper også, uten at jeg vet hvorfor. Men særlig hanner har en tendens til å ville markere inne, og det er vanskelig å få bort.

Om du tar over denne hunden, som allerede er godt voksen, så må du fortsette å følge nøye med på han om du ikke vil ha tiss alle steder. Kanskje klarer du å trene det bort, ettersom han er eneste hund i familien. Eller så må du bare innse at du ikke klarer det. 

Ja, tiss er tiss uansett liksom :)

Jeg ser det som at avgjørelsen vil ligge i om man vil tåle tiss eller ikke..

Dersom mankan trene den ren, så supert. Men hvis ikke så er du jo forberedt, TS....Så svaret kan bare du avgjøre ;)

Skrevet

Ja, tiss er tiss uansett liksom :)

Jeg ser det som at avgjørelsen vil ligge i om man vil tåle tiss eller ikke..

Dersom mankan trene den ren, så supert. Men hvis ikke så er du jo forberedt, TS....Så svaret kan bare du avgjøre ;)

Joda, en kan jo se det sånn også. :)

Etter mange år med hunder, og ingen som noengang har tisset inne (om de ikke har vært syke), så vet jeg at jeg ikke orker en hund som jeg hele tiden må passe på for at den ikke skal tisse inne. Det er da nok å holde på med ellers med hunder.

Tiss er ikke noe jeg vil ha innendørs, på møbler, klær, i seng osv. Jeg har hatt mange hannhunder, men har aldri hatt problem med at de har marker/tisset innendørs, så heldigvis har jeg sluppet å velge mellom tiss og ikke tiss når jeg skal ha hund eller ikke. 

Det er jo ikke vanligvis sånn at man må velge? De fleste tisser da ikke innendørs! Jeg vet at mange hanner av små raser gjør det, og det er også en grunn til at jeg ikke har hann av små raser.

Men med akkurat denne hunden så må man kanskje velge det. Og da hadde jeg selv valgt å si nei. Hva sier du ts?

• Liker 1
Skrevet

Å kastrere hannhunder demper ofte deres behov for å markere overalt.

Skrevet

Å kastrere hannhunder demper ofte deres behov for å markere overalt.

Men tror du det vil hjelpe etter 8 år?

Skrevet (endret)

Men tror du det vil hjelpe etter 8 år?

Ja, jeg tror definitivt det er verdt å prøve. Hormonene som nå hele tiden pusher han til å markere her og der, vil bli borte, og han vil "glemme" at han gjøre det.

Uansett, med hormonene borte vil du kunne ha en fair sjanse til å lære av han gamle uvaner, uten at hormonene står og pusher i mot deg og det du prøver å lære han.

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet

Å ha noe som helst med chihuahua i høres slitsomt ut i lengden, så bare det hadde vært nok til at jeg hadde sagt nei. 
Forstår ikke hva som er så fantastisk med små stressede raser som gneldrer, skjelver, og pisser over alt. 
Jeg kjenner til flere miniatyrer som er langt mer stabile og omgjengelige enn chihuahuaene jeg kjenner, så hvorfor folk vil ha chihuahua forstår jeg bare ikke.

Anonymous poster hash: 0ba71...815
Skrevet

Ja, jeg tror definitivt det er verdt å prøve. Hormonene som nå hele tiden pusher han til å markere her og der, vil bli borte, og han vil "glemme" at han gjøre det.

Uansett, med hormonene borte vil du kunne ha en fair sjanse til å lære av han gamle uvaner, uten at hormonene står og pusher i mot deg og det du prøver å lære han.

Kanskje du har rett..

Jeg vet at jeg ikke ville orket den kampen ;) Men det er fint hvis denne hunden får et godt hjem til tros for dens....uvaner (?) :)

Skrevet

Du kan forsøke hormonchip først, for å se om kastrering har noe for seg. Den varer i 6 mnd (eller 12 mnd, hvis du velger den varianten) og går så ut av seg selv. Så kan du se om det har noen effekt.

Min hund er hormonchippet. Han ble chippet første gang da han var ca 1,5 år, og selv om det har funket gull på hormonbasert stress, så markerer han fortsatt. (Har aldri markert inne, da. Bare på tur).

AnonymBruker
Skrevet

Å ha noe som helst med chihuahua i høres slitsomt ut i lengden, så bare det hadde vært nok til at jeg hadde sagt nei.

Forstår ikke hva som er så fantastisk med små stressede raser som gneldrer, skjelver, og pisser over alt.

Jeg kjenner til flere miniatyrer som er langt mer stabile og omgjengelige enn chihuahuaene jeg kjenner, så hvorfor folk vil ha chihuahua forstår jeg bare ikke.

Høres ikke ut som om du kjenner til rasen særlig godt

Anonymous poster hash: 1b28b...098

Skrevet

Jeg kjenner rasen bra nok gjennom bekjente i hundemiljøet, og er av samme mening. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner rasen bra nok gjennom bekjente i hundemiljøet, og er av samme mening.

Jeg har drevet aktivt med rasen i over 10år, og kjenner absolutt ikke igjen den beskrivelsen. Heller motsatt

AnonymBruker
Skrevet

Jo, det gjør jeg faktisk. 

Stressede, nervøse, og bjeffer på alt og alle ustanselig. Det er velkjent at de er ekstremt nervøse og har et høyt stressnivå. Og at de er tilnærmet umulig å få ordentlige husrene. Flere jeg kjenner sier selv at de angrer på at de fikk chihuahua. Men de må jo liksom ha den ut livet for det er jo en forpliktelse man har når man tar til seg et dyr. 

Det hadde kanskje vært et håp for dem om de i det minste var en smule intelligente, men de er jo stokk dum i tillegg!

AnonymBruker
Skrevet

En del av eierne er stokk dum ja. Det påvirker ofte bikkjene

AnonymBruker
Skrevet

En del av eierne er stokk dum ja. Det påvirker ofte bikkjene

Hvis det er eiernes IQ som avgjør så må jeg si at da er samtlige som har dem er stokk dum :P 

Skrevet

Jeg har drevet aktivt med rasen i over 10år, og kjenner absolutt ikke igjen den beskrivelsen. Heller motsatt

Ja, det er mulig man venner seg til alt :) Og det er mulig du har bedre erfaring enn jeg har gjennom mine bekjente og det jeg generelt har lest om rasen gjennom leserinnlegg opp gjennom årene.

Men så langt er min oppfatning sånn at jeg aldri skal ha chihuahua! Jeg ser dem som mye verre å ha enn skarpe vakthundraser, som jeg har. Vakthunder har sitt, det skal jeg være enig i. Men en kan i det minste slappe av i hjemmet sitt, uten å måtte følge med på tissing inne, nevrotisk oppførsel, gneldring, glefsing, ressursforsvar og ustabilitet både hjemme og ute. 

Det er mitt inntrykk av hvordan chihuahuaen er, gjennom både nett og personlige erfaringer. Det er godt mulig at noen individer er bra, men sånn i gjennomsnitt framstår de som et heller dårlig valg for en hundeeier som vil ha en hund som funker godt både hjemme og ute.

• Liker 1
Skrevet

Ikke bare chihuahua som kan være en utfordring av de små rasene. 
Papilloner har også en veldig lav terskel for bjeffing og å tøffe seg mot andre hunder. Og det krever arbeid. Masse arbeid også med en papillon! 
Jeg er uendelig glad for at de i det minste har intelligens på høyde med flere bruksraser, ellers så hadde det vært et rimelig håpløst prosjekt å få min lille tøffing til å kunne fungere. 
Han er avvent med bjeffing og fungerer bra når vi møter folk på tur og også sammen med andre hunder. Men det har virkelig tatt tid, og det har vært mange ganger at jeg har lurt på hva i all verden jeg har funnet på som har tatt på meg dette her. 

For min del så blir det ikke flere små raser. Det er for mye styr av den type jeg ikke ønsker, og de er ofte veldig sære. Ikke få meg til å begynne med en diskusjon om mat! Å herregud.... 

Ang. den blandingen som TS har mulighet til å overta:
For meg hadde det vært uaktuelt å måtte vaske gulver hver eneste dag pga at den ikke er blitt renslig. Her er det uten tvil eieren som har feilet, for alle hunder uansett rase kan bli renslige om man går inn for det. 
Mitt inntrykk av chihuahua er også at de er veldig stresset, i likhet med alt for mange miniatyrer. Så spørsmålet blir da: Hvordan vil dette stresset slå ut ved omplassering av denne hunden? Det er ikke alle som er egnet for omplassering, og stress er også en faktor å ta hensyn til der. 

AnonymBruker
Skrevet

Etter over 10år aktiv med rasen har jeg kun møtt et par eksemplar som passer denne beskrivelsen. Og det har da dreiet seg om import hunder fra valpefabrikker i østeuropa eller hunder fra andre useriøse hobbyoppdrettere.

Seriøse oppdrettere avler kun på stabile, trygge hunder med godt gemytt.

Hos meg er det hverken bjeffing, knurring, tissing eller annet. Kun superglade, utadvendte hunder som er veldig glad i kos og oppmerksomhet fra både fra barn, voksne og andre hunder. Skikkelige lykketroll med konstant logrende hale

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...