AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #1 Skrevet 27. juni 2015 Jeg er utrolig glad i hvitt brød, men prøver å venne meg til å spise grovere produkter. Dette gjelder både brød, tortillalefser, pasta, ris etc. Synes rett og slett det smaker bedre, og føler helt ærlig jeg ikke blir mettere av å spise grovt (selv om mange mener man blir det). Spiser mye brød og kornprodukter. 1. Hvorfor er grovt så mye sunnere enn hvitt? 2. Er det større sjanse for overvekt når man spiser hvitt brød oftere enn grovt? 3. Hvor ofte kan man spise hvitt brød uten "at det gjør noe"? Prøver å holde meg til annenhver dag, altså 3-4 dager i uka, men er aaaalt for glad i hvitt brød og andre fine kornprodukter Anonymous poster hash: c4956...765
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #2 Skrevet 27. juni 2015 Så lenge du er frisk og normalvektig hvorfor henger du deg opp i det?Anonymous poster hash: c1100...4c3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #3 Skrevet 27. juni 2015 Så lenge du er frisk og normalvektig hvorfor henger du deg opp i det?Anonymous poster hash: c1100...4c3 Ja, jeg gjør det, fordi jeg vil spise det som er bra for kroppen min. I tillegg hadde jeg ikke hatt noe i mot å gå ned noen kilo. Men vil jeg gjøre det av å gjøre hvitt brød ulovlig? Anonymous poster hash: c4956...765
Pringle Skrevet 27. juni 2015 #4 Skrevet 27. juni 2015 Fiber er bra for fordøyelsen, og det meste av næringen i korn sitter i skallet. Derfor regnes grovt mel som sunnere enn hvitt. Men hvis du ellers har en variert diett, og feks spiser mye grønnsaker, er det ikke viktig for helsa om du spiser matvarer av grovt eller hvitt mel. "Sjanse for overvekt", du mener altså i hvor stor grad mennesker som spiser mer hvitt enn grovt, jevnt over, har høyere BMI enn de som spiser mer grovt enn hvitt? Kanskje er det en korrellasjon, forskere mener det. Men valget av hvitt/grovt er ikke noe som automatisk medfører høyere vekt. Og vektøkning er ikke noe som skjer "av seg selv", det kommer av flere kalorier inn enn ut.
Ingvilddd Skrevet 27. juni 2015 #5 Skrevet 27. juni 2015 Grovt er sunnere enn hvitt fordi det blant annet tilfører kroppen mer næringsstoffer. Dersom man ikke blir mett nok av hvitt brød, og dermed spiser mer enn man hadde gjort dersom man valgte grovt istedet, så kan man potensielt gå opp i vekt fordi totalen av kalorier blir større. Når det gjelder hvor ofte du kan spise hvitt brød uten at det gjør noe, så er det vanskelig å svare på. Ingen dør av å spise hvitt brød. Selv velger jeg hvitt fremfor grovt omtrent fem måltider i uka (pluss/minus) fordi jeg liker å variere. Og jeg er frisk som en fisk Så nei, det er ikke slik at overvektige spiser loff og normalvektige spiser grovbrød! Alt med måte, synes jeg er en fin regel. Spis hvitt og grovt om hverandre, så blir du ikke lei av noen av delene. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #6 Skrevet 27. juni 2015 Ja, jeg gjør det, fordi jeg vil spise det som er bra for kroppen min. I tillegg hadde jeg ikke hatt noe i mot å gå ned noen kilo. Men vil jeg gjøre det av å gjøre hvitt brød ulovlig? Anonymous poster hash: c4956...765 Om du spiser en brødskive hvitt brød med la oss si 80 kalorier eller en brødskive med grovt brød med 80 kalorier så har du fått i deg 80 kalorier. Anonymous poster hash: 17056...21c
Wonderbitch Skrevet 27. juni 2015 #7 Skrevet 27. juni 2015 Hvitt brød har ofte mindre kalorier enn grovt, så om du blir like mett kan du selvfølgelig gå ned i vekt med det. Men grovt brød har mer næring og ting kroppen kan nyttiggjøre seg av, så om du vil det beste for kroppen ( som trossalt er ditt tempel ) er grovt det beste. Jeg ser på hvitt brød litt som å spise bomull eller papir, det er bare fyllstoff på en måte. Kroppen får ikke brukt det til noe, utenom at du blir mett da. Men jeg spiser nå hvitt brød innimellom alikevel, akkurat som andre unyttige ting som smaker godt:-) dessuten kan man spise flere loffskiver enn brødskiver hvis man regner kcal per skive, fordi grovt brød er tyngre. Er pålegget kalorifattig får man mer volum ut av det:-) hehe. Når man har holdt på med kaloritelling en stund begynner man å spekulere:-) jeg kan f.eks velge tre tynne brødskiver med solsikkebrød til 100 kcal, eller én skive med vanlig grovt brød for samme kcalmengde.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #8 Skrevet 27. juni 2015 Jeg er utrolig glad i hvitt brød, men prøver å venne meg til å spise grovere produkter. Dette gjelder både brød, tortillalefser, pasta, ris etc. Synes rett og slett det smaker bedre, og føler helt ærlig jeg ikke blir mettere av å spise grovt (selv om mange mener man blir det). Spiser mye brød og kornprodukter. 1. Hvorfor er grovt så mye sunnere enn hvitt? 2. Er det større sjanse for overvekt når man spiser hvitt brød oftere enn grovt? 3. Hvor ofte kan man spise hvitt brød uten "at det gjør noe"? Prøver å holde meg til annenhver dag, altså 3-4 dager i uka, men er aaaalt for glad i hvitt brød og andre fine kornprodukter Anonymous poster hash: c4956...765 Spis det du har lyst på, men prøv å begrense godteri og alkohol. Spis et variert utvalg av frukt, nøtter og grønnsaker, så mye du bare klarer (men ikke tving deg til å spise enkelte ting som du virkelig hater), og hold deg aktiv. Det er en kostholdsplan som er mye enklere å forholde seg til, og man slipper å henge seg opp i detaljer. Er man for streng med seg selv, henger seg opp i småting, og teller aaalle kaloriene, blir man drittlei og sprekker, og da rykker man tilbake til start uansett. Vitsen er å gjøre endringen lystbetont, for da vil den bli varig. Anonymous poster hash: bdae2...fbc
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #9 Skrevet 27. juni 2015 Spis det du har lyst på, men prøv å begrense godteri og alkohol. Spis et variert utvalg av frukt, nøtter og grønnsaker, så mye du bare klarer (men ikke tving deg til å spise enkelte ting som du virkelig hater), og hold deg aktiv. Det er en kostholdsplan som er mye enklere å forholde seg til, og man slipper å henge seg opp i detaljer. Er man for streng med seg selv, henger seg opp i småting, og teller aaalle kaloriene, blir man drittlei og sprekker, og da rykker man tilbake til start uansett. Vitsen er å gjøre endringen lystbetont, for da vil den bli varig. Anonymous poster hash: bdae2...fbc Det var sikkert mange gode poeng, men ikke svar på det jeg lurte på i tråden Anonymous poster hash: c4956...765
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #10 Skrevet 27. juni 2015 Næringen sitter i skallet, men de uheldige stoffene er også i skallet, så vinningen går opp i spinningen. Fullkorn er like usunt som hvitt mel. Det er mye bedre å erstatte korn med skikkelig mat. Anonymous poster hash: 613fa...1e8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå