AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #1 Skrevet 27. juni 2015 Aldri farget hår før og er redd. Vil gjøre det først og fremt fordi grått hår har det begynt å bli for mange av. Har hatt glansfullt hår.Så første spørsmål er: - Mister man glansen når man farger? - Begynner man å miste hår pga å kjemikaliene i hårfarge? Eller inneholder de kjemikalier? - Hva skal man passe på? - Vil helst gjøre selv, har ikke råd til salong. - Hvilket merke? - Hva skal man gjøre først? - Ja. bare kjør på..Si hva jeg skal gjøre?- - Hva med ettervekst? Har jo ikke råd til å farge hver måned og vil jo ikke ødelegge håret ved å farge hver mnd heller.... Takknemlig for all hjelp Anonymous poster hash: 244d0...ed4
Million Skrevet 27. juni 2015 #2 Skrevet 27. juni 2015 (endret) Ingen grunn til å være redd for litt hårfarge, da..! De fleste hårfargene fra produsenter som L'Oreal eller lignende er gode nok til hjemmebruk. Tror ikke noen er vesentlig bedre enn andre, så du kan trygt plukke ut den fargen du vil ha, uansett merke. Kjøp på rimelige steder som Vita-butikker eller H&M. De har også hårfarge på dagligvarebutikker, de er av samme merker, og duger de også. De fleste hårfargingsmidler er tilsatt ting som gjør håret ekstra glansfullt og fint. Bruk balsam når du vasker håret i etterkant, så vedlikeholder du glansen (hvis du er redd for det). Det er best å farge hjemme om du har en venninne eller noen andre (mor, søster?) som kan assistere deg og hjelpe til. F.eks. er det vanskelig å fordele hårfargen skikkelig bak når man er alene. En medhjelper er absolutt best. Jeg pleier å be mannen min hjelpe meg, jeg.... Han har blitt ganske så flink til det etterhvert! Siden det er første gangen du skal farge hjemme, så ville jeg definitivt ikke gitt meg i kast med det helt alene - få noen til å hjelpe deg! Start med å finne frem et gammelt håndkle det ikke er så farlig med, så legger du det rundt skuldrene dine når du skal til å farge. Som en frisørkappe, liksom. Det gjør at du ikke søler på klærne dine. Du kan også bruke det til å tørke vekk hårfarge som søles litt utenfor håret, dvs på huden i pannen eller ved ørene. Tørk det vekk når du ser det, så du ikke får flekker på huden. Håndkleet vil bli flekkete som ikke går vekk i vask, men spar på håndkleet og legg det til side. Du kan ta det frem igjen og bruke det hver gang du skal farge håret ditt. Det følger alltid med skikkelig bruksanvisning i pakkene med hårfarge. LES DEN nøye før du starter. Der står alt du trenger å vite om fremgangsmåte. Flasken med hårfarge som du bruker underveis bør du sette fra deg på en bit plast eller kartong (f.eks. den tomme esken) da hårfargesøl utenpå flasken kan lekke ned på benken, og misfarge den permanent. Ettervekst får man jo etterhvert. Hvor ofte du velger å farge etterveksten, bestemmer du selv. Hår vokser rundt 1 cm i måneden. Mange velger å farge hver måned, noen annenhver eller hver tredje. Det er smak og behag og kanskje også et økonomisk spørsmål for noen. Men en pakke hårfarge koster ikke stort, under 200 kr. Til etterfarging av utveksten bruker man omtrent samme fremgangsmåte som ovenfor, bare at du KUN fordeler farge langs hårrøttene og litt opp så det akkurat dekker utveksten. Ikke i resten av håret. Det skåner hårets lengder for kjemikaliene det er i hårfargen. Nå er dagens hårfarger ganske milde, men noe slitasje blir det vel alltids. Du må nok kjøpe en ny pakke hårfarge for hver gang, selv om du bare skal farge det lille som er av ettervekst i hårrøttene. Du fordeler da bare hårfargen innerst mot hodebunnen og etterveksten, og lar være å dra fargen ut i hårlengdene. Det blir da en del farge til overs, men den må du bare kaste. Kan ikke spares, da den gjærer og lukter. Kast det som blir igjen. Det står i bruksanvisningen. Jeg har farget håret mitt i mange år, og synes det er enkelt og greit å gjøre det hjemme. Jeg synes imidlertid at å farge etterveksten er mer vrient enn å farge hele. Uansett: Lykke til! Endret 27. juni 2015 av Million
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #3 Skrevet 27. juni 2015 Ingen grunn til å være redd for litt hårfarge, da..! De fleste hårfargene fra produsenter som L'Oreal eller lignende er gode nok til hjemmebruk. Tror ikke noen er vesentlig bedre enn andre, så du kan trygt plukke ut den fargen du vil ha, uansett merke. Kjøp på rimelige steder som Vita-butikker eller H&M. De har også hårfarge på dagligvarebutikker, de er av samme merker, og duger de også. Det er best å farge hjemme om du har en venninne eller noen andre (mor, søster?) som kan assistere deg og hjelpe til. F.eks. er det vanskelig å fordele hårfargen skikkelig bak når man er alene. En medhjelper er absolutt best. Jeg pleier å be mannen min hjelpe meg, jeg.... Han har blitt ganske så flink til det etterhvert! Siden det er første gangen du skal farge hjemme, så ville jeg definitivt ikke gitt meg i kast med det helt alene - få noen til å hjelpe deg! Start med å finne frem et gammelt håndkle det ikke er så farlig med, så legger du det rundt skuldrene dine når du skal til å farge. Som en frisørkappe, liksom. Det gjør at du ikke søler på klærne dine. Du kan også bruke det til å tørke vekk hårfarge som søles litt utenfor håret, dvs på huden i pannen eller ved ørene. Tørk det vekk når du ser det, så du ikke får flekker på huden. Håndkleet vil bli flekkete som ikke går vekk i vask, men spar på håndkleet og legg det til side. Du kan ta det frem igjen og bruke det hver gang du skal farge håret ditt. Det følger alltid med skikkelig bruksanvisning i pakkene med hårfarge. LES DEN nøye før du starter. Der står alt du trenger å vite om fremgangsmåte. Flasken med hårfarge som du bruker underveis bør du sette fra deg på en bit plast eller kartong (f.eks. den tomme esken) da hårfargesøl utenpå flasken kan lekke ned på benken, og misfarge den permanent. Ettervekst får man jo etterhvert. Hvor ofte du velger å farge etterveksten, bestemmer du selv. Hår vokser rundt 1 cm i måneden. Mange velger å farge hver måned, noen annenhver eller hver tredje. Det er smak og behag og kanskje også et økonomisk spørsmål for noen. Men en pakke hårfarge koster ikke stort, under 200 kr. Til etterfarging av utveksten bruker man omtrent samme fremgangsmåte som ovenfor, bare at du KUN fordeler farge langs hårrøttene og litt opp så det akkurat dekker utveksten. Ikke i resten av håret. Det skåner hårets lengder for kjemikaliene det er i hårfargen. Nå er dagens hårfarger ganske milde, men noe slitasje blir det vel alltids. Du må nok kjøpe en ny pakke hårfarge for hver gang, selv om du bare skal farge det lille som er av ettervekst i hårrøttene. Du fordeler da bare hårfargen innerst mot hodebunnen og etterveksten, og lar være å dra fargen ut i hårlengdene. Det blir da en del farge til overs, men den må du bare kaste. Kan ikke spares, da den gjærer og lukter. Kast det som blir igjen. Det står i bruksanvisningen. Jeg har farget håret mitt i mange år, og synes det er enkelt og greit å gjøre det hjemme. Jeg synes imidlertid at å farge etterveksten er mer vrient enn å farge hele. Uansett: Lykke til! Dette var kjempesnilt. Og så mye tid du har brukt. Svært takknemlig. Du får også en kald brus i varmen: Tusen takk. Anonymous poster hash: 244d0...ed4
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #4 Skrevet 27. juni 2015 En ting som mange ikke tenker på de første gangene. Har du veldig langt hår vil du mest sannsynlig trenge to pakker hårfarge. Det er veldig vanskelig å få farget bare ettervekst jevnt selv, så hvis du ikke ønsker å farge hele håret anbefaler jeg deg absolutt å gå til frisør. Du må ha varig farge for å dekke grå hår, grå hår er det som er vanskeligst å farge. Det behøver ikke bli så fryktelig dyrt hos frisør, hvis du ikke skal klippe, stripe i flere nyanser osv. Jeg ville hvert fall gått til frisør første gangen hvis jeg var deg, da ser du jo også hvordan de gjør det Anonymous poster hash: 58eb3...62f
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #5 Skrevet 27. juni 2015 En ting som mange ikke tenker på de første gangene. Har du veldig langt hår vil du mest sannsynlig trenge to pakker hårfarge. Det er veldig vanskelig å få farget bare ettervekst jevnt selv, så hvis du ikke ønsker å farge hele håret anbefaler jeg deg absolutt å gå til frisør. Du må ha varig farge for å dekke grå hår, grå hår er det som er vanskeligst å farge. Det behøver ikke bli så fryktelig dyrt hos frisør, hvis du ikke skal klippe, stripe i flere nyanser osv. Jeg ville hvert fall gått til frisør første gangen hvis jeg var deg, da ser du jo også hvordan de gjør det Anonymous poster hash: 58eb3...62f Hei Hva mener du med at jeg må ha varig hår for å dekke grå hår? Anonymous poster hash: 244d0...ed4
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #6 Skrevet 27. juni 2015 mente: Hva mener du med at jeg må ha varig farge for å dekke grå hår? Anonymous poster hash: 244d0...ed4
Noope Skrevet 27. juni 2015 #7 Skrevet 27. juni 2015 Hun mener at fargen som selges over disk for typisk 100-200 kroner pakken ikke har like bra kvalitet som hos frisør og vil bli vasket ut fra det grå håret etter en stund.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #8 Skrevet 27. juni 2015 Men hvis jeg gå til frisør hva gjør jeg med fargen jeg skal kjøpe til ettervekst? Den kan jeg da ikke kjøpe hos frisør igjen. Det blir jo superdyrt. Anonymous poster hash: 244d0...ed4
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #9 Skrevet 28. juni 2015 Kan du ikke sjekke opp om det finnes noen flinke lærlinger på salong? Hvis ikke kjøp ihvertfall fargen på salong, bedre kvalitet enn de som selges i vanlig butikk. Anonymous poster hash: b20e0...d77
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå