Gå til innhold

Oppbevaring av insulin

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har nylig begynt å bruke insulatard, og oppbevarer dem selvfølgelig i kjøleskapet. Den jeg bruker tar jeg ut, og oppbevarer i vesken til den er tom. Jeg bruker åtte enheter om dagen, og da varer en penn en drøy måned. Er det for lenge å oppbevare den utenfor kjøleskap? Hva skjer hvis den oppbevares i romtemperatur, avtar effekten? Jeg synes det er ubehagelig å bruke den når den kommer rett fra kjøleskapet, så jeg lurer på hvordan dere andre gjør det.

Anonymous poster hash: cd784...521
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dette bør du snakke med enten Diabetesforbundet eller helst en farmasøyt på apoteket om. Der er vel begrensninger påmax temperatur og på insulin? Står vanligvis i pakningsvedlegget.

Noen sier og at insulin ikke skal gjennomlyses i sikkerhetskontrollen på flyplasser.

Anonymous poster hash: a74cc...1a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette bør du snakke med enten Diabetesforbundet eller helst en farmasøyt på apoteket om. Der er vel begrensninger påmax temperatur og på insulin? Står vanligvis i pakningsvedlegget.

Noen sier og at insulin ikke skal gjennomlyses i sikkerhetskontrollen på flyplasser.

Hvorfor? Det må da gå an å spørre andre hvordan de gjør det? Kanskje jeg til og med kan få noen gode råd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei, det finnes egne kjølemapper du kan kjøpe til insulinpennen. Insulin blir ødelagt ved for høye temperaturer, det er virkelig anbefalt å oppbevare det kjølig, da dette kan ha farlige bivirkninger ellers, og det bør du være klar over egentlig. Gå til apoteket og snakk med de, så viser de deg tilbehør du kan kjøpe. 

Anonymous poster hash: 2455f...368
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor? Det må da gå an å spørre andre hvordan de gjør det? Kanskje jeg til og med kan få noen gode råd. Anonymous poster hash: cd784...521

Hvorfor det???

Fordi råd som ikke er kvalitetssikret i verste fall dreper deg.

Dette helseforumet er litt for ofte livsfarlig.....

Anonymous poster hash: ffbac...bf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har nylig begynt å bruke insulatard, og oppbevarer dem selvfølgelig i kjøleskapet. Den jeg bruker tar jeg ut, og oppbevarer i vesken til den er tom. Jeg bruker åtte enheter om dagen, og da varer en penn en drøy måned. Er det for lenge å oppbevare den utenfor kjøleskap? Hva skjer hvis den oppbevares i romtemperatur, avtar effekten? Jeg synes det er ubehagelig å bruke den når den kommer rett fra kjøleskapet, så jeg lurer på hvordan dere andre gjør det.

Pakningsvedlegget gir den informasjonen du spør etter:

Oppbevaring og holdbarhet: 

Før anbrudd: Oppbevares ved 2-8°C (i kjøleskap). Skal ikke fryses. Frosset insulin skal ikke brukes. Beskyttes mot lys. Under bruk eller medbrakt som reserve: Skal ikke oppbevares i kjøleskap eller fryses. Oppbevares ved romtemperatur (<30°C) i opptil 6 uker.

Ikke spre feilinformasjon som medfører panikk hos pasientene nå.

Faktagrunnlag som underbygger påstanden om at gjennomlysing i sikkerhetskontroll skal unngås må dokumenteres.

Hei, det finnes egne kjølemapper du kan kjøpe til insulinpennen. Insulin blir ødelagt ved for høye temperaturer, det er virkelig anbefalt å oppbevare det kjølig, da dette kan ha farlige bivirkninger ellers, og det bør du være klar over egentlig. Gå til apoteket og snakk med de, så viser de deg tilbehør du kan kjøpe. 

Anonymous poster hash: 2455f...368

Se informasjon i pakningsvedlegg gjengitt ovenfor:

Insulinpenn som er tatt i bruk skal ikke oppbevares i kjøleforpakning/kjølemappe.

Insulinen skal heller ikke injiserer ved kjøleskapstemperatur.

Kjølemappe er først påkrevet ved reise i tempertur over +30 grader, og for normal hurtigvirkende insulin reduseres effektenkun med 2% dersom insulinen oppbevares ved +25 grader C i ett år.

Oppbevares insulinen ved +40 grader tar det 14 dager før insulinen mister 5% av effekten.

Ref. Diabetesforbundet

Hvorfor det???

Fordi råd som ikke er kvalitetssikret i verste fall dreper deg.

Dette helseforumet er litt for ofte livsfarlig.....

Anonymous poster hash: ffbac...bf7

Det er lov å spørre, og å kvalitetssjekke rådene som blir gitt.

Majoriteten av rådene i denne tråden har vært gitt basert på mangelfull kunnskap.

Anonymous poster hash: a6ca4...304

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...