Gå til innhold

Spørsmål angående sortering av klær

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bør undertøy og sokker vaskes for seg selv? Noen som evt har artikler som forklarer hvorfor?

Kan man vaske ull sammen med andre plagg som skal vaskes på håndvaskprogram (med milo)? Uten at ullplaggene ødelegges?

Anonymous poster hash: 4afff...176
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Se på vaskeanvisningene - det spørs hva de er laget av. En kan godt vaske undertøy og sokker sammen, hvis det var det du mente. Ja, i grunnen kan en vaske det meste sammen, unntatt ull. Plagga er så lite skitne nå for tida at 40° finvaskprogram (og helst flytende vaskemiddel) er bra nok til alt.

Ull må vaskes på ullprogram med ullvaskemiddel. Jeg har ofte smugla inn litt sokker og underbukser også, og det går udmerket.

Anonymous poster hash: 12b13...22c
AnonymBruker
Skrevet

Se på vaskeanvisningene - det spørs hva de er laget av. En kan godt vaske undertøy og sokker sammen, hvis det var det du mente. Ja, i grunnen kan en vaske det meste sammen, unntatt ull. Plagga er så lite skitne nå for tida at 40° finvaskprogram (og helst flytende vaskemiddel) er bra nok til alt.

Ull må vaskes på ullprogram med ullvaskemiddel. Jeg har ofte smugla inn litt sokker og underbukser også, og det går udmerket.

Anonymous poster hash: 12b13...22c

Tenkte mer på om man bør unngå å vaske undertøy sammen med t-skjortene, og heller vaske undertøy og sokker hver for seg på 60 grader? :)

AnonymBruker
Skrevet

Bør undertøy og sokker vaskes for seg selv? Noen som evt har artikler som forklarer hvorfor? Kan man vaske ull sammen med andre plagg som skal vaskes på håndvaskprogram (med milo)? Uten at ullplaggene ødelegges? Anonymous poster hash: 4afff...176

Hva og hvordan du vasker ditt eget tøy er en sak du best finner ut på egenhånd. Da dette varierer med hva du har å vaske.

Men ull bør vaskes for seg selv. Og ikke med full maskin slik som ved håndklær og sengetøy.

Sokker og undertøy vasker vi her på 60 grader sammen med håndklær. Innimellom vaskes håndklær ogmkluter for seg selv på 95 grader.

Du må og se på vaskelappene inne i tøyet og sortere etter farger. Hvitt bør vaskes bare sammen med hvitt ellers blir det grått.

Lyse og mørke farger for seg. Nye klær har ofte mye løsfarge, bør da vaskes noen ganger for seg selv. Noen ganger legger jeg en hvit bomullsklut inni sammen med ting jeg er usikker på om fortsatt farger av, da ser jeg etterpå på kluten hvor mye hovedplagget har farget av. Kluten er lett å få hvit igjen med litt klorin.

Så dette er en øvelse i vurderinger, for de aller fleste.

Anonymous poster hash: 7c162...3e1

AnonymBruker
Skrevet

Hva og hvordan du vasker ditt eget tøy er en sak du best finner ut på egenhånd. Da dette varierer med hva du har å vaske.

Men ull bør vaskes for seg selv. Og ikke med full maskin slik som ved håndklær og sengetøy.

Sokker og undertøy vasker vi her på 60 grader sammen med håndklær. Innimellom vaskes håndklær ogmkluter for seg selv på 95 grader.

Du må og se på vaskelappene inne i tøyet og sortere etter farger. Hvitt bør vaskes bare sammen med hvitt ellers blir det grått.

Lyse og mørke farger for seg. Nye klær har ofte mye løsfarge, bør da vaskes noen ganger for seg selv. Noen ganger legger jeg en hvit bomullsklut inni sammen med ting jeg er usikker på om fortsatt farger av, da ser jeg etterpå på kluten hvor mye hovedplagget har farget av. Kluten er lett å få hvit igjen med litt klorin.

Så dette er en øvelse i vurderinger, for de aller fleste.

Har et system for resten av klærne, så det er ikke noe problem :)

Men er så usikker når det gjelder undertøy og sokker. Leser noen steder at det bør vaskes på 60 grader, mens noen sier at 30 grader holder... Det var forresten et fint tips å vaske de sammen med håndklær! :D

AnonymBruker
Skrevet
Har et system for resten av klærne, så det er ikke noe problem :) Men er så usikker når det gjelder undertøy og sokker. Leser noen steder at det bør vaskes på 60 grader, mens noen sier at 30 grader holder... Det var forresten et fint tips å vaske de sammen med håndklær! :D Anonymous poster hash: 4afff...176 [/

quote] Undertøy får mye bakterier på seg i løpet av en dag. Å vaske undertøy på 30 grader fjerner ikke bakteriene, derfro er 60 grader anbefalt.

Mange med gjentatte sopp og urinveisinfeksjoner vasker klærne sine på mindre enn 60 grader. Når de oppfordres til å vaske på 60 grader forsvinner ofte problemet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vasker trusene mine sammen med håndklær og sengetøy på minst 70 grader.

Sokker og strømpebukser går på 40 grader sammen med andre klær som tåler det og BH-er helst på 30 med klær som bare tåler det.

• 2 uker senere...
Skrevet

Truser går sammen med håndklær, kluter og sengetøy, og vaskes på 60 grader. Det hender også at jeg vasker sokker i rein bomull på 60 grader, men det varierer litt etter hva slags plagg jeg skal vaske ellers.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kort forklart:

Lyse og mørke plagg hver for seg på 40 grader. Helst hvite for seg, fargede for seg og sorte klær sammen.

Undertøy, håndklær og sengetøy på minst 60 grader. Innimellom kokvasker jeg de plaggene som tåler det på 90 grader, men det er egentlig ikke nødvendig. Gjør det oftest med håndklær og sengetøy.

Ull og silke på 30 grader.

Bher med spiler i vaskepose på 40 grader.

Anonymous poster hash: 6e2f5...801
Gjest Margit Spat
Skrevet

Jeg vasker truser og sokker sammen på 60 grader. Så lenge materialet i begge deler tåler 60, så ser jeg ingen grunn til å skille mellom truser og sokker, hvis det var det du mente. Noen ganger blir det med en og annen T-skjorte i bomull, også. Håndklær vasker jeg som regel på 90, enten for seg selv eller sammen med litt sengetøy. Spørs hvor mye jeg har av hvert. 

Ull tør ikke jeg vaske sammen med andre ting. På den annen side har jeg såpass mye ulltøy at det blir en maskin i ny og ne av det. Der bruker jeg ullprogram på enten 30 eller 40 grader og Milo. 

• 4 uker senere...
Skrevet

Se på vaskeanvisningene - det spørs hva de er laget av. En kan godt vaske undertøy og sokker sammen, hvis det var det du mente. Ja, i grunnen kan en vaske det meste sammen, unntatt ull. Plagga er så lite skitne nå for tida at 40° finvaskprogram (og helst flytende vaskemiddel) er bra nok til alt.Ull må vaskes på ullprogram med ullvaskemiddel. Jeg har ofte smugla inn litt sokker og underbukser også, og det går udmerket. Anonymous poster hash: 12b13...22c

Hvorfor helst flytende vaskemiddel? Bare lurer. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid vasket truser og sokker sammen med andre mørke klær. Har aldri hatt problemer med urinveisinfeksjon. Men jeg ser at det kan være et problem for noen. Gjør jo det med samboeren sine truser også. Kan det være et problem for menn også?

Anonymous poster hash: 76280...ef2

AnonymBruker
Skrevet

Her vasker vi truser,boksere, sokker og håndduker på 60 grader.

Sengetøy på 90 for å få vasket maskinen skikkelig.

Vanlige klær på 40.

Vi har heller aldri brydd oss om å sortere fargene, her blander vi alt. Aldri opplevd at hvite klær ikke forblir hvite :)

Anonymous poster hash: 42907...ad9

AnonymBruker
Skrevet

Håndklær, kluter, sengetøy og truser går på 60 grader her, innimellom 90 grader. 

Resten på 40, inkludert ull. Har så mye ulltøy at det må vaskes skikkelig, feks alle mine sokker har ull, også sommersokkene. Aldri hatt problem med krymping, rene raggsokker og skikkelige ullgensere vaskes for seg selv, men det skjer jo to ganger i året. 

Anonymous poster hash: 91318...e59
Skrevet

er det bra å vaske sengetøy på 90? Det står jo på anvisningen at det skal på 60..

alt undertøy på 60 her. Sokker og tskjorter, skjorter, bukser på 40.

Skrevet

Jeg vasker hvitt sengetøy på 90 grader ganske ofte. Da blir maskinen vasket og sengetøyet blir rent og hvitt. Ellers tar jeg trusler, bomullssokker og håndklær på 60 grader.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...