Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ei jente på 21 år, som er 160 cm og 46 kg. Har prøvd å gå opp i vekt i rundt tre uker, og spist mer enn jeg pleier. Jeg trener ganske mye, og trenger derfor mye mat i utgangspunktet, men jeg har altså spist enda mer enn jeg gjorde tidligere. 

Kjenner jeg er ordentlig mett, nesten litt sånn ubehagelig mett. Gruer meg til neste måltid fordi jeg vet at jeg kommer til å kjenne metthetsfølelsen enda da, men at jeg må spise likevel. Spiser også en del kaloririk snacks, som f.eks. yoghurtnøtter og andre nøtter, sjokolade, is osv, for å øke kaloriene uten at det tar for mye plass i magen. 

Jeg tenker ofte at "nå MÅ jeg gå opp i vekt", fordi jeg føler meg som en bolle og kjenner nesten jeg er framtung pga. alt jeg har i magen. 

Men jeg går ikke opp i vekt?? Har gått opp kanskje en halv kilo, men plutselig kan jeg ha gått ned dette igjen når jeg veier meg noen dager senere. 

Hvorfor går jeg ikke opp, og hva skal jeg gjøre :( Kan ikke slutte å trene helt, fordi jeg trener med et lag som er avhengig av min deltakelse. Trening er også det som gir meg det lille overskuddet i hverdagen, så jeg vil ikke kutte det ut helt (selv om jeg har redusert mengdene allerede). 

Anonymous poster hash: 3077f...c9c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lenge har du prøvd å gå opp i vekt? Som med en diett ved vektnedgang så er det en prosess som tar tid.

Jeg tror også at du ikke spiser energitett nok for da hadde du ikke trengt å spise seg så mett at det blir ubehagelig for å få i deg nok kalorier. Har du regnet ut hvit mange kalorier du får i deg per dag? Og hvordan ser da en typisk dag ut?

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har du prøvd å gå opp i vekt? Som med en diett ved vektnedgang så er det en prosess som tar tid.

Jeg tror også at du ikke spiser energitett nok for da hadde du ikke trengt å spise seg så mett at det blir ubehagelig for å få i deg nok kalorier. Har du regnet ut hvit mange kalorier du får i deg per dag? Og hvordan ser da en typisk dag ut?

I omtrent tre-fire uker. 

Jeg spiser mat jeg liker, og som jeg alltid har likt. Elsker meieriprodukter (cottage cheese, kesam, yoghurt, melk), korn og brød, pluss at jeg spiser "vanlig" middagsmat som kjøtt, fisk, grønnsaker, brød/pasta/ris. Spiser også mye proteinbarer, frukt og nøtter. 

En vanlig dag kan se slik ut: 

08.00: To brødskiver med dobbelt pålegg, yoghurt med müsli og nøtter, frukt. 

11.00: En yoghurt og en proteinbar. 

13.00: To tortillawraps fylt med grønnsaker, ost og skinke, frukt. 

17.00: To middels store porsjoner kjøttdeig og pasta, grønnsaker. 

20.00: En proteinbar og en frukt. 

22.00: To brødskiver med dobbelt pålegg, yoghurt med müsli og nøtter. 

AnonymBruker
Skrevet

Glemte å skrive det over her: Er jo klar over at det tar tid, men hadde jo hjulpet litt på motivasjonen å gå opp LITT i løpet av tre-fire uker. Virker ikke som det funker når jeg ikke har gått opp noe. 

AnonymBruker
Skrevet

Og i tillegg spiser jeg 200 gram yoghurtnøtter, litt salte cashewnøtter, og åtte-ti biter mørk eller lys sjokolade hver dag (elsker mars og snickers), noe som utgjør ganske mye kalorier til sammen. 

Skrevet

Kan du legge inn dette på f.eks Myfitnesspal? Da er det lettere for deg å faktisk se hvor mange kalorier du inntar per dag. I tillegg må vi også regne på hvor mange kalorier du brenner per dag på trening.

Jeg skjønner at du er mett når jeg ser på maten du spiser. Er mye "vomfyll"(ris/pasta/grønnsaker etc. Cottage Cheese/Kesam er lite kalorier, men fyller mye opp)

Jeg er nemlig småspist selv og jogger nesten daglig (er 173 cm høy og 52 kg når jeg ikke er gravid). Jeg kan spise små mengder og føle meg mett i flere timer. Jeg prøver å lure inn så mye fett som mulig for å få mer kaloritette måltider da jeg heller ikke orker å gå rundt å føle meg stappmett konstant.

Legg inn en typisk dag på Myfitnesspal :) Fra der kan vi kanskje finne ut hvor du kan forbedre matplanen :)

AnonymBruker
Skrevet

Kan du legge inn dette på f.eks Myfitnesspal? Da er det lettere for deg å faktisk se hvor mange kalorier du inntar per dag. I tillegg må vi også regne på hvor mange kalorier du brenner per dag på trening.

Jeg skjønner at du er mett når jeg ser på maten du spiser. Er mye "vomfyll"(ris/pasta/grønnsaker etc. Cottage Cheese/Kesam er lite kalorier, men fyller mye opp)

Jeg er nemlig småspist selv og jogger nesten daglig (er 173 cm høy og 52 kg når jeg ikke er gravid). Jeg kan spise små mengder og føle meg mett i flere timer. Jeg prøver å lure inn så mye fett som mulig for å få mer kaloritette måltider da jeg heller ikke orker å gå rundt å føle meg stappmett konstant.

Legg inn en typisk dag på Myfitnesspal :) Fra der kan vi kanskje finne ut hvor du kan forbedre matplanen :)

Jeg synes det er så vanskelig å legge inn der, fordi det er umulig for meg å vite eksant antall gram jeg spiser av en matvare. Jeg bare "klæsjer på" med ønskelig mengde, og eier heller ingen kjøkkenvekt. Forsyner meg så mye som passer meg der og da, og tar mer om jeg er mer sulten etter første forsyning. Derfor synes jeg det blir veldig uoversiktlig. Har forsøkt å gjøre dette tidligere, som et ca.-mål, men da kom jeg plutselig opp i helt ekstreme mengder kalorier, som jeg tviler sterkt på at stemmer med det jeg får i meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Mitt råd til deg er å slutte å stresse med det! Det kan virke mot sin hensikt å drive å "tvangsfore" deg selv på den måten, og du kan ende opp med å bli matlei og gå ned i vekt i stedet. Spis det du har lyst på når du har lyst på det. Du er ung og du vil merke at forbrenningen går ned litt når du blir eldre. Ikke heng deg så opp i vekt. Just my two cents.

Anonymous poster hash: de5b5...22a
AnonymBruker
Skrevet

Mitt råd til deg er å slutte å stresse med det! Det kan virke mot sin hensikt å drive å "tvangsfore" deg selv på den måten, og du kan ende opp med å bli matlei og gå ned i vekt i stedet. Spis det du har lyst på når du har lyst på det. Du er ung og du vil merke at forbrenningen går ned litt når du blir eldre. Ikke heng deg så opp i vekt. Just my two cents.

Anonymous poster hash: de5b5...22a

Grunnen til at jeg ønsker å gå opp i vekt er at jeg ser spinkel ut med mine 46 kg fordelt på 160 cm, og jeg føler meg rett og slett stygg. Vil ha litt mer former og se litt mer voksen ut, ser jo ut som ei spinkel lita jente. 

Har prøvd å få det til å skje naturlig, men dette har ikke funket. Vil veldig gjerne opp noen kg, helst rundt 5. Tror løsningen for meg er å gjøre noe med det :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også 160 cm, og i hele mitt voksne liv (fra 18 års alder og tjueårene, tredveårene) veide jeg kun 42 kg. Ble spurt stadig vekk om jeg hadde anorexia og sånn...veldig hyggelig.

Spiste alt jeg hadde lyst på, brukte aldri light-produkter (drakk bl.a. helmelk pga ekstra kcal), men la aldri på meg en kilo, til tross for at jeg ikke trente noe. Like tynn uansett. Hadde rett og slett høy forbrenning, antar jeg.

Jeg var desperat etter å legge på meg, og gikk på fetekurer, bl.a. en der jeg spiste litervis med iskrem hver uke. Det hjalp lite. Tror jeg la på meg en kilo jeg, enda jeg f.eks. hadde økt kaloriinntaket med 16.000 kcal på EN uke! Det skjedde lite med vekta. Etterhvert tålte jeg ikke iskrem lenger, ble løs i magen av det, og sluttet med hele fetekuren. Ingenting nyttet uansett.

Men så fyllte jeg 40...... og da kom kiloene snikende på. Åtte år senere og jeg veier nå 59 kg! Nå er jeg for første gang i livet mitt normalvektig.

Det var altså alderen som måtte til før jeg kunne legge på meg. Synes det høres ut som du er i samme kategorien, siden du spiser alt du vil uten at det påvirker vekten.

Anonymous poster hash: e5aac...0bd
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også 160 cm, og i hele mitt voksne liv (fra 18 års alder og tjueårene, tredveårene) veide jeg kun 42 kg. Ble spurt stadig vekk om jeg hadde anorexia og sånn...veldig hyggelig.

Spiste alt jeg hadde lyst på, brukte aldri light-produkter (drakk bl.a. helmelk pga ekstra kcal), men la aldri på meg en kilo, til tross for at jeg ikke trente noe. Like tynn uansett. Hadde rett og slett høy forbrenning, antar jeg.

Jeg var desperat etter å legge på meg, og gikk på fetekurer, bl.a. en der jeg spiste litervis med iskrem hver uke. Det hjalp lite. Tror jeg la på meg en kilo jeg, enda jeg f.eks. hadde økt kaloriinntaket med 16.000 kcal på EN uke! Det skjedde lite med vekta. Etterhvert tålte jeg ikke iskrem lenger, ble løs i magen av det, og sluttet med hele fetekuren. Ingenting nyttet uansett.

Men så fyllte jeg 40...... og da kom kiloene snikende på. Åtte år senere og jeg veier nå 59 kg! Nå er jeg for første gang i livet mitt normalvektig.

Det var altså alderen som måtte til før jeg kunne legge på meg. Synes det høres ut som du er i samme kategorien, siden du spiser alt du vil uten at det påvirker vekten.

Anonymous poster hash: e5aac...0bd

Så du veide 42 kg helt til du kom i førtiårene? Håper jeg slipper å vente i 20 år til :P 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...