Gå til innhold

Hvilken alder slutter dere stå opp med barna?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har vært to dager på besøk hos en familie med to barn på 7-8 år.

Igår var pappan på jobb, med sommerfest til langt på natt (natt til lørdag) mens, begge dagene har pappa sin samboer sovet til 10.30. Barna våknet 08.30 i går og 07.30 i dag.

Jeg har med meg lite barn på tre, så for meg er det naturlig å stå opp med barna. Og ingen er særlig tidlig oppe, så ikke så plagsomt.

Men, jeg synes det er rart at ingen står opp med barna?? Eller bruker man ikke gjøre det med såpass store barn som de har?

Jeg laget frokost og var med de hele formiddagen.

1. Rart pappa velger sommerfest den uka han har barna... (de har barna fem dager  annen hver uke...)

Og siden han var ute hele natta, så klart han er trøtt! Og samboeren syntes han skulle gå ut, men hun står ikke opp med de.

2. Men merkelige er at de tenker barna skal spille ipad hele formiddagen.

(de ble kjeftet på da de 09 lekte normalt med litt latter, så de "må" spille ipad eller se på tv, de har bokstavligtalt tv i alle rom, utenom badet...)

3. I går da samboeren sto opp 10.30), så måtte barna gå ut og leke flere timer, mens min lille fikk være inne fordi det er biler ute og ingen lekeplass i nærheten. Hagen var nysådd så de kunne ikke leke der). Dette er noe de praktiserer alltid, at de ut på formiddagen må være ute i "noen timer".

Samboer hviler nemlig mellom 14-17.30 så da må det igjen være stille. Normalt går barna på sfo, de var hjemme fordi jeg var på besøk. Men jeg trodde jo at barna kunne leke sammen inne, siden hagen ikke kan brukes!!

Ellers i helgene tar ofte pappa med barna ut i butikken eller aktiviteter når samboer skal hvile.

På meg virker det som at det er ipad på morgenen, og ut når voksen står opp. Mest mulig ut av syne. Og inne er det bare stille lek som gjelder.

Mer dette er veldig rolige og fine barn, de er ikke noe bråk med. Så det er ikke det at de så att de og roper og holder på altså.

Anonymous poster hash: 8f579...ce7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du varsle mor til barna?

Dette paret bør ikke ha omsorg for barn.

Anonymous poster hash: bf601...654

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du varsle mor til barna?

Dette paret bør ikke ha omsorg for barn.

Anonymous poster hash: bf601...654

Så alvorlig...uff. Tror moren vet en del, tror hun også er ganske streng. Forklarer kanskje hvorfor moren ikke ville øke tiden fra tre til fem dager i uka....

(Samboer har forresten en kronisk sykdom, derfor hun hviler så mye. (men, hun surfet også til langt på natt, selv om hun viste at jeg, besøket er her, og barna hjemme fra sfo og så klart man er trøtt på morgenen da!...)

I går fikk det ene barnet myggtikk, samboer måtte sende mms om dette tilfelle det var noe farlig... To voksne her i huset kunne altså ikke avgjøre at det var helt ufarlig, det skulle moren gjøre...

Må jo bare si at barna er veldig vel tilpasset, høflige, fine barn. Bare fryktelig mange regler i huset.

Jeg blir helt stresset av det! De synes vel jeg er for lite streng. Fordi jeg lot barnet ha på seg t-skjorte og tights, og velge bort kjole over..... Forklarte at jeg har null toleranse mot ødelegge saker, være slem mot folk eller dyr, mobbing, skriking og hyle innendørs. Det er mine regler. Forsøkte få en samtale om barneoppdragelse.

Btw:nå spurte de om mat (voksne sover fortsatt), så jeg spurte om de bruker lage mat selv ellers. Men det får de ikke lov til..... :( Så de må altså vente med frokost til det behager voksne stå opp.

Pappa jobber ganske mye, så vet ikke når de kommer fra sfo, men siden samboer alltid hviler til 17/17.30, så kommer de vel hjem etter dette??

AnonymBruker
Skrevet

Bare for å moderere litt, utfra det samboer sier og bilder på fb, så pleier faren i helgene gjøre mange saker med barna. Skitur, skogsturer, svømmetrening og sånt.

Nå kjefter det ene barnet på mitt barn. Hvorfor? Jo treåringen titter på en pute med glitter... SER på den.

Mye kjefting på hverandre (søskenene) og på mitt barn, mye som ikke er lov.  

Jeg forsøkte forklare, da vi diskuterte barneoppdragelser, at barn blir som de voksne. Mye regler, kjefting? Klart barna tar etter.

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok ganske vanlig å ikke stå opp med så store barn hvis de våkner tidlig.

Jeg har en sjuåring som gjerne våkner klokka seks i helgen, og da står hun opp, fikser seg litt mat, og ser på barnetv selv. Men, jeg ligger jo ikke og drar meg til langt på dag, synes en time eller to alene er mer enn nok. Å la unger se på tv eller spille i timevis ville ikke jeg ha vært komfortabel med, selv om jeg kanskje ikke ville kalt det omsorgssvikt. Faren er vel neppe på sommerfest hver uke heller.

Å sitte oppe til langt på natt og måtte sove masse på dagtid er også en prioritering jeg ikke ville gjort selv, annet enn en veldig sjelden gang (vi er gift, så har ingen barnefri uker), men igjen - direkte omsorgssvikt synes jeg ikke det er. Hvis ikke da barna går for lut og kaldt vann på flere områder, da er det kanskje grunn til bekymring.

Anonymous poster hash: f5ace...b92

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke stygt ment, men jeg synes du høres litt fanatisk ut.

Min datter sto opp alene fra hun var 7 år. Hun gikk da og tok seg frokost og så på barnetv til jeg våknet (jeg våknet da ofte i 09:30-10:00 tiden). Men så klart, var det noe ekstra så kunne hun uten problem komme og vekke meg for å få hjelp til ting, eller for å spørre om noe. Men hun likte å stå opp alene og ha litt tid for seg selv. Foreldre MÅ ikke være med barna sine hele tiden, da blir de ikke veldig selvstendige.

Min datter er nå 13 år og veldig selvstendig, fikser det meste selv og er flink til å syslesette seg selv.

Du må bare slutte å stresse over at noen folk har andre rutiner enn deg. Jeg tviler på at far er på sommerfest så ofte, og om det er i jobb sammenheng f.eks er det jo ikke mulig for han å flytte på den datoen. Man slutter ikke å være en egen person når man blir forelder, så jeg ser ikke noe problem i at han dro på denne ene sommerfesten.

Det med at de ville sende bilde av et myggstikk viser jo ikke at de er inkompetente, men faktisk bryr seg så mye om barna at de vil forsikre seg om at alt er i orden og at det ikke er noe farlig.

Detat samboeren har en kronisk sykdom er det desverre ikke noe noen kan gjøre noe med, og mange kroniske sykdommer gjør ofte at man har mye energi på nattetid og mindre på dagtid. Jeg kjenner flere som har slike sykdommer, og de er ikke våken hele natta fordi de ikke gidder å legge seg, eller å prioritere, men fordi det er da de har minst vondt og mest energi.

Jeg tror ikke disse barna har det noe vondt, du sier jo selv at far tar de med på masse ting i helgene og er sosial med dem. Og det at de ble "tvunget" ut av huset for å leke ser jeg heller ikke noe problem med. Barn burde være mer ute, og "før i tiden" da jeg va liten f.eks var det helt normalt å kaste barna ut av huset for å leke seg ute i naturen, og det tror jeg er sunt for de fleste barn.

Anonymous poster hash: 5428f...91a

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes ikke det er rart at barna står opp alene.

Men jeg synes det er drøyt at de må være musestille og ikke får ta seg mat.

AnonymBruker
Skrevet

Og så må du huske at det et ganske stor forskjell på å ha en 3 åring og en 7-8 åring! Hadde de behandlet et tre år gammelt barn på samme måten så hadde det vært rom for bekymring, men når barna er 7-8 år er de mye mer selvstendige og klarer ganske mye selv.

Og sånn for å legge det til, barn i den alderen sier MYE rart for å få oppmerksomhet. Min søster pleide å si til min tante at mamma ikke ga oss mat, bare for å få sympati. Kusinen min gjorde det samme, sa at hun aldri fikk mat og ikke fikk lov å lage mat selv osv. En venninne sa også det om at hun ikke fikk mat hjemme, men la til at hun også måtte sove i et skap (noe som heller ikke var sant). Så selv om disse barna sier at de ikke får lov å lage mat selv så betyr ikke det at det er sant. Med mindre de der underernærte ut tviler jeg på at det er noen grunn for bekymring.

Anonymous poster hash: 5428f...91a

• Liker 3
Gjest Lalalala59
Skrevet

Jeg tenker at ved 3-4-års alder kommer mine til å få stå opp alene mens mannen og jeg slumrer en times tid ekstra med døra på gløtt. Jeg hadde blitt mer bekymret hvis de ikke lagde noen lyder ute i stuen enn at de bråker litt. Det er når barn blir stille de ofte gjør ting de ikke får lov til ;) De hadde fått lov til å smøre seg brødskiver (allerede oppskjært, ikke noe skarp kniv alene) og smøre på pålegg med butt kniv og hente seg melk/frukt/hvanåenn. Reagerer mer på hvordan du beskriver dagene der de nesten ikke ser barna.

Skrevet

Datteren min er 9 nå, og hun har stått opp alene i helgene mye lenger enn siden hun var 7-8.... Selvsagt er man tilgjengelig for spørsmål eller hjelp, men da hun var rundt 4-5 var det deilig å være våken alene, sa hun....

Jeg reagerer altså ikke på at ingen står opp med de store barna, men mer på at de må være stille/ute alene/"usynlige" der de er....

Og selvsagt burde få lov til å smøre seg ei brødskive....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Står alltid opp med barna for å spise frokost med de og snakke med de - frem til de blir 18 år og eventuelt selv viser at de ikke vil.

Anonymous poster hash: c54cf...81c
AnonymBruker
Skrevet

Jeg står ikke opp med barnet, men nå har barnet "tatt igjen" meg med lang helgesoving, så nå er det snudd slik at jeg er oppe tidligst ;) Har jo mistet alenetid på kvelden, og nå er min alenetid om morgenen. En helt naturlig utvikling med store barn i hus :) 

Før bodde vi på to etasjer med soverom i 2.etasje, og da tok jeg med meg pledd og sov videre på sofaen frem til hun var 5-6 år (hun likte ikke være alene nede). Etter det måtte hun gå ned selv. Får smøre seg mat og se tv, og ungen elsket å få ha noen timer alene uten en voksen som passet på. 

Synes faktisk ingen av tingene der er noe unormalt. Her får også barn beskjed om å leke ute, de har bare godt av det når det er fint vær. Inne er man rolig, ute kan man herje og løpe. 

At noen trenger å sove midt på dagen er heller ikke tegn til noe omsorgssvikt, jeg må alltid det en time midt på dagen, fordi jeg har kronisk sykdom og trenger den hviletimen. Barnet får selvsagt velge hva det vil gjøre, men inne så bruker vi innestemme uansett, og leker ikke med bråkete ting. 

Anonymous poster hash: 046ed...b65
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så alvorlig...uff. Tror moren vet en del, tror hun også er ganske streng. Forklarer kanskje hvorfor moren ikke ville øke tiden fra tre til fem dager i uka....

(Samboer har forresten en kronisk sykdom, derfor hun hviler så mye. (men, hun surfet også til langt på natt, selv om hun viste at jeg, besøket er her, og barna hjemme fra sfo og så klart man er trøtt på morgenen da!...)

I går fikk det ene barnet myggtikk, samboer måtte sende mms om dette tilfelle det var noe farlig... To voksne her i huset kunne altså ikke avgjøre at det var helt ufarlig, det skulle moren gjøre...

Må jo bare si at barna er veldig vel tilpasset, høflige, fine barn. Bare fryktelig mange regler i huset.

Jeg blir helt stresset av det! De synes vel jeg er for lite streng. Fordi jeg lot barnet ha på seg t-skjorte og tights, og velge bort kjole over..... Forklarte at jeg har null toleranse mot ødelegge saker, være slem mot folk eller dyr, mobbing, skriking og hyle innendørs. Det er mine regler. Forsøkte få en samtale om barneoppdragelse.

Btw:nå spurte de om mat (voksne sover fortsatt), så jeg spurte om de bruker lage mat selv ellers. Men det får de ikke lov til..... :( Så de må altså vente med frokost til det behager voksne stå opp.

Pappa jobber ganske mye, så vet ikke når de kommer fra sfo, men siden samboer alltid hviler til 17/17.30, så kommer de vel hjem etter dette??

Får helt fnatt av det innlegget ditt her og! Du er hysterisk! Kan godt hende barna sier de ikke får lage mat for at du skal gjøre det så de slipper idag. Herregud. 

Husk at du ikke har peiling på hvordan det er å ha barn eldre enn ditt eget. (Vet selv jeg reagerte kjempemye på ei dame som hadde en niåring som stod opp alene i hverdagene fordi mor jobbet kun kveldsvakter, og jeg synes det var såååå ille. Da min ble ni år hadde det vært jubel hvis hun fikk lov til det, og de dagene jeg måtte dra tidlig på jobb så var det hurra fordi hun fikk være alene om morgenen.) 

Anonymous poster hash: 046ed...b65

AnonymBruker
Skrevet

Ser visse tror jeg ikke har erfaring med eldre barn. Jeg har flere enn bare treåringen. Bare den som var med denne gangen. ;)

Nei jeg reagerer mest på at de må være stille hele tiden, at normal lek ikke tillates. De eldste mine barn sto også opp selv, men fikk mat. Da de var yngre forberede jeg mat og la meg litt til, og når de ble eldre laget de selv. Men de ble oppdratt til selvstendighet. Her er det bare nei over hele linja.

Pappan sto opp først her, kl 10, og barna er mer barn nå, så er nok bare samboer som er så streng. ;) Mer latter og lek nå, faktisk!

Og klart pappan er ikke på fest hver helg, men jobber generelt mye, ofte til 23 på kvelden.

Bra for flere synspunkter, takk! Bra og ha noen å diskutere med her man sitter på ferie. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Nå har du plutselig eldre barn også? Det hadde kanskje vært relevant å høre hvordan de var ved 8 års alder?

Stebarn på 8 har stått opp selv i flere år. Våkner i 6-7 tiden om helgene. Så har jeg og far fått sove til 8-9. Aldri vært noe problem.

Anonymous poster hash: fc072...a3d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg stod opp selv da jeg var 8-9 sammen med brodern. Vi hadde en regel før mamma og pappa stod opp, og det var ikke noe bråk. De stod opp kl. 10 i helgene. Så vi tok med en frukt og så på morgenTV. Og så spiste vi alle frokost sammen halv 11. Har aldri sett på det som snålt, vi syns det var helt greit vi.

Ble forøvrig også husjet ut for å leke ute på dagtid, alle vennene mine ble også det. Syns det er enda viktigere i dag enn det var for 20 år siden å "tvinge" barna ut og leke istedenfor å sitte inne.

Det med hagen til familien du snakker om er jo bare midlertidig, så det er ikke noe å henge seg opp i.

Ang myggstikk, kanskje ungen har reagert før og far ville dobbeltsjekke med mor?

Anonymous poster hash: 2caad...29a
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mye skurrer, som at de ikke får lov til å lage seg mat og har masse regler, ikke bra. Men supert at de må ut, det er bare sunt.

Anonymous poster hash: 57517...548

Skrevet

Jeg ser ikke problemet. Barn i den alderen klarer som regel noe selv som å skru på tv, ta seg en brødskive og er det noe vet de også at de skal vekke mamma eller pappa. Unger har godt av å være litt fra foreldrene og de tar ikke skade av det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke det er rart at barna står opp alene.

Men jeg synes det er drøyt at de må være musestille og ikke får ta seg mat.

Enig i dette. Når de er 7-8 år klarer de fint å stå opp helt alene, og mange syns også det er veldig gøy å være litt alene uten foreldrene. De er jo i skolealder, på den tiden der var vi alene hjemme både før og etter skolen (i mange timer etter skolen) og det gikk helt fint.

Men syns ikke noe om at de må være stille og ikke får gjøre annet enn å se på tv/ipad.

Syns heller ikke noe om at de blir kastet ut for at foreldrene igjen skal kvile på tidlig ettermiddag

Syns også det virker som at de tilbringer for lite tid med barna, men dette kan jo man ikke vite sikkert.

Helt greit for meg at far velger sommerfest, så lenge han til stadighet ikke prioriterer fest og moro når han har barna.

Anonymous poster hash: ae20d...1fd

Skrevet

Barna har stått opp selv siden de var 6-7 år gamle. Vi ligger og halvsover til 9-10. Kl. 10 begynner vi å få barnas venner på besøk, eller de går ut selv. Fram til da er det iPad, data og TV som gjelder. Mellom kl. 10 og kvelden er det ikke data/tv/spill med mindre det er skikkelig drittvær.

Nå er barna eldre (minste er 10) og de kunne fint klart seg alene langt utpå dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...