AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #1 Skrevet 27. juni 2015 Begynte i jobb 1.april og ble dessverre 100% sykemeldt i begynnelsen av mai. Foreløbig er jeg sykemeldt til midten av august, men legen sa at jeg kommer til å bli 100% sykemeldt en stund fremover fordi jeg nå sitter i rullestol. I hvert fall, jeg ble lovet en fastlønn på 32 000 kr og det er det som var inntektsgrunnlaget mitt. Hadde 1 lønnsslipp og den var på 32 000 kr (brutto). Jeg pratet med NAV i dag og de sa at sykepengene ble utbetalt på mandag. Jeg ser nå på mine utbetalinger at jeg kun får 52% av fastlønnen min. Altså brutto ca 16600 kr.. Andre som også har opplevd dette? Ble veldig fortvilet nå Anonymous poster hash: 5c168...bd8
Cowboy Lotte Skrevet 27. juni 2015 #2 Skrevet 27. juni 2015 Hvorfor skal du ha full lønn når du ikke er på jobb? Vi skal være glad vi får penger overhodet når vi er syke.
TrickyCicci Skrevet 27. juni 2015 #3 Skrevet 27. juni 2015 Kan det være feil sattetrekk, eller trekk for ferie? Men er nok bare NAV som kan svare.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #4 Skrevet 27. juni 2015 Hvis du ikke hadde jobbet i 4 uker før du sykepenger som midlertidig ute av inntektsgivende arbeid. Det kan stemme med tanke på at du da får 60% av inntekt fra femtende dag. Hvis du har opptjent ny rett skal arbeidsgiveren din betale de første 16 dagene og deretter nav. Har du fått penger av arbeidsgiver?Anonymous poster hash: c8183...086
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #5 Skrevet 27. juni 2015 Hvis du ikke hadde jobbet i 4 uker før du sykepenger som midlertidig ute av inntektsgivende arbeid. Det kan stemme med tanke på at du da får 60% av inntekt fra femtende dag. Hvis du har opptjent ny rett skal arbeidsgiveren din betale de første 16 dagene og deretter nav. Har du fått penger av arbeidsgiver?Anonymous poster hash: c8183...086 Startet 1.april, ble sykemeldt 5.mai, er ikke det innenfor? Har fått 16 første dager av arbeidsgiver. Anonymous poster hash: 5c168...bd8
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #6 Skrevet 27. juni 2015 TS her igjen. Nå ser jeg at de 16000 er fra 21.mai og ut denne mnd. Det vil si at jeg får under halvparten per mnd. I juni mottar jeg visst 12500 kr. Jeg mottar altså under 40% av fastlønnen min.. Anonymous poster hash: 5c168...bd8
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #7 Skrevet 27. juni 2015 Jeg fikk beskjed om at en måtte ha vært i arbeid 6 mnd for å få 100% sykepenger Anonymous poster hash: dca73...f67
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #8 Skrevet 27. juni 2015 Jeg fikk beskjed om at en måtte ha vært i arbeid 6 mnd for å få 100% sykepenger Anonymous poster hash: dca73...f67 Du får full lønn i arbeidsgiverperioden, altså de første 16 dagene av sykemeldingen. Deretter må du har vært sammenhengdene i jobb i 26 uker/ 6 mnd for å ha sykepengerettigheter. Hva du har jobbet med før du ble sykemeldt og før du begynte i ny jobb, opplyser du ingenting om dermed kan vi ikke vurdere hva sykepengene dine beregnes etter. Har du ikke vært i bobb, får du minstesats, evt. Ingenting. Anonymous poster hash: ae9f5...ec6
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #9 Skrevet 27. juni 2015 Begynte i jobb 1.april og ble dessverre 100% sykemeldt i begynnelsen av mai. Foreløbig er jeg sykemeldt til midten av august, men legen sa at jeg kommer til å bli 100% sykemeldt en stund fremover fordi jeg nå sitter i rullestol. I hvert fall, jeg ble lovet en fastlønn på 32 000 kr og det er det som var inntektsgrunnlaget mitt. Hadde 1 lønnsslipp og den var på 32 000 kr (brutto). Jeg pratet med NAV i dag og de sa at sykepengene ble utbetalt på mandag. Jeg ser nå på mine utbetalinger at jeg kun får 52% av fastlønnen min. Altså brutto ca 16600 kr.. Andre som også har opplevd dette? Ble veldig fortvilet nå Anonymous poster hash: 5c168...bd8 Hva var inntekten din før du ble syk? Det er ingen selvfølge å få månedslønnen sin når man ikke klarer mer enn en måned. Du har hatt lav inntekt de siste årene, tipper jeg, som nå har slått ut her. Anonymous poster hash: c1884...722
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #10 Skrevet 27. juni 2015 Jeg har vært student og dermed lav inntekt, ja.. Så de har beregnet den inntekten jeg har hatt? Var i full jobb frem til september i fjor, deretter halv stilling også ble firmaet nedlagt i desember 2014. Fikk ikke meg ny jobb før i april, altså 3 mnd seinere og pga en stygg ulykke sitter jeg nå i rullestol. Har studert fra august 14 til mai 15. Anonymous poster hash: 5c168...bd8
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #11 Skrevet 27. juni 2015 Jeg har vært student og dermed lav inntekt, ja.. Så de har beregnet den inntekten jeg har hatt? Var i full jobb frem til september i fjor, deretter halv stilling også ble firmaet nedlagt i desember 2014. Fikk ikke meg ny jobb før i april, altså 3 mnd seinere og pga en stygg ulykke sitter jeg nå i rullestol. Har studert fra august 14 til mai 15. Anonymous poster hash: 5c168...bd8 Ja, hvis det er ett avvik på mer enn 25 %. For f.eks sykepleiere uten fast stilling slår dette positivt ut, men for andre kan det slå negativt ut. Anonymous poster hash: c1884...722
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #12 Skrevet 27. juni 2015 Ja, hvis det er ett avvik på mer enn 25 %. For f.eks sykepleiere uten fast stilling slår dette positivt ut, men for andre kan det slå negativt ut. Anonymous poster hash: c1884...722 Takk for svar! ble litt klokere. Ja, det er nok et avvik på mer enn 25%. Var i permisjon med barnet mitt det ene året, i ulønnet permisjon det andre året og deretter i full jobb, deltidsstilling for deretter å miste jobben tredje året pga nedleggelse. Er nå dessverre blitt alene. Brukte opp en del av sparepengene mine i januar - mars. Klarer meg i noen mnd - 6 mnd til på sparepengene mine, men etter det klarer jeg meg ikke på 12000 i mnd (brutto), eller 9-10 000 netto. Lånet mitt er på 11500 kr. Bør jeg ta sikte på å selge leiligheten nå, eller hva burde jeg gjøre? Vente noen mnd? Får se om vi kan finne oss et rimeligere sted å leie frem til jeg blir frisk, hvis jeg noen gang blir frisk. Anonymous poster hash: 5c168...bd8
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #13 Skrevet 27. juni 2015 Takk for svar! ble litt klokere. Ja, det er nok et avvik på mer enn 25%. Var i permisjon med barnet mitt det ene året, i ulønnet permisjon det andre året og deretter i full jobb, deltidsstilling for deretter å miste jobben tredje året pga nedleggelse. Er nå dessverre blitt alene. Brukte opp en del av sparepengene mine i januar - mars. Klarer meg i noen mnd - 6 mnd til på sparepengene mine, men etter det klarer jeg meg ikke på 12000 i mnd (brutto), eller 9-10 000 netto. Lånet mitt er på 11500 kr. Bør jeg ta sikte på å selge leiligheten nå, eller hva burde jeg gjøre? Vente noen mnd? Får se om vi kan finne oss et rimeligere sted å leie frem til jeg blir frisk, hvis jeg noen gang blir frisk. Anonymous poster hash: 5c168...bd8 Anbefaler å begynne med å spørre NAV om hvordan de har beregnet sykepengene dine. Det er kun spekulasjoner fra meg om hvordan de har beregnet det - tipper det er det som har skjedd. Er det lite så hva med avdragsfrihet på lånet så du får litt rom til å tenke...?Anonymous poster hash: c1884...722
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #14 Skrevet 27. juni 2015 Jeg fikk beskjed om at en måtte ha vært i arbeid 6 mnd for å få 100% sykepenger Anonymous poster hash: dca73...f67 Det er feil.Anonymous poster hash: 00ee0...01c
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #15 Skrevet 27. juni 2015 Det er arbeidsgiver som leverer inntektsskjema og her har det nok skjedd en feil. Var du i jobb i 4 uker før første sykedag?Anonymous poster hash: 00ee0...01c
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #16 Skrevet 27. juni 2015 Hvis du var utsatt for en ulykke, så er du vel dekket av forsikring? Sykepenger, hvis man har krav på det kan ofte være lavere enn faktisk lønn Selv tjener jeg såpass mye at jeg tjener langt over max-sats som utbetales i sykepenger. Men jeg har en arbeidsgiver som utbetaler sykepenger i 1 år, og får refundert av NAV. Arbeidsgiver betaler da full lønn, selv om de bare får refundert max-sats av NAV. Så der er jeg heldig. Men ettersom jeg også var utsatt for en ulykke, så er jeg dekket av forsikring, så hvis ikke arb.giver hadde utbetalt full lønn i sykepengeperioden, så hadde forsikringen dekket tapet mitt. Forsikringen dekker da også tapte feriepenger som man ikke får når man er sykemeldt, slik at jeg ikke går i tap på feriepenger til neste år som jeg jo ville opparbeidet meg hvis jeg ikke var utsatt for en ulykke. Be NAV om å få beregningen av sykepengene dine, så kanskje du forstår mer av hvorfor du får utbetalt det du får. Sjekk om du er dekket av forsikring, så slipper du å gå i tap. Og gå i banken med en gang å be om avdragsfrihet for en periode, slik at du bare betaler rente på lån. De pleier å være forståelsesfulle når det er spesielle hendelser man ikke selv kan noe for, som en ulykke og sykemelding med tap i inntekt. Mye bedre å kontakte banken i forkant og ikke i etterkant. Da kan de faktisk hjelpe deg. Anonymous poster hash: 8018a...69d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå