Gå til innhold

Homofilt/lesbisk ekteskap er nå lovlig i hele USA

Anbefalte innlegg

Skjønner ikke at dette er et tema engang...

Å gi myndige, voksne mennesker lov til å gifte seg kan IKKE sammenlignes med å la mindreårige gifte seg (med voksne eller med andre) eller å la mennesker gifte seg med dyr. Jeg kan ikke fatte og begripe hva slags tankegang dere har og har mest lyst til å slå hodet mitt i veggen fordi jeg er så oppgitt av at folk insisterer på å være så ignorante og dumme.

Folk skriver bare sånt vås for å kverulere

Fortsetter under...

Feil, voksne, heterofile som homofile er voksne, to jevnbyrdige, som vet hva de gjør.

Voksne og barn er ikke jevnbyrdige, barn er det svake part og derfor vil ekteskap mellom voskne og barn aldti bli akseptert i vår del av verden (altså den siviliserte delen, du høres usivilisert ut, flytt til et land som passer deg best ift. holdninger bedre)

At voksne er jevnbyrdige og vet hva de gjør, er riktig, men det endrer jo ikke på resultatet når kriteriet som legges til grunn ved vurderingen av om ekteskap skal tillattes eller ikke, er likhet. Nekter man mindreårige å gifte seg, så er det ikke likhet mellom voksne og mindreårige. Er det vel?

Klart man kan. Det er heller ikke lov å diskriminere i militærtjenesten eller når det kommer til alkoholsalg, men man kan fortsatt kreve at personen det gjelder skal være over myndighetsalder.

Med likhet som eneste kriterium, så kan man ikke det. Hvis man innfører tilleggskriterier, så kan man prinsipielt også innføre som tilleggskriterium at ekteskapet bare skal gjelde par av ulikt kjønn, men kriteriet var likhet, og det blir ikke likhet hvis man legger til flere kriterier. 

Du vil ikke inkludere lik og dyr også i dine innsigelser? Så får du en strak firerrekke, mener jeg? For du pleier jo å trekke frem nekrofili, pedofili og dyresex når du skal si noe negativt om homoseksuelle.

Er du kanskje blitt litt blaut?

Nei. Jeg tror ikke det, men jeg har brukt pedofili så mange ganger nå at jeg følte for å variere, så derfor ble det mindreårige denne gangen. 

Annonse

At voksne er jevnbyrdige og vet hva de gjør, er riktig, men det endrer jo ikke på resultatet når kriteriet som legges til grunn ved vurderingen av om ekteskap skal tillattes eller ikke, er likhet. Nekter man mindreårige å gifte seg, så er det ikke likhet mellom voksne og mindreårige. Er det vel?

Har du noengang klagd over den gamle ekteskapsloven mellom heterofile som har 18års grense (det er regelen både her og i USA)? Hvis ikke er det hyklersk å klage nå.

• Liker 2

Nei det må de ikke. Det er saklige grunner til at mindreårige ikke skal kunne gifte seg, f.eks. at de ikke er modne nok mentalt til å ta slike avgjørelser. Dette er grunnleggende biologi.

Det er derimot ingen fakta som tilsier at voksne homofile ikke er mentalt i stand til å ta slike avgjørelser på lik linje med voksne heterofile.

Du har selvsagt rett i at det er gode, saklige grunner til at mindreårige ikke skal kunne gifte seg, og du har like rett i at homofile kan ta en slik avgjørelse like godt som heterofile, men du bommer på poenget mitt, som er at hvis likhet alene er kriteriet, så kan man ikke nekte noen å gifte seg, for da er det ikke lenger likhet. 

Jeg må tilføye at jeg ikke har lest dommen til Høyesterett. Jeg reagerer på slagordet til president Obama om equality, altså at hensynet til likhet gjør at loven måtte endres. Poenget mitt er videre at hvis man først sier at hensynet til likhet gjør at også likekjønnede par må få gifte seg, men så stenger ute f.eks. mindreårige par, så har man et tilleggskriterium, og da kan man også komme med flere tilleggskriterier, f.eks. at bare par av ulikt kjønn kan gifte seg. 

Jo. Det kan det. I all den tid stemmeretten, som også handler om likhet for loven også nekter mindreårige å stemme. Og hvorfor skulle mindreårige homofile få gifte seg når ikke heterofile mindreårige får lov?

Alminnelig stemmerett for voksne betyr likhet for voksne, men aldersgrensen diskriminerer mindreårige, og dermed er det ikke absolutt likhet. Det er likhet mellom "klassene" og kjønnene, men ikke generasjonene. 

Hvis den eneste begrunnelsen man har for noe er likhet, men så oppstiller flere kriterier likevel, da holder ikke likhet som begrunnelse. Da må man også begrunne tilleggskriteriene. Det gjør ikke slagordet til Obama om equality. 

Har du noengang klagd over den gamle ekteskapsloven mellom heterofile som har 18års grense (det er regelen både her og i USA)? Hvis ikke er det hyklersk å klage nå.

Jeg klager ikke over aldersgrensen, men over den dårlige begrunnelsen til Obama. Begrunnelsen hans var likhet. Verken mer eller mindre. 

Skjønner ikke at dette er et tema engang...

Å gi myndige, voksne mennesker lov til å gifte seg kan IKKE sammenlignes med å la mindreårige gifte seg (med voksne eller med andre) eller å la mennesker gifte seg med dyr. Jeg kan ikke fatte og begripe hva slags tankegang dere har og har mest lyst til å slå hodet mitt i veggen fordi jeg er så oppgitt av at folk insisterer på å være så ignorante og dumme. 

Homofile har hatt samme rett til å gifte seg som heterofile også før denne lovendringen. Det er jo ikke sånn at homofile ble nektet fordi de var homofile, men fordi de ville gifte seg med en av samme kjønn. 

Når kriteriet som anføres er likhet, så viser sammenligningen med mindreårige par at begrunnelsen ikke holder, for det er jo ikke likhet hvis ikke alle par får gifte seg, også mindreårige. 

Endret av Testosteron

Annonse

ditt standpunkt om at homofile ikke bør ha rett til å¨gifte seg med hverandre

Det har aldri vært mitt standpunkt. Du får vise meg hvor jeg har skrevet dette. 

Homofile må gjerne gifte seg med hverandre, men ikke med en av samme kjønn

Annonse

Alminnelig stemmerett for voksne betyr likhet for voksne, men aldersgrensen diskriminerer mindreårige, og dermed er det ikke absolutt likhet. Det er likhet mellom "klassene" og kjønnene, men ikke generasjonene.

Hvis den eneste begrunnelsen man har for noe er likhet, men så oppstiller flere kriterier likevel, da holder ikke likhet som begrunnelse. Da må man også begrunne tilleggskriteriene. Det gjør ikke slagordet til Obama om equality.

Men det skal jo ikke være nødvendig å nevne i denne loven da det sier seg selv at dette gjelder kun voksne når det er kun voksne som får lov å gifte seg. Ikke lat som st du er så dum at du må ha alt skrevet. Visse ting er jo selvsagt

AnonymBruker

Er faktisk svært skuffet over dette. Det skulle skjedd for over hundre år siden. Egentlig så skulle det ikke en gang vært noe forbud fra tidenes morgen en gang.

Anonymous poster hash: d26c7...516

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...