Gå til innhold

Tenn et lys for de døde i Beslan

kiri

Anbefalte innlegg

Men det jobbes vel for å forkjempe terrorisme?

det jobbes for å hjelpe andre vanskeligstilte også, vi kan hjelpe, selv om vi ikke kan gå ut å kjempe med våre egne hender, så kan vi bidra der det er mulig?

Uten å dermed utelukke å ha en jobb hvor man tjener til å betale husleien og andre ting?

Det er lite realistisk å skulle kjempe alle sakene for alle verdens vanskeligstilte, men man kan jo velge det som føles rett, også støtte der?

kampen mot terrorisme må de som jobber med den slags ta? og det er jo vi som velger politikere og andre som har mulighet til å bidra der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men det jobbes vel for å forkjempe terrorisme?

Kampen mot terror nå er en "end of pipe"-løsning (begrep innen miljøvern. Istedet for å gjøre noe med de egentlige bakenforliggende årsakene, slenger man heller litt kjemikalier i vannet og satser på at det går bra). Vi vil aldri bli kvitt terror hvis vi ikke forstår ordentlig mekansimene bak den. Hardt mot hardt er en midlertidig og kortsiktig løsning. Jeg tror ikke det vil føre til en verden fri fra terror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. Vi vil aldri bli kvitt terror hvis vi ikke forstår ordentlig mekansimene bak den. ....

hvordan skal vi få den kunnskapen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt det er galt, men synes bare det er litt trist hvis det neste vi kommer til å gjøre for verden er å tenne lys nok en gang. Og jeg tror det er nærmere sannheten, enn at vi gjør noe annet. Vi er for opptatt med andre ting her i Norge (selvrealisering, karriere, trippelorgasmer, sixpack, nytt digitaltkamera) til at vi kommer til å gjøre noe annet. Vi har det for behagelig til at vi ønsker å gjøre så mye med tingenes tilstand (inkludert meg selv).

Skjønner ikke helt hvor du vil hen Tom.

Å tenne et lys betyr nok lite isolert sett, men det gjør én viktig ting; Det får oss til å stoppe opp og tenke. I en hverdag hvor vi blir bombardert med inntrykk, nyheter, krig og elendighet, er da det noe.

Og som enkeltmenneske er vel det egentlig det eneste man kan gjøre. Det er ikke enkelt for folk flest å engasjere seg på andre måter. Vi har våre liv, og kan ikke plutselig snu om på livet og bli fredsmeklere hele gjengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvor du vil hen Tom.

Å tenne et lys betyr nok lite isolert sett, men det gjør én viktig ting; Det får oss til å stoppe opp og tenke. I en hverdag hvor vi blir bombardert med inntrykk, nyheter, krig og elendighet, er da det noe.

Har vi ikke gjennom historien fått tid til å stoppe opp å tenke litt? Har det ført til noe bedre? For meg virker det som om vi stopper opp og tenker litt, og så glemmer igjen. Det er fint hvis en slik aksjon vil føre til noe bedre, men kynikeren i meg tviler på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så siden det kanskje ikke fører til noe bedre, så kan vi like godt droppe å tenke på det som skjedde????

jeg skjønner faktisk ikke heeelt hvor du vil hen jeg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvordan skal vi få den kunnskapen?

Den har vi vel egentlig litt av. Vi må forstå bakgrunnen til utøvere av terror. Vi må forstå deres hat. Vi må forstå hvorfor de hater. Vi må forstå hvor langt de er villige til å gå. Vi må klare å se vår egen posisjon i det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har vi vel egentlig litt av. Vi må forstå bakgrunnen til utøvere av terror. Vi må forstå deres hat. Vi må forstå hvorfor de hater. Vi må forstå hvor langt de er villige til å gå. Vi må klare å se vår egen posisjon i det hele.

Det der har vært diskutert før, og det er bare her inne ett flertall som ikke overhode klarer å sette seg inn i hva det kan gjøre med menneskesinnet å leve med krig og drap som en del av hverdagen.

Jeg tror det er rimelig vanskelig å klare å forstå, man kan prøve å sette seg inn i, men å forstå? når man kommer fra norge anno 2004? :-?

Jeg håper og tror liksom at det er de som klarer å forsøke å sette seg inn i dette som jobber mot terrorisme, selv om jeg er overbevist om at det ikke bare er dem.

Det å få folk til å forstå hverandre er vel noe av det vanskeligste man kan prøve på av og til, virker det som ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Bare netcom hadde 80.000 flere sms på lørdag. Så kan vi regne med de andr elskapene hadde like mye+søndagen også. i dag fikk eg en til, så dette vil fortsette.

Netcom vil nå vurdere å gi pengene de har tjent på dette til de rammede. Det burde de andre selskapene gjøre også.

Vi andre, burde gi en krone for hvert lys dere ar tent.

Sli kan vi støtte de. i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så siden det kanskje ikke fører til noe bedre, så kan vi like godt droppe å tenke på det som skjedde????

jeg skjønner faktisk ikke heeelt hvor du vil hen jeg heller.

Jeg har ikke sagt at vi skal droppe det. Skjønner ikke hvorfor jeg i det hele tatt gidder å gjenta det.

Hvis vi absolutt må stoppe opp og tenke litt på det hele, kan vi stoppe opp og tenke på hva vi kan gjøre for å forhindre slikt. Stopp opp. Tenk, men ikke glem det med en gang. Bruk tankene og konklusjonene du kommer fram til til noe konstruktivt. Ikke bare la det være løse tanker i ditt hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av oss forstår dette. Andre lever gjennom tabloider, og ser ikke lenger enn nesetippen til vg-skribenten. Noen finner dette altfor komplisert, og velger å ikke prøve å forstå. Atter andre gir faen.

Tror det blir en vanskelig oppgave å utdanne folket om dette. Folk liker enkle løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av oss forstår dette. Andre lever gjennom tabloider, og ser ikke lenger enn nesetippen til vg-skribenten. Noen finner dette altfor komplisert, og velger å ikke prøve å forstå. Atter andre gir faen.

Tror det blir en vanskelig oppgave å utdanne folket om dette. Folk liker enkle løsninger.

Her tenkte jeg vel mer på forståelse på et mer "nasjonalt" plan og ikke individuelt plan. Dessverre virker det som om krigen mot terror også styres av tilsvarende primitive tanker tilsvarende for dem som ikke ser lenger enn sin nesetipp. Sier ikke at man ikke skal krige mot dem, men krig mot dem alene vil aldri stoppe terroren.

Vi andre kan stoppe opp og tenke, men gjerne gjøre noe med de tankene som dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...