Gå til innhold

(Mis-)Bruk av fritid!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

De siste par dagene har jeg blitt veldig bevisst på hvor mye tid jeg egentlig bruker foran en skjerm (PC/TV) og jeg er skremt over meg selv. Så utrolig lite bevisst av meg å bare synke inn i en slags "entertain-me"-hypnose.

Har spurt meg selv; hvorfor sitter jeg foran skjermen? Jo, det er behagelig. (Bortsett fra i ryggen etter noen timer) Hjernen min kobler helt ut, det føles trygt og koselig, men samtidig altfor ensformig, passiviserende og kjedelig.

Prøver nå å løsrive meg fra skjermene. PC er vanskeligere enn TV.

Hva kan være en mulig løsning? Ha kun et par små perioder på dagen da PC er slått på? Ha PC-frie dager? Det er jo en slags avhengighet. Ikke KG, men bare det å være pålogget internett og kunne sjekke mail, surfe, lese. (Har ADSL, og det vil jeg ikke forandre på)

Hvordan gjør dere andre dette? Lar dere det bare skli ut, uten helt å være bevisst det?

Hva i huleste gjorde mennesket på fritiden før TV og PC ble oppfunnet, og vanlig i de tusen hjem??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan gjør dere andre dette? Lar dere det bare skli ut, uten helt å være bevisst det?

Hva i huleste gjorde mennesket på fritiden før TV og PC ble oppfunnet, og vanlig i de tusen hjem??

Ja, det lurer jeg på også!

Jeg lar det dessverre skli ut... Det er så deilig å bare bli underholdt. Jeg tenker stadig at jeg må skjerpe meg, men jeg orker jo aldri å gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter også alt for mye på pc'en. i helgene syns jeg ikke at jeg gjør noe annet. skulle gjerne gjort noe med det, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å få det til. holde meg opptatt, ja, men med hva?

Nei, er så altfor fort å bli trukket tilbake til de trygge underholdnings-maskinene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pc'en min står på hele døgnet.

det som har hjulpet meg er at jeg vet at jeg når som helst kan sett meg ned og surfe. Jeg bruker den som belønning. Når jeg føler for å slappe av eller vil ha pause i arbeidet.

Jeg surfer kanskje litt på starten av dagen, litt innimellom, og litt etter at ungene har lagt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser altfor mye på tv, men bortsett fra det er det ikke det store problemet...

Jeg har ikke på pc'n hjemme så sant det ikke er noe helt særskilt - og har mye annet å drive med annet enn tv; klesvask, husvask, middag, brødbaking, maling, snekring osv, osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er selvfølgelig ikke på nett istedenfor å være sammen med venner, gjøre husarbeid eller andre fornuftige ting. Men har jeg ikke annet å gjøre likevel ser jeg ikke noe problem med at jeg skal sitte på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min pc står også alltid på. Men stolen jeg har nå er så vond å sitte i etter en stund, så det gjør at jeg ikke gidder sitte her SÅ lenge :P Dessuten river jeg meg vekk når jeg har 'viktigere' ting å gjøre, som å lese. Har gjort sånn at jeg har lite å surfe på, lite å gjøre på pcn, som gjør det lettere å rive seg vekk. Men kjenner følelsen ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare pc på jobb. Tven min er alltid av. Slår den på for å se litt nyheter, og nødvendige program jeg følger med på.(motepolitiet, judging amy).

Så deilig å bare sitte å lese blad i stillhet eller komme seg ut på trening osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk bevisst på det,og nå den siste tiden da jeg har vært syk har jeg sittet her utrolig mye.

Internet`en blir med meg nordover også,men der kommer jeg ikke til å sitte like mye.For det første blir den daglige "jobben" min studier,også får jeg en samboer og dele tiden min med

.Han kommer til å være en del ute på øvelser, så den tiden vi har sammen etter arbeidsdagen hans er slutt kommer garantert ikke til å bli brukt foran dataskjermen.

Dessuten er ikke han typen som sitter foran hverken pc eller tv skjermen,og det tror jeg har mye å si for min egen del.

Dessuten vet jeg hvor destruktivt et slik liv kan være for et forhold,for med en eks sambo som internetguru både på jobb og fritid uten så mye som en eneste felles interesse gikk dagene foran compen,og det var utrolig kjedelig og gikk jo ikke i lengden ;)

Når han er borte og på øvelse derimot får jeg nok tid til mine stunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker sånn at skjermene suger energien ut av meg. Det er slik jeg føler det ofte.

Nå sitter jeg foran pc'en hele dagen på jobb så jeg føler ikke for å skru på den når jeg kommer hjem. Men tv'en står på hele tiden. I det siste har jeg bare skrudd den av helt plutselig, og heller satt på en cd eller satt meg på terassen med et pledd og tittet ut over sjøen. Fy søren så deilig det er! :-)

Men rett etter jobb og middag må jeg ha hvert fall en time med enkel underholdning bare for å koble ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bortkastet tid - hvorfor i all verden sitter jeg her og leser på innlegg etter innlegg og bryr meg så mye at jeg i tillegg svarer på flere av innleggene ?

De siste dagene har jeg vært sykemeldt - da har jeg på en måte en liten unnskyldning til å sette meg til her.

Men jeg irriterer meg grønn over at jeg tillater meg å bruke så store deler av dagen her når jeg kunne gjort noe annet ...

Den beste måten å kutte det ut på er å få slettet seg selv som bruker her inne ... det er ikke så lett å sette seg til når man må ikke kan bruke "Egne innlegg"- og "Nye innlegg"-knappene.

På jobb er det ikke noe problem - der logger jeg meg aldri på Kvinneguiden .. det hender at jeg skriver ett og annet innlegg uten å være innlogget - men der går grensen.

Problemet mitt er når jeg kommer hjem fra jobb og i helgene. Spesielt i helgene - setter meg gjerne her om morgenen med en kopp kaffe - da er det utrolig lett å bli sittende selvom jeg har en haug med ting som skulle vært gjort.

Nei, skal vurdere om jeg ikke skal slette brukeren min slik at jeg ikke fristes til å engasjere meg i flere diskusjoner på en stund. I tillegg så sitter jeg og irriterer meg grønn over så mange "bedrevitere" her inne :ler: Nei, slutt mens leken er god og du har forstanden i behold, Esther :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men,bare for å ta opp den andre siden med det også da.Og da tenker jeg mest på KG.

Akkurat nå bor jeg på hjemstedet mitt,og det er lite og alle mine venninner har flytta herfra.Har noen kompiser her men ikke mange.

Jeg føler jeg har fått god kontakt med noen brukere her på KG,og til og med møtt noen av dem i virkeligheten.Og dette er jenter jeg faktisk anser som gode venninner,selv om jeg ikke kan ha et gå-på-kafe forhold til dem.

Sånn sett synes jeg KG og internet er flott.For jeg blir faktisk ikke så fryktelig "usosial" som jeg hadde vært ellers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er Kvinneguiden en flott side - det er jo derfor man blir en smule hektet - og for noen tror jeg gjerne den rett og slett kan virke samlende og fornuftig. Men for meg .. (og sikker noen andre) som har veldig mye jeg burde ha gjort, full jobb, studier, barn, hund, hus, hage og bil ... så blir det litt mye bortkastet tid. Tiden kunne og burde vært brukt mye mer fornuftig :-?

Og hvis bruken av Kvinneguiden gir deg dårlig samvittighet fordi det er så mye du heller burde ha gjort - da er det på tide å kutte ut !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...