Gå til innhold

Asperger, hva er så galt med det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fryktelig mye stigmatisering her, kjedelig hvis de av oss som faller innunder autismespekteret faktisk blir avskrevet som psykopater og potensielle mordere sånndär. Mener psykiateren min nevnte noe om at aspergerbegrepet er på tur ut som faguttrykk her til lands også, uten at jeg tør erklære det for harde fakta. :P 

Jeg har aldri hatt noen problemer med å gå inn i forhold, få forhold til å fungere eller å ha varige forhold. Ditto vennskap. Stort sett helt siden ungdomsalderen har jeg vært i stabile forhold med normale, oppegående mennesker. At jeg kortslutter litt sosialt innimellom trenger ikke bety at jeg skal/må/forventes å være ufin mot folk, de få andre menneskene med asperger jeg har vært borti har vært likandes folk de også, om enn litt sære, men det er det jaggu mange uten diagnose som også er. 

"Jeg er ikke diagnosen min" er det noe som heter, alle er ulike, selv om man har likhetstrekk. At de ene ligger litt lengre ut på skalaen enn den andre trenger slettes ikke bety at ethvert menneske med diagnosen asperger må være lik i oppførsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rainstorm skrev (På 15.10.2015 den 20.10):

Aspergers er ikke en sykdom. 

Okai, beklager det. Jeg søkte det opp nå, og ser at det er en nevropsykoogisk utviklingsforstyrrelse 

Anonymous poster hash: bbbd8...57a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.10.2015 den 20.23):

Okai, beklager det. Jeg søkte det opp nå, og ser at det er en nevropsykoogisk utviklingsforstyrrelse 

Høres jo nesten enda verre ut  :fnise: Men heldigvis er flesteparten trivelige folk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiani skrev (På 15.10.2015 den 20.04):

Bortsett fra at dem er overrepresentert i skoleskyting statistikken. Asperger er det man får når man krysser psykopati, med autisme og en dash med angst.

Har du kilder på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rainstorm skrev (På 15.10.2015 den 20.10):

Bortsett fra at dem er overrepresentert i skoleskyting statistikken, hva da? En leddsetning uten noe oppfølging. Og at Aspergers er en krysning mellom psykopati, autisme og angst er bullfuckingshit, og det vet du. Det er derimot vanlig at de med Aspergers har komorbide diagnoser. 

Aspergere har ikke empati, krysnings-sammenlikningen holder mål.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiani skrev (På 15.10.2015 den 20.27):

Jeg har aspersgers og jeg har masse empati

Anonymous poster hash: 27c8c...732

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MsFoster skrev (På 15.10.2015 den 20.24):

Høres jo nesten enda verre ut  :fnise: Men heldigvis er flesteparten trivelige folk.

Det er ikke så ille egentlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så klart! Jeg tror folk misforstod meg veldig nå. I og med at jeg kommenterte at han jeg kjenner som har asperger oppfører seg som et barn. Han er sykt grei, støtter meg alltid, osvosv. Men jeg merker jeg blir sliten av å prate mye med han, i og med at vi ikke har noe som helst av de samme interessene, og at han ikke er på samme stadie sosialt som de fleste andre på hans alder. Han var på besøk hos meg en gang, og søsteren min på 12 kommenterte at han var veeldig rar. Så ja, han merker man kjempegodt på at har aspergers. Men det var på ingen måte ment som generalisering. Jeg er fult klar over at det finnes mange som har aspergers som man så vidt merker det på. Men greia med at jeg kun nevnte han som et eksempel var fordi jeg forstod det som om TS mente det bare finnes folk med aspergers som oppfører seg helt som alle andre. og det stemmer ikke. Noen merker man det godt på, andre ikke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stiani skrev (På 15.10.2015 den 20.04):

Bortsett fra at dem er overrepresentert i skoleskyting statistikken. Asperger er det man får når man krysser psykopati, med autisme og en dash med angst.

Nå må du gi deg.

Dette betyr ikke at alle med asperger går rund og blir potensielle skoleskytere.

Anonymous poster hash: ac08c...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.10.2015 den 20.28):

Jeg har aspersgers og jeg har masse empati

Jeg kjenner også en med aspergers og han er full av empati. Han er en person som virkelig bryr seg og er der for meg. De som ikke har empati er de som skriver slike ting bare for å såre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nesten le her. Den psykologiutdannelsen du påstår du har tatt må du nok ta på nytt. Ingen empati. De er de meste sympatiske personer som finnes.

Anonymous poster hash: ac08c...1d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taklampe skrev (På 15.10.2015 den 20.31):

Jeg kjenner også en med aspergers og han er full av empati. Han er en person som virkelig bryr seg og er der for meg. De som ikke har empati er de som skriver slike ting bare for å såre.

Mener du personen som skrev det innlegget jeg siterte?

Jeg har så mye empati at jeg gråter bare av å høre om triste ting og føler med andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får tårer i øya av at folk nevner Løvenes Konge jeg :P Og nyheter er jeg for bløthjerta til å se/lese, det blir rett og slett tidvis for mye å ta innover seg. Kjæresten min har også aspergers og er helt lik, veldig godhjerta og gjør virkelig alt for at andre skal ha det bedre.

Men æsj, får håpe personer som faktisk klimprer fra seg slike surmaga oppstøt bak en skjerm bare gjør det i håp om å skape litt uro og kvalme fremfor å oppriktig tro på det de skriver. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 15.10.2015 den 20.33):

Mener du personen som skrev det innlegget jeg siterte?

Jeg har så mye empati at jeg gråter bare av å høre om triste ting og føler med andre

Ja, jeg mente han du siterte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Ja, nevrologisk utviklingsforstyrrelse høres ganske drøyt ut. Kjenner noen som pleier å si at de er hjerneskada.  :fnise: Som på en måte er sant, men det er kun greit at de spøker med det fordi de har diagnosen selv liksom. 

Dette er rett og slett usant. At mennesker med Aspergers ikke har empati er en myte. Hvordan er det å si så mye feil hele tiden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på empati og sympati.

Enkelt forklart er sympati å vise (med)følelse for en annens følelser, mens empati går på evnen til å forstå en annens følelser.

Manglende empati er en av vanskene til de med asperger, de forstår rett og slett ikke hvordan andre tenker. De har altså problemer med den kognitive faktoren, mens den affektive empatien er tilstede.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  LilleSnupp skrev (På 15.10.2015 den 20.57):

Det er forskjell på empati og sympati.

Enkelt forklart er sympati å vise (med)følelse for en annens følelser, mens empati går på evnen til å forstå en annens følelser.

Manglende empati er en av vanskene til de med asperger, de forstår rett og slett ikke hvordan andre tenker. De har altså problemer med den kognitive faktoren, mens den affektive empatien er tilstede.

Vel jeg har empati og jeg har aspergers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråder om Asperger er de underligste jeg leser på kg.

Anonymous poster hash: a3578...042

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på empati og sympati når det gjelder asbergere:

Sympati er noe man får når man blir FORTALT at en ikke har det bra.

Empati er når man kan se, oppfatte og føle at personen ikke har det bra med deres kroppsspråk.

En stor del av asbergere sliter med å forstå og tolke nettopp kroppsspråk, å skille mellom alle de hundre forskjellige ansiktsuttrykk og sosiale koder.

Anonymous poster hash: 71785...14f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Her er to artikler om empati hos mennesker med Aspergers. De sier blant annet at de med Aspergers viser følelser av empati på en annen måte, men det betyr ikke at de ikke har det. 

https://seventhvoice.wordpress.com/2013/11/16/new-study-finds-that-individuals-with-aspergers-syndrome-dont-lack-empathy-in-fact-if-anything-they-empathize-too-much/

http://www.thedailybeast.com/articles/2009/05/11/a-radical-new-autism-theory.html

Jeg vil gjerne ha svar på den ovenfor som skriver at jeg har blandet med sympati. Vil jo helst ikke gå rundt å ha misforstått alt! Så setter pris på om du vil si hvordan du tenker jeg har blandet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...