Gå til innhold

Asperger, hva er så galt med det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke privat, bare som fagperson.

.. og ja, jeg ser det på nært hold som fagperson.

Jeg blir svært skremt av hvordan du som fagperson svarer en med aspergers som viser typiske tegn når det gjelder kommunikasjon og leseforståelse. Hvis du virkelig er "nært hold fagperson" som du skriver burde du ha førstehåndskunnskap på kriterier på AS diagnosen og hvilke vansker det følger med og svart brukeren deretter. Med respekt. Du er veldig nedlatende i hvordan du svarer.

Som fagperson hadde du fått sparken på flekken av meg.

Anonymous poster hash: 71785...14f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har høy grad av kognitiv empati da jeg er fascinert over hvordan menesker fungerer og observerer deretter. Idag kan jeg lese og forstå mennesker bedre enn en gjennomsnittlig NT, men jeg må bruke litt andre tankeprosesser for det formålet.

Min affektive empati er lav, jeg føler ikke lett med andre selv om jeg forstår hvordan de har det. I mitt tilfelle er jeg kanskje bare litt mer logisk rettet enn mange andre.

Anonymous poster hash: 62269...564

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kan fortsatt oppfatte samtaler litt feil, mem det handler ikke om mangel på forståelse av person eller tema, men at hjernen min assosierer feil slik at det kan bli en misforståelse. Så noen ganger kan jeg virke dummere enn jeg er fordi måten jeg oppfatter språk på er litt tungvindt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er overraskende mange som mener at dersom man har diagnosen

Asbergers så må man enten mangle empati eventuelt sympati, som om dette er en

enkel diagnose som er lik for alle.

Selv har jeg en sønn med Asbergers, og han er den personen jeg kjenner med mest

empati og sympati overfor andre. Det er andre typiske tegn som gjør at han har fått

denne diagnosen. Han har bl.a ikke helt knekt den sosiale koden og ser ikke verden slik

andre ser den, forstår absolutt ikke sarkasme av noen grad og forstår ikke andres humor,

men han er den første til å vise empati hvis noen skader seg, føler med

mennesker som ikke har det bra osv. Han bare "ser" ting på en annen måte, og forsøker

så godt han kan å forstå det utfra det utgangspunktet han har, som er ett litt annet ståsted

enn vi andre har. Han har heller ingen problemer med å få seg venner, men mange klarer

ikke helt å forstå det at han har ett mye større behov for alenetid og ro enn andre barn.

Så det å si at folk med Asberger mangler enten sympati eller empati med andre mennesker

blir litt feil. Noen mennesker med denne diagnosen mangler de evnene, akkurat på lik linje

som mennesker som ikke har denne diagnosen. Det finnes mange i verden som ikke har

Asberger som absolutt kunne trenge litt mer sympati OG empati.

Anonymous poster hash: 374ff...c38
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kunne jo ha vært en generell regel på kg da mange er ufine uansett hvilket sårt tema noen snakker om ;) Faktisk kunne denne regelen også gjelde for andre i denne tråden.

Selv synes jeg ikke LilleSnupp er ufin men heller litt direkte. Det hun sier er jo korrekt men det er litt vanskelig å kommunisere og formidle dette videre her, da det er mange sårbare personer som hakker løs.

Anonymous poster hash: 41b00...beb

Men dere tar utgangspunkt i at den hun snakker med fungerer og forstår på et normalt nivå. Det er ganske tydelig at for denne AB-en, så forstår han ikke hva som blir formidlet. Samtidig er det nok heller ikke selve definisjonen på asperger og autismespekterforstyrrelser som er problemet, det er det han tror det betyr. Det nytter ikke å gjenta seg selv om at asperger går under den kategorien, når noe av problemet til AB er at han tror det betyr at han er tilbakestående som en lavtfungerende autist som ikke kan snakke.

Dette blir som at en asperger får diagnosen sin og blir lei seg fordi han tror det betyr han er tilbakestående og dum. Men i stedet for å få forståelse og forklaring, så blir han møtt med "men asperger er en diagnose".

Som jeg skrev i forrige innlegg. Dette vitner om grunnleggende mangel på forståelse for hvordan aspergeren føler og tenker i den situasjonen. LilleSnupp viser da like lite empati som hun påstår aspergeren gjør. 

Man kan ikke si at LilleSnupp skal ha høyere standard på sine svar enn resten av KG, men hun uttaler seg ganske bastant om aspergere, samtidig som hun selv viser manglende forståelse og innsikt. Og da reagerer man selvsagt. Det blir litt håpløst å se hvordan hun bastant avfeier at aspergere kan ha bra kognitiv empati, samtidig som hun viser en dårlig kognitiv empati selv.

Det den andre AB sier over om hvordan man skal gå frem i slike situasjoner med sårbare mennesker er også et av poengene. Det er ikke slik at dersom man er deprimert og går til psykologen, så sier ikke psykologen "nå må du ta deg sammen og bli frisk" idet den deprimerte setter seg ned i stolen. Men det er i praksis det LilleSnupp gjør her. Hun går bastant inn og forventer at aspergeren skal ta til seg informasjon med en gang.

Så dersom man pårober seg å være fagmann (ikke at jeg så den posten fra LilleSnupp, så vet ikke om hun er det), så er dette ganske grunnleggende feil fremgangsmåte når man jobber med mennesker som har diagnose. Dette vet og skjønner selv jeg som ikke har utdanning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ryddet for sitering av ryddemelding. Spørsmål ang. moderering tas på PM eller ris og ros.

- Avalon, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en diskusjon om hva som er normalen for asperger. Hva er normalen for et menneske?

En med asperger har da vidt forskjellige utfordringer, interesser og personlighet..akkurat som alle andre. 

Gjenganger er selektiv/ensporet i matveien, ikke fullt så gode sosiale antenner, tolker følelser og reagerer annerledes enn folk flest og har en interesse som de gjerne bruker over gjennomsnittet mye tid på. Men HVA og HVILKE ting er forskjellig.

Men jeg ser ikke hvorfor man ikke kan date en fordet. Da kommer det bare til personlige preferanser.

Kilde: Oppdratt lillebror med asperger sammen med mor. PS. han har nå kjæreste.

Endret av Fjellgeit1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aspergere har ikke empati, krysnings-sammenlikningen holder mål.

WHAT? jeg har den mest empatiske lillebroren. For et flåsete utsagn :scorpis:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

empati og sympati overfor andre. Det er andre typiske tegn som gjør at han har fått

denne diagnosen. Han har bl.a ikke helt knekt den sosiale koden og ser ikke verden slik

andre ser den, forstår absolutt ikke sarkasme av noen grad og forstår ikke andres humor,

mennesker som ikke har det bra osv. Han bare "ser" ting på en annen måte, og forsøker

så godt han kan å forstå det utfra det utgangspunktet han har, som er ett litt annet ståsted

enn vi andre har. Han har heller ingen problemer med å få seg venner, men mange klarer

ikke helt å forstå det at han har ett mye større behov for alenetid og ro enn andre barn.

Så det å si at folk med Asberger mangler enten sympati eller empati med andre mennesker

blir litt feil. Noen mennesker med denne diagnosen mangler de evnene, akkurat på lik linje

som mennesker som ikke har denne diagnosen. Det finnes mange i verden som ikke har

:strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig dumt at det ble ryddet så mye i tråden her nå da det ble skrevet mye bra og informativt om hvordan man bør henvende seg som en fagperson. (Dette er ikke et spørsmål til mod, men en bemerkning og en klapp på skulderen til hun som forklarte grundig hvordan man skal håndtere og oppføre seg mot andre.) 🙌🏼

Anonymous poster hash: 71785...14f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo men det forandrer ikke det faktum at asperger er en utviklingsforstyrrelse innen autisme spekteret.

Fra wikipedia :

Aspergers syndrom er en omstridt diagnose innen autismespekteret. Diagnosen ble i 2013 slettet fraDiagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM) og erstattet av autismespekterforstyrrelser,[1]men er fortsatt med i International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems' 10. utgave fra 1994.

De sentrale kjennetegnene er dårlige sosiale og kommunikative ferdigheter samt stereotypier. Snevre, stereotype atferdsmønstre og interesser er et viktig kriterium for diagnosen. Diagnosen skilte seg fra andre autismespekterforstyrrelser ved relativt god språklig og kognitiv utvikling. Selv om det ikke er nødvendig for å stille diagnosen, er fysisk klossethet og atypisk språkbruk vanlig hos enkelte personer med forstyrrelsen

Når sa jeg at det ikke er det?

Anonymous poster hash: 36c8e...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autisme er et felles navn på en gruppe symptomer. Selv om to personer har flere symptomer til felles, betyr ikke det at de er like (mindre) begavet. Autisme sier ingenting om funksjonsnivå. De som er helt "hjelpeløse" har gjerne psykisk utviklingshemming i tillegg. Det er symptomene/trekkene som heter autisme, ikke DU. Du har én eller flere av disse symptomene. Det sier seg selv at en som har lite av disse og er veldig smart klarer seg bedre enn en som har en haug av disse, og i tillegg er psykisk utviklingshemmet.

Anonymous poster hash: 39e2f...76a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aspergers og fungerer helt fint. Jeg er litt sær og har noen utfordringer, men sånn er det jo for mange som ikke har diagnosen også :)

Anonymous poster hash: 3200e...b58
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Empati er mer enn å forstå at noen har vondt når de har skadet seg. Det er å kunne forstå når andre er glade, når de spøker, når de kjeder seg. Å ikke forstå humor er veldig ofte et tegn på manglende empati, det samme er å ikke få med seg at samtalepartneren ikke er interessert i temaet. Å ha redusert kognitiv empati gjør ingen slem eller mindreverdig, men la oss kalle det det det er.

Anonymous poster hash: 75813...a0b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aspergers og fungerer helt fint. Jeg er litt sær og har noen utfordringer, men sånn er det jo for mange som ikke har diagnosen også :)

Anonymous poster hash: 3200e...b58

Asperger er en diagnose. En diagnose settes kun til pasienter som trenger hjelp. Hvis du fungerer fint av deg selv, skal du ikke ha en diagnose. Alle sliter med noe. Vi får ikke diagnoser av den grunn. Staten bruker ikke massevis av penger for utredning bare for at du skal få kalle deg en "Aspie" og skryte av hvor høytfungerende du er.

Anonymous poster hash: 39e2f...76a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...
Annonse
Gjest JesusElskerAlle

Vel.. Jeg kjenner flere mennesker med denne diagnosen, og folk som hevder at de ikke har empati burde lære seg at alle mennesker er forskjellige. Å slenge ut slike ting er som å si: "Alle fiskene i havet er store". Nei det er de ikke. Noen mennesker med asperger har ikke empati, mens andre har for mye av det. Folk er forskjellige. Verden er ikke så sort hvitt som enkelte av dere skisserer. At folk med psykologiutdanning ikke har lært dette er flaut. Det burde være noe av det første som læres. Nemlig at alle er forskjellige og at alle må bli behandlet med respekt uansett utfordring. Når det kommer til utdanning og karakterer så er det nok helt sikkert også noen av dem som har gått ut VGS med 5,5 i snitt. Noen av dere vil sikkert si at det ikke går ann, men kjenner dere alle med diagnosen? Nei. Har dere rett til å generalisere? Nei. Er det rart at personer som er diagnostisert sliter med å være åpen om utfordringene sine? Nei. Bør vi gjøre noe med stigmatiseringen og godta alle som de er? så absolutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Kan en autist bli psykolog? Ja! 

:biggrin: 

2 timer siden, JesusElskerAlle skrev:

Når det kommer til utdanning og karakterer så er det nok helt sikkert også noen av dem som har gått ut VGS med 5,5 i snitt.

Bokstavlig talt helt sikker. :biggrin: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...