Maleficenta Skrevet 29. juni 2015 #141 Del Skrevet 29. juni 2015 15-åringen som drepte den ansatte i Vollen har emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, Er det fordomsfullt å opplyse om det også? Tror folk at alle som har den diagnosen er potensielle mordere?Anonymous poster hash: 141ca...818 Hva har det med aspberger å gjøre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pantora Skrevet 29. juni 2015 #142 Del Skrevet 29. juni 2015 Jeg har asperger og synes det var kjempedeprimerende å lese gjennom denne tråden. Greit nok jeg har mitt å slite med, og er sikkert mange som tenker at de aldri i verden kunne/ville vært sammen med meg, men det må jo å så fall være på grunn av den JEG ER, ikke hva JEG HAR. Jeg HAR aspergers, jeg ER ikke aspergers. Hilsen ei med god hygiene og masse empati, som kan være sosial selv om jeg ikke er god på eller ser vitsen med small talk, og som sliter mest med psyken. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2015 #143 Del Skrevet 29. juni 2015 Jeg har asperger og synes det var kjempedeprimerende å lese gjennom denne tråden. Greit nok jeg har mitt å slite med, og er sikkert mange som tenker at de aldri i verden kunne/ville vært sammen med meg, men det må jo å så fall være på grunn av den JEG ER, ikke hva JEG HAR. Jeg HAR aspergers, jeg ER ikke aspergers. Hilsen ei med god hygiene og masse empati, som kan være sosial selv om jeg ikke er god på eller ser vitsen med small talk, og som sliter mest med psyken. Vel asperger er på vei til å bli en slags moteddiagnose. Og som en lidende asperger, så synes jeg faktisk det er fint at så mange skriver negative ting om asperger (at dem ikke vil date en med asperger, at de alle sammen er breivikere, mangler empati osv..) Slik at folk ikke har lyst til å få diagnosen asperger med mindre dem faktisk har den og sliter i hverdagen. Da vil de som faktisk har den få den hjelpen dem trenger og at ikke alle ressurser da går bort på alle dem som synes det er "kult" å ha asperger. Anonymous poster hash: 36c8e...3ee 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pantora Skrevet 29. juni 2015 #144 Del Skrevet 29. juni 2015 Vel asperger er på vei til å bli en slags moteddiagnose. Og som en lidende asperger, så synes jeg faktisk det er fint at så mange skriver negative ting om asperger (at dem ikke vil date en med asperger, at de alle sammen er breivikere, mangler empati osv..) Slik at folk ikke har lyst til å få diagnosen asperger med mindre dem faktisk har den og sliter i hverdagen. Da vil de som faktisk har den få den hjelpen dem trenger og at ikke alle ressurser da går bort på alle dem som synes det er "kult" å ha asperger. Anonymous poster hash: 36c8e...3ee Hva har det å gjøre med det jeg skrev? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2015 #145 Del Skrevet 29. juni 2015 Vel asperger er på vei til å bli en slags moteddiagnose. Og som en lidende asperger, så synes jeg faktisk det er fint at så mange skriver negative ting om asperger (at dem ikke vil date en med asperger, at de alle sammen er breivikere, mangler empati osv..) Slik at folk ikke har lyst til å få diagnosen asperger med mindre dem faktisk har den og sliter i hverdagen. Da vil de som faktisk har den få den hjelpen dem trenger og at ikke alle ressurser da går bort på alle dem som synes det er "kult" å ha asperger. Anonymous poster hash: 36c8e...3ee Unnskyld meg, men hva i alle dager? Anonymous poster hash: 83757...103 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 29. juni 2015 #146 Del Skrevet 29. juni 2015 Jeg vil påstå det. At en person som Breivik som enkelt uten dårlig samvittighet kan drepe masse barn; da må konklusjonen være Asperger. Jeg vil si at det er fordomsfullt og det var utrolig mange som var heeeelt enig at det måtte være rett i startfasen mens det bare var spekulasjoner om han hadde det. Ble selvsagt stille da det ble konkludert at han ikke hadde Asperger.Anonymous poster hash: a6a02...548 Så da vil du si at alle sosiopater har aspberger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WubWub Skrevet 29. juni 2015 #147 Del Skrevet 29. juni 2015 Sa fisens far....Anonymous poster hash: a6a02...548 Du smeller visst til med en skikkelig saklig, voksent, veloverveid, informativt og kunnskapsrik kommentar ser jeg. Syntes du bør klappe deg på skulderen for det høye nivået du fører når du debatterer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WubWub Skrevet 29. juni 2015 #148 Del Skrevet 29. juni 2015 Så da vil du si at alle sosiopater har aspberger? Aspbegers er faktisk på vei ut av diagnose spekteret og det vil i fremtiden bli flyttet til å høre inn under autisme. Det er heller ingen link mellom aspbergers/sosiopati slik en bruker her hevder, det er reneste vrøvlet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2015 #149 Del Skrevet 29. juni 2015 Hva har det å gjøre med det jeg skrev? Følte du deg truffet? Anonymous poster hash: 36c8e...3ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WubWub Skrevet 29. juni 2015 #150 Del Skrevet 29. juni 2015 Jeg syntes det er litt snodig at så mange i tråden her hevder at de med aspbergers fungerer helt normalt og ikke har noen utfordringer sosialt eller negative trekk som hemmer deres livsutfoldelse. Ser også det er flere med aspbergers i tråden her som maler et bilde av at de er klin like mennesker uten en utviklingsforstyrrelse og påstander om at de er velfungerende på alle måter. Det kan hende det er sant, men da har man ikke en utviklingsforstyrrelse som autisme eller aspbergers , da har dere blitt feil diagnosert. For å få diagnosen autist eller aspbergers så må de være helt elementære symptomer man lider av som gjør at hverdagen kan være litt mer utfordrende enn for mennesker uten en forstyrrelse. Om man ikke har noen av de symptomene eller trekkene i wikipedia teksten som står under her så kan man kort og greit konkludere med at man ikke har denne diagnosen : Autisme innebærer en annen måte å tenke, forstå og oppfatte omverdenen på. Autisme er en utviklingsforstyrrelse som særlig påvirker kommunikasjon og evnen til sosialt samspill. Autisme er betegnelsen på et syndrom, dvs. summen av en rekke symptomer som opptrer samtidig. De grunnleggende trekkene ved autisme er tilstedeværelse av markert avvikende eller forringet utvikling i sosialt samspill og kommunikasjon, samt et tydelig begrenset repertoar av aktiviteter og interesser. Karakteristisk er repetitiv atferd som viser seg i stereotypier eller interessetemaer. Autisme er en samlebetegnelse for beslektede typer av gjennomgripende utviklingsforstyrrelser (GUF). Vanlige symptomer på autisme er dårlige sosiale og kommunikative evner, ofte kombinert med monoman adferd og snevre interesser. Ved vanlig autisme er problemene så tydelige at omgivelsene som regel oppdager symptomene før tre års alder. Tilstanden er tre til fire ganger så vanlig hos gutter som hos jenter. Autisme antas i all hovedsak å være kronisk. Behandling satser ikke på å kurere autisme, men å tilpasse og tilrettelegge miljøet for pasienten og omgivelsene. Ved hjelp av atferdsterapeutiske teknikker kan mennesker med autisme lære ferdigheter som øker tilpasning og funksjonsnivå. Symptomer på autisme varierer fra person til person. Noen autister er betydelig psykisk utviklingshemmet, mens andre er forholdsvis høytfungerende og med normale, intellektuelle evner 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sara90 Skrevet 29. juni 2015 #151 Del Skrevet 29. juni 2015 Aspbegers er faktisk på vei ut av diagnose spekteret og det vil i fremtiden bli flyttet til å høre inn under autisme. Det er heller ingen link mellom aspbergers/sosiopati slik en bruker her hevder, det er reneste vrøvlet. Asperger syndrom er en autismespekterdiagnose. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sara90 Skrevet 29. juni 2015 #152 Del Skrevet 29. juni 2015 Jeg syntes det er litt snodig at så mange i tråden her hevder at de med aspbergers fungerer helt normalt og ikke har noen utfordringer sosialt eller negative trekk som hemmer deres livsutfoldelse. Ser også det er flere med aspbergers i tråden her som maler et bilde av at de er klin like mennesker uten en utviklingsforstyrrelse og påstander om at de er velfungerende på alle måter. Det kan hende det er sant, men da har man ikke en utviklingsforstyrrelse som autisme eller aspbergers , da har dere blitt feil diagnosert. For å få diagnosen autist eller aspbergers så må de være helt elementære symptomer man lider av som gjør at hverdagen kan være litt mer utfordrende enn for mennesker uten en forstyrrelse. Om man ikke har noen av de symptomene eller trekkene i wikipedia teksten som står under her så kan man kort og greit konkludere med at man ikke har denne diagnosen : Autisme innebærer en annen måte å tenke, forstå og oppfatte omverdenen på. Autisme er en utviklingsforstyrrelse som særlig påvirker kommunikasjon og evnen til sosialt samspill. Autisme er betegnelsen på et syndrom, dvs. summen av en rekke symptomer som opptrer samtidig. De grunnleggende trekkene ved autisme er tilstedeværelse av markert avvikende eller forringet utvikling i sosialt samspill og kommunikasjon, samt et tydelig begrenset repertoar av aktiviteter og interesser. Karakteristisk er repetitiv atferd som viser seg i stereotypier eller interessetemaer. Autisme er en samlebetegnelse for beslektede typer av gjennomgripende utviklingsforstyrrelser (GUF). Vanlige symptomer på autisme er dårlige sosiale og kommunikative evner, ofte kombinert med monoman adferd og snevre interesser. Ved vanlig autisme er problemene så tydelige at omgivelsene som regel oppdager symptomene før tre års alder. Tilstanden er tre til fire ganger så vanlig hos gutter som hos jenter. Autisme antas i all hovedsak å være kronisk. Behandling satser ikke på å kurere autisme, men å tilpasse og tilrettelegge miljøet for pasienten og omgivelsene. Ved hjelp av atferdsterapeutiske teknikker kan mennesker med autisme lære ferdigheter som øker tilpasning og funksjonsnivå. Symptomer på autisme varierer fra person til person. Noen autister er betydelig psykisk utviklingshemmet, mens andre er forholdsvis høytfungerende og med normale, intellektuelle evner Jeg står nok i fare for å bli upopulær nå, men det er kanskje et poeng at man, i all sin alminnelighet, kan oppfatte seg selv som mer velfungerende, veltilpasset osv. enn hva andre kan oppfatte en som. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WubWub Skrevet 29. juni 2015 #153 Del Skrevet 29. juni 2015 Asperger syndrom er en autismespekterdiagnose. Nei sier du det...... det var det jeg akkurat sa i innlegget du siterte. Aspbergers skal bli fjernet helt fra diagnose systemet og flyttes inn under autisme. Men det forandrer ikke det faktum at vis man ikke har problemer med sosiale interaksjoner slik et av hoved kriteriet for autisme faktisk har så har man ikke autisme/aspbergers. Har man fått disse diagnosene uten å bære preg av symptomene på utviklingsforstyrrelse så har man blitt feildiagnosert av en over-kåt diagnose utreder. Det finnes dessverre altfor mange utredere så kaster diagnoser vilt rundt seg etter bare et par samtaler. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2015 #154 Del Skrevet 29. juni 2015 Nei sier du det...... det var det jeg akkurat sa i innlegget du siterte. Aspbergers skal bli fjernet helt fra diagnose systemet og flyttes inn under autisme. Men det forandrer ikke det faktum at vis man ikke har problemer med sosiale interaksjoner slik et av hoved kriteriet for autisme faktisk har så har man ikke autisme/aspbergers. Har man fått disse diagnosene uten å bære preg av symptomene på utviklingsforstyrrelse så har man blitt feildiagnosert av en over-kåt diagnose utreder. Det finnes dessverre altfor mange utredere så kaster diagnoser vilt rundt seg etter bare et par samtaler. Aspergers skal IKKE fjernes! Det er bare i visse land den skal fjernes. Når skal folk begynne å skjønne det? Jeg er forøvrig enig i at har man ikke hovedsymptomet så har man ikke diagnosen. Noen leger burde aldri vært leger altså.. Anonymous poster hash: 36c8e...3ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2015 #155 Del Skrevet 29. juni 2015 Vel asperger er på vei til å bli en slags moteddiagnose. Og som en lidende asperger, så synes jeg faktisk det er fint at så mange skriver negative ting om asperger (at dem ikke vil date en med asperger, at de alle sammen er breivikere, mangler empati osv..) Slik at folk ikke har lyst til å få diagnosen asperger med mindre dem faktisk har den og sliter i hverdagen. Da vil de som faktisk har den få den hjelpen dem trenger og at ikke alle ressurser da går bort på alle dem som synes det er "kult" å ha asperger. Anonymous poster hash: 36c8e...3ee Du synes det er bra at folk snakker dritt om aspergere, sånn at folk ikke vil ønske å ha diagnosen? Skjønner du ikke at det gjør at folk blir redd folk med diagnosen istedenfor? Hva med de som har diagnosen og må leve med den? Tro meg. Det er nok bullshit fordommer mot denne diagnosen fra før. Er en grunn for at så mange ikke er åpne om denne diagnosen. Det burde heller snus rundt, man bør snakke mer om hva som er positivt enn alt som er negativt(som ikke alltid stemmer engang). Sånn at de som har den kan leve med det, uten å føle seg utstøtt fra samfunnet. Anonymous poster hash: 90eb8...a58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hold the door Skrevet 29. juni 2015 #156 Del Skrevet 29. juni 2015 (endret) - Endret 12. mai 2017 av Hold the door Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WubWub Skrevet 29. juni 2015 #157 Del Skrevet 29. juni 2015 (endret) Aspergers skal IKKE fjernes! Det er bare i visse land den skal fjernes. Når skal folk begynne å skjønne det? Jeg er forøvrig enig i at har man ikke hovedsymptomet så har man ikke diagnosen. Noen leger burde aldri vært leger altså.. Anonymous poster hash: 36c8e...3ee For meg ser det ut som det kommer til å bli fjernet også i Norge. Viser til : Norske helsearbeidere bruker et annet diagnosesystem, utarbeidet av WHO, som heter International Classification of Diseases (ICD). Men DSM brukes i forskning her i landet, og når den reviderte utgaven av ICD kommer om i 2015, tror man den blir svært lik den amerikanske varianten. I den nye DSM forklarer Bölte at autisme vil plasseres i en større samlekategori av ”neurodevelopmental disorders” – altså lidelser som skyldes en eller annen endring i hjernen som oppstod i utviklingen, i barndommen. – Før har det vært tre diagnoser: autisme, Aspergers, og såkalt atypisk autisme, altså autisme der bare noen av de klassiske symptomene er tilstede. Når DSM-5 kommer, skal det bare være én diagnose, nemlig autismespekterforstyrrelser, forklarte Bölte. – Det betyr at terskelen for diagnosen blir høyere – det skal mer til for at noen regnes for autistiske, påpekte han. En samlekategori, strengere kriterier I den femte utgaven av Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5) fra mai 2013, ble diagnosen fjernet til fordel for autismespekterforstyrrelser.[8] Ikke alle var enige i slettingen av diagnosen,[9] og Aspergers syndrom er foreløpig ikke fjernet fra WHOs ICD-10. Endret 29. juni 2015 av WubWub Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sara90 Skrevet 29. juni 2015 #158 Del Skrevet 29. juni 2015 Nei sier du det...... det var det jeg akkurat sa i innlegget du siterte. Aspbergers skal bli fjernet helt fra diagnose systemet og flyttes inn under autisme. Men det forandrer ikke det faktum at vis man ikke har problemer med sosiale interaksjoner slik et av hoved kriteriet for autisme faktisk har så har man ikke autisme/aspbergers. Har man fått disse diagnosene uten å bære preg av symptomene på utviklingsforstyrrelse så har man blitt feildiagnosert av en over-kåt diagnose utreder. Det finnes dessverre altfor mange utredere så kaster diagnoser vilt rundt seg etter bare et par samtaler. Så det ER ikke allerede under "autisme" i kraft at det er en autismespekterdiagnose? Hva utredning angår, er det ganske mye mer enn "et par samtaler". Man foretar mange samtaler, over tid, og man observerer, kartlegger, foretar screening og tester av ulike slag. Man kaster dermed ikke vilt rundt seg med denne typen diagnoser. Diagnosen kan være vanskelig å stille, og man må selvsagt ta høyde for muligheten for feildiagnostisering, og det er nettopp derfor en grundig utredning skal foretas. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2015 #159 Del Skrevet 29. juni 2015 Har du funnet noe som hjelper? Har samme problemer og droppet ut av studieneAnonymous poster hash: 62269...564 Har ikke funnet noe som hjelper desverre, må sitte og lese lenge før prøver og ender med karakterene 3 eller 4 ofte. Skal prøve med hjernetrenings programmer for å se om jeg kan trene opp mitt arbeidsminneAnonymous poster hash: fe0db...ac9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WubWub Skrevet 29. juni 2015 #160 Del Skrevet 29. juni 2015 (endret) Så det ER ikke allerede under "autisme" i kraft at det er en autismespekterdiagnose? Hva utredning angår, er det ganske mye mer enn "et par samtaler". Man foretar mange samtaler, over tid, og man observerer, kartlegger, foretar screening og tester av ulike slag. Man kaster dermed ikke vilt rundt seg med denne typen diagnoser. Diagnosen kan være vanskelig å stille, og man må selvsagt ta høyde for muligheten for feildiagnostisering, og det er nettopp derfor en grundig utredning skal foretas. Ja det er inn under autisme spektret. Men du får visst tydeligvis ikke med meg poenget mitt : aspbergers skal mest sannsynlig fjernes HELT. Og nei, diagnoser kan man få etter bare et par samtaler. Jeg vet om ei som fikk 4 diagnoser etter 2 samtaler og en personlighetstest på BuP. Jeg fikk selv 2 diagnoser (emosjonelt ustabil PF og dyssosial PF) etter 2 personlighetstester og 3 samtaler med psykiatrien når jeg var 17 (jeg byttet så psykolog og etter 6 måneder ble den diagnosene fjernet for det stemte ikke med virkeligheten). Men da var det allerede for sent for jeg kom ikke inn i militæret (jobb i militæret har alltid vært min største drøm) etter han første tullingen gav meg de diagnosene til tross for at jeg var i topp fysisk form. Vet om mange andre som får diagnoser nesten slengt etter seg. I en ideell verden er det slik du hevder, at utredning bør og skal ta flere måneder med observasjon av tankerekker, mønstre, vaner, uvaner, lidelsestrykk, symptomer , styrker og mangler for å få et reelt grunnlag for å se hele sykdomsbildet slik at man kan gi en presis og nøyaktig diagnose. Men det er ikke slik det er i de fleste tilfeller fordi psykiatrien er SPRENGT. De er overbelastet av den enorme strømmen av nye mennesker som trenger hjelp samtidig som de har kutt i budsjettet. Det går utover tilbudet og kvaliteten. Så det er mange som får feil diagnoser fordi utreder har hastverk. Endret 29. juni 2015 av WubWub 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå