Gå til innhold

Asperger, hva er så galt med det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg baserer mine uttalelser på fakta, som kan sjekkes. Du baserer dine på anekdoter. Der er det en vesentlig forskjell. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg baserer mine uttalelser på fakta, som kan sjekkes. Du baserer dine på anekdoter. Der er det en vesentlig forskjell.

Og hva var det jeg skrev som du mener et galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva var det jeg skrev som du mener et galt?

On top of my head og i farta:

- du blander inn narsissisme

- de med asperger er veldig snille, lojale og tålmodige (du fremsetter dette som et slags kjennetegn ved diagnosen)

- mennesker med asperger fremstilles som psykopater

Endret av sara90
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On top of my head og i farta:

- du blander inn narsissisme

- de med asperger er veldig snille, lojale og tålmodige (du fremsetter dette som et slags kjennetegn ved diagnosen)

- mennesker med aspberger fremstilles som psykopater

Aspergere har faktisk narsissistiske trekk. De mener selv at de er best, vet best og at de alltid har rett.

Jeg dro inn dette med snill, lojal etc fordi mange tar alle med Asperger under en kam om at de er empatiløse drittsekker som ikke bryr seg om andre enn seg selv.

Det første "ekspertene" konkluderte med med Breivik var at han hadde Asperger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aspergere har faktisk narsissistiske trekk. De mener selv at de er best, vet best og at de alltid har rett.

Jeg dro inn dette med snill, lojal etc fordi mange tar alle med Asperger under en kam om at de er empatiløse drittsekker som ikke bryr seg om andre enn seg selv.

Det første "ekspertene" konkluderte med med Breivik var at han hadde Asperger.

Det du beskriver er ikke narsissisme. Dette er narsissisme: https://sml.snl.no/narsissisme

Endret av sara90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: det virker som om du tolker narsissisme som noe negativt. Det må faktisk ikke være det.

Selv om begrepet ofte oppfattes med negative adjektiver, har det også positive sider. En narsissistisk velfungerende person, er en person med realistiske mål og som evner nå sine mål med midler som er innenfor de kulturelle normer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det jeg ikke skjønner er: Dere som sier at de med asperger er helt normale, smarte, omgjengelige personer som kanskje er litt sjenert og/eller sære. Hvorfor har de i de hele tatt fått aspergerdiagnosen da? 

Hva er forskjell på en person med asperger som har disse trekkene og en person uten asperger som har disse trekkene? Det må jo være noe spesielt som gjør at akkurat noen av disse får aspergerdiagnosen?

Anonymous poster hash: 0eb76...dfc
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at de ER narsisstiske, men har narsisstiske trekk(!!!)

Er en forskjell. Hva med resten av innlegget? Hva var feil?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, dette gidder jeg ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gæli kan det gå når man leker hobby-psykolog. Har du utdannelse innen psykiatri eller noen som helst former for kompetanse innen psykiatri ettersom du så bastant slenger rundt deg med bombastiske påstander?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: det virker som om du tolker narsissisme som noe negativt. Det må faktisk ikke være det.

Selv om begrepet ofte oppfattes med negative adjektiver, har det også positive sider. En narsissistisk velfungerende person, er en person med realistiske mål og som evner nå sine mål med midler som er innenfor de kulturelle normer.

Ja, velfungerende begavede narsissister søker seg ofte etter lederstillinger. Og en leder med narsisstiske trekk er jo kjempe flott for bedriften.... eller kanskje ikke. Hvordan kan du tolke narsissisme som noe positivt? Virker ikke som du vet hva narsissisme er.

Sjefene som elsker seg selv
Narsissister har større sannsynlighet enn andre for å bli valgt til lederjobber, viser norsk doktorgradsstudie.

De er opptatt av dominans og beundring, sikter mot jobber som gir makt og status og gjør en god figur på jobbintervjuer. Men for en arbeidsgiver kan det blendende førsteinntrykket ha en høy pris.

- Det er en utfordring for arbeidsgivere i en ansettelsesprosess å skille mellom de som er genuint flinke ledertalenter og de som har narsissistiske trekk, bare ved en vanlig intervjurunde. Narsissister vil ofte gjøre det veldig bra i intervjuer, og de mørke sidene vil ikke oppdages før etter en stund, sier Christian Enger Gimsø.

- De vil også søke seg mot lederposisjoner der de kan få utfolde sitt maktbehov, og bli sett og beundret av andre, sier han.

Personer med narsissistiske trekk er opptatt av dominans, status, anerkjennelse, makt og beundring. De går ikke av veien for å bruke andre for å nå sine mål, og mangler evnen til å relatere seg til andre. De kjører sin agenda uten å ta hensyn til folk rundt seg.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, velfungerende begavede narsissister søker seg ofte etter lederstillinger. Og en leder med narsisstiske trekk er jo kjempe flott for bedriften.... eller kanskje ikke. Hvordan kan du tolke narsissisme som noe positivt? Virker ikke som du vet hva narsissisme er.

http://www.aftenposten.no/okonomi/Sjefene-som-elsker-seg-selv-7603609.html

Sjefene som elsker seg selv

Narsissister har større sannsynlighet enn andre for å bli valgt til lederjobber, viser norsk doktorgradsstudie.

De er opptatt av dominans og beundring, sikter mot jobber som gir makt og status og gjør en god figur på jobbintervjuer. Men for en arbeidsgiver kan det blendende førsteinntrykket ha en høy pris.

- Det er en utfordring for arbeidsgivere i en ansettelsesprosess å skille mellom de som er genuint flinke ledertalenter og de som har narsissistiske trekk, bare ved en vanlig intervjurunde. Narsissister vil ofte gjøre det veldig bra i intervjuer, og de mørke sidene vil ikke oppdages før etter en stund, sier Christian Enger Gimsø.

- De vil også søke seg mot lederposisjoner der de kan få utfolde sitt maktbehov, og bli sett og beundret av andre, sier han.

Personer med narsissistiske trekk er opptatt av dominans, status, anerkjennelse, makt og beundring. De går ikke av veien for å bruke andre for å nå sine mål, og mangler evnen til å relatere seg til andre. De kjører sin agenda uten å ta hensyn til folk rundt seg.

Jada; jeg kan Google jeg også. Som du ser er det allerede lenket til flere sider om narsissisme.

Å ha trekk og ha en diagnose er 2 forskjellige ting.

Ser at Besserwisser kanskje var et bedre ord, men igjen så er det dette med at de ofte(ikke alle) mener selv at de er bedre enn andre mennesker.

Vær gjerne uenig, men dette er ord fra mennesker med diagnosen. Hvordan de ser seg selv kontra verden og andre mennesker.

Nå tar jeg kvelden og melder meg ut av denne tråden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg hører aspergers så tenker jeg på... http://superkidzen.blogg.no/

Så nei, aldri i livet. 

Noen som vet om det å ikke ha grenser for hva man utleverer av privatliv og andre sitt privatliv (venner, kjæreste osv) er en del av asperger-diagnosen? Eller er det bare mangel på folkeskikk? Ser at det er en gjenganger hos aspergere jeg har sett hos, og akkurat som i bloggen der, hvor alt mulig utleveres i detaljer på en "rar" måte.

Anonymous poster hash: c2d72...080

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jada; jeg kan Google jeg også. Som du ser er det allerede lenket til flere sider om narsissisme.

Ser at Besserwisser kanskje var et bedre ord, men igjen så er det dette med at de ofte(ikke alle) mener selv at de er bedre enn andre mennesker.

Vær gjerne uenig, men dette er ord fra mennesker med diagnosen. Hvordan de ser seg selv kontra verden og andre mennesker.

Akkurat her må jeg nok si meg enig med deg, dette med at mange ser på seg selv som noe opphøyet ift Hvermansen.

Anonymous poster hash: 5bf5d...0a2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Noen som vet om det å ikke ha grenser for hva man utleverer av privatliv og andre sitt privatliv (venner, kjæreste osv) er en del av asperger-diagnosen? Eller er det bare mangel på folkeskikk? Ser at det er en gjenganger hos aspergere jeg har sett hos, og akkurat som i bloggen der, hvor alt mulig utleveres i detaljer på en "rar" måte.

Det er personlighet. Har ikke noe med Asperger å gjøre.

Anonymous poster hash: a6a02...548

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om å være bedreviter eller narsisistisk. Det handler om rigiditet, regler, tvang, vansker med å forstå sosiale spilleregler og normer, stereotypier. For å nevne noe.

Endret av sara90
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen med Asperger-diagnose er normale. Normal er de som er tilnærmet gjennomsnittet i befolkningen.

Ingen med Asperger-diagnose har null problemer. Det er en forutsetning at de trenger hjelp/tilrettelegging at de får diagnosen.

Noen med Asperger kan du ikke merke det på. Ikke pga at de er "normale" eller uten vansker. Men fordi de skjuler vanskene sine ute blant folk, og bruker massevis av energi på det. Lager seg teknikker, hjelpemidler, verktøy, hvite løgner (ja, Aspergere kan lyve), og tar det ut når de er hjemme. Noen fungerer fint i forhold, andre ikke. Det kommer jo an på personen.

Ja, mange Aspergere er kjempesnille og gjør alt for partneren sin. Akkurat som at mange ikke-aspergere er det. Det er imidlertid ikke et kriterie for Asperger-diagnosen.

Mange Aspergere har f.eks. rødt hår, vondt i kneet, blå bil, etc. Alle er forskjellige. Noen har mange vansker, andre har få vansker. Noen skjuler vanskene sine godt, altfor godt.

Noen Aspergere har ikke empati. Noen  har litt empati, andre har masse empati. Empati er noe som mange Aspergere sliter med, men mange Aspergere har mye empati. Det varierer altså fra person til person hvilke vansker de har.

Anonymous poster hash: 39e2f...76a

Jeg kjenner en med asperger som har enormt med empati. Og jeg tror det er ektefølt og ikke tillært.

Et annet trekk jeg har sett hos flere, er snillhet. Enormt med snillhet. Men samtidig også tidvise forsøk på å være manipulativ. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...