Gå til innhold

Barnas venner på besøk - på rommet eller i stua?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Føler at hjemmet vårt av og til blir invadert av unger. Alle 3 barna, som er i skolealder, har eget rom. Likevel trives de best i stua. Selvsagt koselig å være sammen med barna. Ikke misforstå. Problemet oppstår først når de tar med mange venner hjem og okkuperer sofa og fjernkontroll. Jeg har behov for å slappe av i min egen stua uten folk overalt. Selvsagt kan de få bruke stua når vi voksne ikke bruker den.

De sier at hos venner får de være i stua så mye de vil. At andre foreldre ikke bryr seg om det. Er jeg sær? Hvordan "regler" har dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her leker de på rommet. Stua er "barnefri" sone, i hvert fall når det av og til kan være med både to og tre venninder hjem. Men, selvsagt barne-tv, og en video en gang i ny og ne, får de se.

Kanskje disse som lar barna få okkuppere stua til alle tider har egen TV stue?

Skrevet

Hos oss er stua "vår".

Ungene våre har hvert sitt rom, vi har loftsstue på 23 kvm og kjellerstue på 30 kvm i tillegg. Men ett sted må være vårt fristed, og jeg pleier å forklare dette med at mamma og pappa faktisk ikke har "eget rom". På soverommet er det bare plass til en seng, det er sånn sett et soverom og ikke et oppholdsrom på linje med deres rom.

Vi trenger å hvile middag av og til, kanskje bare lese avisen eller ha tid til å prate sammen. Hvis alle mine tre skulle hatt med kamerater inn i stua, hadde vi til en hver tid vært omringet av minst 6 unger. Det hadde jeg aldri orket i hverdagen! Noen gjester er dessuten lette å ha i hus, mens andre er mer krevende og får med seg det meste av det som blir sagt og gjort. Det kan også være slitsomt, og man kan ikke være seg selv.

Så om dere ikke har et alternativt oppholdsrom utenom stua, synes jeg ungene i første rekke skal oppholde seg på rommet sitt når de har besøk.

Kanskje dere heller kan si fra når stua er ledig til barnas disposisjon? Så kan de se TV og film og kose seg litt på egne premisser, hvis dere skal ut og handle, gå en tur e.l.? Men når dere har behov for å oppholde dere i stua, synes jeg dere skal forbeholde dere denne førsteretten! :wink:

Skrevet

Jeg har kjøkkenet som mitt fristed, men jeg syns det er helt OK at andre velger stua.

Nå har min 14 åring tv på rommet, så derfor er ikke problemet stort, men jeg har kontroll på dvd- og videospilleren, så skal de se film må de bruke stua. Det syns jeg er greit, for da har jeg samtidig kontroll på hva de ser.

Skrevet

Stua og kjøkkenet er barnefri sone med mindre de inviteres spesielt på kveldsmat eller noe, som jeg av og til gjør. Ungene har hvert sitt rom med hver sin tv, og ikke minst jobber jeg i barnehage og er sammen med barne heeeele dagen....

Jeg orker ikke å være pedagog absolutt hele tiden.

Gjest Madam Felle
Skrevet

De er som regel på rommene sine, men får av og til lov til å være i stuen og på kjøkkenet.

Skal vi se det samme på tv, gjør vi det i stuen, men de må rett inn på rommet når tvprogrammet er ferdig. Eller at vi spiser sammen alle sammen ( gjestene deres også), da sitter vi på kjøkkenet.

Det er ikke alltid vi voksne ønsker å ha besøk, og det har vi forklart barna.

Gjest Anonymous
Skrevet

Kjære deg. Du er ikke sær. Jeg får selv hetta av å ha stua full av unger. Sønnen min er 9 år og har ofte besøk. Når vi kommer hjem fra jobb er vi trøtte og slitne. Og da er ønsker vi litt fred og ro. Ungene får vær så god holde seg på rommet med døren lukket. Tv'n i stua er også vår. Og nåde den som setter på en tegnefilmkanal mens jeg er hjemme.

Det er ikke ungene som skal styre hjemmet. Det er vi foreldre som skal ha kontrollen... Og ungene og gjestene dems (ikke minst) må akseptere at man har regler som dem må rette seg etter....

Skrevet

Synes ikke at du er sær nei. Her er stua barnefri sone. Har ungene med seg kamerater hjem, må de være på rommet sitt.

Skal lage til en kjellerstue etterhvert, og da får ungene ta med seg venner der.

Men foreløpig er stua MIN!!! :evil:

hehe :sjarmor:

Skrevet
Jeg orker ikke å være pedagog absolutt hele tiden.

Takk, det var godt å høre noen andre si det høyt... :ler:

Skrevet

De må vær på rommene sine her også. Det kan til tider bli veldig mye når de har besøk. De har dessuten både TV,DVD og datamaskin oppe,så her i huset er stua "vår"!

Skrevet

Hos oss må ungene være på rommet. Vi bor i en liten leilighet på ca. 60 km. For å få litt pusterom har vi ingen andre alternativer. Har ikke ofte besøk, men syntes likevel at når vi bor så trangt, så må det bare bli sånn.

Skrevet

Tassen min er såpass liten ennå, så her får de leke både på rommet og på stua (med visse begrensninger i stua, da).

Det som derimot er hellig, er loftstua der pc'ene står.

Etter hvert som han blir eldre og forhåpentligvis ikke er enebarn mere, blir nok stua også hellig.

Men vi har kjellerstue, så det er nok plass å boltre seg på uansett. :-)

Skrevet

Ungene er i kjellerstuen eller på PC-rommet hvis de har noen inne hos seg - det hender også at de sitter på kjøkkenet (hvis ikke vi voksne skal noe der).

Skrevet

Ungene er på rommene sine når de har besøk. Med mindre det er noe spesielt, så er stua hellig, ja...

Gjett om vi ønsker oss kjeller- og/eller loftsstue når ungene blir eldre...........

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...