AnonymBruker Skrevet 26. juni 2015 #1 Skrevet 26. juni 2015 Hva må jeg gjøre? Dagen strekker ikke til lenger. Full jobb, foreldre som er eldre og trenger mye hjelp, samt to tenåringer. Om de er krevende eller ikke vet jeg ikke, men de må jo følges opp.Anonymous poster hash: 3fbf4...b50
Macro Skrevet 26. juni 2015 #2 Skrevet 26. juni 2015 Er du enebarn eller har du søsken som kan hjelpe foreldrene dine av og til?
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2015 #3 Skrevet 26. juni 2015 Hm, kan tenåringene bidra med dine foreldre, slik at du får slått to fluer i en smekk? De kan hjelpe til litt, bidra med handling, husvask el.l. Og få ukelønn for det?Anonymous poster hash: 087d8...97a 4
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2015 #4 Skrevet 26. juni 2015 Der har jeg vært også, og det er fryktelig slitsomt. Men de gamle må jo søke om den hjelpen de har rett på, f eks hjemmehjelp, og så må du ha faste dager hvor du hjelper dem med det nødvendige slik at du ikke trenger å dra dit flere ganger i uka. Jeg hjalp faren min fast hver lørdag med handling, sengetøyskift og andre ting. Jeg vasket klær for ham også. Noen ganger måtte jeg avspasere eller ta meg fri fra jobben for å følge ham i banken, til legen osv. Det er viktig at du sier i fra til dem at du ikke kan komme hele tiden, ellers sliter du deg helt ut. Anonymous poster hash: 5bf2d...386 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2015 #5 Skrevet 26. juni 2015 I samme situasjon selv, men det er bare jeg som bor her. Jeg er kronisk sliten og Har dårlig samvittighet. Ser jeg skulle gjort mere. På vinter ser jeg værmelding, og vet hva det betyr om de melder snø. Nå skulle jeg ha luket bed og tømt krukker for forelder, som har stått fra i fjor eks. Jeg skulle tatt med forelder på tur på fridag i bilen. Jeg legger meg heller på sofaen og sovner. Hjem til meg selv kommer jeg heller ikke i målAnonymous poster hash: f3718...278 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2015 #6 Skrevet 26. juni 2015 De som kjenner til hjemmehjelpsordningen , vet HVa det betyr. 1 t i mnd. Hva får en gjort på en time?jeg blir kvalm når jeg hører politikere snakke om at de eldre skal bo lengre hjemme. Min forelder hadde hjelp. Hjemmehjelp kom og smurte mat. Tok hennecti min,så var det ut igjen. Rotet sto igjen.kommunen kutter og kutter.Anonymous poster hash: f3718...278 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2015 #7 Skrevet 26. juni 2015 Er tenåringene fullstendig uvillige til å ta oppgaver her? Det må jo være å slå to fluer i en smekk - og tenåringer er ofte mer villige til å gjøre litt for besteforeldre fremfor foreldre. Anonymous poster hash: a2981...6e3 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #8 Skrevet 27. juni 2015 Jeg synes det er viktigst å prioritere jobb, eget hjem og ungene (tenåringene). Liten vits i å gå på akkord med seg selv, og bli totalt utslitt. De eldre kan både få hjelp av det offentlige (hjemmehjelp) eller hjelp til personlige ting og husarbeid fra private hjemmehjelpsordninger. De kan ikke kreve at voksne barn som har egen familie og full jobb skal stille opp. Anonymous poster hash: 6cf42...ca1 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #9 Skrevet 27. juni 2015 Hjelp fra det offentlige skrev en. Haha. Privat? Ikke enkelt med minstepensjon. Min forelder bruker eks mye til taxi pga helsenAnonymous poster hash: f3718...278
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #10 Skrevet 27. juni 2015 Jeg har ikke foreldre, men en gammel farmor. Jeg er ofte hos henne, men har ordnet med hjemesykepleier, vaskehjelp (gjennom kommunen), taxikort, hjemlevering av middag 5 ganger i uka og trygghetsalarm. Nå er hun 92 år. Hun betaler en egenandel på 250,- per gang vaskerne er der. De kommer annenhver fredag. Middagsleveringen er også helt super. Jeg hjelper henne med noe renhold, hun spiser noen ganger middag hos oss eller jeg lager midag hos henne, freser snø om vinteren etc. Tar lettere vedlikehold. Jeg har ikke tenåringer, men småbarn. Hadde jeg hatt tenåringer kunne de hjulpet til med farmor. Anonymous poster hash: 2703a...d4c
litle_my Skrevet 27. juni 2015 #11 Skrevet 27. juni 2015 Dersom de eldre har behov for mye hjelp, må dere jo hjelpe dem å søke om dette hos kommunen. Hvor mye hjelp de får, er avhengig av hva behovet er, men det vil aldri bli like bra som når man er frisk og sprek og gjør ting selv. Dersom det kommunen tilbyr ikke er greit i forhold til den standarden pårørende mener det skal være, kan de enten supplere selv eller kjøpe tjenester privat. Da kan man f.eks benytte private omsorgstjenester, eller gjøre det enkelt med å få noen i nabolaget til å vaske/klippe plen/måke snø e.l. mot betaling. For ensommme eldre kan ofte Røde kors-besøksvenn være et godt tilskudd i hverdagen. Dessuten må man etterhvert tenke på å bytte bolig, spesielt hvis man bor i enebolig med både hage, gårdsplass osv. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå