Gå til innhold

dusjhjørne vs dusjkabinett

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt leilighet fra 2005, med bad fra samme årstall. Jeg vil ha ny dusj, men spørsmålet er om jeg skal velge dusjhjørne, som er estetisk penest, eller dusjkabinett som skal være mer sikkert mot lekkasje.

Jeg har snakket med 4 forskjellige fagpersoner på baderomsbutikker, og de sier alle at dusjhjørne er bra, jeg trenger ikke bekymre meg.

noen som har innspill til dette?

Anonymous poster hash: f33e9...902
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det fliser på gulv og vegger?

Anonymous poster hash: b3704...b00

Skrevet

Hvis veggen der du evt skal ha dusjhjørne har membran og fliser som er sikret for å tåle at du har dusj der, så ville jeg valgt det. 

Skrevet

Kommer jo an på hva du har på veggen. Hvis det er flis er den sårbar for vanninntrenging, særlig gjennom fugene. Belegg eller våtromsplater er sånn sett tryggere. Men hvis badet har skikkelig membran og alt er gjort ordentlig får du nok ingen problemer med dusjhjørne.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, fliser på gulv og vegger

Dette er badet jeg skal skifte ut dusjen på

66_360671709_xl.jpg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er i et boligbyggelag, badet er fra 2005, og ble da installert av fagpersonell

TS

AnonymBruker
Skrevet

Ser ut som om vi har likedan bad.

Et bad der det dusjes på fliser på gulv og eller vegg er ikke tett mer enn ca første året. Da vil fugene begynne å trekke vann. Vann, såperester og andre ting ligger da i fuger og under fliser, men over en tett membran.

Et flislagt bad regner fagfolk med 10 års levetid på. Så ditt bad er på kanten til å behøve utskifting. Setter du derimot inn et dusjkabinett med kar under forlenger du badets levetid betraktelig.

Av den grunn har vi spandert tett dusjkabinett av god kvalitet på badet her. Både klestørk og tørk etter dusjing blir da bagatellmessig i forhold til om du dusjer direkte på gulv og vegg.

AnonymBruker
Skrevet

NB du bør undersøke om de spottene på bildet er lov å ha på våtrom!

AnonymBruker
Skrevet

Kommer jo an på hva du har på veggen. Hvis det er flis er den sårbar for vanninntrenging, særlig gjennom fugene. Belegg eller våtromsplater er sånn sett tryggere. Men hvis badet har skikkelig membran og alt er gjort ordentlig får du nok ingen problemer med dusjhjørne.

Kanskje dumt spørsmål, men kan man ikke ta silikon over fugene inne i dusjhjørnet, så øker man tettheten og levetiden?

TS

Skrevet

Kanskje dumt spørsmål, men kan man ikke ta silikon over fugene inne i dusjhjørnet, så øker man tettheten og levetiden?

TS

Hun jeg kjøpte leiligheten min av hadde gjort det, og det har vanskelig for å bli verken bra eller særlig pent. Over tid vil den løsne litt her og der (har det i hvert fall gjort hos meg), og da står du der med noe som er både stygt og uvirksomt. Og hvis den først løsner et sted slipper du vann til bak silikonen og holder vannet inntil fugen - stikk i strid med hva du ønsket å oppnå. Til slutt er ikke flisene vanntette de heller - rart som det høres ut.

AnonymBruker
Skrevet

Hun jeg kjøpte leiligheten min av hadde gjort det, og det har vanskelig for å bli verken bra eller særlig pent. Over tid vil den løsne litt her og der (har det i hvert fall gjort hos meg), og da står du der med noe som er både stygt og uvirksomt. Og hvis den først løsner et sted slipper du vann til bak silikonen og holder vannet inntil fugen - stikk i strid med hva du ønsket å oppnå. Til slutt er ikke flisene vanntette de heller - rart som det høres ut.

Okey, da gjør jeg ikke det. Takk for svar :)

TS

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje dumt spørsmål, men kan man ikke ta silikon over fugene inne i dusjhjørnet, så øker man tettheten og levetiden? TS Anonymous poster hash: f33e9...902

Ingen særlig lur løsning. Du får det ikke 100 % tett. I utetthetene og ugjevnhetene blir fukt, såperester og kroppsbakterier liggende og gro. Muggsopp vil og slå seg ned. Da får du langt alvorligere problemer enn ute denne løsningen.

Badet begynner egentlig å nærme seg renovering når det er 10 år gammelt og det dusjes rett på flisene.

Anonymous poster hash: cb042...f2f

AnonymBruker
Skrevet

Badet begynner egentlig å nærme seg renovering når det er 10 år gammelt og det dusjes rett på flisene.

Er det slik at folk renoverer sine bad hvert 10-15 år? For "alle" har jo dusjhjørner og dusjer rett på flis. En bad-renovering koster 100 000 til 200 000 har jeg forstått. Folk kan jo ikke ha slik utgifter på bad hvert 10-15 år?

AnonymBruker
Skrevet

Kabinett!

Anonymous poster hash: c7d43...160

Gjest Gjest_mann1979
Skrevet

Som rørlegger har jeg sett mange sure vannskader bla på bad, vann finner de utroligste veier å kan ligge lenge å skape mye skade før man ser det, kabinett er det beste, men kjøp skikkelig kvalitet ikke noe billig til 1500 kr

AnonymBruker
Skrevet

Er det slik at folk renoverer sine bad hvert 10-15 år? For "alle" har jo dusjhjørner og dusjer rett på flis. En bad-renovering koster 100 000 til 200 000 har jeg forstått. Folk kan jo ikke ha slik utgifter på bad hvert 10-15 år? Anonymous poster hash: f33e9...902

Det er anbefalingen fra fagfolk. Noen bryr seg ikke før de drukner naboene sine. Det har vi opplevd to ganger der vi bodde før. Da ble det dyrt da, for naboen!

Skrevet

Det er jo tydelig at det er delte meninger om det. Kabinett av god kvalitet gir lang levetid, flisearbeid av god kvalitet gir lang levetid.. Hva blir dyrest, og hvordan blir det når noe går galt?

Når kabinett går galt, hvor dyrt å fikse?

Når fliser går galt, hvor dyrt å fikse?

For 20.000kr som et kabinett av god kvalitet koster ordinært med montering kan man nok også få fliselagt et nytt dusjhjørne når det går galt også.

Eller?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Går det galt og det lekker ned til naboene så oppdager du ingenting før naboens bad eller naboen under der igjen sitt bad er ødelagt ved at det drypper ut av spottene i taket. Da har du ikke ett bad til 75 000 til 100 000 å reparere men tre!

Tankeløshet er dyrt, irriterende for naboer og har ført til salgspålegg i flere borettslag.

AnonymBruker
Skrevet

Går det galt og det lekker ned til naboene så oppdager du ingenting før naboens bad eller naboen under der igjen sitt bad er ødelagt ved at det drypper ut av spottene i taket. Da har du ikke ett bad til 75 000 til 100 000 å reparere men tre!

Tankeløshet er dyrt, irriterende for naboer og har ført til salgspålegg i flere borettslag.

Takk for svar alle sammen :) Dette var spikeren i kista for dusjhjørne. Jeg vil ikke ha råd til å betale 2-3 bad om jeg skulle være maks uheldig. Så det blir dusjkabinett :) 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Du klarer ikke å bytte "bare" dusjhjørnet om det blir lekkasje. Lekkasjen sprer seg, så du må nok bytte store deler av badet dersom det blir vannlekkasje.

Uansett så finnes det veldig mange fine og minimalistiske dusjkabinett idag så jeg ville helt klart valgt det. I tillegg så føler jeg at mye av dampen blir inni kabinettet og ikke i hele rommet, slik at ikke rommet vil føles så klamt. Akkurat det kan jo være bare i hodet mitt, men jeg ville uansett valgt kabinett.

Anonymous poster hash: b9697...012

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...