Gå til innhold

Trygt å reise til Egypt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og kjæresten planlegger en ferie for oss to i august, og drømme reisen er egypt! Men etter å ha lest på landssider.no ble jeg veldig usikker. Jeg vil jo gjerne kunne gå i gatene uten å frykte en demonstrasjon eller andre slike hendelser.

Anonymous poster hash: f7192...f11
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og kjæresten planlegger en ferie for oss to i august, og drømme reisen er egypt! Men etter å ha lest på landssider.no ble jeg veldig usikker. Jeg vil jo gjerne kunne gå i gatene uten å frykte en demonstrasjon eller andre slike hendelser.

Jeg tror de typiske turisstedene (Hurghada, Sharm El Sheikh osv) er ganske så safe ja

Anonymous poster hash: 04897...ae6

AnonymBruker
Skrevet

Du må vurdere ditt behov for risko/trygghet opp mot situasjonen i verden generelt og UD sine råd før du reiser.

Anonymous poster hash: 78dbc...f83

AnonymBruker
Skrevet

Vurderte Egypt selv for en mnd siden, men slo det fra meg fordi det ikke er så mange turer dit lenger pga sikkerhet.

Anonymous poster hash: 7d889...a0a

AnonymBruker
Skrevet

Landet er fullt av religiøse ekstremister så det er omtrent like trygt som Tunisia.

Anonymous poster hash: 499d1...0ac
Gjest Sunflower-Delight
Skrevet (endret)

Det er så leit hvordan alt har forandret seg den siste tiden. Husker sjølv at jeg dro til Egypt tidlig på 2000-tallet, og jeg var fullstendig forelsket av hele ferie tiden min der. Jeg likte spessielt mest å oppleve de historiske plassene, og dro også ut på ørken safari. Det er virkelig et fint land å oppleve om du har en stor interesse for historie.

Men med hvordan alt er blitt nå så skjønner jeg godt at du føler deg bekymret. Håper at du finner ut av dette, og kanskje det er en del plasser i Egypt der det vil være trygt å dra på ferie? :klem:

Endret av Sunflower-Delight
Skrevet (endret)

Jeg var der mindre enn et halvt år etter noen turister hadde blitt bortført et sted i Sinaiørkenen, i mai 2013, og kort tid etter opprøret der de brente ned regjeringsbygningen som ligger rett ved det historiske museet i Kairo. Dette var en organisert tur til Sharm el Sheikh, så det var nære på den ble avlyst pga dette, men jeg er så glad den ikke ble det! Jeg følte meg trygg, merket bare at det var litt lite turister, så de lokale virket ekstra glade for at vi var der. Den eneste forskjellen var at vi tok fly til Kairo for å se pyramidene i stedet for en 6 timers busstur hver vei. Egypt er et flott land, og jeg tror turiststedene er noe av de tryggeste stedene (selvsagt er det ting som kan skje som tyder på det motsatte, men generelt), men såklart må du vurdere UD sine råd nøye før du/dere bestemmer dere.

Endret av Aviale
AnonymBruker
Skrevet

Tror det er Egypt jeg hørte at du kan få problemer med reiseforsikring pga UD sine anbefalinger om varsomhet? er noen år siden jeg leste om det og kan godt hende hodet tuller og at det er et helt annet land. Men greit å sjekke ut i allefall 😛

Anonymous poster hash: a912c...f0e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...