Gå til innhold

Betalinger - stresset


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har flyttet inn i min første leilighet, som er en selveierleilighet.

Økonomisk har jeg det trangt, men helt greit.

 

Sameiet vårt er relativt stort og strenge, men ordentlige - hvilket egentlig er fint. Fellesutgiftene har gått en del opp og ned.

 

For noen måneder siden fikk vi plutselig beskjed om at hele pipesystemet skulle skiftes ut. Dette ville koste I underkant av 20,000,- per beboer, som hver enkelt måtte betale. Vi har et eksternt regnskapsbyrå som tar seg av det økonomiske. De sa først at de kunne ordne nedbetaling for hver enkelt med en ekstra kostnad/rente.

Jeg sa at dette ville jeg gjerne, selv om det kostet ekstra. Med boliglån/avdrag, studielån m.m. har jeg ikke slike summer stående tilgjengelig. Jeg vet viktigheten av en buffer, men denne var nettopp 'spist opp' av elektrikerregninger og et rør som måtte skiftes.

 

Så fikk jeg beskjed om at dette ikke gikk likevel, vi måtte bare betale inn. Jeg satte av så mye jeg kunne av inntekten, og opplyste til regnskapet at jeg betaler inn så mye jeg kan og de kan legge på renter om nødvendig.

 

Idag fikk jeg en sur melding av regnsskapssjef. Hun sa at hun ser at jeg har "bestemt meg" for å ha en nedbetalingsplan likevel. Det virker som om hun nettopp har lagt merke til innbetalingene jeg har gjort, hun trodde I utgangspunktet ikke jeg hadde betalt noe.

Jeg forstår jo at en stor innbetaling er foretrekkbart over flere mindre, men jeg tenker jo at å betale noe er bedre enn ingenting? Totalen er ca. 18 og til sammen har jeg overført 17 til nå, og kan overføre resten idag.

 

Vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men lurer på hva andres erfaringer er. Får dere ofte slike utventede regninger, som må betales i en rapp?

 

Blir litt stresset av dette, samt at hun har kopiert inn flere i eposten.

 

(For de som skal komme med det vanlige "slik er det" og "buffer må man ha" - jeg er klar over at jeg ikke har veldig store marginer, men denne leiligheten ble kjøpt til meg etter arv pga. dødsfall i familien, før jeg hadde helt myndighet. Som nylig student har jeg ikke hatt helt økonomi til dette, det har gått veldig med et skrik. Jeg har tidligere vurdert å selge, men vet min mor hadde gått i harnisk.

Når det er sagt er jeg ikke akkurat den eneste jeg kjenner på  25 som har problemer med å hoste opp nestne 20K til en spontan utgift).



Anonymous poster hash: be84f...182
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

^Kan legge til at jeg alltid legger med beskrivelse for overføringer. Vi har ikke KID for fellesutgifter, men jeg vil f.eks skrive det i emnefeltet - samme med overførsel for utbedring, slik at det ikke er forvirring.



Anonymous poster hash: be84f...182
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...