Gå til innhold

Frekt trekke av spisested alle bør være obs på når de betaler med kort!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen mine og jeg var ute og spiste i går på Egon,bestilte mat og jeg skulle betale. Servitøren sa beløpet og ba meg taste inn totalbeløp. hadde jeg ikke vært så oppmerksom som jeg var hadde jeg betalt beløpet som sto nederst på terminalen,og jeg så at det var lagt inn et ekstra beløp som jeg ikke visste hva var,og jeg skjønte umiddelbart at dette måtte være kalkulert tips lagt inn av restauranten eller servitøren,på svimlende over 90kr! Totalbeløpet for maten sto lenger opp på terminalen men lett for en stresset person å misforstå. Jeg ombestemte meg og sa at jeg heller ville betale med kontanter og da ble jo beløpet mindre,jeg skjønte det faktisk ikke helt før jeg fikk prisen på maten muntlig at her var det kalkulert med tips på en finurlig og frekk måte! Kunne et øyeblikk se ut som det dreide seg om moms. Det er tydeligvis enklere å lure dem som betaler med kort. Sleipe triks som ikke kan gjøres ved kontant betaling for da må man uttrykke seg muntlig,og man vet umiddelbart hvilke tall som er hva.

Vil herved advare andre som skal ut og spise om å være bevisste. Og tenk hvordan de håver inn på dette ifra stressede gjester som ikke  alltid er like oppmerksomme.

Anonymous poster hash: b4575...2d2
  • Liker 21
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri hatt sansen for Egon. Utrolig frekt slik du beskriver det.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det har jeg aldri opplevd og jeg har handlet mye på Egon.

Anonymous poster hash: 15a1a...371
  • Liker 9
Gjest pelikanen
Skrevet

Irriterende med plasser der du skal taste inn summen. Ofte dårlig lys. Med koden så vet du hvor taster er. Vi som ser dårlig blir det stressende de har laget det sånn, tror jeg...for at de skal få tips. Jeg gir ikke tips til sånne plasser. Tigging

AnonymBruker
Skrevet

Tipsing her i Norge er helt unødvendig. Dere bør boikotte alle slike steder som legger opp til at dere kan tipse.

Anonymous poster hash: 7e4d0...6ec

• Liker 21
Skrevet

Det har jeg aldri opplevd på Egon, men regner med at det er snakk om tipspenger, og i Norge er det totalt unødvendig med slikt. Her har vi ordnede forhold med en grei minstelønn. Anderledes i f.eks USA hvor mange ansatte er avhengig av tips for å overleve

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Dette er nok en svertekampanje mot Egon drevet av en konkurrent.

Anonymous poster hash: 15aa1...0f1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er nok en svertekampanje mot Egon drevet av en konkurrent.

Kjempesannsynlig :daane:

Anonymous poster hash: 724d5...3b9

• Liker 6
Skrevet

Det har jeg aldri opplevd på Egon, men regner med at det er snakk om tipspenger, og i Norge er det totalt unødvendig med slikt. Her har vi ordnede forhold med en grei minstelønn. Anderledes i f.eks USA hvor mange ansatte er avhengig av tips for å overleve

Bare for å kverulere litt.

Det er IKKe lovfestet minstelønn i Norge.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Har jeg aldri opplevd. Men jeg hadde nektet å betale det, og (høylytt) gitt beskjed om at "unnskyld, men dette beløpet er altfor høyt!" Også ville jeg varslet kjedekontoret i etterkant via en e-post. Arbeidstakere som tar slike initiativ setter de nok lite pris på.

Jeg tipser sjelden i Norge, og når jeg gjør det er det jo grunnet ekstraordinære forhold, som ekstrasuper mat, drikke og/eller service. Og det kan jeg jo ikke gjøre før måltidet er over...

Anonymous poster hash: 7e6a7...111
  • Liker 2
Skrevet

Haha artig at det er akkurat Egon som skal gjøre dette hvor du i tillegg ikke får bestille og betale ved borene en gang. Er det ETT sted jeg ikke ønsker å tipse er det Egon....

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Bare for å kverulere litt.

Det er IKKe lovfestet minstelønn i Norge.

Eh, jo det har vi. Den var på 77,- timen sist jeg sjekket, kanskje den har økt litt nå?

Anonymous poster hash: a85c6...b21

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om det er lov å be kunden taste inn beløpet?

Har aldri opplevd dette selv. Ts, spør banken din!

Anonymous poster hash: 3b8ca...e85

AnonymBruker
Skrevet

Eh, jo det har vi. Den var på 77,- timen sist jeg sjekket, kanskje den har økt litt nå?

Anonymous poster hash: a85c6...b21

Og hvor sjekker man det? ... ;) I nordiske land har vi ikke minstelønn.

Helt enig i at man ikke burde tipse på restauranter. Lederne burde lønne sine arbeidere skikkelig.

Anonymous poster hash: 888df...45a

• Liker 5
Gjest caramiacaramella
Skrevet

Altså, jeg ville på ingen måte beskrevet 90 kr som et 'svimlende' beløp for tips. Det er vel det de foreslår å gi i tips da, og jeg skjønner egentlig det når det er en gruppe på flere som spiser. Jeg tipser alltid, og trodde det var vanlig i Norge. Når jeg leser her virker det jo som om så godt som ingen tipser!

AnonymBruker
Skrevet

Altså, jeg ville på ingen måte beskrevet 90 kr som et 'svimlende' beløp for tips. Det er vel det de foreslår å gi i tips da, og jeg skjønner egentlig det når det er en gruppe på flere som spiser. Jeg tipser alltid, og trodde det var vanlig i Norge. Når jeg leser her virker det jo som om så godt som ingen tipser!

Det er ikke vanlig, men noe flere har begynt med etter å ha sett amerikanske filmer og TV-serier.

• Liker 3
Skrevet

I Norge tipser jeg kun hvis mat/service er bedre enn forventet. I USA tipser jeg alltid og mye mer.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Sønnen mine og jeg var ute og spiste i går på Egon,bestilte mat og jeg skulle betale. Servitøren sa beløpet og ba meg taste inn totalbeløp. hadde jeg ikke vært så oppmerksom som jeg var hadde jeg betalt beløpet som sto nederst på terminalen,og jeg så at det var lagt inn et ekstra beløp som jeg ikke visste hva var,og jeg skjønte umiddelbart at dette måtte være kalkulert tips lagt inn av restauranten eller servitøren,på svimlende over 90kr! Totalbeløpet for maten sto lenger opp på terminalen men lett for en stresset person å misforstå. Jeg ombestemte meg og sa at jeg heller ville betale med kontanter og da ble jo beløpet mindre,jeg skjønte det faktisk ikke helt før jeg fikk prisen på maten muntlig at her var det kalkulert med tips på en finurlig og frekk måte! Kunne et øyeblikk se ut som det dreide seg om moms. Det er tydeligvis enklere å lure dem som betaler med kort. Sleipe triks som ikke kan gjøres ved kontant betaling for da må man uttrykke seg muntlig,og man vet umiddelbart hvilke tall som er hva. Vil herved advare andre som skal ut og spise om å være bevisste. Og tenk hvordan de håver inn på dette ifra stressede gjester som ikke  alltid er like oppmerksomme. Anonymous poster hash: b4575...2d2

Dette nekter jeg faktisk å tro på! Reiser veldig mye i forbindelse med jobben og spiser ofte, gjerne flere ganger i uka, på Egon rundt omkring i landet og har aldri opplevd det du beskriver.

Tvert i mot! Egon er en av de spisestedene i Norge hvor man ikke føler noe press om å gi tips. Kanskje nettopp fordi man gjør mye av jobben selv. Man må gå til disken å oppgi bordnummer, for så å bestille og betale allerede før man får maten.

Hvilken Egon var dette?

Anonymous poster hash: 95a60...7ee

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det der har jeg aldri vært med om å jeg spiser på Egon 1-3 gg i uken på forskjellige steder i landet!

Anonymous poster hash: 80acc...736
Skrevet (endret)

Høres usedvanlig frekt ut, og jeg skjønner godt at du ble opprørt over den frekke fremgangsmåten som gikk ut på å LURE til seg tips, i håp om at kunden ikke la merke til det ekstra beløpet. Jeg hadde gitt null i tips et sånt sted, som først prøver å nærmest stjele tips! :sjokkert:

Når jeg er ute og spiser så varierer det hvorvidt jeg tipser eller ikke. Er maten usedvanlig god, servitøren utrolig blid og oppmerksom, så kan det hende det vanker tips. Som regel runder jeg opp eller gir 10%.

Er det derimot middelmådig mat, lange ventetider, vanskelig å få kontakt med en fjern servitør o.l., ja da vanker det sannsynligvis ikke tips. Da betaler jeg for mat og drikke, ferdig med det.

Jeg tipser altså ikke uansett, fordi "man må det". Jeg tipser når jeg føler de har fortjent det på restauranten.

Endret av Million
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...