AnonymBruker Skrevet 26. juni 2015 #1 Skrevet 26. juni 2015 2% rente er ikke mye å skryte av, men det er det du får om du har pengene dine på konto nå. Hvorfor ikke sette pengene i fond i stedet? I 2013 hadde jeg 45,9% rente. I 2014 49,9%. Og jammen har jeg ikke 19,5% allerede i 2015 selv om vi fortsatt skriver juni. Få pengene dine over i fond, og unngå at de råtner bort! Aksjemarkedet går så det suser om dagen, og med stadig lavere renter vil det fortsette i lang tid fremover. Anonymous poster hash: 9595f...39b 1
Cashbah Skrevet 26. juni 2015 #2 Skrevet 26. juni 2015 Helt enig, jeg sparer penger både i fond og på BSU. Aksjer tør jeg ikke helt å satse på enda. 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2015 #3 Skrevet 26. juni 2015 Det spørs hvilken konto du har, det. Jeg har 4,5 på min høyrentekonto. Det spørs også helt på når man skal bruke pengene. Skal man bruke dem innen et år svarer det seg ikke å spare i fond. Fondssparing er noe man gjør med penger man ikke trenger med det første. De fleste banker har en fin kalkulator som sier hvilket spareprodukt man bør satse på. Siden jeg tenker å kjøpe bolig om 1-2 år, svarer det seg ikke for meg å spare i fond. Det kommer også an på hvor stor risiko man ønsker. "Om Dagen" betyr fint lite når det er langsiktig sparing man snakker.. Plutselig sitter man der med skjegget i postkassen og som konto. Jeg har venner som har tapt store beløp på fondssparing, så jeg setter ikke penger der før jeg har råd til å miste dem... Anonymous poster hash: ce48e...b2f 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2015 #4 Skrevet 26. juni 2015 Ja. Kan ikke noe om fond og tenker det er risiko for å miste 45,9% også. Anonymous poster hash: 17152...f35 1
Gjest Badebuksa Skrevet 26. juni 2015 #5 Skrevet 26. juni 2015 Jeg har på sparekonto, det holder for meg.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2015 #6 Skrevet 26. juni 2015 Det spørs hvilken konto du har, det. Jeg har 4,5 på min høyrentekonto. Det kalles BSU. Men du har rett i at fondssparing er langsiktig sparing. Man må være forberedt på at summen blir halvert mer eller mindre over natta, men over lang tid lønner det seg. Anonymous poster hash: 9595f...39b
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2015 #7 Skrevet 26. juni 2015 Det spørs hvilken konto du har, det. Jeg har 4,5 på min høyrentekonto. Det spørs også helt på når man skal bruke pengene. Skal man bruke dem innen et år svarer det seg ikke å spare i fond. Fondssparing er noe man gjør med penger man ikke trenger med det første. De fleste banker har en fin kalkulator som sier hvilket spareprodukt man bør satse på. Siden jeg tenker å kjøpe bolig om 1-2 år, svarer det seg ikke for meg å spare i fond. Det kommer også an på hvor stor risiko man ønsker. "Om Dagen" betyr fint lite når det er langsiktig sparing man snakker.. Plutselig sitter man der med skjegget i postkassen og som konto. Jeg har venner som har tapt store beløp på fondssparing, så jeg setter ikke penger der før jeg har råd til å miste dem... Anonymous poster hash: ce48e...b2f Hvem er det som gir slike renter nå for tiden? Anonymous poster hash: af053...36a
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2015 #8 Skrevet 26. juni 2015 Det kalles BSU. Men du har rett i at fondssparing er langsiktig sparing. Man må være forberedt på at summen blir halvert mer eller mindre over natta, men over lang tid lønner det seg. Anonymous poster hash: 9595f...39b Nei, det heter høyrentekonto. Det er noen banker som har en type konto med en god del begrensninger, mot at man får høyere rente. Blant annet begrenset hvor mange frie uttak man kan gjøre i året, og gebyr på gjerne 1% om man tar ut oftere enn dette, osv. BSU er noe annet. Anonymous poster hash: ce48e...b2f 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2015 #9 Skrevet 26. juni 2015 Nei, det heter høyrentekonto. Det er noen banker som har en type konto med en god del begrensninger, mot at man får høyere rente. Blant annet begrenset hvor mange frie uttak man kan gjøre i året, og gebyr på gjerne 1% om man tar ut oftere enn dette, osv. BSU er noe annet. Anonymous poster hash: ce48e...b2f Hvilken bank er det da? Uansett blir det ikke rare renten. Husk at 27% blir skattet bort. Anonymous poster hash: 9595f...39b
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2015 #10 Skrevet 26. juni 2015 Hvilken bank er det da? Uansett blir det ikke rare renten. Husk at 27% blir skattet bort. Anonymous poster hash: 9595f...39b Joda, men ved kortsiktig sparing kan det likevel svare seg. Som det gjør for meg. Og jeg har ikke råd til å miste pengene heller, så for meg personlig passer det best med en sikker spareordning med lavere avkastning, enn en risikofylt sparingsform hvor jeg muligens får veldig høy avkastning, og muligens taper penger. Anonymous poster hash: ce48e...b2f 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2015 #11 Skrevet 26. juni 2015 Hvordan sparer man i fond da? Er det ikke større risiko for å miste pengene? Jeg som er ung ønsker ikke å miste 100 000 kroner som jeg har planer om å bruke til egenkapital om noen år... Anonymous poster hash: 61fa6...5e1
Pengebingen Skrevet 26. juni 2015 #12 Skrevet 26. juni 2015 Det finnes ingen fasit som passer for alle, i endel tilfeller bør pengene bli stående i banken heller enn å utsettes for risiko. For dere over som lurer, ja selvsagt er det også fare for å tape penger i aksjemarkedet. Men risikoen avtar over tid, derfor bør investering være langsiktig, minimum for 5 år, helst mye mer, og penger man ikke har råd til å tape bør ikke utsettes for risiko. Les mer her: http://pengebingen.blogspot.no/2015/06/tmme-sparekontoen.html
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #13 Skrevet 27. juni 2015 Er det jeg som har misforstått, eller er det sånn at man må sette et ganske stort beløp inn for å spare i fond? Man kan vel ikke starte med noen få hundre- eller tusenlapper? Anonymous poster hash: a914d...20c
nojac Skrevet 27. juni 2015 #14 Skrevet 27. juni 2015 Det spørs hvilken konto du har, det. Jeg har 4,5 på min høyrentekonto. Det finnes ingen banker som tilbyr 4,5 % på en høyrentekonto i dag. Uansett begrensning i antall uttak eller andre bruksbegrensninger. Eneste mulighet for en slik rente er gamle konti med fastrente. (Eller BSU/BSU2 e.l.) Mange har hatt en fin gevinst med ulike fonds, andre har dårlige erfaringer. Og gode resultater tidligere er uansett ingen garanti for framtiden.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #15 Skrevet 27. juni 2015 Er det jeg som har misforstått, eller er det sånn at man må sette et ganske stort beløp inn for å spare i fond? Man kan vel ikke starte med noen få hundre- eller tusenlapper? Anonymous poster hash: a914d...20c Jeg sparer i fond, og blir trukket 1000,- pr måned, så du kan fint starte med småbeløp Anonymous poster hash: 6b6a6...95a 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #16 Skrevet 27. juni 2015 Fordi jeg har tapt penger på å spare i fond. Har ikke realisert tapet enda, men når det ikke gir avkastning på den delen jeg har i fond setter jeg jo ikke resten av sparepengene dit. Anonymous poster hash: 1882f...f1a
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #17 Skrevet 27. juni 2015 Er det jeg som har misforstått, eller er det sånn at man må sette et ganske stort beløp inn for å spare i fond? Man kan vel ikke starte med noen få hundre- eller tusenlapper? Du har misforstått. Det går helt fint å spare små beløp, og risikoen for å gå i minus blir lavere hvis man sparer et lite beløp hver måned enn hvis man setter inn mye en gang. Anonymous poster hash: 11622...911
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #18 Skrevet 27. juni 2015 Når aksjemarkedet kollapser og bankene stopper folk fra å ta ut pengene sine, så sitter dere nok der og ser i taket. Hva skal man gjøre?? Ufattelig at ingen av dere sprer formuen deres i flere klasser. Metall som gull/sølv er også viktig, samt eiendommer, samt utenlandske obligasjoner. Ikke bli selvgode og tro at ingen kan bli truffet av en krise her i Norge.Anonymous poster hash: 1bd49...64d 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #19 Skrevet 28. juni 2015 Når aksjemarkedet kollapser og bankene stopper folk fra å ta ut pengene sine, så sitter dere nok der og ser i taket. Hva skal man gjøre?? Det skjer ikke. Men jeg er enig med deg i at man bør investere i bolig også. Anonymous poster hash: 9595f...39b
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2015 #20 Skrevet 28. juni 2015 Ufattelig at ingen av dere sprer formuen deres i flere klasser. Metall som gull/sølv er også viktig, samt eiendommer, samt utenlandske obligasjoner. Ikke bli selvgode og tro at ingen kan bli truffet av en krise her i Norge. Selv ikke i de verste periodene i mellomkrigstiden gikk man over til å bruke gull i løsvekt i stedet for penger. Det må en kjempemeteor eller supervulkan til for at noe slikt skal bli aktuelt, det som til vanlig kalles "kriser" er ikke i nærheten av nok. Anonymous poster hash: 11622...911 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå