Gå til innhold

Er vi så urimelige?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min manns eldste har bodd på hybel i fire år. Ungdomsrommet har stått som alltid og vært klart når h*n har vært hjemme i helger og ferier. Rommet har i denne tiden vært brukt som lager for klær og utstyr, i tillegg til at det selvsagt er mye saker og ting fra år tilbake der. Mer eller mindre et roterom, altså, men vi har ikke lagt oss opp i hvordan h*n har hatt det på rommet sitt.

Ikke før nå.

Nå er h*n langt oppe i tjueårene og har kjøpt seg leilighet. Overtakelsen er om tre uker, og vi regner selvsagt med at h*n ikke kommer til å flytte hjem igjen! Vi ønsker derfor at h*n rydder rommet sitt før h*n flytter - at h*n tar med seg det h*n trenger/vil ha i leiligheten, at det h*n evt. vil lagre til senere blir pakket ned og satt i kjelleren, at gamle og ødelagte ting som skal kastes blir kastet.

Vi vil pusse opp rommet, kjøpe nye møbler og innrede det som gjesterom.

Det er blitt en voldsom diskusjon rundt dette, og min manns eks har blandet seg inn i den forlengst. Både den lykkelige eier av den nye leiligheten og mor synes at rommet skal stå urørt til vedkommende kommer på (vi antar temmelig sjeldne) overnattingsbesøk, og at vi er helt forferdelige som vil "kaste ut" et "barn" på denne måten.

Hvor lenge er det egentlig rimelig at familiens "barn" disponerer et eget rom i huset? Slik rommet står nå, kan det ikke brukes som gjesterom.

Vi er innstilt på å skjøre igjennom her, men jeg vil gjerne høre andres synspunkter på saken.

Anonymous poster hash: 86682...090

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har selv bodd hos begge foreldrene mine, og har nå en egen leilighet jeg må flytte fra til høsten. Da har jeg vært så heldig å få bo hos moren min igjen til jeg finner noe annet med et par venner av meg. Begge rommene jeg bodde på for noen år siden (både hos mor og far) er pusset opp, noe jeg synes er veldig deilig når jeg skal på overnattingsbesøk, for de har jo blitt så fine! :)

Jeg mener det er en selvfølge at rommene blir "gitt tilbake" til foreldrene igjen etter at barna flytter ut.

• Liker 10
Skrevet

Hallo?

Han er voksen og skal kjøpe egen leilighet.

Det er deres hus og dere har oppdratt en mann som nå står på egne bein og nå som han har forlatt redet så skal dere selvsagt få gjøre akkurat hva dere vil med alle rommene i DERES hus.

Mannens eks kan nå bare ta seg en bolle. Hun har ingenting med hva dere gjøre i dere hus nå som barnet er voksen og har flyttet ut.

Fjern tingene hans, legg dem til side så han kan sortere hva han vil ha og puss opp rommet :)

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spurte mine snart utflyttingsklare barn om dette for noen uker siden, og begge var klare på at når de hadde flyttet hjemmefra var det ikke lenger deres rom. 

De regnet med at de fikk sove på sine gamle pike- gutterom når de kom på besøk, og syntes det hadde vært hyggelig om noen av deres gamle bøker fremdeles sto i bokhyllene når de kom på besøk, men at dette ikke var noe de forventet.  Det var opp til oss hva vi ville bruke rommene til.

Den yngste sa også at hun regnet med at henes pikerom ble gjort om til treningsrom og studio i det øyeblikket hun lukket døren bak seg, men at hun håpet at sengen fikk stå, fordi den var så god å ligge i.  :ler:

Anonymous poster hash: 9cccc...e39
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Himmel, der er ikke urimelige, nei! Det er da overhodet ikke normalt av voksne barn har eget rom i foreldrenes hus?? Mine foreldre bygget om rommet mitt til hjemmekontor dagen etter jeg flyttet ut. Om jeg har behov for å komme på overnattingsbesøk har de en sovesofa jeg kan sove på..

Anonymous poster hash: 7b3b8...6ee
  • Liker 7
Skrevet

Dere skal selvfølgelig innrede rommet til gjesterom. Den som flytter ut har ikke behov for et eget ungdomsrom, og sover like godt på et gjesterom. Både 'barn' og mor er fullstendig ute og kjøre her.

• Liker 3
Skrevet

Dere er overhodet ikke urimelige.

Når ungene har flyttet ut står foreldre fritt til å bruke barnerommet til andre formål, særlig når man ikke har mange soverom til overs og rommet ikke er brukbart som gjesterom nå. Dette kan faktisk ikke barnet forvente, og heller ikke barnets mor.

Bare skjær igjennom og si at det er sånn det blir.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv bodd hos begge foreldrene mine, og har nå en egen leilighet jeg må flytte fra til høsten. Da har jeg vært så heldig å få bo hos moren min igjen til jeg finner noe annet med et par venner av meg. Begge rommene jeg bodde på for noen år siden (både hos mor og far) er pusset opp, noe jeg synes er veldig deilig når jeg skal på overnattingsbesøk, for de har jo blitt så fine! :)

Jeg mener det er en selvfølge at rommene blir "gitt tilbake" til foreldrene igjen etter at barna flytter ut.

Helt enig i dette. Klart vedkomende får komme hjem og være, men må tåle at det også kan brukes til andre gjester. Så gjør som dere har tenkt. Det var med stort vemod jeg selv pakket ned det jeg ville beholde fra pikerommet mitt, men dvelingen varte ikke så veldig lenge akkurat. Gratulerer forresten med utrolig slitsom ex...regner med hun der har kommet på banen på det meste, når hun er med på å kave opp det voksne barnet på dette og...

Anonymous poster hash: 2a996...c88

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke problemet. Hvis dere pusser opp rommet til gjesterom så kan han

jo fortsatt overnatte de gangene han er på overnattingsbesøk som du skriver.

Når han har kjøpt sitt eget hjem er det jo logisk at det er der han bor, og dersom han

kommer på overnattingsbesøk til dere, så er han jo hjertelig velkommen til å sove på

gjesterommet som da er tilpasset flere enn han. Når jeg flyttet fra mine foreldre så

forventet jeg da ikke at rommet mitt skulle bestå. Jeg tok med meg mine ting.

Anonymous poster hash: f0058...c32
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke dere er urimelige i det hele tatt, og skjønner ikke hva mora har med dette å gjøre i det hele tatt.

Jeg hadde pusset opp rommet, og gjort det til ett hyggelig gjesterom, og gitt ungdommen beskjed om at han/hun var hjertelig velkommen til å overnatte.

Mine foreldre bor i en liten 3 roms, så når jeg flyttet ut laget de ett kombinert gjesterom og kontor. Dette hjelper de mye i hverdagen, men jeg er hjertelig velkommen når jeg vil. både med og uten barn:)

Anonymous poster hash: 5273f...b43
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke han sove på gjesterommet hvis han kommer på overnattingsbesøk?

Jeg synes ikke dere er urimelige. 

Anonymous poster hash: 02bb5...110
  • Liker 4
Skrevet

Han har sikkert ikke lyst til å styre med nedpakking og rydding akkurat nå, før han overtar den nye leiligheten. Så når det gjelder det at dere vil ha det gjort før overtakelse, der syns jeg dere er litt urimelige. La det bero litt til han er på plass det nye stedet, og si at til høsten vil dere pusse det opp til gjesterom. Så kan dere også så smått hjelpe ham med pakkingen, sortere klær for seg, leker for seg, gamle skolebøker for seg osv hvis han vil det. Da kan det lett lagres/flyttes/kastes/sorteres i mindre bolker.

Han er mentalt og praktisk på vei i den nye leiligheten, og det blir mye for ham å ta stilling til om hvert enkelt barndomsminne skal tas vare på eller kastes akkurat nå.

At dere vil gjøre rommet hans til gjesterom er helt rimelig.

• Liker 7
Skrevet

Jeg pusset opp gutterommet mitt og gjorde det om til gjesterom på eget initiativ en stund etter at jeg fikk eget hus. Satte imidlertid opp et skap som noen av de gamle tingene mine er stuet inn i.

• Liker 1
Skrevet

Når jeg flyttet hjemmefra for godt, så tok mamma over mitt rom. Hennes gamle rom er gjesterom.

Jeg er selvfølgelig velkommen hjem på besøk når jeg trenger det, og dersom jeg hadde trengt husly i lengre perioder så har mamma sagt klart ifra at det og er greit.

Men jeg har flyttet. Mitt hjem er nå leiligheten jeg eier med min mann.

Jeg synes ikke dere er urimelige. Så lenge barnet er velkomment hjem når h*n har behov for det, så synes jeg vedkommende burde rydde ut.

Skrevet

Det å pusse opp rommet er ikke synonymt med å kaste h#n ut og at H#n ikke er velkommen på besøk. Synes heller den andre parten er urimelig. Mitt rom er og blitt pusset opp som gjesterom. H#n har jo forlatt redet!

Skrevet

Foreldrene mine bare "tok" rommet mitt da jeg flyttet ut, de. Helt greit for meg, jeg er ikke akkurat hjemme fryktelig ofte :)

Skrevet

Når "barnet" har kjøpt seg egen leilighet bør det være en selvfølge at h*n har flyttet ut fra rommet hos foreldrene for godt. Hvis rommet skal gjøres om til gjesterom, vil det jo uansett være en seng der h*n kan sove i hvis h*n kommer på overnattingsbesøk.

AnonymBruker
Skrevet

Min manns eldste har bodd på hybel i fire år. Ungdomsrommet har stått som alltid og vært klart når h*n har vært hjemme i helger og ferier. Rommet har i denne tiden vært brukt som lager for klær og utstyr, i tillegg til at det selvsagt er mye saker og ting fra år tilbake der. Mer eller mindre et roterom, altså, men vi har ikke lagt oss opp i hvordan h*n har hatt det på rommet sitt.

Ikke før nå.

Nå er h*n langt oppe i tjueårene og har kjøpt seg leilighet. Overtakelsen er om tre uker, og vi regner selvsagt med at h*n ikke kommer til å flytte hjem igjen! Vi ønsker derfor at h*n rydder rommet sitt før h*n flytter - at h*n tar med seg det h*n trenger/vil ha i leiligheten, at det h*n evt. vil lagre til senere blir pakket ned og satt i kjelleren, at gamle og ødelagte ting som skal kastes blir kastet.

Vi vil pusse opp rommet, kjøpe nye møbler og innrede det som gjesterom.

Det er blitt en voldsom diskusjon rundt dette, og min manns eks har blandet seg inn i den forlengst. Både den lykkelige eier av den nye leiligheten og mor synes at rommet skal stå urørt til vedkommende kommer på (vi antar temmelig sjeldne) overnattingsbesøk, og at vi er helt forferdelige som vil "kaste ut" et "barn" på denne måten.

Hvor lenge er det egentlig rimelig at familiens "barn" disponerer et eget rom i huset? Slik rommet står nå, kan det ikke brukes som gjesterom.

Vi er innstilt på å skjøre igjennom her, men jeg vil gjerne høre andres synspunkter på saken.

Anonymous poster hash: 86682...090

Sånn ble gjort med begge rommene hos mine foreldre. Da vi var ferdige med studiene, og hadde etablert oss i ed eller leid leilighet, måtte vi gå gjennom alt av esker og annet rot og ta med oss det vi ville beholde. Deretter ble rommene pusset opp som gjesterom. Moren vår har brukt av tingene vi ikke tok med oss til å sette personlig preg på rommene - mitt har f.eks. porselensdukkene til pynt, broren min diverse Lego-greier og ManU-greier. Så det er lett å se hvem som bor hvor av oss når vi er på besøk. Vi har også noe greier på gjesterommene hele tiden. Litt undertøy og slikt er kjekt å ha liggende. Men når vi ikke er på besøk, så bor naturligvis andre overnattingsgjester på rommene "våre".

Anonymous poster hash: 98e2b...38a

AnonymBruker
Skrevet

Han har sikkert ikke lyst til å styre med nedpakking og rydding akkurat nå, før han overtar den nye leiligheten. Så når det gjelder det at dere vil ha det gjort før overtakelse, der syns jeg dere er litt urimelige. La det bero litt til han er på plass det nye stedet, og si at til høsten vil dere pusse det opp til gjesterom. Så kan dere også så smått hjelpe ham med pakkingen, sortere klær for seg, leker for seg, gamle skolebøker for seg osv hvis han vil det. Da kan det lett lagres/flyttes/kastes/sorteres i mindre bolker.

Han er mentalt og praktisk på vei i den nye leiligheten, og det blir mye for ham å ta stilling til om hvert enkelt barndomsminne skal tas vare på eller kastes akkurat nå.

At dere vil gjøre rommet hans til gjesterom er helt rimelig.

Du er klar over at dette er en voksen person, ja? Høres ut som om det er en småunge som skal flytte, siden foreldrene skal måtte sortere for han.

At han ikke har tatt noe tak i dette tidligere, er hans egen feil, og nå kommer riset til egen bak - han må ta dette midt oppi alt annet i denne deilige sommeren.

TS: Dere får bestemme en helg det passer for han, og gi beskjed om at det er denne helgen rommet skal strippes. Og alt som han ikke har tatt med seg søndag ettermiddag, blir kastet. For det han ikke har hatt bruk for på flere år, vil han heller ikke ha bruk for i fremtiden.

(Også tar dere vare på barnebøker, litt leker etc. Både til å pynte opp gjesterommet med, og til å ha til fremtidige barnebarn eller andre barn som kommer på besøk. Min bror, Lego-fantasten, har fortsatt et par gigantiske esker med løs-Lego hos foreldrene mine. Dette blir jo aldri kastet. Og han kan fint finne på å strø alt utover gulvet på gjesterommet sitt når han er på besøk, og tilbringe mange timer fordypet i Lego-bygging. På samme måte er alt av Barbie-greier som jeg hadde pakket ned i en diger bag, klar for barnebarn...)

Anonymous poster hash: 98e2b...38a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det kommer an på mye forskjellig her! Hvis han er 23 år (gitt at han flyttet ut etter vgs, som 19-åring) er han jo ikke veldig voksen ennå, og jeg antar at det kanskje ikke akkurat er en stor enebolig-leilighet han har kjøpt seg, men kanskje en knøttliten toroms? Studerer han eller er han i fast jobb, feks? Hvor ofte er han hjemme?

Hjemme hos oss var vi tre søsken. Eldste sitt rom er gjort om til et rent og nokså upersonlig gjesterom, men her oppbevares det også ganske mange barneleker (h*n har barn). H*n er gift, fast jobb, etablert i stor enebolig i nabokommunen, og kommer altså aldri til å få behov for å flytte hjem igjen og har all lagringsplass h*n trenger i eneboligen sin.

Midterste har ikke barn, men er ferdig med utdanning, er i fast jobb og er samboer i en 40 kvadratmeter leilighet et helt annet sted. Det rommet er selvfølgelig ryddet og kan ta imot gjester, men det er klesskap, kommode og bokhylle som fortsatt er fylt med personlige eiendeler der - altså det er fortsatt "xxx sitt rom". Antar at det vil bli høyere "gjesteromfaktor" når h*n får kjøpt seg en større bolig selv, og evt. får barn.

Selv er jeg student, flyttet hjemmefra for snart fem år siden, og rommet mitt ser ut som det gjorde da jeg flyttet. Det er også både ryddig og rent, og såfremt man tar seg 5-10 minutter til å rydde bort de mest personlige tingene (noen skolesaker og noen hobby-ting), kan rommet fint brukes til gjester. Håper det kan forbli sånn frem til jeg er etablert med noe større enn en førstegangsleilighet, slik at jeg kan ta vare på alt jeg ønsker å ta vare på selv. Da kan rommet mitt mer enn gjerne omdannes til et gjesterom, det gjør meg ingen ting.

I min hjemkommune har det vært veldig populært å flytte i leilighet når man passerer de femti år, og jeg vet at det har vært ganske sårt for mange at foreldrene ikke har "plass" til besøk lenger, og at de også bor på et helt annet sted i kommunen enn hjemme-nabolaget hvor barna hadde sine 18-19 første leveår.

Det man definitivt bør kunne kreve, i mine øyne, er at rommet er ryddig, ser ordentlig ut og at det er såpass nøytralt at det kan brukes til gjesterom, men jeg synes man skal være litt varsom med å kaste ut alt. En gradvis forandring er kanskej det beste?

Anonymous poster hash: 3c78f...341
  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...