AnonymBruker Skrevet 26. juni 2015 #1 Skrevet 26. juni 2015 Her er en selveier leilighet til 3 millioner. Ingen fellesutgifterhttp://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=61013932&searchclickthrough=truehttp://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=61013932&searchclickthrough=true Her en en leilighet til ca 2 millioner, men høye fellesutgifter: http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=60960020&searchclickthrough=true Ikke tenk på beliggenhet, romløsning eller standard. Men kun ut i fra opplysninger om 3 mill, ingen fellesutgift eller 2 mill + fellesgjeld= ca 3 mill (derfor høye fellesutgifter). Hvilken leilighet ville du valgt? Jeg mener jeg har hørt at rimelige leiligheter med høye fellesutgifter bør man styre unna. Pga at de er vanskelig å selge? Jeg snakket med banken min ang. å kanskje kjøpe en slik leilighet, men de var skeptisk pga høye fellesutgifter. Så kloke mennesker, forklar meg, hvorfor bør man ikke kjøpe en type av den nederste leiligheten? Eller bør man det? Hva er lurest? Vil ikke fellesutgiftene gå ned etterhvert som man betaler? Er de vanskelig å selge? Anonymous poster hash: 42418...080
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2015 #2 Skrevet 26. juni 2015 Hvorfor er det høy fellesutgifter? Er det mye som må gjøres/er blitt gjort i begge leilighetene? Anonymous poster hash: 1962a...f39
Rosa Sitron Skrevet 26. juni 2015 #3 Skrevet 26. juni 2015 I selveieren det at du kan får fellesutgifter etter behov, da må du finne ut om det kommer noen store/dyre behov fremover 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2015 #4 Skrevet 26. juni 2015 Det er ikke høye fellesutgifter i seg selv, men høy fellesgjeld, som er problematisk. Om fellesutgiftene er høye pga ting som er inkludert, av type internett, kabeltv, dugnad, brøyting, o.l, så er dette faste utgifter som er lett å gjøre noe med. Borettslaget/sameiet kan lett si opp internettordningen om den er for dyr. Men fellesgjeld vil være utsatt for renteendringer som borettslaget ikke kan gjøre noe særlig med. I tillegg har du ikke kontroll på hva de andre i borettslaget/sameiet gjør. Om én person ikke betaler ned sin del av fellesgjelden er dette noe som slår over på dere andre. Man kan risikere å måtte betale ned andre beboeres fellesgjeld, om de misligholder sin del. Jeg ville aldri kjøpt noe med så høy fellesgjeld. Anonymous poster hash: b70d2...fcc 3
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2015 #5 Skrevet 26. juni 2015 Det er ikke høye fellesutgifter i seg selv, men høy fellesgjeld, som er problematisk. Om fellesutgiftene er høye pga ting som er inkludert, av type internett, kabeltv, dugnad, brøyting, o.l, så er dette faste utgifter som er lett å gjøre noe med. Borettslaget/sameiet kan lett si opp internettordningen om den er for dyr. Men fellesgjeld vil være utsatt for renteendringer som borettslaget ikke kan gjøre noe særlig med. I tillegg har du ikke kontroll på hva de andre i borettslaget/sameiet gjør. Om én person ikke betaler ned sin del av fellesgjelden er dette noe som slår over på dere andre. Man kan risikere å måtte betale ned andre beboeres fellesgjeld, om de misligholder sin del. Jeg ville aldri kjøpt noe med så høy fellesgjeld. Anonymous poster hash: b70d2...fcc Det spørs jo på låneavtalen. Det finnes borettslag hvor du bare har ansvar for din gjeld. Husker ikke hva det heter i farten, men fellesgjeld er ikke nodvendigvis felles Anonymous poster hash: 1962a...f39 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2015 #6 Skrevet 26. juni 2015 Det er ikke høye fellesutgifter i seg selv, men høy fellesgjeld, som er problematisk. Om fellesutgiftene er høye pga ting som er inkludert, av type internett, kabeltv, dugnad, brøyting, o.l, så er dette faste utgifter som er lett å gjøre noe med. Borettslaget/sameiet kan lett si opp internettordningen om den er for dyr. Men fellesgjeld vil være utsatt for renteendringer som borettslaget ikke kan gjøre noe særlig med. I tillegg har du ikke kontroll på hva de andre i borettslaget/sameiet gjør. Om én person ikke betaler ned sin del av fellesgjelden er dette noe som slår over på dere andre. Man kan risikere å måtte betale ned andre beboeres fellesgjeld, om de misligholder sin del. Jeg ville aldri kjøpt noe med så høy fellesgjeld. Anonymous poster hash: b70d2...fcc Er litt uenig i at det bare er fellesgjelden som er problematisk, da denne faktisk blir mindre etterhvert, og kostnadene til slutt lavere. Det er vel så problematisk når fellesutgiftene er høye på trosd av lav fellesgjeld. Da tyder det på at borettslaget har en del dyre løsninger, og det er slett ikke sikkert det er noe du som andelseier får gjort noe med. Generelt kan man vel si at høye fellesutgifter/høy husleie svekker nedbetalingsevnen din, noe som gjør at du ikke får like høyt boliglån. Anonymous poster hash: 9859d...475 1
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2015 #7 Skrevet 26. juni 2015 Er litt uenig i at det bare er fellesgjelden som er problematisk, da denne faktisk blir mindre etterhvert, og kostnadene til slutt lavere. Det er vel så problematisk når fellesutgiftene er høye på trosd av lav fellesgjeld. Da tyder det på at borettslaget har en del dyre løsninger, og det er slett ikke sikkert det er noe du som andelseier får gjort noe med. Generelt kan man vel si at høye fellesutgifter/høy husleie svekker nedbetalingsevnen din, noe som gjør at du ikke får like høyt boliglån.Anonymous poster hash: 9859d...475 Det spørs jo helt hva som ligger inne i fellesutgiftene da. Kan ikke bare sette utgiftene mot hverandre i sum. Man må se litt inn i hva fellesutgiftene går til. Anonymous poster hash: 1962a...f39 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2015 #8 Skrevet 26. juni 2015 Så gammelt å så høy fellesgjeld? Antakelig tatt opp lån og rehabilitert nylig? Det andre er oppført med litt over 3000 i fellesgjeld. Kall det felles utgifter. En del av summen på det andre huset inngår kommunale utgifter osv. Sjekk hvor lenge fellesutgifter blir så høye, om det er lån.Mulig de ikke hadde oppsparte midler ( dårlig styring) sjekk det med lave fellesutgifter. Hva planen er fremover. Om det ercrehabiliteringsplaner. Kjente store utgifter, og om de har mye egenkapital . Dette må de opplyse deg om før kjøpAnonymous poster hash: 499f0...061
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2015 #9 Skrevet 26. juni 2015 Det er ikke høye fellesutgifter i seg selv, men høy fellesgjeld, som er problematisk. Om fellesutgiftene er høye pga ting som er inkludert, av type internett, kabeltv, dugnad, brøyting, o.l, så er dette faste utgifter som er lett å gjøre noe med. Borettslaget/sameiet kan lett si opp internettordningen om den er for dyr. Men fellesgjeld vil være utsatt for renteendringer som borettslaget ikke kan gjøre noe særlig med. I tillegg har du ikke kontroll på hva de andre i borettslaget/sameiet gjør. Om én person ikke betaler ned sin del av fellesgjelden er dette noe som slår over på dere andre. Man kan risikere å måtte betale ned andre beboeres fellesgjeld, om de misligholder sin del. Jeg ville aldri kjøpt noe med så høy fellesgjeld. Anonymous poster hash: b70d2...fcc Det blir litt feil det du sier. Andre beboere må ikke betale gjelden om naboen ikke betaler.Anonymous poster hash: 499f0...061
Østlandet Skrevet 26. juni 2015 #10 Skrevet 26. juni 2015 Dette er ikke høy fellesgjeld. (Mye annet som inngår i fellesKOSTNADER) husk på at i en selveier må du betale forholdsvis mer. Et borettslag har ofte bedre lånevilkår også. Og mye bedre regulert mange ting i et borettslag, enn en selveier. Om det er et godt styre som er valgt, som drifter bra. Det står i annonsen: Felleskostnader Kr. 7 549,- per måned og inkluderer: oppvarming, varmtvann, kabel-TV, betjening av andel fellesgjeld, kommunale avgifter, bygningsforsikring, diverse vedlikehold, drift og vaktmestertjenester. Kostnadene er fordelt som følger: Fellesutgifter - felleskostnad driftsdel 2 429,- - felleskostnad avdrag 1 546,- - felleskostnad renter 1 954,- - oppvarming og varmtvann 1 198,- Tilleggsytelser - tillegg kabel-tv (herav bredbånd kr. 159,-) 341,- - tillegg fellesvask 81,- 4
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2015 #11 Skrevet 26. juni 2015 Hva er fellesutgiftene dekker på det andre huset?Anonymous poster hash: 499f0...061
Gjest pelikanen Skrevet 26. juni 2015 #12 Skrevet 26. juni 2015 HVa dekker felleskostnader på det andre huset .jeg ser det er lån de betaler på der det er høye utgifter. Hvor lenge skal de betale på det?
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2015 #13 Skrevet 26. juni 2015 Jeg må innrømme at jeg lurer på hva som skjuler seg bak "Hver enkelt seksjonseier har per i dag ingen felleskostnad knyttet til sameiet i følge selger, men det innbetales fra hver enkelt etter behov." I den med høye fellesutgifter er både oppvarming og varmtvann inkludert i fellesutgiftene, dette er utgifter man uansett ville ha, så man må plusse på disse på 0-en i den andre. Så er ca. 3500 av fellesutgiftene låneutgifter man uansett måtte ha fordi kjøpesummen på den andre vil være høyere. Da sitter man igjen med en driftsdel på 2 429,-, her er kommunale utgifter inkludert, forsikring og vaktmestertjenester (jeg vil tro det inkluderer brøyting), da må man vurdere om man kan få det billigere alene eller ikke. Ting nummer to å ta med i beregningen her, er at forskjellen på kostnader i kjøp er omtrent 10 000 på den med fellesgjeld, mens de beregnes til 85 000 for den andre. Det hadde hatt innvirkning på hvor mye jeg var villig til å betale for den. Så alt i alt kan man ikke bare se på disse to leilighetene og si at den ene har enormt høye fellesutgifter, den andre har det ikke, for mye av dette er utgifter man uansett vil ha i dette tilfellet. Det er ikke høye fellesutgifter i seg selv, men høy fellesgjeld, som er problematisk. Om fellesutgiftene er høye pga ting som er inkludert, av type internett, kabeltv, dugnad, brøyting, o.l, så er dette faste utgifter som er lett å gjøre noe med. Borettslaget/sameiet kan lett si opp internettordningen om den er for dyr. Men fellesgjeld vil være utsatt for renteendringer som borettslaget ikke kan gjøre noe særlig med. I tillegg har du ikke kontroll på hva de andre i borettslaget/sameiet gjør. Om én person ikke betaler ned sin del av fellesgjelden er dette noe som slår over på dere andre. Man kan risikere å måtte betale ned andre beboeres fellesgjeld, om de misligholder sin del. Jeg ville aldri kjøpt noe med så høy fellesgjeld. Anonymous poster hash: b70d2...fcc I tilfellet over, er borettslaget medlem av sikringsfondet, det gjør at man ikke blir ansvarlig hvis en av de andre andelseierne ikke betaler sin del. Jeg hadde ikke kjøpt bolig i et borettslag som ikke var medlem av et slikt sikringsfond, informasjon om dette finner man i annonsen eller ved å spørre eier. Anonymous poster hash: 7c5b4...501 5
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2015 #14 Skrevet 26. juni 2015 HVa dekker felleskostnader på det andre huset .jeg ser det er lån de betaler på der det er høye utgifter. Hvor lenge skal de betale på det? Dette står i annonsen. Første lån ble tatt opp i 2009, siste i 2013. Det siste av disse lånene innfris i 2043. To har flytende rente, to har fast rente i en god del år til. Det ville vært mer interessant å vite hva som er gjort av vedlikehold for disse pengene, og om det er mer som gjenstår på vedlikeholdsplanen til borettslaget de nærmeste årene, men så vidt jeg kan se er det ingen oversikt over dette i teksten. Anonymous poster hash: 7c5b4...501 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #15 Skrevet 27. juni 2015 Den med fellesgjeld har ihvertfall mye bedre standard, og er en god del større enn den andre. I tillegg er den 2-300 000 billigere. Regner med beliggenheten er dårligere/mindre populær? Anonymous poster hash: 3feb9...cbd
Grønt blad Skrevet 27. juni 2015 #16 Skrevet 27. juni 2015 Lea takstrapportene/vedlagte dokumenter nøye. Er det etterisolert og byttet tak, kledning, vinduer eller ny drenering nylig, så er det ikke rart at fellesgjelden er høy. Er det lenge siden det er gjort noe, så må du regne med større utgifter i nær fremtid.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #17 Skrevet 27. juni 2015 Jeg støtter meg på mye av det som her er sagt, men i tillegg vil jeg tilføye det vesentlige punktet om at du vil tjene mye mer på videresalg av en selveierleilighet enn av en billigere leilighet med høy fellesgjeld. Førstnevnte vil som regel gå mye mer opp i verdi enn sistnevnte. Jeg skjønner ikke de som kjøper f. eks en leilighet til 900.000 med fellesgjeld/utgifter på 10 000 i måneden, det blir jo det samme som å betale til en utleier, og nesten ikke tjene noe på videresalg. Anonymous poster hash: 29adc...10c 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #18 Skrevet 27. juni 2015 Jeg støtter meg på mye av det som her er sagt, men i tillegg vil jeg tilføye det vesentlige punktet om at du vil tjene mye mer på videresalg av en selveierleilighet enn av en billigere leilighet med høy fellesgjeld. Førstnevnte vil som regel gå mye mer opp i verdi enn sistnevnte. Jeg skjønner ikke de som kjøper f. eks en leilighet til 900.000 med fellesgjeld/utgifter på 10 000 i måneden, det blir jo det samme som å betale til en utleier, og nesten ikke tjene noe på videresalg. Anonymous poster hash: 29adc...10c LOL! I prinsippet ingen forskjell på gjeld og fellesgjeld. Betaler mn ned fellesgjeld, så er ikke det det samme som å betale leie. Og hvem tror egentlig at boligprisene vil stige de neste årene?? Bare fra nå og ut året vil prisene flle minst 1,5-2%, tror jeg(og de fleste andre oppegående folk). Anonymous poster hash: 3feb9...cbd 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #19 Skrevet 27. juni 2015 Jeg støtter meg på mye av det som her er sagt, men i tillegg vil jeg tilføye det vesentlige punktet om at du vil tjene mye mer på videresalg av en selveierleilighet enn av en billigere leilighet med høy fellesgjeld. Førstnevnte vil som regel gå mye mer opp i verdi enn sistnevnte. Jeg skjønner ikke de som kjøper f. eks en leilighet til 900.000 med fellesgjeld/utgifter på 10 000 i måneden, det blir jo det samme som å betale til en utleier, og nesten ikke tjene noe på videresalg. Anonymous poster hash: 29adc...10c Selvfølgelig er ikke det det samme. Du betaler ned på fellesgjelden så du sitter med mer egenkapital når du skal selge igjen. Anonymous poster hash: c9fd7...b9a 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #20 Skrevet 27. juni 2015 Det er ikke høye fellesutgifter i seg selv, men høy fellesgjeld, som er problematisk. Om fellesutgiftene er høye pga ting som er inkludert, av type internett, kabeltv, dugnad, brøyting, o.l, så er dette faste utgifter som er lett å gjøre noe med. Borettslaget/sameiet kan lett si opp internettordningen om den er for dyr. Men fellesgjeld vil være utsatt for renteendringer som borettslaget ikke kan gjøre noe særlig med. I tillegg har du ikke 9kontroll på hva de andre i borettslaget/sameiet gjør. Om én person ikke betaler ned sin del av fellesgjelden er dette noe som slår over på dere andre. Man kan risikere å måtte betale ned andre beboeres fellesgjeld, om de misligholder sin del. Jeg ville aldri kjøpt noe med så høy fellesgjeld. Anonymous poster hash: b70d2...fcc Dette viser veldig godt hvor lite kunnskap enkelte har om virkelighetens verden. Borettslag der du blir ansvarlig for andres gjeld eksisterer ikke lengre. Alle borettslag er med i sikringsfond på en eller annen måte, nettopp for å unngå denne problematikken. Det er og vanlig med IN ordning i borettslag med høy fellesgjeld, noe som muligjgør å innfri fellesgjelden helt eller delvis. Selveier uten fellesutgifter bør få klokkene til å begynne å ringe. Bygget bør ha felles forsikring, der er vanligvis noe felles strøm og vedlikehold av fellesarealer som påløper. Kommunale avgifter og evt. Eiendomsskatt. Hvilken boform en foretrekker kan ikke bare baseres på økonomi, men på en grundig, og langt mer grundig enn mulig her, forståelse av konsekvenser ved å velge de ulike boformene.Anonymous poster hash: 562e5...955 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå