Gå til innhold

Forskjell stebarn/ egnebarn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har lest flere som skriver at det er viktig at man ikke forskjellsbehandler stebarn-egne barn. Men hvordan mener dere dette skal gjøres?

Jeg er glad i mine stebarn, jeg lager mat, steller og styrer. Samme regler gjelder for alle. Men det er klin umulig og ikke gjøre litt forskjell. Det er jeg som handler klær til mine barn, det er barnets mor som skal kjøpe klær til sitt barn. Jeg tar med mine barn til frisøren, mor skal egentlig ta med sitt og klikker i vinkel hvis jeg tar med hennes barn. Men barnet trenger sårt en klipp og mor orker ikke. Barnet har ikke klippet seg på over 1 1/2 år og vil gjerne klippe seg.

Jeg synes det er så vanskelig. Vi har ikke råd til å kjøpe klær til barnet på lik linje med egne. Far betaler barnebidrag hver måned og det skal jo egentlig dekke disse utgiftene.

Så hva gjør dere? Hvordan greier dere og ikke forskjellsbehandle?

Anonymous poster hash: c4cea...825

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det står nok ikke nedfelt i noen lov at kun mor kan ta barnet til frisør. Be far sende melding om at barnet trenger og ønsker å klippe seg, og at hvis mor ønsker å følge barnet må hun ordne det innen neste gang far har samvær, ellers gjør far det.

Får ikke barnet ordentlige klær hos mor?

• Liker 1
Skrevet

Her har far og mor (og jeg) et så godt samarbeid at alt jeg gjør med mitt eget barn får jeg også "lov" til å gjøre med stebarnet. Tar jeg minsten til frisøren, blir eldstemann med. Alt av familiebesøk med min familie er eldstemann med på. Vi betaler bidrag, men allikevel betaler vi også alt av klær til eldste. Pluss min familie forskjellsbehandler heller ikke ungene. Får den yngste noe så kjøper de alltid noe til broren hans også :) Eldstemann er 11 år eldre enn minsten, så det er klart at eldste får pengemessig mer enn minstemann, men det tar vel han igjen når han blir eldre. Så sånn sett får egentlig stebarnet mye mer enn biologisk barn. I tillegg tar jeg også med stebarnet på ALLE turer. Til tross for at han reiser med sin egen mor 1-2 ganger i året, er han også med oss eller meg på utenlandstur.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Si at begge foreldrepar har etablert nye familier med mine og dine barn. Det gir ingen mening om f.eks stemor i den ene familien i realiteten via stebarnet egentlig "sponser barnets biologiske mor", som i sin tur på samme måte skal sponse sitt nye stebarns mor, som igjen sponser sitt stebarn (i det uendelige)? Tilsvarende med stefedrene.

Men dette, hva som er rettferdig og praktisk, må det da gå an å finne ut av i hvert enkelt tilfelle? Barn skjønner at det ikke er rettferdig hvis det ene skilsmissebarnet får dobbelt opp materielt sett, mens nyfamiliebarnet får mye mindre. Og motsatt.

Det er viktig at barn opplever ting som rettferdig, og evt forklares hvordan det er tenkt med hvem som skal betale hva for alle barna i familiene. Alle barn, enten de sover mest her eller der, skal optimalt sett ha det relativt likt materielt sett, uavhengig av kilden. (Far eller mor har hovedansvaret for å sørge for dette!, Ikke stemor/stefar!)

I ditt tilfelle, TS: Hvis biologisk mor ikke sørger for hårklipp, fikser far dette. At det er deg som blir med ungen til frisør har biomor ikke noe med. Far er omsorgsperson med rett til å bistå sin datter med hårklipp etter 1,5 år uten! Emosjonelt sett virker det som du fint klarer å få alle barn til å føle seg sett og inkludert, og det er aller viktigst.

Anonymous poster hash: 59d4e...40c

Skrevet

Hvorfor tar dere henne ikke med til frisøren?? Ungen må jo bli helt tullerusk med de merkelige reglene dere lager.

AnonymBruker
Skrevet

Fordi mor har gitt klar beskjed om at det er det hun som fikser. Men nå skulle ikke denne tråden bare handle om hårklipp, men mer på generelt grunnlag.

Ofte så er det jo sånn at stebarn får dobbelt så mye som fellesbarn, men da er det ingen som sier noe om rettferdighet. Da fortjener barnet det fordi det er skilsmissebarn. Så egentlig så skal ting være rettferdig så lenge det gagner stebarn, får fellesbarna mer er det mer en gang urettferdig. Forstå det den som vil.

Kom på et eksempel fra i fjor. Var på konfirmasjon til et stetantebarn som har vært i familien i 5 år, dette barnet fikk gaver fra fire forskjellige familier. Store pengegaver og alt skulle være likt som mitt biologiske tantebarn som ble konfirmert året før. Det som skjedde var at mitt biologiske tantebarn fikk 20 000 kr, stebarnet fikk 50 000, ingen som nevnte at det var urettferdig....

Anonymous poster hash: c4cea...825

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Egne barn, er det ditt barn, eller både ditt og far sitt?

Er det felles bør det ikke være alle disse reglene, er det ditt barn, så blir det mer naturlig med litt forskjeller.

Anonymous poster hash: c676d...3e0

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Jeg synes det er svært merkelig at det er halvannet år siden barnet har klippet seg! Mitt barn er hos frisøren rundt fire ganger i året vil jeg tro.

AnonymBruker
Skrevet

Egne barn, er det ditt barn, eller både ditt og far sitt?

Er det felles bør det ikke være alle disse reglene, er det ditt barn, så blir det mer naturlig med litt forskjeller.

Beklager, så det sto felles barn nå, da er det tullete. Be far snakke med mor.

Skrevet

Jeg er med på at barn med skilte foreldre ikke skal få dobbelt opp med store summer. Men trenger barnet en hårklipp eller en ny bukse, så må de kunne få det uten et evig mas om rettferdighet og hvem som har lov til å gjøre hva. Hvis mor ikke får henne til frisøren, så kan hun ikke nekte andre å gjøre det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...