Gå til innhold

Klage - hva skjer hvis karakteren settes ned til F?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vurderer å klage på en drittkarakter jeg presterte å få på en eksamen nå i vårsemesteret. Så har jeg søkt litt på internett de siste dagene, og lest om folk som har blitt satt mange karakterer opp eller ned, i noen tilfeller fra feks. C til stryk! Anser sjansen for det for å være minimal i mitt tilfelle (fikk også C), men hva skjer HVIS man skulle bli satt ned til stryk? Får man adgang til å ta konteeksamen? Finnes det noen statistikk om hvordan det går med de som klager, altså hvor mange som settes opp/ned/uendret?

Går på et studium med fastlagt studieplan, hvor fagene i hvert semester må bestås før man får lov til å fortsette. Altså, før man kan begynne på 2. studieår, må alle eksamener fra 1. året være bestått, osv. Er derfor 100 % krise dersom jeg skulle bli satt ned til stryk hvis man ikke da får ta konteeksamen, men føler samtidig at karakteren jeg fikk er forferdelig urettferdig og det er så dumt at den skal ødelegge et ellers ganske ålreit karaktersnitt. Jeg driter i at jeg risikerer å bli satt ned til D eller E, for en C er for meg ingenting verdt uansett og kan fint sidestilles med D/E. Må bare unngå F!

Anonymous poster hash: 9534a...c79
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gikk fra B til A, en i samme studie endte med E fra C. Spør etter kontinuasjonseksamen. 

Skrevet

Du spørr om begrunnelse før du vurderer å klage. Utifra begrunnelsen skal det være mulig å vurdere om en vil risikere å stryke ved å klage, eller ikke.

• Liker 3
Skrevet

Ja- be om begrunnelse! Men pass også på å overholde klagefristen dersom du velger å klage.

Dersom du klager vil to helt nye sensorer oppnevnes, og de vil ikke få vite hvilken karakter du fikk i utgangspunktet. Dersom de vurderer eksamenen din til F, stryker du. Du kan ikke velge hvilken karakter som skal gjelde.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du spørr om begrunnelse før du vurderer å klage. Utifra begrunnelsen skal det være mulig å vurdere om en vil risikere å stryke ved å klage, eller ikke.

Ja, det bør jo være mulig, men jeg har lest eksempler på folk som har fått en ganske positiv begrunnelse, for så å klage og bli satt ned mye/til stryk. Da blir jeg litt skeptisk, selv om C i utgangspunktet bør være langt unna stryk!

Ja- be om begrunnelse! Men pass også på å overholde klagefristen dersom du velger å klage.

Dersom du klager vil to helt nye sensorer oppnevnes, og de vil ikke få vite hvilken karakter du fikk i utgangspunktet. Dersom de vurderer eksamenen din til F, stryker du. Du kan ikke velge hvilken karakter som skal gjelde.

Ja, det skjønner jeg selvfølgelig. Spørsmålet er om jeg i det tilfellet får lov til å ta konteeksamen. Ingen strøk i faget nå, så det arrangeres i utgangspunktet ingen konteeksamen, men hvis jeg/noen skulle komme til å stryke på grunn av en klage, så må vel det også telle som "stryk på ordinær eksamen" og gi adgang til konteeksamen?  Eller har man da forspilt sine sjanser ettersom det ikke var stryk før klagen?

Spørsmål om begrunnelse er sendt, samt at jeg venter spent på å få se fasit/sensorveiledningen.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke gå fra C til stryk. De kan kun sette ned opptil 2 bokstavkarakterer.

Hvis noen kommer med de hadde en C men fikk stryk så er det ikke sant. Da hadde de i utgangspunktet en D.

Anonymous poster hash: 5fd9c...eb2
  • Liker 1
Skrevet

La meg fortelle deg om noe som skjedde med en jeg kjenner:

Jeg har en venn som klage på en D og fikk en F. Dette faget et et 2.års-fag i en 5.årig master, men han hadde allerede levert blankt året før og tok det i 3.kl istedet. Han klagde på D og fikk F. Han skulle så på utveksling året etter og fikk derfor ikke tatt konten (de startet før konten i norge var og ingen mulighet for noe "svipptur" hjem). Han tilbrakte da hele 4.klasse i utlandet og gikk glipp av konten og muligheten til å ta faget på ordinær eksamen. Det er en regel om at man ikke får lov å starte på en masteroppgave uten at alle fag fra 1. og 2.klasse er bestått. Han kan være rimelig takknemlig at dette faget undervises på høsten. Nå MÅ han stå i høst, ellers må han utsette masterskrivingen med et halvt år.  

Det er veldig viktig å få begrunnelse og råd fra faglærer om du vurderer å klage sånn at du vet hvilken sjanse du tar. Kan jo være du misforsto noe, slik at du trodde du gjorde det riktig, men egentlig ikke gjorde det osv.

Skrevet

Du kan ikke gå fra C til stryk. De kan kun sette ned opptil 2 bokstavkarakterer.

Hvis noen kommer med de hadde en C men fikk stryk så er det ikke sant. Da hadde de i utgangspunktet en D.

Anonymous poster hash: 5fd9c...eb2

Dette stemmer ikke. Nye sensorer har ikke tilgang til tidligere karakter på oppgavene de skal vurdere, og tar en helt ny vurdering, basert på sin egen kompetanse og sine egne inntrykk. Det er ingen begrensning på hvor høy eller lav karakter man kan sette. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

La meg fortelle deg om noe som skjedde med en jeg kjenner:

Jeg har en venn som klage på en D og fikk en F. Dette faget et et 2.års-fag i en 5.årig master, men han hadde allerede levert blankt året før og tok det i 3.kl istedet. Han klagde på D og fikk F. Han skulle så på utveksling året etter og fikk derfor ikke tatt konten (de startet før konten i norge var og ingen mulighet for noe "svipptur" hjem). Han tilbrakte da hele 4.klasse i utlandet og gikk glipp av konten og muligheten til å ta faget på ordinær eksamen. Det er en regel om at man ikke får lov å starte på en masteroppgave uten at alle fag fra 1. og 2.klasse er bestått. Han kan være rimelig takknemlig at dette faget undervises på høsten. Nå MÅ han stå i høst, ellers må han utsette masterskrivingen med et halvt år.  

Det er veldig viktig å få begrunnelse og råd fra faglærer om du vurderer å klage sånn at du vet hvilken sjanse du tar. Kan jo være du misforsto noe, slik at du trodde du gjorde det riktig, men egentlig ikke gjorde det osv.

Uff, det hørtes ikke noe særlig ut! Nå synes jeg imidlertid det er mer skummelt å klage på en D, enn en C, og især når man i utgangspunktet er "forsinket" med faget og i tillegg skal være borte når konteeksamen er. Jeg har ingenting imot å ta en konteeksamen, sett bort fra at det er kjedelig å "eksamenslese" faget på nytt, men jeg er i alle tilfeller nesten 100 % sikker på å stå hvis konteeksamen er en "normal" eksamen. Den eksamenen jeg fikk C på var veldig rar i forhold til eksamensoppgavene i fjor, året før etc. Faget er i utgangspunktet veldig faktabasert og det burde ikke være mulig å misforstå så mye så lenge man kan fagstoffet, men eksamen i år var egentlig ikke så veldig pensumrelevant (om man kan si det sånn) og gir nok ganske store muligheter for tolkning/skjønn ved rettingen - det er mye man kan svare som ikke er galt, men som sensor kanskje heller ikke er enig i eller vil gi full poengpott på. Spent på å få se sensorveiledningen...

Dette stemmer ikke. Nye sensorer har ikke tilgang til tidligere karakter på oppgavene de skal vurdere, og tar en helt ny vurdering, basert på sin egen kompetanse og sine egne inntrykk. Det er ingen begrensning på hvor høy eller lav karakter man kan sette. 

Det kommer faktisk litt an på - det du beskriver er det som kalles blind sensur. Det er slik det gjøres på mitt universitet. En del andre universiteter og høyskoler har en annen klagemetode, gjennom at både opprinnelig eksamenskarakter, opprinnelig sensor sin begrunnelse, samt studentens argumenterte klage sendes med til ny sensor. Men det er riktig som du skriver, det er ingen karakterbegrensninger, så selv en A kan faktisk settes ned til F dersom man er teit nok til å klage på den ;)

Skrevet

Det kommer faktisk litt an på - det du beskriver er det som kalles blind sensur. Det er slik det gjøres på mitt universitet. En del andre universiteter og høyskoler har en annen klagemetode, gjennom at både opprinnelig eksamenskarakter, opprinnelig sensor sin begrunnelse, samt studentens argumenterte klage sendes med til ny sensor. Men det er riktig som du skriver, det er ingen karakterbegrensninger, så selv en A kan faktisk settes ned til F dersom man er teit nok til å klage på den ;)

Det visste jeg ikke! Vet du om noen steder som praktiserer denne typen sensur? Det virker ikke særlig objektivt, siden sensor får et førsteinntrykk av noen andre...

Støtter forslaget om å be om begrunnelse før klage. Jeg vil likevel advare TS om at begrunnelsen kan være både kort og generell. Flere fakulteter ved flere universitet har sendt ut instruks om å korte ned begrunnelsene, i håp om å få færre til å be om begrunnelse på karakter.

AnonymBruker
Skrevet

Det visste jeg ikke! Vet du om noen steder som praktiserer denne typen sensur? Det virker ikke særlig objektivt, siden sensor får et førsteinntrykk av noen andre...

Støtter forslaget om å be om begrunnelse før klage. Jeg vil likevel advare TS om at begrunnelsen kan være både kort og generell. Flere fakulteter ved flere universitet har sendt ut instruks om å korte ned begrunnelsene, i håp om å få færre til å be om begrunnelse på karakter.

Så på UiO sin side nå at de praktiserer blind sensur, men det er kun noen få år siden de fulgte gammel ordning. I en rapport som kom ut i 2012, men data frem til 2010, står det at både UiO, UiB, NHH, HiST, HiB og en del andre høyskoler brukte denne typen klageordning. Det kan være at flere/alle (?) har gått over til blind sensur siden da.

Jeg er litt usikker på hva jeg synes er best. Synes det er bra å kunne argumentere når man klager (noe som altså ikke går an ved blind sensur), men samtidig er det kanskje riktigst med en helt ny vurdering uten bias. Ved blind sensur har de nye sensorene ofte svært få eller ingen andre besvarelser å sammenligne med, og det tror jeg kan være en ganske stor ulempe!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...