AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #1 Skrevet 25. juni 2015 Er det sånn at man legger på seg av medisinen, eller øker matlysten slik at man legger på seg?Anonymous poster hash: c55de...f90
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2015 #3 Skrevet 26. juni 2015 Er det sånn at man legger på seg av medisinen, eller øker matlysten slik at man legger på seg?Anonymous poster hash: c55de...f90 Som OFTEST er det fordi matlysten øker(men det er ikke ofte du hører de som legger på seg sykt si at dette er grunnen. Det er alltid lettere å skylde på pilla),men hos noen kan medisinen påvirke stoffskifte som kan føre til vektøkning.Mem hadde det vært sånn at en pille i seg kan gi vektøkning hadde det vært et stort marked for disse pillene hos de som av ulike årsaker har problemer med å gå opp i vekt,eller som går ufrivillig ned i vekt p.g.a sykdom eller andre årsaker.Anonymous poster hash: c7a72...83f 2
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2015 #4 Skrevet 26. juni 2015 Mange medisiner gir stor økning i vannvekt.Anonymous poster hash: 94441...6cf 2
himmeloghav Skrevet 26. juni 2015 #5 Skrevet 26. juni 2015 (endret) Som OFTEST er det fordi matlysten øker(men det er ikke ofte du hører de som legger på seg sykt si at dette er grunnen. Det er alltid lettere å skylde på pilla),men hos noen kan medisinen påvirke stoffskifte som kan føre til vektøkning.Mem hadde det vært sånn at en pille i seg kan gi vektøkning hadde det vært et stort marked for disse pillene hos de som av ulike årsaker har problemer med å gå opp i vekt,eller som går ufrivillig ned i vekt p.g.a sykdom eller andre årsaker.Anonymous poster hash: c7a72...83f Antidepressiva er eks på en slik medisin. Det finnes ad som gir vektøkning og vektnedgang siden deprimerte både kan spise for lite og for mye. Antidepressiva selges det veldig mye av. Endret 26. juni 2015 av himmeloghav
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2015 #6 Skrevet 26. juni 2015 Kan være begge deler, noen piller gjør jo at kroppen holder igjen vann, og dermed blir en tyngre selv om en ikke øker i fett prosent, noen øker apetitten, noen tuller med metthetsfølelsen(jeg har gått på en sånn medisin som barn, og det er en helt absurd følelse å ikke føle metthet:P). Anonymous poster hash: 7aad8...83f
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #8 Skrevet 27. juni 2015 Det er mange medisiner som har vektøkning som bivirkning, noen på grunn av økt apetitt, noen på grunn av økt vannvekt, og noen medisiner kan medføre sykdommer/tilstander som har økt fettlagring som symptom. (Kortison blant annet) Det er ironisk å bli behandlet mot en sykdom/tilstand, for så å få en annen. Det blir å velge mellom to onder, og for min del er økt fettlagring en bagatell sammenlignet med det å leve uten kortison. Anonymous poster hash: a3478...555
Brimi Skrevet 27. juni 2015 #9 Skrevet 27. juni 2015 (endret) Det er mange medisiner som har vektøkning som bivirkning, noen på grunn av økt apetitt, noen på grunn av økt vannvekt, og noen medisiner kan medføre sykdommer/tilstander som har økt fettlagring som symptom. (Kortison blant annet) Det er ironisk å bli behandlet mot en sykdom/tilstand, for så å få en annen. Det blir å velge mellom to onder, og for min del er økt fettlagring en bagatell sammenlignet med det å leve uten kortison.Anonymous poster hash: a3478...555 Vet om en anti-psykotika som gir hunger etter mat. Det er veldig tydelig at det er denne medisinen som gjør det. Dessverre er dette en medisin man ikke bare kan slutte på. Men det blir jo pga pillene, for det hadde ikke skjedd hvis hun ikke hadde gått på de pillene. Så da kan man jo faktisk skylde på pillene, men man skal ikke la vær å gjøre noe med det bare fordi pillene har skylda. Endret 27. juni 2015 av Brimi
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #10 Skrevet 27. juni 2015 Vet om en anti-psykotika som gir hunger etter mat. Det er veldig tydelig at det er denne medisinen som gjør det. Dessverre er dette en medisin man ikke bare kan slutte på. Men det blir jo pga pillene, for det hadde ikke skjedd hvis hun ikke hadde gått på de pillene. Så da kan man jo faktisk skylde på pillene, men man skal ikke la vær å gjøre noe med det bare fordi pillene har skylda. Jeg skjønner ikke helt hva du mener her. Som sagt går jeg på kortison, og har utviklet Cushings på grunn av dette, og økt fettlagring er et symptom. Og fettlagringen kommer uavhengig av vektoppgang, da tap av muskulatur også er en faktor. Jeg er kort sagt en smellfeit, dog normalvektig, kvinne, og det er ingenting jeg kan gjøre for å forhindre dette. Er jeg aktiv blir muskulatur brutt ned, energibehovet settes ned til et minimum, og spiser jeg for lite tærer det ytterligere på muskulatur og beinmasse. Glukosetoleransen er minimal, og siden insulin også er et fettlagringshormon gjør ikke dette saken lettere. Vannvekt er også en faktor her. Det skal mye kunnskap, og ikke minst viljestyrke, til for å holde vekten i sjakk, samtidig som fettprosenten økes prosent for prosent, i år etter år etter år når man går på kortison. Jeg lever på 1200-1300 kcal på grunn av dette, raske karbohydrater er utelukket, all aktivitet registereres for å unngå unødvendig tap av muskelmasse. På denne måten klarer jeg så vidt å holde vekten nogenlunde stabil, og holde fettprosentenn på lavest mulig nivå. (I skrivende stund ca 36 %) Anonymous poster hash: a3478...555 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #11 Skrevet 27. juni 2015 Jeg gikk på 3 predisolon kurer (kortison), og spiste sikkert 3 ganger mer enn normalt! Den spilte hjernen min et puss, jeg ble veldig fokusert på mat, og kunne ikke gå ut på en times-tur uten å spise først, for tenk om jeg ble sulten på turen! Det var helt sykt. Har ikke blitt kvitt magen jeg fikk den perioden. Anonymous poster hash: 6228f...0f3
Brimi Skrevet 27. juni 2015 #12 Skrevet 27. juni 2015 Jeg skjønner ikke helt hva du mener her. Som sagt går jeg på kortison, og har utviklet Cushings på grunn av dette, og økt fettlagring er et symptom. Og fettlagringen kommer uavhengig av vektoppgang, da tap av muskulatur også er en faktor. Jeg er kort sagt en smellfeit, dog normalvektig, kvinne, og det er ingenting jeg kan gjøre for å forhindre dette. Er jeg aktiv blir muskulatur brutt ned, energibehovet settes ned til et minimum, og spiser jeg for lite tærer det ytterligere på muskulatur og beinmasse. Glukosetoleransen er minimal, og siden insulin også er et fettlagringshormon gjør ikke dette saken lettere. Vannvekt er også en faktor her. Det skal mye kunnskap, og ikke minst viljestyrke, til for å holde vekten i sjakk, samtidig som fettprosenten økes prosent for prosent, i år etter år etter år når man går på kortison. Jeg lever på 1200-1300 kcal på grunn av dette, raske karbohydrater er utelukket, all aktivitet registereres for å unngå unødvendig tap av muskelmasse. På denne måten klarer jeg så vidt å holde vekten nogenlunde stabil, og holde fettprosentenn på lavest mulig nivå. (I skrivende stund ca 36 %)Anonymous poster hash: a3478...555 Ja, jeg tenker ikke på det du beskriver her. Tenkte mer på økt matlyst, hunger osv. For det går ann å gjøre noe med.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #13 Skrevet 27. juni 2015 Ja, jeg tenker ikke på det du beskriver her. Tenkte mer på økt matlyst, hunger osv. For det går ann å gjøre noe med. Ja det er klart, økt matlyst går det an å gjøre noe med, i alle fall til en viss grad. (Tror jeg, jeg har aldri opplevd ulvehunger i mer enn en noen timer av gangen, og den har jeg da klart å ignorere ved å spise/drikke energifattig mat/drikke). Men jeg er ikke så sikker på at det finnes noen som er så viljesterke at de klarer ignorere ulvehunger til enhver tid hvis dette er et vedvarende tilstand. Anonymous poster hash: a3478...555
Brimi Skrevet 27. juni 2015 #14 Skrevet 27. juni 2015 Ja det er klart, økt matlyst går det an å gjøre noe med, i alle fall til en viss grad. (Tror jeg, jeg har aldri opplevd ulvehunger i mer enn en noen timer av gangen, og den har jeg da klart å ignorere ved å spise/drikke energifattig mat/drikke). Men jeg er ikke så sikker på at det finnes noen som er så viljesterke at de klarer ignorere ulvehunger til enhver tid hvis dette er et vedvarende tilstand.Anonymous poster hash: a3478...555 Det vet jeg, men det er fremdeles tiltak man kan gjøre. Som du sier, f.eks å spise energifattig mat istedet for sjokolade. Selv om jeg vet at det ikke frister når man faktisk har lyst på sjokolade!
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #15 Skrevet 27. juni 2015 Det vet jeg, men det er fremdeles tiltak man kan gjøre. Som du sier, f.eks å spise energifattig mat istedet for sjokolade. Selv om jeg vet at det ikke frister når man faktisk har lyst på sjokolade! Jeg har som sagt ikke førstehånds erfaring med dette, men jeg ser to problemer her. For det første kan man raskt komme i energioverskudd, selv på kalorifattig mat, dersom mengden blir stor nok, noe den ofte kan bli når man har ulvehunger. Det er ikke nødvendigvis sjokolade, potetgull og junk som er årsaken til en vektoppgang. For det andre tror jeg ikke "lyst på" er det riktige ordet å bruke. Lyst kan undertrykkes eller man kan få tilfredsstillelse med substitutter. De få gangene jeg har hatt ulvehunger handlet det ikke om lyst, det føltes mer som et krav/behov. Ved den ene anledningen hadde jeg ingenting spiselig tilgjengelig, og det var like før jeg spiste avispapir bare for å få noe i magen. Jeg har ved disse få episodene klart å undertrykke kravet ved å bruke lavkalori substitutter, men det tror jeg er fordi episodene har vært kortvarige mer enn noe annet. Anonymous poster hash: a3478...555
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #16 Skrevet 27. juni 2015 Er det sånn at man legger på seg av medisinen, eller øker matlysten slik at man legger på seg?Anonymous poster hash: c55de...f90 Dette er en komplisert prosess det ikke er mulig å svare på generelt. Prosessen er og ulik for ulike medisiner. Anonymous poster hash: af9a9...e8a
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #17 Skrevet 27. juni 2015 Vet om en anti-psykotika som gir hunger etter mat. Det er veldig tydelig at det er denne medisinen som gjør det. Dessverre er dette en medisin man ikke bare kan slutte på. Men det blir jo pga pillene, for det hadde ikke skjedd hvis hun ikke hadde gått på de pillene. Så da kan man jo faktisk skylde på pillene, men man skal ikke la vær å gjøre noe med det bare fordi pillene har skylda. Ja det er greit nok,men det jeg mener er hvis du går opp i vekt pga oksehunger så går du jo opp i vekt fordi du spiser mer enn du forbrenner og ikke fordi pilla i seg selv er proppfull av kalorier. Anonymous poster hash: c7a72...83f
Brimi Skrevet 27. juni 2015 #18 Skrevet 27. juni 2015 Ja det er greit nok,men det jeg mener er hvis du går opp i vekt pga oksehunger så går du jo opp i vekt fordi du spiser mer enn du forbrenner og ikke fordi pilla i seg selv er proppfull av kalorier.Anonymous poster hash: c7a72...83f Herregud og vanskelig du skulle være. Man hadde aldri hatt den hungeren om man ikke gikk på pilla og derfor ville man ikke ha gått opp i vekt heller.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #19 Skrevet 27. juni 2015 Problemet med medisin er at de påvirker mer enn én prosess. Kroppen er avansert. Hadde det bare vært slik at medisinen bare påvirket det den skulle påvirke så hadde det vært flott. Det finnes vel ikke en eneste medisin uten bivirkninger? Men når en medisin er mer gunstig enn den er ugunstig, så blir den godkjent. Dessverre er det motsatte ikke sant. Det er flere medisiner som er mer ugunstige enn gunstige og likevel blir godkjent... Det er veldig viktig at legen vet alle legemidler man tar fordi de som sagt påvirker mer enn det de skal og det kan ha katastrofale følger å blande enkelte legemidler. Anonymous poster hash: b6f0d...092 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2015 #20 Skrevet 27. juni 2015 Herregud og vanskelig du skulle være. Man hadde aldri hatt den hungeren om man ikke gikk på pilla og derfor ville man ikke ha gått opp i vekt heller. Selvfølgelig ikke.Men når folk går opp 15-20 kilo fordi de propper innpå med mat,men i stedet for å innrømme dette sier de at det er den lille pilla(altså ikke det at de spiser mer) som har gjort at vekta har økt.Jeg har gått på x antall av disse verstings pillene,men har aldri gått opp et eneste gram. Anonymous poster hash: c7a72...83f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå