Gå til innhold

Hvor mye over takst ga du?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Clarity
Skrevet

I det siste har det stått flere artikler på VG om boligkjøpere som gir flere millioner over takst, noe som er helt vanvittig. Noen av disse husene eller leilighetene har oppussingsbehov i tillegg, så summene blir jo svimlende.

Jeg kjøpte min første leilighet nå i vinter, og ga 300 000 over takst. Tenker at det er innenfor normalen. Hvor mye over takst ga du? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Null! Kjøpte for et par måneder siden. Nå tittet ikke vi på de mest populære områdene heller, men de vi tittet på gikk 0-100 000 over takst. 

Skrevet

510 000. men leiligheten var underpriset, hadde den hatt normal takst ville det blitt en 350 000 over. 

AnonymBruker
Skrevet

100.000 over, to roms i Oslo, slutten av 2012, jeg har nok uansett tjent et par hundre tusen på den allerede etter verdistigning :)

Anonymous poster hash: 21a9a...16c
AnonymBruker
Skrevet

Det er litt mer riktig å tenke % enn sum. Jeg ga 10% over takst.

Anonymous poster hash: e49fd...eff

AnonymBruker
Skrevet

110.000 over takst. Synes det var mer enn nok over

Anonymous poster hash: d5060...e80
AnonymBruker
Skrevet

Det er litt mer riktig å tenke % enn sum. Jeg ga 10% over takst. Anonymous poster hash: e49fd...eff

Veldig enig i det. 300.000 over takst er mye på en leilighet til 1 million, men lite på et hus til 6 millioner.

Vi ga 12,5 % (300.000 kr) over takst da vi kjøpte rekkehuset vårt i 2013, og allerede nå (ut fra hva tilsvarende rekkehus i borettslaget går for) har vi allerede tjent inn det vi ga over takst og vel så det. Forbrukerøkonomer sier vel ofte at inntil 10 % over takst i hvert fall er helt innafor (det man må regne med).

Anonymous poster hash: 1a818...2ba

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var eneste budgiver, og klarte å få leiligheten 50 000 under takst

Anonymous poster hash: 71969...c0a
Skrevet

Null! Kjøpte for et par måneder siden. Nå tittet ikke vi på de mest populære områdene heller, men de vi tittet på gikk 0-100 000 over takst. 

Var dette i Oslo? I såfall har du nok vært heldig :)

Skrevet

Ikke noe, kjøpte lille julaften så det var ikke så mange interesserte.

Skrevet

430 tusen over takst. Men taksten må ha vært alt for lav. Hadde ny takst nå, et år etter kjøp, som var 580 tusen over taksten som var da jeg kjøpte. 2-roms, Oslo.

Skrevet (endret)

takst ( i Oslo) blir satt av takstmann i sammarbeid med selger og megler. Det har ingenting med hva leiligheten er verd. Det må du faktisk finne ut av selv. Hva er den verd? Hva bør den gå for sammenlignet med sammenlignbare leiligheter i området? Dette kan være vanskelig for en privatperson å ha koll på. I utlandet er det vanlig å ansette en megler når man kjøper også, nettopp pga. dette. Om du har betalt 1 mill over takst kan det fremdeles være ett godt kjøp og det kan være ett dårlig kjøp å kjøpe noe for 100 000 under takst. TAKST BETYR INGNTING! hva er en slik bolig verd er det du bør spørre deg selv om....

For øvrig gav vi akkurat takst for vår siste leilighet, men det gir deg jo lite informasjon....

Endret av Zereta
AnonymBruker
Skrevet

Har kjøpt to ganger de siste 7 årene, en i Oslo og en i nittedal (på grensa til Oslo), og har gitt 50 000 under prisantydning begge ganger :)

Anonymous poster hash: 2518c...21f

AnonymBruker
Skrevet

Verditakst, teknisk takst, lånetakst eller prisantydning? Hva mener du egentlig ts?

Anonymous poster hash: de19e...0de

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg gav 2.650.000 på en leilighet til 2.450.000 altså 200.000 over takst (får ikke til å regne prosent)....

Men jeg tror leiligheten min var underpriset, samme type leilighet på samme størrelse i samme område har gått til godt over 3 mill... Så jeg er veldig fornøyd :-) dette var i Bergen, for et par mnd siden!

Edit: prisantydning jeg snakker om. Så en kommenterte det

Endret av boblevann
Skrevet

Var dette i Oslo? I såfall har du nok vært heldig :)

Jepp Oslo, ganske sentralt men ikke "bonanza"-områdene helt i sentrum. Men vi var nok og heldige, i tillegg til at vi tittet en god stund (6 mnd?), og hadde is i magen! 

Skrevet

Verditakst, teknisk takst, lånetakst eller prisantydning? Hva mener du egentlig ts?

Prisantydning :)

AnonymBruker
Skrevet

Prisantydning :)

Jeg ga ca 190000 over prisantydning. Altfor mye seff.

Skrevet (endret)

600 000kr over prisantydning. Prisen var nok satt så lavt for å lokke flere på visning

Ca 12,6% om jeg ikke regner feil

Endret av Miss Lucky
Skrevet

0 kr, i Oslo.

Mvh Yvonne :heiajente:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...