Gå til innhold

Vurderer å kjøpe aksjer- helt grønn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe aksjer som en langtidssparing. Er helt grønn, men har skjønt at jeg trenger en VPS-konto.

Har vurdert å kjøpe via banken, men må innrømme at jeg ikke stoler helt på at de ikke tar seg litt for godt betalt av mine penger (har DnB, men også kundeforhold i Sparebank1 og Skandiabanken og Bank Norwegian).

Lurer derfor på å kjøpe aksjer "selv" i veletablert norsk selskap (usikker på hvilket/hvilke evt).

Men hvordan går jeg frem? Noen som kan gi noen gode, enkle tips til en nybegynner? Har søkt litt rundt på nett, men føler meg på usikker grunn, og blir redd for å misforstå eller gjøre noe dumt.

Har tenkt at jeg i første omgang kan kjøpe aksjer for 10-20 tusen i året...

Anonymous poster hash: 59153...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du google så er det flere selskaper. Finn knappen for åpne vspkonto så er du i gang.

Jeg beg for mange år siden. Leste meg opp. Kjøpte aldri anbefalte aksjer. Kjøper du det alle kjøper, så blir det ikke stort tenker jeg.

Mitt første kjøp var en aksje på 4 kr. Kjøpte den dagen for 5000 kr. I dag står de i 18 kr. Blir som langsiktig sparing. Nå etter 15 år, har jeg for snart 300.000. Har fordelt de over ulike aksjer. Du må være med på opp og nedturer. Jeg har ikke tapt en krone ennå, men vært med på både opp og nedturer. Du må vite at du må ha råd til å tape disse pengene.

Kan også anbefale sparing hver mnd i fond

Anonymous poster hash: 25f31...901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Har du funnet aksjene på egenhånd ved å søke på nett?

Og tenker du det er det samme hvor jeg oppretter VPS-kontoen?

Er bittelitt skeptisk til fond gjennom banken, men ser jo at flere sparer på den måten. Kan man spare i fond på egenhånd, ikke via bank?

Anonymous poster hash: 59153...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS over 👆🏻

Anonymous poster hash: 59153...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gang jeg opprettet konto, så tror jeg det kostet meg 150 kr.Hva de div tar nå, vet jeg ikke. Jeg har ikke gjennom bank. Jeg leste mye børs på finansavisen. Om det var en aksje jeg lurte på,så google jeg og leste om firmaet. Hvordan kurser hadde gått opp og ned. Jeg leste veldig mye, for jeg kunne ingen ting.

Jeg kan ikke mye nå heller, men at jeg leste mye er vel resultatet jeg ser i dag.

Jeg sparer også i fond. Det er langsiktig sparing.Det går også opp og ned. Jeg har fond der jeg har gått fra høy risiko og ned på lavere risiko. Dette pga jeg har spart en del. Dette er penger som jeg kaller pensjonssparing. Langvarig. Er gjennom bank. Har vel hatt det i 11 år. Ikke tapt en krone, men har stått " stille" i perioder. Da er det bare sparingen som har økt. Fondet er også børs avhengi. Det er faktisk moro å holde på med. Jeg sjekker børs hver morgen, og følger med ved stengetid.

Anonymous poster hash: 25f31...901

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for svar 😊

Da skal jeg bruke sommeren på å prøve å sette meg inn i dette, og i hvert fall skaffe meg en VPS-konto.

TS

Anonymous poster hash: 59153...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aksjemarkedet er ikke lett - det er et HAV av småsparere som har gått på store tap. Du konkurrerer med roboter og noen skikkelige haier der ute, så hvis du absolutt skal inn der, ville jeg startet med ytterst beskjedent beløp - ikke 20.000 ! Styr unna luftslott, les ikke Hegnar Online aksjeforum, opprett konto på StockTalk og spør folk der om hva de tenker. (Styr unna luftslott-tråder om høyrisiko small caps som skal til himmels - det skjer veldig sjelden. Ikke bli med på emisjoner i småselskap. Følg med intenst på økonominyheter i inn og utland, følg med på børsutvikling i USA, oljepris, valutaendringer. Mm. Forøvrig er aksjemeglere ute etter pengene dite, og om du taper alt, betyr det ikke en dritt fir dem annet enn at de mister en inntektskilde.

Kjøp boken Hvordan tape penger i aksjemarkedet.

Anonymous poster hash: 47db7...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å kjøpe aksjer som en langtidssparing. Er helt grønn, men har skjønt at jeg trenger en VPS-konto.

Har vurdert å kjøpe via banken, men må innrømme at jeg ikke stoler helt på at de ikke tar seg litt for godt betalt av mine penger (har DnB, men også kundeforhold i Sparebank1 og Skandiabanken og Bank Norwegian).

Lurer derfor på å kjøpe aksjer "selv" i veletablert norsk selskap (usikker på hvilket/hvilke evt).

Men hvordan går jeg frem? Noen som kan gi noen gode, enkle tips til en nybegynner? Har søkt litt rundt på nett, men føler meg på usikker grunn, og blir redd for å misforstå eller gjøre noe dumt.

Har tenkt at jeg i første omgang kan kjøpe aksjer for 10-20 tusen i året...

Anonymous poster hash: 59153...45a

 

Det er ingen som forteller deg om de gode investeringene, de må du finne helt på egen hånd. 

 

Så er jo altids unoterte aksjer en mulighet da :)

Anonymous poster hash: 8d4ce...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...