Gå til innhold

Dere som saumfarer bloggere etc.......


Gjest Gjest_Piiiip

Anbefalte innlegg

Gjest Cement

Henger ikke akkurat mye her inne, men til og med jeg klarer å få med meg at enkelte har en nærmest besettelse av enkelte blogger.

Ser bare på Fotballfrua, Helene Drage og Funkygine sine blogger. Virker ut som dere har lest alt opp og ned i mente og dermed kan sitte og kritisere og gjøre dere opp en mening ut fra hva som er skrevet der.

 

Har dere noe liv utenom å lese disse bloggene?

Regner med at du egentlig adresserer spørsmålet ditt til de "enkelte", dvs de få, som du fastslår at har en nærmest besettelse? Har du noe mer konkret om hva du mener er tegn på besettelse, og hvor mange er det egentlig snakk om? Hvem er disse "dere" som du spør om har noe liv utenom blogglesing? Det er alltid vanskelig å diskutere saklig med så lite konkret utgangspunkt som du presterer her.

Forøvrig er det siste du skriver et spørsmål som virker mer som en nedsettende kommentar enn noe du er veldig interessert i å få svar på. Fotballfrue f.eks, har mange titusen faste lesere, og mye tyder på at den gir mening i manges liv, uansett om de er udelt positive eller lar seg provosere f.eks hvis de føler at noen prøver å lure dem eller er frekke. Noen skriver usaklig og dumt, ja. Akkurat som i nesten alle andre KG-tråder. Sånn er det generelt i debattfora, uansett topic.

Rampelys er forum der blogglesere og ganske mange prinsipielt interesserte "ikke-lesere" diskuterer aktuelle og prinsipielle saker vedr. blogger. Selv brukere som ikke leser ff eller andre blogger (noen har sluttet med det og andre har aldri begynt), kan synes det er prinsipielt interessant å diskutere den nye formen for kommersiell kommunikasjon. - Som jo er litt av en cowboybransje uten de helt store reguleringer og med litt liten vilje til å følge regler og etiske retningslinjer. Andre brukere velger å skrive mest i forumet om seksualitet - uten at man dermed kan kalle dem sexavhengige og opphengt i sex, uten noe annet liv, eller hva tenker du, TS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva jeg mener med saufare er de som kommer igjen og igjen og tydeligvis vet alt og hva som har skjedd for flere år tilbake. Folk som kritiserer alt ved en blogger. Nå forsvarer jeg for all del ikke bloggerne for de har helt sikkert sin del å svare for, men jeg må si som skyflakes sier at jeg biter meg veldig merke i alle de negative tingene som kommer inn på KG. Dere bidrar sannelig å øke ratingen på bloggene det skal være sant og visst. Men er flere som øyensynlig er en del av moral politiet her inne. 

 

Men mener du at man må være besatt for å klare å huske noe man leste for noen år siden? Eller at man må nilese og søke gjennom gamle innlegg for å gjøre det? Det er mange som har normalt god hukommelse, og bloggerne skriver som sagt ikke så skrekkelig komplisert eller variert.

 

Du får nok også et litt skjevt bilde ved å lese her på forumet, for det er jo ikke spesielt interessant å diskutere hva man liker ved en blogg eller alt som er positivt/nøytralt. Det er gjerne det som er kritikkverdig eller det man irriterer seg over som kommer frem i et diskusjonsforum. Noen vil også bare slenge dritt fordi de kjeder seg eller liknende. Jeg personlig synes gjerne det er morsommere å diskutere ting som irriterer meg eller ting jeg synes er teit enn å bare prate om ting jeg liker, det betyr ikke at jeg har det vondt i hverdagen eller er sur hele tiden :P Og jeg innrømmer lett at jeg synes kjendissladder er gøy fordi jeg er ekstremt nysgjerrig, og for meg går bloggere inn i kjendisbulken.

 

Det blir også for enkelt å komme med den gamle regla om å "bare la vær å lese da vel!" når bloggere er et kjempestort medie- og samfunns-fenomen. Ingen kommer med liknende svar om man diskuterer VG, DB eller store tvkanaler/tvprogrammer, eller andre liknende ting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser ikke blogger jeg ikke liker. Men jeg SER hvorfor disse menneskene gjør det. Jeg ser det også i andre situasjoner. Enkelte personer leter opp sitasjoner hvor de kan klage, sutre og finne feil. De saumfarer blogger for å finne feil, de går inn i butikker for å kjefte på betjeningen som ikke spurte om hun trengte hjelp med det samme hun steg inn døren, og de går inn på KG for å finne noen de kan kritisere der. De klager ikke fordi de tilfeldigvis opplevde/leste noe dumt. Men de trenger å klage, og oppsøker derfor situasjoner hvor de kan finne noe å klage over. Mange tror de har det veldig fælt (derav all klagingen), men dette er noe de LIKER å gjøre, og prioriterer altså å bruke mye tid på dette. Man kan kanskje kalle det en hobby, eller til og med en livsstil.

 

-----------------

 

Edit: Jeg tar til meg all kritikk jeg har fått på dette innlegget.

Jeg mente egentlig at jeg TROR at NOEN oppsøker blogger og forumer og situasjoner som er "irriterende" fordi de liker å klage og sutre. Dette gjelder selvsagt ikke alle. Og innlegget mitt var veldig generaliserende og påståelig. Og jeg skrev og postet før jeg tenkte og fikk sett over. Jeg beklager dette, og skal ta kritikken til etterretning.

Endret av Jade
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snøsøta

Jeg leser ikke blogger jeg ikke liker. Men jeg SER hvorfor disse menneskene gjør det. Jeg ser det også i andre situasjoner. Enkelte personer leter opp sitasjoner hvor de kan klage, sutre og finne feil. De saumfarer blogger for å finne feil, de går inn i butikker for å kjefte på betjeningen som ikke spurte om hun trengte hjelp med det samme hun steg inn døren, og de går inn på KG for å finne noen de kan kritisere der. De klager ikke fordi de tilfeldigvis opplevde/leste noe dumt. Men de trenger å klage, og oppsøker derfor situasjoner hvor de kan finne noe å klage over. Mange tror de har det veldig fælt (derav all klagingen), men dette er noe de LIKER å gjøre, og prioriterer altså å bruke mye tid på dette. Man kan kanskje kalle det en hobby, eller til og med en livsstil.

 

Må føles fint å være så sikker på så mye! :)

 

Jeg synes dette er en ganske klagete post jeg men jeg tror ikke du går og klager i butikker av den grunn. Hvis du kan bruke så mye energi på å irritere deg over enkelte brukere på kvinneguiden, så må det vel være greit at noen irriterer seg over enkelte blogger også?

 

edit: la til setningsdel

Endret av Snøsøta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må føles fint å være så sikker på så mye! :)

:fnise:

 

Der sa du det. Det er noe med denne miksen av moralisering og skråsikker diagnostisering i kritikken av bloggkritikere som gjør meg både fascinert og matt.

 

Hva skjedde med å diskutere sak og argumenter?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rose11

Jeg forstår hva TS mener og det er da ganske åpenbart.

 

Jeg lurer genuint på;

 

Hvis blogger X er så håpløs, patetisk og urettferdig rik, hvorfor bidra til hennes inntekter og kjendisstatus ved å klikke seg inn på bloggen?

 

og

 

Hvis blogger X ifølge en selv ikke har smak/stil/humor/språk, hvorfor vie bloggen oppmerksomhet når den ikke gir en annet enn irritasjon? Spesielt når bloggverdenen er såpass stor at det antakeligvis finnes blogger der ute som du kan like?

 

Vi kjenner jo alle noen mennesker hvis hverdag dreier seg om å klage - over jobb, mann, barn osv. Det kommer generelt mer negativt ut av munnen deres enn positivt. Er det slik at noen - kanskje spesielt kvinner - liker bedre å prate om ting som irriterer dem enn ting som gleder dem? Og deretter oppsøker ting som irriterer dem?

 

 

Signerer! Ikke skjønner jeg hvorfor de gidder å klikke seg inn på bloggen til FF f.eks, når det er tydelig at flere på KG ikke kan fordra dama. Likevel må de inn på bloggen for å finne noe de kan sette fingeren på og kritisere. Gidder ikke å lese blogger som irriterer meg. Flere toppbloggere jeg styrer langt unna. Har ikke lyst til å være med på å gi de mer penger og klikk. Mange av de irriterer meg å.

 

Men kan forstå ts litt. Noen her er jo ekstremt opphengt i visse bloggere. Må lete etter noe de kan klage på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg leser ikke blogger jeg ikke liker. Men jeg SER hvorfor disse menneskene gjør det. 

 

Herregud for noe pompøst, oppblåst vås.  :kvalm:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må føles fint å være så sikker på så mye! :)

 

Jeg synes dette er en ganske klagete post jeg men jeg tror ikke du går og klager i butikker av den grunn. Hvis du kan bruke så mye energi på å irritere deg over enkelte brukere på kvinneguiden, så må det vel være greit at noen irriterer seg over enkelte blogger også?

 

edit: la til setningsdel

Jeg slipper å klage i butikken fordi jeg klager på KG i stedet :D :ironi:

 

Har noen sagt at jeg irriterer meg over enkelte brukere på KG? Da hadde jeg vel ikke giddet å vært her da? Jeg liker nemlig ikke å irritere meg. Jeg ser på KG som ren underholdning. Ja, jeg irriterer meg over ting jeg som alle andre. Men jeg oppsøker ikke de situasjonene frivillig. Og er generelt veldig lite klagete.

 

Jeg kan ofte formulere meg på en måte som kan oppfattes som jeg er irritert. Det er ikke meningen, og jeg kan forsikre deg om at jeg ikke er irritert på hverken TS, butikkansatte eller deg, for den saks skyld :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for noe pompøst, oppblåst vås.  :kvalm:

Utdyp gjerne hva du mente. Hvorfor er det pompøst at jeg innbiller meg at jeg vet hvorfor disse bloggklagerne leser blogger til tross for at de irriterer seg over bloggerne? Er det ikke logisk at de leser bloggene fordi de liker å ha noe å klage over?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke logisk at de leser bloggene fordi de liker å ha noe å klage over?

 

Nei, det er selvfølgelig en kraftig forenkling av bildet, og det er nettopp det som er det pompøse: du tramper inn her og mener å ha alle svarene. Faktisk: stryk pompøs. Det er arrogant.

 

Mye av kritikken mot bloggerne er en kritikk mot selve bloggfenomenet, og påvirkingskraften det har på samfunnet. Det er en viktig debatt, spesielt siden målgruppen i hovedsak er sårbare, unge jenter. Jada: noen er sikkert aktive kun fordi de liker å klage, men hovedvekten av kritikken er saklig, velbegrunnet og kildehenvist. 

 

At noen, som deg selv, ikke evner å se dette forteller mye mer om dere, enn menneskene dere ynder å kritisrere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdyp gjerne hva du mente. Hvorfor er det pompøst at jeg innbiller meg at jeg vet hvorfor disse bloggklagerne leser blogger til tross for at de irriterer seg over bloggerne? Er det ikke logisk at de leser bloggene fordi de liker å ha noe å klage over?

Du skriver ikke at du innbiller deg hva andres motiver for å handle på denne måten er. Det du faktisk skrev var at du SER det, med store bokstaver. Det er mer enn en nyanseforskjell mellom de to påstandene.

 

Dessuten: Å slå fast at andre irriterer seg over noe, er å uttale seg om deres følelser. Å slå fast at de kritiserer noe, er å forholde seg til det de formidler skriftlig. Man kan fint kritisere uten å irritere seg (eller være besatt etc, sett inn følelse/diagnose som passer). Og man kan også respondere på kritiske innlegg uten å basere seg på antakelser angående kritikerens psykologi.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slipper å klage i butikken fordi jeg klager på KG i stedet :D :ironi:

 

Har noen sagt at jeg irriterer meg over enkelte brukere på KG? Da hadde jeg vel ikke giddet å vært her da? Jeg liker nemlig ikke å irritere meg. Jeg ser på KG som ren underholdning. Ja, jeg irriterer meg over ting jeg som alle andre. Men jeg oppsøker ikke de situasjonene frivillig. Og er generelt veldig lite klagete.

 

Jeg kan ofte formulere meg på en måte som kan oppfattes som jeg er irritert. Det er ikke meningen, og jeg kan forsikre deg om at jeg ikke er irritert på hverken TS, butikkansatte eller deg, for den saks skyld :)

 

Da burde du heller ikke være så rask tli å bestemme at andre er irriterte, eller at de "klager" når de skriver noe som ikke er bare positivt :) For det du skrev kunne like gjerne bli oppfattet som unødvendig sutring/klaging/irritasjon over KG-brukere.

 

---

 

Et svar på det litt generelle spm: "Hvorfor leser du blogger du ikke liker??" så er det en del blogger jeg leser der jeg liker kanskje 60% av innleggene (lett underholdning, liker feks klesstilen) men så er det 10% av innleggene som er kjedelige, 10% jeg ler av fordi det er teit, og 20% som provoserer/irriterer meg. Bare som et eksempel. På samme måte underholdes jeg av Paradise Hotel men kan godt diskutere hvor teit en deltaker er på TV-forumet her.

Endret av SoftKitty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj! Så overdrev jeg litt når jeg skrev. Det var virkelig ikke meningen å være påståelig. At jeg skriver at jeg SER noe, betyr ikke at det er riktig eller fasiten. Men at jeg føler jeg forstår hvorfor. Selvsagt kan jeg ta feil. Jeg kjenner jo ikke disse personene. Skal prøve å ordlegge meg mer forståelig i fremtiden. Skjønner jo at det jeg skrev fort kunne misforstås når så mange ble støtt av det (eller irritert (eller ikke)).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zeitgeist

For meg blir dette dødfødt. I HI legger TS føringen ved å bl.a bruke ordene "saumfare", "besettelse", og "dere". Med andre ord, det polariseres, psykologiseres, og skapes et kunstig skille mellom "oss" og "dem".

Jeg har enda til gode å møte et menneske som er 100% begeistret over et annet menneske. Eller en bedrift. For profesjonelle bloggere er bedrifter når det kommer til stykket. Derav ordet "profesjonell". Det er blogging som er den primære inntektskilden. Enkelte bloggere hevder jo sågar selv at det som presenteres på bloggen er en fasade, et teaterstykke, en brøkdel av hvem og hva de er. Og for å beholde begrepet "teaterstykke" - ens eget tilsynelatende liv, ens famile og venner, partnere og barn brukes som rekvisitter i et teaterstykke hvor budskapet er "Kjøp kjøp kjøp". Det spilles på og spekuleres i følelsene man kan vekke hos seerne (hhv. bloggleserne), det provoseres, det irriteres, det forlystes, det underholdes. Akkurat som i et teaterstykke. Og hver dag er det ei ny forestilling. Brød og sirkus er altså fortsatt like gjeldende som i det gamle Romerriket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å ha det helt klart: du er seriøst på villspor med analysene dine, Jade. Faktisk helt på jordet og hadde det ikke vært for at du modererer deg etterhvert, hadde jeg tenkt at du sikkert er en person som irriterer deg over mye, men at du får utløp for det her, siden du ikke tør klage verken i butikker, på moren din eller på andre arenaer du oppholder seg de få gangene du trer ut av din egen misantropiske sfære. Jeg bare SER det for meg.

Endret av Francis
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

×
×
  • Opprett ny...