Gå til innhold

Elektriker krever mer penger enn avtalt!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Vi har nettopp flyttet i nytt hus. Vi hadde diverse ting gjort av en elektriker her i huset. Vi fikk et prisoverslag på 50 000 kr på forhånd, men elektrikeren sa at prisen kan muligens bli litt høyere, for han var usikker på hvor mange timer det skulle ta å utføre arbeidet. Men etter det har han ikke tatt kontakt med oss eller gitt noe beskjed om at prisen skulle bli høyere. Ingenting.

Og så... Idag kom regningen med posten. For en koselig overraskelse å se sluttsummen: 95 000 kr! 

Mannen min og jer er i sjokk. Er det noe som vi kan gjøre eller MÅ vi betale regningen? Dette er jo helt uakseptabelt! Når elektrikeren sa at sluttsummen kunne kanskje bli litt høyere enn forventet, så trodde vi at den kan bli liksom 55 000-60 000 kr istedenfor 50 000 kr. Men nå har den blitt dobbelt så mye! Ærlig talt, vi har ikke råd til å betale denne regningen. Vi hadde forventet en regning på max 60 000 kr, og den summen kan vi betale... 

Hjelp!?

(Beklager at denne posten er skrevet på dårlig norsk, jeg er ganske ny i Norge, og dette er første gangen jeg skriver på en forum :))

Anonymous poster hash: d661d...ec5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du fått et skriftlig pristilbud på kr. 50 000?

Da kan elektrikeren, som er en håndtverker, ta 10 % høyere pris enn han har gitt skriftlig tilbud på. Ikke en krone mer.

Har dere ingen skriftlig avtale, vil dere slite. Det enkleste er å ta kontakt med en advokat. I alle fall må dere skrive tilbake til elektrikeren. Skrive fakturanummer, fullt navn og adresse og alle opplysninger på fakturaen, og vise til at dere hadde en avtale på kr. 50 000, og har må fått en regning på kr. 95 000, som dere nå bestrider at er i henhold til inngått avtale om hva arbeidet skulle koste.

Forøvrig, din norsk er det ingenting å utsette på.

Anonymous poster hash: 5b52e...673

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Tusen takk for svar. 

Vi fikk ett prisoverslag på mail. Det var et Excel ark med alle materialer og estimert antal timer osv., og i slutten står det sluttsum på 50 000 kr. Ja, det var altså estimert antal timer (20), men på regningen står det nå at de brukte 50 timer. Det var også noen materialer de estimerte å koste 12 000 kr, men i regningen står det 25 000 kr. Reasonable?

Jeg vil også legge til at mannen min ringte elektrikeren noen ganger og spurte om alt går bra og etter plan, og at han ikke vil ha noen overraskelser. Elektrikeren svarte at alt går fint og at han ikke må bekymre seg over det. Jeg forstår jo at det at mannen min har ringt ham ikke er noe bevis, men men... Nå føler vi oss lurt.

Skrevet

Jeg vil tro at når dere har fått et prisoverslag skriftlig, og det ender på såpass mye mer, så har dere en god sak, for elektrikeren skulle ha snakket med dere når han skjønte at det kom til å bli dobbelt så dyrt.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Når dere har fått pristilbud skriftlig på mail, så holder det lenge som dokumentasjon.

Har dere innboforsikring eller husforsikring med rettshjelp innkludert? Da kan dere få advokathjelp uten å måtte betale så myemer enn egenandel.

Eller dere kan melde dere inn i Huseiernes landsforbund, koster 460 kroner. Da får dere ubegrenset gratis juridisk rådgivning på telefon.

Dere bør ha en god sak.

Tror du får opp lov om håndtverkstjenester på lovdata, om du googler. Mener det er lovens som regulerer betaling etter at det er gitt pristilbud.

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen.

Mannen min skal gå besøke kontoret til elektrikeren imorgen og si at vi ikke skal betale mer enn avtalt sluttsummen pluss 15%. Hvis han ikke er enig med det, så skal vi bare klage til Forbrukerrådet. 

Her fant jeg noe informasjon om at prisen kan overstige prisoverslaget med 15%:

http://www.forbrukerradet.no/tips-og-r%C3%A5d/bolig/pusse-opp/pris-og-betaling

Er ikke alt dette nedenfor ganske klar? Da tror jeg at vi har en god sak her, ja...

Viktig om pris
  • Hvis prisen ikke følger av avtalen, skal den regnes ut på vanlig måte, som for tilsvarende tjenester, eller du skal betale det som er rimelig, etter arbeidets omfang og utføring.
  • Er det gitt prisoverslag, skal prisen ikke overstige vesentlig det oppgitte beløp, og aldri med mer enn 15 prosent, med mindre det er avtalt noe annet.

...

Økt pris

Hvis håndverkeren må skjønne at prisen blir betydelig høyere enn det du forventer, skal han ta kontakt med deg, eventuelt stanse arbeidet. Hvis det er sannsynlig at du ville ha avbestilt tjenesten hvis han hadde kontaktet deg, skal håndverkeren bare ha betalt for arbeidet fram til det tidspunktet da han burde ha varslet deg.

Skrevet

Shiit, det der hadde jeg klaget på!

AnonymBruker
Skrevet

Håper det ordner seg for dere.

Kommer mannen din ingen vei med å snakke med dem, så er det viktig å skrive. Enten brev eller mail. Og å skrive at kravet bestrides.(Dvs. At dere er uening i beløpet og at dere skal betale dette beløpet.)

AnonymBruker
Skrevet

Nei dette bør dere ikke godta.

Les her

Anonymous poster hash: b9c63...262
Skrevet

Nå er alt i orden. Mannen min og elektrikeren snakket om dette. Regningen var så stor fordi elektrikeren hadde brukt så mye mer timer til jobben som han hadde forventet, samt mye mer materiale. Det stod jo på regningen og. Mannen min hadde da sagt at det er jo ikke vår feil hvis elektrikeren selv hadde estimert så dårlig, og at elektrikeren skulle ha gitt beskjed om at det skulle bli ekstrakostnader - det gjorde han ikke. Han var enig. De avtalte at vi betaler summen som sto på prisoverslaget (50 000) pluss 17%. Jeg vet at vi betaler faktisk litt mer enn vi må, men synes det er greit. Men jeg må si at det var veldig dårlig gjort at han sendte en regning på 95 000 kr til oss uten å gi noe beskjed på forhånd. Vi var i panikk og snakket bare om dette i liksom 8 timer og sov ganske dårlig også... Men nå er det fikset.

Takk for hjelpen alle sammen :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Flott at det løste seg.

Gjest Keikolina
Skrevet

Godt å se det gikk bra, leser sjeldent om de sakene.

Skrevet

Jamen fint å høre at det ordnet seg. Jeg ble helt svett av å lese hovedinnlegget, herregud, tenk å få en sånn regning ut av det store intet!

Lykke til videre med nye huset:-)
PS! Ingen grunn til å beklage dårlig norsk, du skriver jo nesten feilfritt! :)

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Samme skjedde hos oss. En muntlig avtaler like god som skriftlig. Fikk ikke mere. Og i ditt tilfelle burde han sakt fra tidligere at det nesten ble dobbelt så dyrt.

Anonymous poster hash: 8f07b...55c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...