Gå til innhold

Beste speilreflekskamera?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenker på å kjøpe meg et speilreflekskamera. Er ganske nybegynner (har bare hatt digitalkamera fra steinalderen haha) men har veldig lyst til å lære meg om fotografering. Vil gjerne ha et som kan ta video også.

Hvilket speilreflekskamera er det beste for en nybegynner? Som sagt gjerne med video.

Og et nybegynnerspørsmål: hva er det som gjør et kamera bedre enn et annet?

Budsjett har jeg egentlig ikke, så bare kom med forslag :)

Hilsen jente 20

Anonymous poster hash: a7e69...ba7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil anbefale speilløst systemkamera, gjerne begynne med Sony A5000.

Sonys speilløse systemkameraer har masse ulike automatiserte programinstillinger som lærer en nybegynner hvordan man tar fine bilder. Og fine bilder tar kameraet uansett! Jeg synes fargemetningen på bildene fra Sonyen er så fin, så jeg er veldig fornøyd (for jeg gidder ikke Fotoshop..). 

Speilløse systemkameraet har nå overtatt markedet ift. speilreflekskameraer, vil jeg si. De som absolutt kjøper speilrefleks kjøper vel helst fullformatkamera (større bildesensor).

De speilløse systemkameraene er mindre, enklere å ta med ut på tur - men tar like fine bilder som speilreflekskameraene. Du kan skifte objektiver. Og det har alle de avanserte funksjonene du etterhvert kanskje kan ønske å bruke, men det tar altså også flotte bilder automatisk.

Skulle jeg ha oppgradert nå, ville jeg imidlertid hatt Sony A6000. Det har fått veldig gode kritikker. Men det er dyrt, så foreløpig skal jeg heller investere i et dyrt objektiv eller to og bruke det eldre NEX-kameraet jeg allerede har.. (Sonys kameraer heter ikke NEX lenger, men "A" for alpha).

Anonymous poster hash: 340ba...2e7
Skrevet

Jeg vil også anbefale speilløst. Det beste kameraet er det du har med deg, og en tung speilrefleks blir fort liggende hjemme. Hvis jeg skulle hatt noe sånt nå tror jeg jeg ville valgt en av de rimeligere modellene til Olympus eller Panasonic (som forøvrig deler objektivfatning).

AnonymBruker
Skrevet

Det spørs hva du skal bruke kameraet til?

Nikon har bedre optikk, og vil derfor ta bedre (og raskere) bilder om du vil ha actionbilder. Vil du helst ta landskapsbilder har canon bedre lyssensorer..

Så det blir rett og slett en avveining i forhold til hva du trenger... Det sies at canon er mer brukervennlig for nybegynnere, men det er uansett mye nytt å sette seg inn i hvis du aldri har hatt denne typen kamera før. Anbefaler derfor å gå i en butikk å prøve de, og se hva du liker best å holde i osv. Også spørs det selvsagt hvor mye penger du vil legge i dette, kjøper du dyreste modell er det vel nesten bare smak og behag som avgjør ;)

Anonymous poster hash: 40831...f39
AnonymBruker
Skrevet

Tenker på å kjøpe meg et speilreflekskamera. Er ganske nybegynner (har bare hatt digitalkamera fra steinalderen haha) men har veldig lyst til å lære meg om fotografering. Vil gjerne ha et som kan ta video også.

Hvilket speilreflekskamera er det beste for en nybegynner? Som sagt gjerne med video.

Og et nybegynnerspørsmål: hva er det som gjør et kamera bedre enn et annet?

Budsjett har jeg egentlig ikke, så bare kom med forslag :)

Hilsen jente 20

Anonymous poster hash: a7e69...ba7

Du får ekspertråd på foto.no av erfarne fotografer

Anonymous poster hash: 80f6e...42e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...