Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er totalt (uten å tulle) avhengig av sjokolade. Jeg MÅ ha sjokolade hver dag, og erstatter det gjerne med vanlige måltider. Nå har jeg byttet sjokoladen litt ut med quest- og andre proteinbarer som er et litt sunnere alternativ, men det blir jo latterlig dyrt i lengden. Noen som har tips for å bli kvitt denne avhengigheten, eller må jeg rett og slett bare bite i det sure eplet (hehe..) og slutte på samme måte som man slutter med snus og røyk? 

Anonymous poster hash: d8374...54a
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det som med snus og røyk som med sjokolade. The hard way. Beklager.

Been there done that.

Eneste som tar bort mitt sjokoladesug er trening, hard trening!

Anonymous poster hash: bff57...ac3
Skrevet

Ja, søtsaker og annet godteri er veldig avhengighetsskapende for mange. Om det tar overhånd, må du bare slutte med overforbruket. Erstatninger i form av "barer" og shaker ser ut som og smaker som originalene og opprettholder derfor det psykologiske suget. Det hjelper heller ikke å fortsette vanen med å småspise, når det er vanen med å småspise som er problemet.

Det er for de fleste lettere å innføre nye vaner enn å slutte å gjøre ting de er vant med. Og vi klarer bare å fastholde vaner vi liker. Så istedenfor å bare bytte ut sjokoladen med gulrøtter, vil jeg anbefale å angripe dette fra to fronter: 1) finne på aktiviteter som ikke innebærer spising, kanskje en ny form for trening, eller en hobby og 2) lage og spise ordentlig mat som du liker, og ha som regel å bare spise til måltidene.

• Liker 1
Gjest earlgrey
Skrevet (endret)

Jeg var sjokoladeavhengig før, lover deg at det er de første ukene som er verst, etterhvert går det bra, og nå craver jeg nesten aldri sjokolade :)

Endret av earlgrey
AnonymBruker
Skrevet

Ja, søtsaker og annet godteri er veldig avhengighetsskapende for mange. Om det tar overhånd, må du bare slutte med overforbruket. Erstatninger i form av "barer" og shaker ser ut som og smaker som originalene og opprettholder derfor det psykologiske suget. Det hjelper heller ikke å fortsette vanen med å småspise, når det er vanen med å småspise som er problemet.

Det er for de fleste lettere å innføre nye vaner enn å slutte å gjøre ting de er vant med. Og vi klarer bare å fastholde vaner vi liker. Så istedenfor å bare bytte ut sjokoladen med gulrøtter, vil jeg anbefale å angripe dette fra to fronter: 1) finne på aktiviteter som ikke innebærer spising, kanskje en ny form for trening, eller en hobby og 2) lage og spise ordentlig mat som du liker, og ha som regel å bare spise til måltidene.

Tusen takk for svar! Ts. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var sjokoladeavhengig før, lover deg at det er de første ukene som er verst, etterhvert går det bra, og nå craver jeg nesten aldri sjokolade :)

Jeg stoler på deg, og kaster meg på de første ukene! Tusen takk for svar :blomst:  Ts. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var også avhengig av sjokolade for noen måneder siden. Måtte ha det hver eneste dag, hvis ikke gikk jeg bare rundt og tenkte på det. Det jeg gjorde var å bytte ut sjokoladen med en sjokolade jeg liker veldig dårlig, med mye mindre sukker. Da fikk jeg sjokolade hver dag, men etter et par uker gikk jeg lei. Da begynte jeg å glemme sjokoladen, fordi jeg rett og slett ikke hadde lyst på. Nå har jeg sjelden lyst på sjokolade. Så det funket veldig bra for meg :)

Anonymous poster hash: 75838...788
Skrevet (endret)

Jeg er totalt (uten å tulle) avhengig av sjokolade. Jeg MÅ ha sjokolade hver dag, og erstatter det gjerne med vanlige måltider. Nå har jeg byttet sjokoladen litt ut med quest- og andre proteinbarer som er et litt sunnere alternativ, men det blir jo latterlig dyrt i lengden. Noen som har tips for å bli kvitt denne avhengigheten, eller må jeg rett og slett bare bite i det sure eplet (hehe..) og slutte på samme måte som man slutter med snus og røyk? Anonymous poster hash: d8374...54a

Kjøp deg en 70 prosent sjokolade. Den varer mye lengre og er sunnere. Best å overse usunn mat i butikken og heller velge frukt med mager vaniljekesam som metter fordi den inneholder mye protein. Se skremmende dokumentarer om usunt kosthold og overvekt f.eks. Junkfoodbarna og Sukker - det nye fettet. Da blir du kanskje skremt nok til å la være å bruke penger på noe som faktisk skader deg selv. Jeg er i samme båt selv og må skjerpe meg. Jeg trener to ganger 2 timer i uken på treningsenter.

Endret av himmeloghav

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...