Gå til innhold

5 voksne vil til syden - hvor? (Alder 30-60 år)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Vi er 5 voksne som ønsker å ta oss en sydentur nå i juli. Vi er 3 stk rundt 30 år og 2 stk som er like under 60. Ingen av oss har vært noe særlig i syden før.

Så jeg lurer på hvor vi kan dra? Jeg har liksom ikke noe å sammenligne med. 

-Vi ønsker å bo i nærheten til en strand som ikke er overfylt med folk (om dette er mulig)

-Vi ønsker å ha mulighet til å finne på ting (reise og se på ting, litt aktiviteter osv)

-Ikke full feste by, men heller ikke helt stille heller. En blanding mellom partysteder og familiesteder kanskje?

-God mat og drikke

-Ikke for dyrt.. 

Noen som har tips? :) :)

Anonymous poster hash: 5f2e4...492
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Chania på Kreta kan kanskje være noe? :-)

AnonymBruker
Skrevet

Kreta eller Kroatia.

Anonymous poster hash: 8c00b...a39

AnonymBruker
Skrevet

Chania på Kreta kan kanskje være noe? :-)

Kreta eller Kroatia.

Anonymous poster hash: 8c00b...a39

Takk for svar :) Vil dere si litt om hvorfor dere tenker akkurat de stedene?

-TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville valgt Spania. Har vært i Egypt og Tyrkia på sydentur før, følte at det var et stort skille mellom turister og vanlige folk, spesielt i Egypt var du liksom i en parallelltilværelse der alt du gjorde gikk gjennom turistbyråer/turoperatører og hotellet.

I Spania følte vi oss mer hjemme, det er noe med at en vet hvordan ting fungerer, flere snakker engelsk, det er lett å leie en leiebil og klare seg selv, ta dagsturer til byer i nærheten som man ville gjort f.eks. i Tyskland eller Frankrike, og finne alt man trenger. Jeg følte meg i allefall trygg der på en helt annen måte enn i f.eks. Tyrkia, hvor jeg opplevde at folk prøvde å lure oss hele tiden, at vi måtte betale mer enn prisen som sto på, og slikt. Nå har jeg aldri vært i Hellas, det er jo et land med lange tradisjoner for sydenturisme, tipper at det er "ordentlige forhold" her også.

Har lest at hvis man vil ha et vellykket opphold i syden som barnefamilie, bør man dra til et av stedene med lang erfaring i den type turisme. Altså f.eks. Mallorca, Tenerife, Gran Canaria etc. Og på de nyere destinasjonene som Bulgaria (Sunny Beach) og slikt er det mye som ikke har gått seg til ennå.

Vi var i Alicante-området og leide bil i fjor, var utrolig fantastisk, vi kjørte forbi endeløse appelsinplantasjer, bodde på små steder, badet på strender i havnebyer her og der. I høst skal vi tilbake, men da til Malaga-området og utforske området der.

Anonymous poster hash: 4141f...27b
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville valgt Spania. Har vært i Egypt og Tyrkia på sydentur før, følte at det var et stort skille mellom turister og vanlige folk, spesielt i Egypt var du liksom i en parallelltilværelse der alt du gjorde gikk gjennom turistbyråer/turoperatører og hotellet.

I Spania følte vi oss mer hjemme, det er noe med at en vet hvordan ting fungerer, flere snakker engelsk, det er lett å leie en leiebil og klare seg selv, ta dagsturer til byer i nærheten som man ville gjort f.eks. i Tyskland eller Frankrike, og finne alt man trenger. Jeg følte meg i allefall trygg der på en helt annen måte enn i f.eks. Tyrkia, hvor jeg opplevde at folk prøvde å lure oss hele tiden, at vi måtte betale mer enn prisen som sto på, og slikt. Nå har jeg aldri vært i Hellas, det er jo et land med lange tradisjoner for sydenturisme, tipper at det er "ordentlige forhold" her også.

Har lest at hvis man vil ha et vellykket opphold i syden som barnefamilie, bør man dra til et av stedene med lang erfaring i den type turisme. Altså f.eks. Mallorca, Tenerife, Gran Canaria etc. Og på de nyere destinasjonene som Bulgaria (Sunny Beach) og slikt er det mye som ikke har gått seg til ennå.

Vi var i Alicante-området og leide bil i fjor, var utrolig fantastisk, vi kjørte forbi endeløse appelsinplantasjer, bodde på små steder, badet på strender i havnebyer her og der. I høst skal vi tilbake, men da til Malaga-området og utforske området der.

Takk for svar :)

Jeg og samboer var faktisk en uke i Malaga by i fjor og vi lurer faktisk på om det er dit vi skal ta turen sammen med resten av reisefølget. Det eneste er at jeg syns ikke det var så utrolig spennende der, og jeg vet at minst 1 av de tre andre kommer til å være rastløs. Jeg er en sånn som er fornøyd med strandliv på dagen så lenge jeg får bade (elsker å bade), mens andre gjerne vil utforske litt mer.Ikke nødvendigvis å gå i museer og sånn, men litt mer aktivitet, minigolf, vannaktiviteter o.l. I tillegg følte jeg ikke at vi spiste så veldig god mat.. Har forsøkt å finne ut litt mer, men syns det var vanskelig, de fleste som snakker om Malaga snakker om steder utenfor Malaga.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :)

Jeg og samboer var faktisk en uke i Malaga by i fjor og vi lurer faktisk på om det er dit vi skal ta turen sammen med resten av reisefølget. Det eneste er at jeg syns ikke det var så utrolig spennende der, og jeg vet at minst 1 av de tre andre kommer til å være rastløs. Jeg er en sånn som er fornøyd med strandliv på dagen så lenge jeg får bade (elsker å bade), mens andre gjerne vil utforske litt mer.Ikke nødvendigvis å gå i museer og sånn, men litt mer aktivitet, minigolf, vannaktiviteter o.l. I tillegg følte jeg ikke at vi spiste så veldig god mat.. Har forsøkt å finne ut litt mer, men syns det var vanskelig, de fleste som snakker om Malaga snakker om steder utenfor Malaga.

Nå har jo ikke vi vært der ennå, men vi har planlagt å leie bil, og da får vi jo sett mye og kommet oss litt rundt. Går jo f.eks. an å ta en tur til Gibraltar (evt også båt over til Afrika).

Vi reiser med små barn, men hadde vi ikke gjort det (og kunne flydd lenger), ville vi vurdert Florida. Har dere tenkt på det? Da jeg sjekket sist, var billettene veldig rimelige dit, i allefall hos Norwegian. Amerikanerne er jo glade i å ha det moro, ser for meg at det er endel vannaktiviteter på strendene der. :)

Skrevet (endret)

Tenerife? Jeg var der i oktober og det er en øy som byr på mye. Er iallfall nok med aktiviteter å finne på der. Er mye fint å se, både verdensavby, bodegaer og det høye vulkanfjellet Teide, der man kan ta taubane opp, vandremuligheter, båtuflukter o.s.v. Har inntrykk av at det både finnes steder der det er mye turister, og noen steder som er litt mer øde. Minus er at det ikke er sandstrand, men lavastrender. Men du verden for en fin øy. Var også ganske greie priser der vi var om du unngår turistgrytene. Ifølge pappa var det mye billigere der vi var, enn på Gran Canaria.

Er kanskje litt varmt der nå da, men generelt kan denne øya anbefales.

Har også et godt inntrykk av Kroatia. Var der i fjor sommer. Var ute på en øy som heter Hvar. Veldig vakker, men med rullesteinstrender. Det var helt ok det også. Kroatere er iallfall veldig hyggelige og det er god mat der.

Endret av lillsunshine
Skrevet

Takk for svar :) Jeg og samboer var faktisk en uke i Malaga by i fjor og vi lurer faktisk på om det er dit vi skal ta turen sammen med resten av reisefølget. Det eneste er at jeg syns ikke det var så utrolig spennende der, og jeg vet at minst 1 av de tre andre kommer til å være rastløs. Jeg er en sånn som er fornøyd med strandliv på dagen så lenge jeg får bade (elsker å bade), mens andre gjerne vil utforske litt mer.Ikke nødvendigvis å gå i museer og sånn, men litt mer aktivitet, minigolf, vannaktiviteter o.l. I tillegg følte jeg ikke at vi spiste så veldig god mat.. Har forsøkt å finne ut litt mer, men syns det var vanskelig, de fleste som snakker om Malaga snakker om steder utenfor Malaga. Anonymous poster hash: 5f2e4...492

Du skriver at dere ikke er reiseavstand, men har vært en gang på Malaga, ikke særlig fornøyd, men vurderer det på nytt? Les litt om Hellas, Kroatia tror du vil bli positivt overrasket. Dere kan leie mopeder og dra på sightseeing osv. Kroatia var jeg veldig fornøyd med. Her kan dere leie bil og dra til forskjellige byer.

Det høres også ut som Krakow kan være noe for dere. Masse sightseeing, jeg nevner saltgruvene, Nowahuta, Auchwitz mm. Her er det ikke strand da, men billig og god mat, vennlige folkeslag og mye kultur.

Skrevet

Parga i Hellas er veldig fint😊 Har vært der på familietur og der var det noe for alle😊

Gjest Mythic
Skrevet

Tenerife? Jeg var der i oktober og det er en øy som byr på mye. Er iallfall nok med aktiviteter å finne på der. Er mye fint å se, både verdensavby, bodegaer og det høye vulkanfjellet Teide, der man kan ta taubane opp, vandremuligheter, båtuflukter o.s.v. Har inntrykk av at det både finnes steder der det er mye turister, og noen steder som er litt mer øde. Minus er at det ikke er sandstrand, men lavastrender. Men du verden for en fin øy. Var også ganske greie priser der vi var om du unngår turistgrytene. Ifølge pappa var det mye billigere der vi var, enn på Gran Canaria.

Er kanskje litt varmt der nå da, men generelt kan denne øya anbefales.

Har også et godt inntrykk av Kroatia. Var der i fjor sommer. Var ute på en øy som heter Hvar. Veldig vakker, men med rullesteinstrender. Det var helt ok det også. Kroatere er iallfall veldig hyggelige og det er god mat der.

Hvor på Tenerife var du, hvor det ikke var sandstrand? Både Los Christianos og Playa de las Americas har lange sandstrender :) 

Jeg tenkte også å foreslå enten Tenerife, Hellas, Italia eller Kroatia. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor på Tenerife var du, hvor det ikke var sandstrand? Både Los Christianos og Playa de las Americas har lange sandstrender :)

Sikkert Puerto de la Cruz. En utrolig koselig by, men uten sandstrender. Ligger i nord.

Anonymous poster hash: 3ba51...359

AnonymBruker
Skrevet

Malta er fint.

Da kan dere også dra på dagstur til Sicilia.

Anonymous poster hash: 8c9ec...e71
Gjest Mythic
Skrevet

Sikkert Puerto de la Cruz. En utrolig koselig by, men uten sandstrender. Ligger i nord.

Ok, der har jeg ikke vært :)

Skrevet

Ah, det var ikke helt på norsdsiden. Vi bodde ikke i Puerto de la Cruz, men passerte byen på rundturen vår. Var i Los Gigantes-området, men ikke midt i turistgryta. Stille og rolig der :) Rett før man begynner oppstignigen til nordsida. 

De har helt sikkert sandstrender på Tenerife. Når jeg tenker meg om tror jeg at vi så det på rundturen vi var på.  :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...