AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #1 Del Skrevet 25. juni 2015 Jeg er kjempeglad i rå tunfisk (sushi), men er ikke helt fan av smaken når den er stekt eller kokt. Jeg har bare smakt varmebehandlet tunfisk et par ganger, så jeg tenker at jeg burde gi det noen flere sjanser. Grunnen til dette er at det er billig og mettende. Har noen her som har noen gode oppskrifter med tunfisk på boks? Anonymous poster hash: 0cab9...a53 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 25. juni 2015 #2 Del Skrevet 25. juni 2015 Tunfisk på boks smaker jo dritt i forhold til en skikkelig tunfiskfilet. Hva vil du lære deg å like? Skikkelig tunfisk, eller dritt på boks? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #3 Del Skrevet 25. juni 2015 Jeg husker jeg ikke likte det før, men nå synes jeg det er knallgodt med tunfisk i salaten. Nå er det nesten fest de dagene jeg har det Jeg gjorde ikke noe for å begynne å like det, det var bare det at jeg ble vant til det, antar jeg (salatbar på jobben, de hadde bare tunfisk en periode). Ellers er det jo godt å blande krydder i. Hvitløk og chili, gjerne litt ingefær. Ha i hakket løk og agurk, og kanskje litt sriracha-saus, og kesam. Mmm.... Anonymous poster hash: 3edd2...2b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #4 Del Skrevet 25. juni 2015 Punkt nummer en er å styre unna tunfisk i gelé (som er djevelens verk/kattemat), og tunfisk i vann, og velge den i olje. Helst olivenolje om du finner (med det er ikke de billigste variantene). Så må tunfisken rennes av litt før du bruker den, og du må blande den med ting som har skarp og god syre. Feks kapers, presset sitron etc. To gode klassiske oppskrifter som anvender tunfisk på boks er salade nicoise og vitello tonnato. Du finner endeløse varianter av disse på nett: http://www.saveur.com/article/Recipes/Rte-7-Salade-Nicoise http://www.deliaonline.com/recipes/cuisine/european/french/salade-nicoise.html http://www.davidlebovitz.com/2010/07/classic-salade-nicoise/ http://www.foodandwine.com/recipes/vitello-tonnato http://www.foodnetwork.com/recipes/emeril-lagasse/vitello-tonnato-recipe.html Tunfiskrøren til vitello tonnato kan også brukes på egenhånd som pålegg. Anonymous poster hash: 3bc50...d38 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #5 Del Skrevet 25. juni 2015 Jeg foretrekker tunfisk i vann, jeg. Tunfisk i olje er djevelens verk, fettete og ekkelt... Anonymous poster hash: 3edd2...2b8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #6 Del Skrevet 25. juni 2015 Jeg foretrekker tunfisk i vann, jeg. Tunfisk i olje er djevelens verk, fettete og ekkelt... Anonymous poster hash: 3edd2...2b8 Det er derfor den må rennes godt av og balanseres med syre. Anonymous poster hash: 3bc50...d38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Florence Skrevet 25. juni 2015 #7 Del Skrevet 25. juni 2015 Jeg liker tunfisk i vann. Blander med det jeg finner i kjøleskapet, majones, rømme, løk, agurk, krydder osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #8 Del Skrevet 25. juni 2015 Jeg lager ofte en veldig god pastarett med tunfisk. Den lages i én gryte, helt genialt raskt. Hiv i gryten: sjampinjong, løk, artisjokk på boks (godt avrent kuttet i biter), brokkolibuketter, spinat, vann, buljong, basilikum og oregano, litt hvitvinseddig, og pasta etter valg. Kok en tyve minutteres tid, til vannet har kokt inn til en tykk saus. Tilsett tunfisken helt på slutten så den blir varm. Gjerne også store hvite bønner. Anonymous poster hash: 3edd2...2b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #9 Del Skrevet 25. juni 2015 Jeg lager ofte en veldig god pastarett med tunfisk. Den lages i én gryte, helt genialt raskt. Hiv i gryten: sjampinjong, løk, artisjokk på boks (godt avrent kuttet i biter), brokkolibuketter, spinat, vann, buljong, basilikum og oregano, litt hvitvinseddig, og pasta etter valg. Kok en tyve minutteres tid, til vannet har kokt inn til en tykk saus. Tilsett tunfisken helt på slutten så den blir varm. Gjerne også store hvite bønner. Anonymous poster hash: 3edd2...2b8 Du koker ikke pasta i 20 minutter? Anonymous poster hash: 6fbb5...bb3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zzyzx Skrevet 25. juni 2015 #10 Del Skrevet 25. juni 2015 Du koker ikke pasta i 20 minutter? Anonymous poster hash: 6fbb5...bb3 I en typisk "one pot pasta"-rett så gjør man det, jo. Den blir ikke ferdig hvis ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #11 Del Skrevet 25. juni 2015 Jeg syns ikke du trenger å gjøre en innsats for å begynne å like tunfisk. Jo færre som kjøper det jo bedre, ettersom tunfisk er noe av det minst etiske man kan velge. Det drives enormt rovfiske på tunfisk, de blir snart utryddet om etterspørselen ikke synker drastisk. Anonymous poster hash: 4df61...6b4 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2015 #12 Del Skrevet 26. juni 2015 Du koker ikke pasta i 20 minutter? Anonymous poster hash: 6fbb5...bb3 Jo. Det funker faktisk veldig greit. Tenk deg lasagne. Der står gjerne pastaen og koker i kjøttsausen i ovnen i godt over halvtimen, uten noen problem. Anonymous poster hash: 3edd2...2b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pringle Skrevet 26. juni 2015 #13 Del Skrevet 26. juni 2015 Smaken er tydeligvis som baken! Rå tunfisk (sushi) er digg, og det er tunfisk på boks også! Det er en tilvenningssak, før pleide jeg å mislike lukten av tunfisk, og tanken på rå fisk skremte meg. Så ble jeg frelst. Jeg ble oppgitt da det ikke lenger var mulig å få tak i tunfisk i olje som bare er tunfisk, olje og salt i "vanlige norske" butikker, men de finnes i mange varianter i "innvandrerbutikkene". Jeg bruker Dardanel i solsikkeolje, selges i pakker på tre små eller to store bokser. Jeg lager tunfisksalat som jeg bruker som pålegg. En boks tunfisk i olje, så mye finhakket løk jeg orker, så mye majones at det henger sammen, salt og pepper. En liten boks holder for fire skiver, en stor boks til åtte. Den bør spises opp i løpet av fire dager. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badebuksa Skrevet 26. juni 2015 #14 Del Skrevet 26. juni 2015 Hvorfor skal du lære deg og like det, fordi det er sunt? (Om man legger til side det høye kvikksølvinnholdet..) Det jeg gjør når jeg skal "like noe" er å tilsette noe jeg liker. Som f.eks løk eller majones. Noe som døyver smaken endel. Jeg liker egentlig ikke kjøtt, så peprer på med alskens krydderier, tilbehør og sauser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ennasus Skrevet 5. juli 2015 #15 Del Skrevet 5. juli 2015 Tunfisk i gele er veldig godt hvis du moser den skikkelig, og har på knekkebrød eller ristet brødskive. Gjerne toppet med vårløk og litt salt og pepper. (Eller gastromat ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars #16 Del Skrevet 4. mars Jeg liker ikke tunfisk på boks, men tenkte å begynne å spise det etter trening som et sunt alternativ. Men jeg synes det smaker dritt, så tenkte å raspe ingefær over og strø på chilliflak. Noen som har testet om det funket greit med tanke på smak? Anonymkode: e41da...8c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå