AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #1 Skrevet 25. juni 2015 Dette fikk jeg inntrykk av da jeg spurte om hjelp i en lekebutikk. Hun geleidet meg bort fra disse bøkene og sa "Disse bøkene skal ikke hun ha, det liker hun nok ikke". Først ble jeg helt paff. "Hun elsker det" sa jeg, og gliste til henne. Forventes det at alle jenter leker med rosa prinsesser? Kanskje jeg bare er litt hårsår, men kjente det irriterte meg litt. Har dere vært borti en lignende situasjon? Anonymous poster hash: 82f95...949 10
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #2 Skrevet 25. juni 2015 Når jeg var lita, lekte jeg med dinosaurer og biler hele tida. Likte det utrolig godt, syns det var kjempe gøy, også når jeg ble eldre, begynte jeg med bratz, barbie og petshop (?) Skjønner at du reagerer. Anonymous poster hash: 1f9d6...2cf 3
absinthia Skrevet 25. juni 2015 #3 Skrevet 25. juni 2015 (endret) Hadde bøkene, traktorene og dinosaurene bare vært rosa og gjerne med glitter på, ville nok pipa hatt en annen låt.... Spør aldri om hjelp i lekebutikken, så jeg har sluppet unna akkurat dette, men opplever at det omtrent bare var min mor som ga lastebiler, dinosaurer,o.l i gave til min eldste datter. Foreløpig ser det ut til at det fortsetter slik, da yngstedatter allerede har ført til forestillinger om fremtidlig prinsessifisering hos svigerfamilien. Selv synes jeg det er fint med en grei blanding. - Godt hun har meg! Endret 25. juni 2015 av absinthia 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #4 Skrevet 25. juni 2015 Hadde bøkene, traktorene og dinosaurene bare vært rosa og gjerne med glitter på, ville nok pipa hatt en annen låt.... Spør aldri om hjelp i lekebutikken, så jeg har sluppet unna akkurat dette, men opplever at det omtrent bare var min mor som ga lastebiler, dinosaurer,o.l i gave til min eldste datter. Foreløpig ser det ut til at det fortsetter slik, da yngstedatter allerede har ført til forestillinger om fremtidlig prinsessifisering hos svigerfamilien. Selv synes jeg det er fint med en grei blanding. - Godt hun har meg! Enig, det er fint med en god blanding av alt :-) Nei, nå er det siste ganga jeg gidder å spørre om hjelp! -TS Anonymous poster hash: 82f95...949 1
Chizue Skrevet 25. juni 2015 #5 Skrevet 25. juni 2015 Den ansatte burde vel egentlig spurt om hva hun liker F.eks "Hvor gammel er hun? ah...Er det noe spesielt hun liker?Ok, men da har vi dette her og dette her blablabla" Og bare si "Nei det skal ikke hun ha, det liker hun nok ikke" Er jo bare teit ._. 5
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #6 Skrevet 25. juni 2015 Det verste var jo at barnet mitt var med, og gikk bort til disse "Gutte-bøkene", men det skulle hun jo ikke ha… Helt latterlig! TS Anonymous poster hash: 82f95...949 2
Florence Skrevet 25. juni 2015 #7 Skrevet 25. juni 2015 Haha, var forberedt på en tirade om hvorfor jenter ikke skal leke med det, så nå var jeg klar for kamp! Men ja enig med deg, synes kjønnsfokuset på leker er latterlig. 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #8 Skrevet 25. juni 2015 Helt latterlig, ja!! Tror jeg haddde blitt irritert på den butikkansatte, rett og slett! Anonymous poster hash: 7b62d...781 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #9 Skrevet 25. juni 2015 Hos meg kommer blodtåken sigende så snart det blir snakk om kjønnsdelte leker. Jeg får helt fnatt av at jenter skal ha egen rosa jente-lego, og prinsessekjoler og gud vet hva, mens guttene skal ha alt i blått og ikke skal få leke med lego-kjøkkenting. Arg! Jeg hadde sagt klart ifra at jenten leker med det hun liker å leke med, og hun liker leke med dinosaurer. Da jeg var liten elsket jeg å leke med biler og gravemaskiner, og hatet dukker. Jeg har vokst opp som en helt normal, heterofil kvinne, og har til nå ikke utviklet traktoslesbisisme. Anonymous poster hash: 4e398...9af 12
Gjest Kaffelattn Skrevet 25. juni 2015 #10 Skrevet 25. juni 2015 Dette fikk jeg inntrykk av da jeg spurte om hjelp i en lekebutikk. Hun geleidet meg bort fra disse bøkene og sa "Disse bøkene skal ikke hun ha, det liker hun nok ikke". Først ble jeg helt paff. "Hun elsker det" sa jeg, og gliste til henne. Forventes det at alle jenter leker med rosa prinsesser? Kanskje jeg bare er litt hårsår, men kjente det irriterte meg litt. Har dere vært borti en lignende situasjon? Anonymous poster hash: 82f95...949 Min erfaring er at jenter foretrekker dukker, spill, leker og alt mulig men at de skiller seg litt fra gutter når det gjelder traktorer, våpen, krig, vannpistoler, tekniske krig/dyr-duppedingser, dinosaurer, fly, fotball og biler.
infectedsopp Skrevet 25. juni 2015 #11 Skrevet 25. juni 2015 (endret) Da jeg var liten jente digga jeg dinosaurer! Var ikke særlig glad i Barbie og sånt.. Helst bare dyr! I ett tilfelle hadde jeg en actionman, men det var gjerne fordi han kom med politihunden Rex Edit: Likte heller ikke rosa, ble for jentete for min del Og uansett burde ikke butikkansatte "bestemme" for deg, da du kjenner barnet ditt best! Endret 25. juni 2015 av infectedsopp 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #12 Skrevet 25. juni 2015 Hos meg kommer blodtåken sigende så snart det blir snakk om kjønnsdelte leker. Jeg får helt fnatt av at jenter skal ha egen rosa jente-lego, og prinsessekjoler og gud vet hva, mens guttene skal ha alt i blått og ikke skal få leke med lego-kjøkkenting. Arg! Jeg hadde sagt klart ifra at jenten leker med det hun liker å leke med, og hun liker leke med dinosaurer. Da jeg var liten elsket jeg å leke med biler og gravemaskiner, og hatet dukker. Jeg har vokst opp som en helt normal, heterofil kvinne, og har til nå ikke utviklet traktoslesbisisme. Anonymous poster hash: 4e398...9af Hva om jenta selv vil ha rosa lego og prinsessekjole, skal hun ikke få lov til det da bare fordi det er typisk jente farger og ting??Anonymous poster hash: a5be9...7ef
minister-mio Skrevet 25. juni 2015 #13 Skrevet 25. juni 2015 Det er helt vilt! Når spør etter f. Eks en bok eller et kosedyr til en toåring blir jeg alltid spurt om det er til gutt eller jente 1
Gjest Kaffelattn Skrevet 25. juni 2015 #14 Skrevet 25. juni 2015 Hva om jenta selv vil ha rosa lego og prinsessekjole, skal hun ikke få lov til det da bare fordi det er typisk jente farger og ting??Anonymous poster hash: a5be9...7ef Våre døtre foretrekker jente"ting" og rosa. Vi forsøker ikke å påvirke de til noe annet...det er jo kjempehyggelig og hvorfor skal vi prakke på de geriljasoldater.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #15 Skrevet 25. juni 2015 Dette fikk jeg inntrykk av da jeg spurte om hjelp i en lekebutikk. Hun geleidet meg bort fra disse bøkene og sa "Disse bøkene skal ikke hun ha, det liker hun nok ikke". Først ble jeg helt paff. "Hun elsker det" sa jeg, og gliste til henne. Forventes det at alle jenter leker med rosa prinsesser? Kanskje jeg bare er litt hårsår, men kjente det irriterte meg litt. Har dere vært borti en lignende situasjon? Anonymous poster hash: 82f95...949 Jeg har aldri vært borti en slik situasjon, og hadde jeg vært det hadde jeg klaget skriftlig til øverste hold i den butikk-kjeden. Gjerne øverste i Norge. Det er lite profesjonelt å være subjektiv på en negativ måte ovenfor det man selv selger. Hilsen en mamma der den 5 år gamle gutten i huset nylig jublet da han fikk en knæsj rosa koffert! Anonymous poster hash: 18d3a...4eb 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #16 Skrevet 25. juni 2015 Det er helt vilt! Når spør etter f. Eks en bok eller et kosedyr til en toåring blir jeg alltid spurt om det er til gutt eller jente Veldig irriterende. Opplevde det en gang jeg skulle kjøpe klær også, hun gikk rett bort til det rosa med en gang jeg sa det var jente, og bare måpte da jeg heller ville ha svart og grønn. TS Anonymous poster hash: 82f95...949
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #17 Skrevet 25. juni 2015 Dette fikk jeg inntrykk av da jeg spurte om hjelp i en lekebutikk. Hun geleidet meg bort fra disse bøkene og sa "Disse bøkene skal ikke hun ha, det liker hun nok ikke". Først ble jeg helt paff. "Hun elsker det" sa jeg, og gliste til henne. Forventes det at alle jenter leker med rosa prinsesser? Kanskje jeg bare er litt hårsår, men kjente det irriterte meg litt. Har dere vært borti en lignende situasjon? Anonymous poster hash: 82f95...949 Dette irriterer meg grønn. Sist jeg var innom en lekebutikk var det for å kjøpe kort til en gutt på åtte år. De hadde to typer kort: "til en tøff gutt" i blått, og "til en søt prinsesse" i rosa. Ikke f*** om jeg kjøper sånt! Anonymous poster hash: 7235e...e8f 1
Florence Skrevet 25. juni 2015 #18 Skrevet 25. juni 2015 Hva om jenta selv vil ha rosa lego og prinsessekjole, skal hun ikke få lov til det da bare fordi det er typisk jente farger og ting??Anonymous poster hash: a5be9...7ef Jo, selvfølgelig. Men butikkansatte skal ikke lede kunden vekk fra dinosaurer og traktorer fordi 'jenter ikke leker med sånt'. 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #19 Skrevet 25. juni 2015 Jeg lekte ikke med prinsesser, joda jeg hadde dukker også. Men mummitrollet (som er ganske nøytral trur jeg), Pippi, Emil, ole brumm (nøytral, trur jeg) og lego var storfavoritten her i huset. Lekte med radiostyrte biler også. Danset ikke rundt i prinsessekjoler, men var jo jente for det :S Vannpistoler og leke-wrestling var gøy da jeg var litt eldre. Vil ikke si jeg var gutt-jente heller, var jente-jente men foreldrene mine brydde seg ikke om hva jeg lekte meg med, om det var pirat-sverd eller barbiedukker. Anonymous poster hash: cb9d8...c13
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #20 Skrevet 25. juni 2015 Jo, selvfølgelig. Men butikkansatte skal ikke lede kunden vekk fra dinosaurer og traktorer fordi 'jenter ikke leker med sånt'. Kanskje hun faktisk forstr barn og plukka opp signaler som mora ikke klarer? Kvinner er eksepter på å leve ut sine egne ønsker gjennom barna sine. Kvinner er ofte mer opptatt av at jentene deres ikke skal leke med rosa eller jenteleker enn å sette seg inn i hva jentene faktisk vil. Kvinner går for det som er trendy hele tiden og det er det dessverre mange barn som bare må finne seg i. Anonymous poster hash: 2f9e5...b4b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå