Gå til innhold

Voksen forelder kjøpte minileilighet - til seg selv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker dere om dette?

En i vennekretsen har voksne barn som har flyttet hjemmefra og valgte dermed å selge huset og kjøpe en leilighet på 25 kvm!

Venner, familie og tidligere naboer er litt sjokkert og diskusjonen går rundt spørsmål om vedkommende har møtt midlivskrisa. De fleste mener det er ufornuftig å flytte fra 150 kvm til 25 kvm når vedkommende har barn som snart kommer til å forøke familien med barnebarn.

Vedkommende er i et forhold, men bor alene, har ny jobb og god inntekt. Det er altså ikke noen økonomiske årsaker til valget.

Er det virkelig så unormalt og ugreit at en voksen med voksne barn kjøper seg noe eget på bare 25 kvm? Jeg forstår ikke helt hva som er problemet. Jeg tenker at personen nå frigjør mye reisetid til jobb, sparer penger på at det ikke er plass til så mange møbler og annet skrot. Billigere vedlikehold pga størrelsen på boligen.

Når ble vi her i Norge så opptatt av å bo stort et helt liv? Jeg vet om mange gamle som sliter seg ihjel for å ta vare på sitt store hus.

Hva er galt med valget vedkommende tok? Ingenting, sier jeg.

Anonymous poster hash: 9f413...6a4

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Personlig ville jeg aldri i verden kjøpt noe under 40 kvm, men om denne personen ønsker å bo trangt ser jeg ingen problemer med det.

Det eneste jeg tenker er at det virker upraktisk med tanke på barnebarn-besøk.

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Vedkommende signaliserer i alle fall ganske så tydelig at barn og barnebarn ikke akkurat trenger å komme på så veldig langvarige besøk, og at han aldri har tenkt å samle familien sin hos seg igjen. 

Anonymous poster hash: 37a12...4c5
  • Liker 21
Gjest Morello
Skrevet

La nå fyren bo som han vil, ser ikke problemet her. ^^

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Vedkommende signaliserer i alle fall ganske så tydelig at barn og barnebarn ikke akkurat trenger å komme på så veldig langvarige besøk, og at han aldri har tenkt å samle familien sin hos seg igjen.

Anonymous poster hash: 37a12...4c5

De voksne barna bor ikke så langt unna der vedkommende kjøpte leilighet, og nå bor de nærmere enn før og kan møtes hver dag. Jeg har ikke besøkt vedkommende enda, men han er nevenyttig og praktisk så jeg vet han har lagt praktiske planer for besøkende.

• Liker 3
Skrevet

De voksne barna bor ikke så langt unna der vedkommende kjøpte leilighet, og nå bor de nærmere enn før og kan møtes hver dag. Jeg har ikke besøkt vedkommende enda, men han er nevenyttig og praktisk så jeg vet han har lagt praktiske planer for besøkende.

Da ser jeg hvert fall ingen problemer. Det er kjempekult med skikkelig gjennomtenkte minileiligheter :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Folk må få gjøre som de vil, kanskje personen vil bruke mer penger på reising?:) Om jeg er singel når jeg har voksne barn kunne jeg godt funnet på å kjøpe en liten leilighet(kanskje ikke fult så liten men), og heller reist verden rundt. Min mor har en forholdsvis liten leilighet, og kun et soverom, så når jeg og min bror er på besøk, så pleier jeg å låne campingvognen til en venn som vi parkerer utenfor. Så sover jeg og min bror der fremfor på en kokhet stue. Funker helt utmerket.

Anonymous poster hash: 55a5f...8de
  • Liker 1
Skrevet

Synes personlig 25 kvm kanskje er i minste laget, men jeg skjønner ikke hvorfor det er forventet at folk skal ha 250 kvm til rådighet NÅR man skal ha besøk, når det sikkert er mange flere dager i en måned hvor man ikke får besøk og dermed ikke trenger plassen?

I tillegg frigir jo han en bolig i markedet til noen som kanskje trenger plassen mer? :) Så jeg synes ikke det er galskap, jeg synes det er mer galskap og sitte med et stort hus man ikke trenger :) Nå kan det jo hende han sitter med en god slump penger som kan dryppe ned på barn og barnebarn i form av opplevelser eller gjøre noe kjekt sammen? 

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes det høres lurt ut, men det går på tvers av det mange mener er normalt.

Må være hyggelig å bo nærmere barnebarna, og deilug og praktisk å ha mindre å holde rent.

• Liker 3
Skrevet

25 kvaderat var jo ekstremt da. Kunne ikke personen frgitt både kapital og reisetid ved å kjøpe noe på 40-50 kvadrat. 25 kvadrat som godt voksen syntes jeg er merkelig hvis man ikke MÅ.

• Liker 8
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Da er det jo ikke noe problem! Om foreldrene til barnebarna trenger barnevakt kan bare besteforelderen passe dem i sitt eget hus!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjort det samme, om enn ikke så drastisk da, men har solgt boligen, og flytter snart inn i leilighet på 49 kvm. Nytt og lettstelt og mer miljøvennlig :) Jeg kan ikke planlegge og tilrettelegge for besøk på 10-15 personers sitteplass og dermed må sitte med stor bolig. Hva med alle de andre dagene i året?! Det er bare meg som bor der. 

Hilsen glad, gjeldfri kvinne på 47 :)

Anonymous poster hash: c5e96...d48
  • Liker 17
Skrevet

Jeg har gjort det samme, om enn ikke så drastisk da, men har solgt boligen, og flytter snart inn i leilighet på 49 kvm. Nytt og lettstelt og mer miljøvennlig :) Jeg kan ikke planlegge og tilrettelegge for besøk på 10-15 personers sitteplass og dermed må sitte med stor bolig. Hva med alle de andre dagene i året?! Det er bare meg som bor der. 

Det kan jeg absolutt skjønne at man vil. Men 25 kvadrat, det er jo veldig ekstremt? Du downsizer jo også, og får alle fordelene av lettstelt og nytt. Jeg fatter dog ikke de som velger 25 kvadrat hvis de ikke må....

• Liker 5
Gjest Emera
Skrevet

Jeg vurderer å gjøre det samme selv. Nå har ikke jeg diger bolig fra før, men har faktisk kjempelyst til å kvitte meg med gjeld og føle meg fri. Og jeg trenger ikke mye plass for å trives. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det høres befriende og smart ut. Hvertfall når det er nærmere barn og jobb osv.

Men her i norge så blir man jo sett på som litt rar om man ikke er interessert i å eie hus med hage.

Anonymous poster hash: 6f44b...296
  • Liker 4
Skrevet

Jeg har aldri bodd under 50kvm, så synes det er galskap å bo frivillig på 25 Kvm uansett årsak, jeg...

Ellers signerer jeg at man gir jo klar beskjed om at man f.eks ikke har tenkt å stå for julefeiringen i fremtiden....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lite er like bra som stort. Har du tak over hodet, varmt vann, nett og plass til å gå så får du ha det så fint. Jeg elsker å være i små trange plasser. Smak og behag, så la nå stakkaren være sier jeg. Naboer har iallefall ingenting med saken å gjøre

Anonymous poster hash: 166e9...eda
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

25 kvaderat var jo ekstremt da. Kunne ikke personen frgitt både kapital og reisetid ved å kjøpe noe på 40-50 kvadrat. 25 kvadrat som godt voksen syntes jeg er merkelig hvis man ikke MÅ.

Han har sagt tidligere at han har drømt om å bo minimalistisk i mange år, dessuten er han opptatt av miljø og bærekraftig framtid. Jeg syns det er litt kult jeg!

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri bodd under 50kvm, så synes det er galskap å bo frivillig på 25 Kvm uansett årsak, jeg...

Ellers signerer jeg at man gir jo klar beskjed om at man f.eks ikke har tenkt å stå for julefeiringen i fremtiden....

Kanskje du og en til her burde tenke litt over hva slags negative holdninger dere har? Som student bodde jeg på 20 kvm og hadde hele familien hos meg på julegrøt. Det gikk så fint så!

• Liker 8
Skrevet

Det er jo rene vanvidd dersom det å kunne holde stort juleselskap annenhvert år gjør at man kjøper stor bolig. Hva med de resterende 700+ dagene?

Ved store selskaper kan man både hjelpe til masse hos andre eller leie lokale i stedet for å betale flere titusner for hver ekstra kvadrat.

• Liker 9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...