Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig glad i å lese om kosthold og ernæring, og syns det er spennende å finne ut hvilke tilskudd som gjør hva, hva som fungerer, og hvorfor de gjør det de gjør.

Tilskudd kan være ganske dyre, så det er lurt å gjøre litt forarbeid før man kjøper og prøver, og siden jeg syns dette er gøy, kan jeg jo gjøre det for deg ;)

Lurer du på hvilke tilskudd som fungerer, eller om du fungerer bra nok i forhold til hva de koster, kan du spørre her, så skal jeg lese meg opp om det, og svare så godt jeg kan. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er kildene dine?

Anonymous poster hash: 45376...d86
Skrevet

Hva er kildene dine?

Anonymous poster hash: 45376...d86

Jeg pleier å leite på sider som pubmed.

Skrevet

Vil man ha noen som helst behov for kosttilskudd hvis man har et normalt, balansert kosthold?

AnonymBruker
Skrevet

Vil man ha noen som helst behov for kosttilskudd hvis man har et normalt, balansert kosthold?

Det kan man egentlig ikke si ja eller nei til. For det første er det mange definisjoner av et "normalt, balansert kosthold", for det andre er det mange faktorer som spiller inn mtp opptak av næring. Drikker du mye kaffe kan det forhindre opptak av jern for eksempel. Har du mageproblemer/ IBS jobber magen dårligere og vil ikke ta opp næring like effektivt.

Jeg fikk jernmangel da jeg gikk på LCHF. Spiste myye grønnsaker, kjøtt, melkeprodukter og noe kornprodukter. Jeg hadde også dårlig mage den gang og drakk mye kaffe. Nøyaktig hva som gikk galt der er ikke lett å si. Har uansett ikke hatt jernmangel etter at jeg ble veganer. Så det er ikke alltid bare det du spiser som teller, det er måten du spiser det på. Er mer bevisst på å ikke drikke kaffe rett etter et måltid nå, iallfall.

Anonymous poster hash: 35cdd...3fc

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er, som AB over her sier, ingen måte å svare bra på det, i og med at man ikke veit hva du legger i å ha et normalt balansert kosthold.

Jeg kan si det at det ikke er noen klar enighet om at ting som multivitamin osv fungerer som tilskudd i det hele tatt, og noen fagfolk mener til og med at disse kan være skadelige.

Hvis man spiser så variert at man ikke har mangel på noe (så du har vært hos legen og spesifikt bedt dem sjekke hver eneste lille ting, og ikke bare tatt en generell blodprøve), og ikke trenger hjelp til å treffe et spesifikt mål med trening osv, er det ingen grunn til å ta kosttilskudd.

Spiser man det nordmenn stort sett mener er et variert kosthold, inneholder det enorme mengder omega 6, så da må man veie opp med et omega 3-tilskudd.

For mye omega 6 (som er lett å få i seg om man spiser flere kornbaserte måltider om dagen) bidrar til å skape betennelser i kroppen.

Endret av Yme
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...