AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #1 Skrevet 25. juni 2015 Det er altså slik at jeg har en unormalt høy stressrespons på fysisk aktivitet. Responsen er såpass stor at jeg får symptomer på Cushings. Det er ikke funnet noen fysisk årsak til den høye stressresponsen. Når jeg trener, selv med moderat intensitet, får jeg over tid symptomer som lav puls, høyt blodtrykk, lav kroppstemperatur, nedsatt glukosetoleranse, dårlig søvn, måneansikt, tyrenakke, økt fettlagring på magen osv. I tillegg fører hard styrketrening til at muskulaturen brytes ned mer enn den bygges opp. Men trene må jeg, eller vil jeg, jeg vet bare ikke helt hvor jeg skal starte, og jeg har ikke funnet noen som har kunnskap nok om dette til å hjelpe meg. Jeg har et håp om at noen her kan komme med tanker og idéer rundt denne problematikken. Gode eller mindre gode idéer mottas med takk. Selv om idéene kan virke dumme der og da, kan de likevel være en del av den tankeprosessen som kan føre til en endelig løsning. Jeg håper å få mange ulike innspill som kan hjelpe meg se ting fra ulike vinkler. Og bare for å ha det på det rene, det er ingen fare for at jeg kommer til å følge helseskadelige råd. Alt jeg vil er å få innspill slik at jeg kanskje kommer bort i fra min fastlåste tankegang, se ting fra nye sider, og kanskje til slutt komme frem til noe som fungerer for meg. Anonymous poster hash: 6559e...088
Wiggins Skrevet 25. juni 2015 #2 Skrevet 25. juni 2015 Dette høres ut som Cushings syndrom ja. Jeg hadde lest om det en gang tidligere, da som en forklaring på hvorfor kong Henry den 8. av Storbritannia oppførte seg som han gjorde. Måneansikt, tyrenakke og økt lagring av fett på magen kommer av for høy produksjon av stresshormonet kortisol. Jeg kan ikke nok om medisin til å gi deg noen gode råd. (Jeg har bare såvidt noe utdanning som overlapper med pensum på medisin.) Jeg tror du bør oppsøke en lege som er spesialist på dette og høre hva vedkommende har å si.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #3 Skrevet 25. juni 2015 Dette høres ut som Cushings syndrom ja. Jeg hadde lest om det en gang tidligere, da som en forklaring på hvorfor kong Henry den 8. av Storbritannia oppførte seg som han gjorde. Måneansikt, tyrenakke og økt lagring av fett på magen kommer av for høy produksjon av stresshormonet kortisol. Jeg kan ikke nok om medisin til å gi deg noen gode råd. (Jeg har bare såvidt noe utdanning som overlapper med pensum på medisin.) Jeg tror du bør oppsøke en lege som er spesialist på dette og høre hva vedkommende har å si. Takk for svar! Problemet er at både endokrinolog og fastlege har kommet med det "meget hjelpsomme rådet" at jeg får prøve meg frem, og jeg vet ikke hvor jeg skal starte. Det eneste jeg har kommet frem til at tung styrketrening selvsagt er utelukket, men at jeg tror at lette øvelser med kroppsvekt kan gå greit. Yoga kan også være et alternativ, men da må det være rett type yoga. Rolige gåturer er også en mulighet, men jeg må innrømme at jeg synes det å gå for å gå er gørra kjedelig, jeg liker bedre å jogge. Og der stopper det. Tankegangen min er låst fast i dette sporet, og jeg behøver innspill for å se andre alternativer. PS: Interessant lenke om Henry den 8. Anonymous poster hash: 6559e...088
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #4 Skrevet 25. juni 2015 Har du mulighet til å gjøre gåturer litt mer spennende. Jeg skjønner at det er dritkjedelig, men variert terreng og kanskje ting som geocaching kan jo være en mulighet for å gjøre det litt mer spennende Kan alternativ trening som f.eks. svømming være en mulighet? Har du testet hvordan kroppen reagerer på det? Anonymous poster hash: e95f4...ba6
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #5 Skrevet 25. juni 2015 Har du mulighet til å gjøre gåturer litt mer spennende. Jeg skjønner at det er dritkjedelig, men variert terreng og kanskje ting som geocaching kan jo være en mulighet for å gjøre det litt mer spennende Kan alternativ trening som f.eks. svømming være en mulighet? Har du testet hvordan kroppen reagerer på det? Anonymous poster hash: e95f4...ba6 Takk for tips. For å ta svømming først. Jeg er av dem som er oppvokst ved havet, uten svømmebasseng på skolen, der badevannet var 14 grader på det varmeste om sommeren. Min svømmeopplæring var en teoretisk opplæring i "hvordan komme seg til land hvis båten velter, eller du faller ut", for så å bli kastet ut i vannet for i vise at hadde forstått. Poenget er at jeg svømmer veldig dårlig i utgangspunktet, og jeg er noe usikker på om jeg vil klare å bygge opp god nok styrke i overkroppen til å få en god treningseffekt av svømming. Men det er absolutt noe å prøve. Geocaching kunne kanskje vært noe å sjekke ut for å gjøre gåturer mer interessant. Anonymous poster hash: 6559e...088
Gjest Gjest_Idja Skrevet 25. juni 2015 #6 Skrevet 25. juni 2015 Du bør absolutt prøve ut yoga! Finnes så mange varianter at "rett type yoga" ikke bør være noe problem å finne. Tren på et yogasenter, ikke på treningssenter. Hva med rolig sykling?
Gjest me2u Skrevet 25. juni 2015 #7 Skrevet 25. juni 2015 Har du lest denne? http://www.cushie.info/index.php/cushing-s/help-yourself/74-diet-and-exercise-with-cushing-s
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #8 Skrevet 25. juni 2015 Du bør absolutt prøve ut yoga! Finnes så mange varianter at "rett type yoga" ikke bør være noe problem å finne. Tren på et yogasenter, ikke på treningssenter. Hva med rolig sykling? Takk for svar og tips. Dessverre er det ikke alle som har et Yogasenter i nærheten, og her er det bare treningssenteret som tilbyr yoga, og ut i fra det jeg har sett "power-yoga", men jeg skal undersøke litt mer. Sykling er ikke et alternativ her, dessverre. Har du lest denne?http://www.cushie.info/index.php/cushing-s/help-yourself/74-diet-and-exercise-with-cushing-s Takk for link. Ja, jeg har lest den, og det er mye nyttig der, men ut over gange, vannaerobic og sykling var det få konkrete tips å få når det kom til trening. -------------------- Tusen takk til alle som har svart, og kommet med tips. Det hjelper meg veldig. Jeg tok meg en gåtur (!) nå, og kom frem til at det er vanskelig å besvare spørsmålet når jeg ikke vet hva som tåles. Jeg vet at 45 minutter med 80 % av makspuls, tre ganger i uken, er for mye, men hvor mye tåler jeg egentlig? Hvor høyt i puls kan jeg gå over tid, uten at jeg får en for stor stressreaksjon? Den eneste måten jeg kan finne ut det på er å prøve. Systematiker som jeg er, prøver jeg nå å sette opp en plan for å utforske dette. Tåler jeg for eksempel 30 minutter med 70 % av makspuls 3 dager i uken? Eller kanskje 4? Kanskje tåler jeg 60 minutter? Jeg får bruke sommeren til å finne ut slike ting, logge reaksjoner på ulike typer aktivitet ut i fra intensitet, varighet, og hyppighet, og håper at jeg kan gå høsten i møte med ny innsikt, og en god plan. Kom gjerne med fler tips og innspill, jeg trenger all den hjelp jeg kan få. Anonymous poster hash: 6559e...088
Gjest Gjest_Idja Skrevet 25. juni 2015 #9 Skrevet 25. juni 2015 Hvis de bare har power yoga kan du forsøke å heller følge videoer på YouTube. Eventuelt delta på helgekurs rundt omkring i landet (eller utlandet). Hvis du har lyst så klart, du MÅ jo ikke trene yoga.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #10 Skrevet 25. juni 2015 En mulighet når det gjelder yoga, er nettsiden doyogawithme.com, en del gode videoer der, synes jeg. Og den er gratis, så det er muligheter for å teste ut litt forskjellig og ikke minst med forskjellige instruktører! Anonymous poster hash: e95f4...ba6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå