Briljant Skrevet 25. juni 2015 #1 Skrevet 25. juni 2015 (endret) Hei, jeg skal nå kjøpe bolig nr 2 og trenger "hjelp". Jeg skal prøve å beskrive min økonomi, så dere kan ta stilling til spørsmålet. Jeg tjener 360,000 brutto i året. Egenkapital: 1,270,000 kr Lån i lånekassen: 150,000 Lån fra før 700,000. (Eier en nedbetalt leilighet - lånet på 700k, men dette kvalifiserer kanskje ikke til noe mer lån?) Jeg har forsøkt å finne en slags kalkulator eller noen sider på nett som kunne hjelpe litt, men jeg har ikke funnet noe bra. Har dere noen formening? Endret 25. juni 2015 av Briljant
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #2 Skrevet 25. juni 2015 Ta kontakt med banken og hør hva de vil gi deg i lån. Anonymous poster hash: 8826a...996 1
Briljant Skrevet 25. juni 2015 Forfatter #3 Skrevet 25. juni 2015 Ta kontakt med banken og hør hva de vil gi deg i lån. Anonymous poster hash: 8826a...996 Hei, Har gjort det. Men ettersom jeg ikke har en del av egenkapitalen på konto enda, så gidder de ikke gi meg et konkret svar - de sier vent, mens jeg forsøker å få en oversikt nå.
Grønt blad Skrevet 25. juni 2015 #4 Skrevet 25. juni 2015 (endret) Er egenkapitalen bundet opp i leiligheten du bor i, eller er det et bankinnskudd og verdien på leiligheten kommer i tillegg? Har du barn, bil, hund eller lignende? Endret 25. juni 2015 av Grønt blad
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #5 Skrevet 25. juni 2015 Banken bryr seg også om jobbsituasjon (fast jobb? sikker jobb?), sivilstatus, alder, osv. Anonymous poster hash: 8826a...996
Briljant Skrevet 25. juni 2015 Forfatter #6 Skrevet 25. juni 2015 Er egenkapitalen bundet opp i leiligheten du bor i, eller er det et bankinnskudd og verdien på leiligheten kommer i tillegg? Har du barn, bil, hund eller lignende? Hei. 23 år. Ugift. Har en billig bil, som står stasjonert i gata, ingen husdyr. Ingen barn. Fast jobb. 1,270,000 er frie midler. Ikke bundet opp i noe som helst. Leiligheten er 700,000 fra å være nedbetalt, så det er lånet jeg drar med meg fra før.
Puny Skrevet 25. juni 2015 #7 Skrevet 25. juni 2015 Hei. 23 år. Ugift. Har en billig bil, som står stasjonert i gata, ingen husdyr. Ingen barn. Fast jobb. 1,270,000 er frie midler. Ikke bundet opp i noe som helst. Leiligheten er 700,000 fra å være nedbetalt, så det er lånet jeg drar med meg fra før. Men hva er verdien av den "nedbetalte leiligheten"?
Briljant Skrevet 25. juni 2015 Forfatter #8 Skrevet 25. juni 2015 Men hva er verdien av den "nedbetalte leiligheten"? Utrolig vanskelig å anslå i dagens marked. Men den er takstet til 2,5 mill.
Puny Skrevet 25. juni 2015 #9 Skrevet 25. juni 2015 Utrolig vanskelig å anslå i dagens marked. Men den er takstet til 2,5 mill. så da har du i underkant av 2 mill ekstra i egenkapital, etter å ha solgt dene?
Briljant Skrevet 25. juni 2015 Forfatter #10 Skrevet 25. juni 2015 så da har du i underkant av 2 mill ekstra i egenkapital, etter å ha solgt dene? Jeg har sikkert vært veldig uklar her, men jeg skal kjøpe leilighet nr 2.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #11 Skrevet 25. juni 2015 Hvorfor skal du beholde leiligheten? Det er mer kostbart å eie to leiligheter. Jeg tror ikke du vil ha råd til å beholde den om du skal ha deg en større og dyrere leilighet.Anonymous poster hash: ff13c...520
Puny Skrevet 25. juni 2015 #12 Skrevet 25. juni 2015 (endret) Jeg har sikkert vært veldig uklar her, men jeg skal kjøpe leilighet nr 2. aha, sikkert jeg som er treg, men det skjønte jeg ikke. Da så.... Så gøy da! Hovedregelen for kjøp av leilighet nr. to (skal ikke uttale meg for bombastisk her altså) er sånn jeg har skjønt det; at du må ha 30 % sikkerhet i begge boligene. Altså 750 000 bindes opp i leilighet nr. 1 og tilsvarende 30 % for bolig nr. 2. Dette er generelle regler, og du kan sikkert argumentere for deg med banken.... Endret 25. juni 2015 av Zereta
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #13 Skrevet 25. juni 2015 Du burde sette arven din i fond eller lignende.Anonymous poster hash: d805e...2e1
Briljant Skrevet 25. juni 2015 Forfatter #14 Skrevet 25. juni 2015 Du burde sette arven din i fond eller lignende.Anonymous poster hash: d805e...2e1 Hei, det er ikke arv, og jeg ønsker ikke å ha noen fond Poenget er at jeg eier den første leiligheten med 2 andre, og ønsker å kjøpe en ny leilighet på egenhånd. Den første er jo veldig nærme nedbetalt, og jeg prøver å forstå hvilken prisklasse jeg kan lete i for leilighet nr 2.
Grønt blad Skrevet 25. juni 2015 #15 Skrevet 25. juni 2015 Skal du leie ut den nye leiligheten? Eller den gamle? Hvordan er leiemarkedet der du bor? Eller skal du bruke begge selv? Hvordan føler du økonomien er i dag? Sparer du mye hver måned? I og med at du har litt lav inntekt og allerede har lån på ca. 2,4 ganger inntekt, så tror jeg ikke du får låne noe særlig i det hele tatt. Du må kunne betjene lånene + husleie/kommunale avgifter også i perioder der du ikke har leid ut, og det spørs om du vil klare det med mye mer i lån. Tipper du får låne maks 200-300 000, antakelig mindre., og gjelder kun om du har fast jobb. Har du ikke fast jobb, tror jeg ikke du får låne noe i det hele tatt. Dette er alt i alt gjetning fra min side, da jeg ikke jobber med dette. Har man høy inntekt kan man fint låne 3 og 4 ganger inntekt, for utgiftene til livsopphold er i grunnen der samme uavhengig av inntekt. Eksempel. Livsopphold koster 10 000 (tilfeldig valgt tall). Har man utbetalt 30 000, har man 20 000 utover livsopphold og kan I teorien bruke 20 000 på lån. Tjener man derimot 20 000, kan man kun bruke 10 000 på lån i måneden. Håper du kan oppdatere etter møter med banken, for dette er spennende.
Briljant Skrevet 25. juni 2015 Forfatter #16 Skrevet 25. juni 2015 Skal du leie ut den nye leiligheten? Eller den gamle? Hvordan er leiemarkedet der du bor? Eller skal du bruke begge selv? Hvordan føler du økonomien er i dag? Sparer du mye hver måned? I og med at du har litt lav inntekt og allerede har lån på ca. 2,4 ganger inntekt, så tror jeg ikke du får låne noe særlig i det hele tatt. Du må kunne betjene lånene + husleie/kommunale avgifter også i perioder der du ikke har leid ut, og det spørs om du vil klare det med mye mer i lån. Tipper du får låne maks 200-300 000, antakelig mindre., og gjelder kun om du har fast jobb. Har du ikke fast jobb, tror jeg ikke du får låne noe i det hele tatt. Dette er alt i alt gjetning fra min side, da jeg ikke jobber med dette. Har man høy inntekt kan man fint låne 3 og 4 ganger inntekt, for utgiftene til livsopphold er i grunnen der samme uavhengig av inntekt. Eksempel. Livsopphold koster 10 000 (tilfeldig valgt tall). Har man utbetalt 30 000, har man 20 000 utover livsopphold og kan I teorien bruke 20 000 på lån. Tjener man derimot 20 000, kan man kun bruke 10 000 på lån i måneden. Håper du kan oppdatere etter møter med banken, for dette er spennende. Hei, Jeg skal ikke leie ut noen ting. Det blir maksimalt mitt gamle rom i leiligheten vi allerede eier. Så 0-4500 i mnd der. Dagens økonomi er enkel. Vi er to til å betjene dagens lån, og vi kunne betalt mer, vi har 700,000 på 7 år, og betjener det enkelt. I tillegg unner jeg meg en del luksus, og har mye sparing i måneden. Vant til å leve på atskillig mindre enn 22,000 som jeg har ca utbetalt hver mnd. Men jeg ser absolutt den med at gjeldsmassen blir stor ift inntekt. Jeg trodde bare det at "sikkerheten" i to leiligheter verdt kanskje 2,5 og 2 millioner, med kun 700,000 i lån på hver, skulle gjøre det lettere å få lån. Det er tross alt utrolig mye frisk kapital her. Alternativet mitt er å få kompisen min til å ta over det gamle lånet, og sånn sett kunne få et nytt eget lån som kun gjelder den nye leiligheten. Men da blir det mye papirarbeid osv. Men selvfølgelig veien vi må gå om det viser seg at banken kun kan gi 300k ekstra. Blir dårlig med leilighet i Oslo for 1,27 + 0,3.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #17 Skrevet 25. juni 2015 Nei. Beklager men dette tror jeg ikke vil gå. Du bør selge deg ut av leiligheten du eier med to andre, først da kan du kjøpe en egen leilighet. Du har jo allerede fått svar i den andre tråden din så jeg skjønner ikke hvorfor du fremdeles spekulerer? Du har ikke nok kapital til å kjøpe ny leilighet uten å selge den delen du eier. Og leilighetene går for minst 200000 mer enn prisantydningen. Du ser vel at det ikke går opp?Anonymous poster hash: ff13c...520 1
Grønt blad Skrevet 25. juni 2015 #18 Skrevet 25. juni 2015 Nå er jeg litt forvirret. Skal du kjøpe alene eller er dere to? Er samlet inntekt 360 000 eller har den andre også inntekt? I så fall hvor mye? Det handler ikke så mye om gjeldsbrev per bolig, men at du (dere?) skal kunne betjene lånene. Lån på 700 000 per leilighet + 150 000 i studielån gir det 1,55 mill å betjene på 360 000 i inntekt + to husleier +kommunale avgifter. Hvordan ser du for deg at du skal klare det? Sett opp budsjett. Dersom dere er to om lånet og partneren din tjener 1 mill brutto og har null i lån, så får dere mye i lån, men det er i så fall en helt annen situasjon. 1
Briljant Skrevet 25. juni 2015 Forfatter #19 Skrevet 25. juni 2015 Nå er jeg litt forvirret. Skal du kjøpe alene eller er dere to? Er samlet inntekt 360 000 eller har den andre også inntekt? I så fall hvor mye? Det handler ikke så mye om gjeldsbrev per bolig, men at du (dere?) skal kunne betjene lånene. Lån på 700 000 per leilighet + 150 000 i studielån gir det 1,55 mill å betjene på 360 000 i inntekt + to husleier +kommunale avgifter. Hvordan ser du for deg at du skal klare det? Sett opp budsjett. Dersom dere er to om lånet og partneren din tjener 1 mill brutto og har null i lån, så får dere mye i lån, men det er i så fall en helt annen situasjon. Burde kanskje omgjort tråden, med mer info i toppinnlegget, men jeg føler det er ganske enkelt. Den leiligheten jeg eier i dag, betjener jeg et lån med en kompis. Han bor der og. Han tjener mer enn meg, vi har kanskje rundt 800,000 til sammen. Så betalingsevnen min til å betjene lån er ganske høy, da de 700,000 i dag er på en 7 års-lengde. Dessuten er jeg ikke veldig bekymret for fremtiden, da jeg vet det vil komme mye penger i omløp etterhvert, så uansett om vi hadde gjeld nedover ørene nå, eller lån på 30års lengde, kan dette refinansieres. Det eneste jeg ønsker er å få kjøpt leilighet nr 2 og få den på plass før sommeren, mens markedet er litt lunkent.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #20 Skrevet 25. juni 2015 Jeg begynner å skjønne hvorfor bankene ikke vil gi deg noe svar. Det er innlysende.Anonymous poster hash: ff13c...520 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå