Gå til innhold

Betaler mye i leie og utleier vil ikke reperere skader?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboen betaler 11 000,- i leie for å bo i en kjeller leilighet utenfor sentrum. Den er ganske stor men etter vi flyttet inn oppdaget vi at ikke alt var opp i standard til den priseklassen, men vi er ikke så kresne at vi har laget problemer utav det og vår økonom klarer det helt galant. For 1,5 måned si så begynte vaskemaskinen å øversvømme når det tømmer vann. Jeg og samboen min ble nødt til å kalle inn rørlegger selv da utleieren var på ferie. De fant kjapt ut av at røret var ødelagt ca 3 meter inn. Problemet ble "lindret" ved at de installerte en ventil, men er nødt til å grave opp gulvet for å komme til røret, dette ville vi sjølsagt vente med til utleieren kom seg hjem. Utleieren ble meget opprørt når vi fortalte at vi hadde kalt inn rørlegger og for å lette på stemmingen bestemte vi oss for å ta regningen selv som var øve kr4000. Selv hadde utleieren blitt informert om problemet fra dag 1. Røret fra vaskemaskinen øversvømmer ikke lenger men en hører at det bobler voldsomt når vannet tapes fra maskinen. Håndvasken er tilkoblet samme rør og tar ikke inn vann / bobler opp vann mens maskinen tømmes. Etter vi har brukt vann fra håndvasken eller maskinen så klukker det voldsomt under gulvet i 15 - 20 minutt før det stopper. Klukkelyden høres i hele leiligheten.

Utleieren nekter å se noe problem og vill ikke tilkalle rørlegger selv om de som vi kalte inn mener at dette bør tas tak i direkte ellers kan det lede til større problemer feks vannskader. Vi allerede betaler veldig mye i leie og i tillegg at leiligheten har en skade syns jeg gjør prisen ennå værre. Har vi rett til å kreve avslag i leie til de fikser problemet eller bør vi bare si opp?

Anonymous poster hash: 89b99...c07

Anonymous poster hash: 113ad...8e2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med Leieboerforeningen.

Dere kan kreve avslag for det rørleggeren koster tror jeg, men ang avslag fram til det fikses går ikke. Det som går er at husleien holdes tilbake, og blir utbalt når feilen er fikset. Men om feilen er 'stor' nok til dette vet jeg ikke. Det vet juristene i leieboerforeningen. Koster 200 kr å bli/være medlem.

Anonymous poster hash: a97e4...d5c
  • Liker 2
Skrevet

Vasken på badet er altså ødelagt og kan ikke brukes? Det må da være en vesentlig mangel ved leiligheten. Jeg ville definitivt sendt rørleggerregning til utleier. Det at dette kan føre til en større vannskade på sikt er jo utleiers problem....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den er brukelig men det er ekkel å bruke den når det bobler opp vann i håndvasken mens maskinen tømmer seg. Det er masse sindel grus og steiner som ligger inni røret som blokkerer vanngangen. Vi fikk se det når rørlegger gikk inn med kamera.

AnonymBruker
Skrevet

Singel* grus ska det stå :laugh:

AnonymBruker
Skrevet

Fikk dere ikke tak I utleier da h*n var på ferie?

Anonymous poster hash: 3c454...552
AnonymBruker
Skrevet

Vi sendte hun melding mens hun var på ferie for å oppdatere om situasjonen så alt har vart klare beskjeder fra begynnelsen. Før hun dro på ferie hadde det vart en rørlegger (innkalt av utleieren) som hadde brukt utstyr for å suge opp ting som lå i røret og da kom det en masse singel grus. Jeg hadde ringt rundt til rørlegger selv etter hun dro på ferien sin og hørt deres anbefalinger. Utifra hva de sa så skulle det sjekkes opp så raskt som mulig da singel gruset mest sannsynlig skyldes brudd. Brudd er jo nå blitt bekreftet. Utleieren fikk beskjed at rørlegger hadde vart nede hos oss etter besøket på tekst melding.

Når hun var på ferie og fikk beskjed at det var brudd på røret så sa hun at hun skulle ta tak i det når hun kom hjem. Men det er ingen planer om å få det fikset nå lenger.

AnonymBruker
Skrevet

Du man ikke forvente at utleier betaler en rørlegger du tilkaller, om mer avleilighetne bli ødelagt pga vannlekkasje er det hennes problem i det lange løp, ikke ditt. Prisen på leilighetne trenger for øvrig ikke si noe om standarden,

Anonymous poster hash: b4fbd...91a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med leieboerforeningen, meld dere inn, det koster ca 200 eller noe. Ta med all dokumentasjon på leiekontrakt, depositum, sms, mail osv. Skriv gjerne ned hva som har hendt siden dere fikk leie leiligheten. Med datoer om dere husker det. Ta bilder av skader som var der da dere flyttet inn, ta bilde av dokumenter fra rørlegger, eller om dere ikke har det, ta kontakt og be om å få en skriftlig rapport på skaden og problemet. Ta med regningen dere betalte. Utleier er pliktet til å dekke den fordi skaden er oppstått i feil inni bygningsmasse og ikke pga vanlig bruk.

Hold tilbake evt depositumspenger, men betal husleien slik at utleier ikke kan ta dere på det om hun velger å ta opp saken hos HTU, Husleietvistutvalget. Leieboerforeningen vil henvise dere til en advokat som tar slike saker. Og om dere har rett til frirettshjelp får dere hjelp av advokat til å søke det.

Dere skal absolutt ikke finne dere i slike mangler når dere betaler en så høy husleie.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 17c1c...1d7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har meldt meg inn i Leieboerforening nå og venter på svar fra de  :laugh: Jeg sendte utleieren en melding flere dager si og spurte om de skal gjøre noe mer framove men har ikke fått svar en gang... Selv hører vi at de er hjemme (leiligheten er lytt mellom etasjene)  :glare:

Skrevet

Jeg ville holdt tilbake husleia med beskjed om at det kommer ikke ei krone før han gjør plikten sin som huseier.

Gjest gjestvest
Skrevet

Loven sier at man skal sjekke at alt er i orden under visning og reklamere innen rimelig tid. 

Videre sier loven at mangel kan oppstå under hele leieperioden. Dette gjelder mangler leier ikke kunne forutse, eller mangler som ikke er synlige. Dette gjelder isåfall den type mangel dere har hatt. Da skal utleier rette mangel.

Jeg vil anta siden utleier var på ferie, og dette var et akutt-tilfelle har dere krav på å få deres regning på 4000,- dekket av utleier. Videre er han ansvarlig for å rette opp videre mangel som har oppstått nå. 

Jeg ville tatt saken opp til behandling i HTU om utleier fremdeles er vanskelig på dette. Det tar omtrent 800,- å behandle en slik sak hos HTU, men den som taper blir pålagt å betaler saksomkostninger. Husk å sette dette som krav. 

AnonymBruker
Skrevet

Loven sier at man skal sjekke at alt er i orden under visning og reklamere innen rimelig tid.

Videre sier loven at mangel kan oppstå under hele leieperioden. Dette gjelder mangler leier ikke kunne forutse, eller mangler som ikke er synlige. Dette gjelder isåfall den type mangel dere har hatt. Da skal utleier rette mangel.

Jeg vil anta siden utleier var på ferie, og dette var et akutt-tilfelle har dere krav på å få deres regning på 4000,- dekket av utleier. Videre er han ansvarlig for å rette opp videre mangel som har oppstått nå.

Jeg ville tatt saken opp til behandling i HTU om utleier fremdeles er vanskelig på dette. Det tar omtrent 800,- å behandle en slik sak hos HTU, men den som taper blir pålagt å betaler saksomkostninger. Husk å sette dette som krav.

Det er kun utleier som skal betale gebyr for å ta opp saken. Leieboer får ikke startet sak, derfor må leieboer først henvende seg til leieboerforeningen, betale medlemsskap, og følge råd gitt av leiboerforening og få advokat. Leieboer har god sak, og må dokumentere alt.

Gjest gjestvest
Skrevet (endret)

Det er kun utleier som skal betale gebyr for å ta opp saken. Leieboer får ikke startet sak, derfor må leieboer først henvende seg til leieboerforeningen, betale medlemsskap, og følge råd gitt av leiboerforening og få advokat. Leieboer har god sak, og må dokumentere alt.

Dette er ikke korrekt. Både utleier og leietaker kan be om å få en sak tatt opp til behandling i HTU. Saken blir ikke tatt opp til behandling før den som har bedt om at saken skal bli tatt opp til behandling betaler gebyret.

Den part som har vunnet kan kreve å få gebyret dekket av motpart. Dette må være satt som krav.

Leieboerforening har ingenting med HTU å gjøre. De gir kun råd. De kan ikke bistå i å løse tvist mellom partene. Leieboerforeningen bistår heller ikke med advokat. De bistår med advokatrådgivning kun halvtime i året.

Edit: Skrivefeil

Endret av gjestvest
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke korrekt. Både utleier og leietaker kan ta opp en sak til behandling i HTU. Saken blir ikke tatt opp til behandling før den som har bedt om at saken skal bli tatt opp til behandling betaler gebyret.

Den part som vinner kan kreve å få gebyret dekket av motpart når denne vinner.

Leieboerforening har ingenting med HTU å gjøre. De gir kun råd. De kan ikke bistå i å løse tvist mellom partene. Leieboerforeningen bistår ikke med advokat. De bistår med advokatrådgivning kun halvtime i året.

Jeg har selv nylig vært i tvist med utleier og hatt kontakt med leieboerforening og htu. Jeg fikk ikke opprette sak selv hos htu fordi de fortalte meg at det er utleier som må opprette sak når beboer klager på noe utleier gjør. Utleier må betale gebyr for at saken skal tas opp i mekling. Leieboerforeningen bidrar med hjelp og sender deg videre til en advokat som har et samarbeid med leieboerforeningen.

Du behøver med andre ord ikke å komme her og påstå at dette er feil når det var slik det skjedde i min sak. Også ufølge dokumenter jeg fikk fra htu var saksgangen skissert nettopp som jeg nå beskrev.

Gjest gjestvest
Skrevet

Jeg har selv nylig vært i tvist med utleier og hatt kontakt med leieboerforening og htu. Jeg fikk ikke opprette sak selv hos htu fordi de fortalte meg at det er utleier som må opprette sak når beboer klager på noe utleier gjør. Utleier må betale gebyr for at saken skal tas opp i mekling. Leieboerforeningen bidrar med hjelp og sender deg videre til en advokat som har et samarbeid med leieboerforeningen.

Du behøver med andre ord ikke å komme her og påstå at dette er feil når det var slik det skjedde i min sak. Også ufølge dokumenter jeg fikk fra htu var saksgangen skissert nettopp som jeg nå beskrev.

Jeg vet ikke helt hva HTU driver med i din sak, men jeg har vært verge for noen i to omganger nå sammen med advokat i saken. Så jeg er godt kjent med hvordan dette gjøres, hva HTU har fortalt. Jeg og advokaten har fulgt rett prosedyre. Dette er en advokat som selv lenge har jobbet i HTU. Det høres underlig ut at du har fått beskjed om at du ikke får opprette sak. 

Du kan forøvrig lese mer om dette på deres nettsider.

Er du sikker på at det ikke er en saksbehandler som har feilinformert deg?

Du får ikke gratis advokat hos Leieboerforeningen. Med dette mener Advokat innen riktig felt de kan henvise til. Du må nemlig ha forsikring selv for å få dekket advokatutgiftene. Leieboerforeningen bistår ikke med gratis advokat for 200,- i året. Det sier seg selv at de da hadde bli ruinert. 

Alt dette har jeg nylig sjekket. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke helt hva HTU driver med i din sak, men jeg har vært verge for noen i to omganger nå sammen med advokat i saken. Så jeg er godt kjent med hvordan dette gjøres, hva HTU har fortalt. Jeg og advokaten har fulgt rett prosedyre. Dette er en advokat som selv lenge har jobbet i HTU. Det høres underlig ut at du har fått beskjed om at du ikke får opprette sak.

Du kan forøvrig lese mer om dette på deres nettsider.

Er du sikker på at det ikke er en saksbehandler som har feilinformert deg?

Du får ikke gratis advokat hos Leieboerforeningen. Med dette mener Advokat innen riktig felt de kan henvise til. Du må nemlig ha forsikring selv for å få dekket advokatutgiftene. Leieboerforeningen bistår ikke med gratis advokat for 200,- i året. Det sier seg selv at de da hadde bli ruinert.

Alt dette har jeg nylig sjekket.

Hvor har jeg sagt at advokat er gratis? Foreslår at du leser innleggene mine med lupe for her sier du akkurat hva jeg selv har skrevet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...