AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #1 Skrevet 25. juni 2015 Jeg og samobien betaler 11 000,- i leie for å bo i en kjeller leilighet utenfor sentrum. Den er ganske stor men etter vi flyttet inn oppdaget vi at ikke alt var opp i standard til den priseklassen, men vi er ikke så kresne at vi har laget problemer utav det og vår økonom klarer det helt galant. For 1,5 måned si så begynte vaskemaskinen å øversvømme når det taper vann. Jeg og samboen min ble nødt til å kalle inn rørlegger selv da utleieren var på ferie. De fant kjapt ut av at røret var ødelagt ca 3 meter inn. Problemet med lindret ved at de installerte en ventil, men er nødt til å grave opp gulvet for å komme til røret, dette ville vi sjølsagt vente med til utleieren kom seg hjem. Utleieren ble meget opprørt når vi fortalte at vi hadde kalt inn rørlegger og for å lette på stemmingen bestemte vi oss for å ta regningen selv som var øve kr4000. Røret fra vaskemaskinen øversvømmer ikke lenger men en hører at det bobler voldsomt når vannet tapes fra maskinen. Håndvasken er tilkoblet samme rør og tar ikke inn vann / bobler opp vann mens maskinen tømmes. Etter vi har brukt vann fra håndvasken eller maskinen så klukker det voldsomt under gulvet i 15 - 20 minutt før det stopper. Utleieren nekter å se noe problem og vill ikke tilkalle rørlegger selv om de som vi kalte inn mener at dette bør tas tak i direkte ellers kan det lede til større problemer feks vannskader. Vi allerede betaler veldig mye i leie og i tillegg at leiligheten har en skade syns jeg gjør prisen ennå værre. Har vi rett til å kreve avslag i leie til de fikser problemet eller bør vi bare si opp? Anonymous poster hash: 113ad...8e2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #2 Skrevet 25. juni 2015 Du har ikke rett på å få penger tilbake for rørlegger når du kontakter slik selv uten å gi rimelig tid for utleier til å se på problemet. De 4000 er nok tapt. Slik jeg forstod deg var det kun lekkasje av vann under bruk av oppvaskmaskin og dette er neppe prekært nok til at dere ikke kunne ventet? Men nå når dere har meldt om skade kan dere etter hvert feks holde tilbake rimelig stor del av husleien eller i ytterste fall gjøre reparasjon selv,og trekke det fra leien. Deres rettigheter står forklart i husleieloven. Anonymous poster hash: d09ef...aae
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #3 Skrevet 25. juni 2015 Utleieren viste om problemet før hun dro på ferie og sa at du skulle ta tak i det når hun kom hjem. Tre uker etter på...... Men har ennå ikke gjort noe. Så hun har vist det hele tiden... Det vil si at vi kan trekke det beløpet i leie? Vet du hvor i lov teksten det står hen slik jeg vet hva jeg skal henvende til? Anonymous poster hash: 113ad...8e2
stan Skrevet 25. juni 2015 #4 Skrevet 25. juni 2015 Det er litt vanskelig å tvinge en utleier som ikke vil. Det beste er å prøve å komme i dialog med utleier. Det at loven sier at han har visse forpliktelser, betyr ikke at han har til hensikt å oppfylle dem. Det å holde tilbake husleie kan fort slå tilbake. Som utleier ville jeg da straks sendt varsel om kontraktsbrudd. Da gjelder ikke oppsigelsestid. Så spørs det om dere orker å ta det videre til forliksrådet og eventuelt retten. Selv om dere nok har rett, er det ikke bestandig så lett å hevde sin rett. Jeg hadde nok vurdert å flytte, om dialogen med utleier ikke fører frem.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #5 Skrevet 25. juni 2015 Utleieren viste om problemet før hun dro på ferie og sa at du skulle ta tak i det når hun kom hjem. Tre uker etter på...... Men har ennå ikke gjort noe. Så hun har vist det hele tiden... Det vil si at vi kan trekke det beløpet i leie? Vet du hvor i lov teksten det står hen slik jeg vet hva jeg skal henvende til? Anonymous poster hash: 113ad...8e2 Google husleieloven? Du beskriver det som at problemet kun oppstod når dere brukte oppvaskmaskinen. Da er ikke å vente tre uker utenfor rimelig tid, spør du meg. Spesielt ikke under ferieavvikling. Anonymous poster hash: d09ef...aae
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #6 Skrevet 25. juni 2015 Det er litt vanskelig å tvinge en utleier som ikke vil. Det beste er å prøve å komme i dialog med utleier. Det at loven sier at han har visse forpliktelser, betyr ikke at han har til hensikt å oppfylle dem. Det å holde tilbake husleie kan fort slå tilbake. Som utleier ville jeg da straks sendt varsel om kontraktsbrudd. Da gjelder ikke oppsigelsestid. Så spørs det om dere orker å ta det videre til forliksrådet og eventuelt retten. Selv om dere nok har rett, er det ikke bestandig så lett å hevde sin rett. Jeg hadde nok vurdert å flytte, om dialogen med utleier ikke fører frem. Det er ikke kontraktsbrudd om man gjør det rett. Men både skade, purring, varsel om å holde tilbake leie bør leveres skriftlig og kunne bevises at man har gjort. Og den delen av leien man holder tilbake bør settes inn på en deponeringskonto. Det kan selvsagt også være mye enklere å bare flytte. Hvem vil bo hos en utleier man må gå til slike grep med? Anonymous poster hash: d09ef...aae
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #7 Skrevet 25. juni 2015 Skaden oppstå 1,5 måned si og jeg begyner å bli lei av at utleieren avviser meg hver gang jeg spør hva som skal gjøres for å reperere skaden.... Det virker som hun trur problemet er fikset fordi de installerte en ventil. Ja det begynte med at røret fra vaskemaskinen øversvømte. Når den tømmer vann så bobler vannet også opp i håndvasken. Etter det så klukker det under gulvet i 15 - 20 minutter fordi vannet ikke renner gjennom rørsystemet, uten ut i jorden rundt røret. Klukkelyden høres i hele leiligheten. Anonymous poster hash: 113ad...8e2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #8 Skrevet 25. juni 2015 Google husleieloven? Du beskriver det som at problemet kun oppstod når dere brukte oppvaskmaskinen. Da er ikke å vente tre uker utenfor rimelig tid, spør du meg. Spesielt ikke under ferieavvikling. Anonymous poster hash: d09ef...aae I følge HI så var det vaskemaskinen og ikke oppvaskmaskinen og tre uker uten vaskemaskin er urimelig!Anonymous poster hash: 4ae88...e78
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #9 Skrevet 25. juni 2015 Vi kan bruke vaskemaskinen med hjelp av ventilen men leiligheten er nå utsatt for større skader feks vannskader, osv. Som sagt kan vi ikke bruke håndvasken mens vaskemaskinen tømmer seg fordi vannet stiger opp i håndvasken istedenfor nedi røret. Det er ekkel og frustrerende å ha det slikt når vi betaler 11000 i måneden......... De syns jeg faktisk at vi bør kunne forvente oss at slike ting fikses opp i?! Det har vart fall eg gjort dersom det var huset mitt Vi vet at utleieren er helt avhengige av å ha en funksjonell utleid leilighet for å betale lånet deres, de har de sagt til oss til og med. Anonymous poster hash: 113ad...8e2
Brimi Skrevet 25. juni 2015 #10 Skrevet 25. juni 2015 Kanskje det er derfor de ikke "vil" fikse problemet? Fordi de ikke har råd?
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #11 Skrevet 25. juni 2015 Da er det ju bedre at de sier det enn bare avviser oss hele tiden..! Som utleier er vil de pliktige til å reperere skaden eller gi avslag da badet er delvis ufunksjonellt pga bruddet? Greien er ju at det vil bli del av et forsikringsoppgjør og de betaler kun egenandel på noe tusen... Det vil si om de har en slike forsikring. Anonymous poster hash: 113ad...8e2
Snop Skrevet 25. juni 2015 #12 Skrevet 25. juni 2015 Det viktigste er at dere har noe av dialogen rundt dette skriftlig, slik at ved en eventuell større framtidig skade, har dere null ansvar.
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #13 Skrevet 25. juni 2015 Ja.. vi har allt på tekst meldinger! I tillegg har jeg spart fakturæn jeg betalt for rørlegger Anonymous poster hash: 113ad...8e2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2015 #14 Skrevet 25. juni 2015 Hei jeg anbefaler at dere kontakter leieboerforeningen, betaler medlemsskap og får hjelp derfra. Utleier bryter endel lover og forskrifter ved å nekte å reparere skader som tydelig har oppstått pga uprofesjonelt arbeid. Ta med alt du har av dokumentasjon, sms, mail,leiekontrakt etc så hjelper leieboerforeningen dere. Dere har rett til å holde tilbake store deler av husleien pga manglene i boligen. Dere har også rett til å holde tilbake et beløp tilsvarende depositumet. Dette grunnlegges med frykt for at utleier holder tilbake depositum pga evt påstand senere om at det er dere som har skadet boligen. Kontakt leieboerforeningen i dag.Anonymous poster hash: 17c1c...1d7
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2015 #15 Skrevet 29. juni 2015 Grr... Nå øversvømmer det igjen og vaskemaskinen er nå helt ubrukelig Utleieren kom ned raskt og sa at vi bare må bruke Plumbo.....! Neste steg.. Flytt ut? Anonymous poster hash: 113ad...8e2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2015 #16 Skrevet 29. juni 2015 Når vi nå bruker håndvasken så kommer vannet opp i røret ved vaskemaskinen... Merkte det nå!! Anonymous poster hash: 113ad...8e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå