Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har 115.000 på sparekontoen og 35.000 på feriekontoen. Beløpene vokser jevnt og trutt, men feriekontoen vil minke i juli.

Jeg lurer på om jeg skal ta en sum og nedbetale boliglånet? Evt. hvor mye burde jeg ta? Hadde vært deilig å bare bli kvitt litt til guttungen blir større og krever mer. Renten på sparekontoen er lavere enn renten på boliglånet, uansett

Anonymous poster hash: b1414...80a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville beholdt det du har på kontoen som en buffer, og heller begynt å betale ekstra ned på lånet hver måned. Det er anbefalt å ha minst 3xmånedslønn på konto som buffer. 

Jeg betalte ned lånet på 1/3 av avtalt tid, ved å betale inn ekstra hver måned. Det er en helt glimrende måte å spare på. Renters renter utgjør villt mye penger, så jo fortere man klarer betale ned, jo billigere blir lånet i det store og det hele. 

Anonymous poster hash: 6da58...c70
AnonymBruker
Skrevet

Har 115.000 på sparekontoen og 35.000 på feriekontoen. Beløpene vokser jevnt og trutt, men feriekontoen vil minke i juli.

Jeg lurer på om jeg skal ta en sum og nedbetale boliglånet? Evt. hvor mye burde jeg ta? Hadde vært deilig å bare bli kvitt litt til guttungen blir større og krever mer. Renten på sparekontoen er lavere enn renten på boliglånet, uansett

Dette er ikke et spørsmål det er mulig å gi noe annet enn generelle svar eller synse om så lenge du ikke skriver mer om din økonomiske situasjon...

Anonymous poster hash: 4697f...61b

AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke et spørsmål det er mulig å gi noe annet enn generelle svar eller synse om så lenge du ikke skriver mer om din økonomiske situasjon...

Jeg har ett barn, boliglån på seks ganger inntekt (flytende rente på 2,330 (2,310)), studielån på tre tusen, ikke bil, ikke NRK-lisens (ser på nettet), har fast jobb i staten, sliter med sykdom og krysser fingrene for at jeg holder mange tiår i jobb. Jeg tåler en renteøkning til 5 % men det er krise om den går høyere enn det - tanken er jo litt å bli kvitt litt så jeg kan tåle renteøkningen når det skulle skje. Var det bedre? :)

Skrevet

Siden du ikke har bil mener jeg bufferbehovet minker betydelig. Jeg regner med huslånet ditt er fleksibelt, slik at du evt kan ta opp lån der om du f.eks trenger penger til å pusse opp bad en dag osv. Jeg personlig ville økt de månedlige betalingene og sluttet med å putte penger på sparekonto. Også ville jeg tatt alt over 50.000 fra sparekontoen og puttet på lånet. 50.000 i buffer skulle holde i massevis slik jeg tolker din økonomi, det forutsetter dog at du kan låne på huset om krisen er ute og du trenger mer en 50.000.

AnonymBruker
Skrevet

Siden du ikke har bil mener jeg bufferbehovet minker betydelig. Jeg regner med huslånet ditt er fleksibelt, slik at du evt kan ta opp lån der om du f.eks trenger penger til å pusse opp bad en dag osv. Jeg personlig ville økt de månedlige betalingene og sluttet med å putte penger på sparekonto. Også ville jeg tatt alt over 50.000 fra sparekontoen og puttet på lånet. 50.000 i buffer skulle holde i massevis slik jeg tolker din økonomi, det forutsetter dog at du kan låne på huset om krisen er ute og du trenger mer en 50.000.

Boliglånet mitt er ikke fleksibelt. Jeg flyttet til en nyoppusset leilighet og det eneste som vi har som er gammelt er oppvaskmaskinen og vaskemaskinen - aner ikke hva jeg skulle pusset opp om jeg skulle gjort det. Selvfølgelig er det noen småting jeg kunne tenkt meg å ta i fremtiden, men det går ut av månedslønn. Til rådighet hver måned etter faste utgifter har jeg 10.000 kroner. Dette går med til sparing, mat, ferie, klær osv. Men jeg har også tenkt ett sted rundt 50.000 som buffer

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan har du fått boliglån på seks ganger inntekt?

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan har du fått boliglån på seks ganger inntekt?

Jeg tok kontakt og søkte om lån, fikk finansieringsbevis med en øvre grense, kjøpte leilighet. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok kontakt og søkte om lån, fikk finansieringsbevis med en øvre grense, kjøpte leilighet.

Hvor stor andel av markedsverdi er lånet ditt på nå? Har noen garantert for deg?

AnonymBruker
Skrevet

Hvor stor andel av markedsverdi er lånet ditt på nå? Har noen garantert for deg?

Lånet er 80 % av boligen, så lenge boligprisene holder seg stabilt. Nei, jeg hadde ikke noe sånt.

AnonymBruker
Skrevet

Med så stort lån i forhold til inntekt og så lite egenkapital hadde jeg nok kjørt hardt på nedbetaling i alle fall.

AnonymBruker
Skrevet

Med så stort lån i forhold til inntekt og så lite egenkapital hadde jeg nok kjørt hardt på nedbetaling i alle fall.

Det er jo tankegangen, og da kan jeg kanskje ha litt bedre økonomi når guttungen blir større. :) Skulle renten stige, skulle det skje noe med jobben (tviler) så er jeg bedre sikret osv. Men hvor stor sum ville du tatt av sparepengene?

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo tankegangen, og da kan jeg kanskje ha litt bedre økonomi når guttungen blir større. :) Skulle renten stige, skulle det skje noe med jobben (tviler) så er jeg bedre sikret osv. Men hvor stor sum ville du tatt av sparepengene?

Det anbefalte er vel tre ganger månedslønn som buffer. Om du har bolig og innboforsikring ser jeg ikke helt at det bør være nødvendig med mer.

Men du kan jo bare ta vare på de du har og. Bare sett alt du har til overs hver måned i lånet nå. Finn den sparekonto med høyest rente og gjem dem bort. Når du ikke har fleksibel egen med å kunne låne mer på huset er det jo greit å ha tilgjengelig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville betalt ned en del. 50 000 er en OK buffer. Normale ting kan man jo stort sett ta på månedslønna. Har du tenkt å bruke hele feriepotten? Jeg ville brukt mindre på ferie, og puttet inn noe av det på lånet også.

Vi er en familie på 4 og har i underkant av 20 000 til ferie i sommer (tre turer, to er innenlands), så 35  000 var mye på to, synes jeg. Når man har høyt boliglån, altså (det har vi også)

Anonymous poster hash: b451a...454
AnonymBruker
Skrevet

Det anbefalte er vel tre ganger månedslønn som buffer. Om du har bolig og innboforsikring ser jeg ikke helt at det bør være nødvendig med mer.

Men du kan jo bare ta vare på de du har og. Bare sett alt du har til overs hver måned i lånet nå. Finn den sparekonto med høyest rente og gjem dem bort. Når du ikke har fleksibel egen med å kunne låne mer på huset er det jo greit å ha tilgjengelig.

Ja, men hva er det greit å ha det tilgjengelig til? Jeg har jo så jeg kan kjøpe meg ny vaskemaskin osv. hvis jeg skulle ha behov for det også har jeg foreldre i bakhånd hvis noe skulle gå helt til helvete. 

Jeg ville betalt ned en del. 50 000 er en OK buffer. Normale ting kan man jo stort sett ta på månedslønna. Har du tenkt å bruke hele feriepotten? Jeg ville brukt mindre på ferie, og puttet inn noe av det på lånet også.

Vi er en familie på 4 og har i underkant av 20 000 til ferie i sommer (tre turer, to er innenlands), så 35  000 var mye på to, synes jeg. Når man har høyt boliglån, altså (det har vi også)

Anonymous poster hash: b451a...454

Jeg vet ikke helt hva jeg skal kalle. Jeg har bare kalt det feriekonto fordi at de store summene til feriene går ut av den. Jeg fikk akkurat skattepengene så jeg har allerede fjernet 15.000 fra den og satt det på sparekontoen. Per nå så har jeg tenkt til å bruke 20.000 av dem resterende sommerferien og 2.500 kroner til juleferien. 

Jeg setter inn en sum der hver måned som jeg kan bruke til f.eks til tannlege hvis jeg må, klippe håret hvis jeg har hatt en stressende måned og føler for å unne meg noe. Ofte går disse ut av den vanlige måneden, men samtidig så er det deilig med en ekstra sum så jeg vet at jeg kan gjøre det hvis jeg har behov for det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...