Gå til innhold

Ferie i Danmark, kort eller cash?


MarianneE

Anbefalte innlegg

Vi skal en uke i Danmark snart og jeg lurer på hva som er lurest, ha med kun cash for å holde kontroll på hvor mye penger som brukes eller bruke kort. Evt begge deler?

Litt kjedelig om kortet "svikter" og mer vanskelig å holde orden på forbruket.

Synspunkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kommer nok ikke unna å bruke noe kontanter, i småbutikker tar man typisk ikke utenlandske kort, kun Dankort. Dessuten tar en del restauranter gebyrer på betaling med utenlandske kredittkort. Men generelt ville jeg bruke kort (ha to med hvis det ene svikter) for å slippe å gå rundt med masse kontanter eller måtte i minibank hele tiden (koster jo også penger).

Anonymous poster hash: f95ba...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en langhelg i Køben for to år siden, da hadde jeg aldri en eneste fysisk penge på meg.. De tar kredittkort omtrent over alt. Det eneste stedet jeg faktisk støtte på et problem var da jeg skulle bruke et offentlig toalett, og man måtte putte på mynt. 

 

Jeg bruker kort alle veier jeg kan. Ta med deg vanlig kort, så kan du ta ut kontanter der nede OM du nå skulle ha behov for det. 

 

Du har jo like god kontroll med kortbruk som med kontanter. Bedre til og med, siden du med kortbruk får opp transaksjonsliste i nettbanken din og kan se nøyaktig hvor mye og hvor du har brukt pengene. Lettere å gå i surr om du skal holde styr på papirkvitteringer...



Anonymous poster hash: b7769...d0b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig bruker jeg kredittkort/bankkort til alle kjøp og har alle kontanter på meg, men i Danmark ville jeg gjort et unntak. Det er et velkjent fenomen i Danmark at det trekkes gebyr for alle kjøp som gjøres med bankkort. Som oftest er dette 1-3,5% av kjøpesummen. Altså, kjøper du en bukse til 1000 kr så kan du risikere å betale 35 kr i gebyr. Det kan fort bli litt penger i løpet av en ferieuke. 

 

Les mer her.

Og her.

 

Det skal sies: hvis man ikke bruker Visa- eller Mastercard-delen så kan det være gratis å bruke Bank Axept, problemet man kan møte da er at butikken kun ta Dankort. Jeg har selv opplevd dette problemet, og det er ikke noe nytt. Bare se her

 

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi skal en uke i Danmark snart og jeg lurer på hva som er lurest, ha med kun cash for å holde kontroll på hvor mye penger som brukes eller bruke kort. Evt begge deler?

Litt kjedelig om kortet "svikter" og mer vanskelig å holde orden på forbruket.

Synspunkt?

Ikke dra til Danmark.. 

 

Endret av Briljant
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dra til Danmark.. 

Jeg var der selv for 3 år siden. Husker det som det var i går. Jeg og mine to koner var der. (eks-koner). Vi lå litt på stranden under ferien vår og solte oss, og mine ekser er fra Thailand - noe tydeligvis ikke danskene tolererte. De ble trakkasert på det absolutt nedrigste nivået jeg har sett i Europa. 

De kalte dem for helt syke ting som negre, svartinger og fjellaper. Jeg ble sjokkert. Fjellaper ville jeg ikke engang ha kalt dansker, da ape er et fælt raseord... 

Det verste kom likevel da jeg og mine to ekser skulle legge oss på kvelden og krøp opp i senga, og noen naboer ser oss gjennom de store vinduene. De roper ting til oss. For en utrolig fæl oppladning til det som kunne vært en fin kveld.. Ingen særlig turn on, og tidlig kvelden. Humøret for oss alle gikk i dass. 

Jeg drar aldrig til Danmark igjen. Eller Dannmøkk, som jeg nå kaller det.. Dra dit om du er en rasehater ;) fyfaen som jeg hater dere.

Ok.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dra til Danmark..

Synd for deg, men vi gleder oss til ferie!

:hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd der og syntes det var håpløst å finne steder som tok kort. Stort sett tok de bare Dankort, følte jeg. Ville hatt en del cash. Mulig det har blitt bedre, dette var i 2011.



Anonymous poster hash: ff1a1...acd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd der og syntes det var håpløst å finne steder som tok kort. Stort sett tok de bare Dankort, følte jeg. Ville hatt en del cash. Mulig det har blitt bedre, dette var i 2011. Anonymous poster hash: ff1a1...acd

Det har blitt bedre (jeg bor i Danmark), og på større butikker tar man utenlandske kort nå. I 2011 tok man jo bare Dankort på matbutikker, for eksempel, men det har endret seg. Problemet nå er kiosker, små cafeer som ikke får mange turister, osv. Hvis man bare skal gå opp og ned Strøget i København, er det problemfritt, skal man ut av hovedstaden eller litt andre steder enn i sentrum, er kontanter et poeng å ha med.

Anonymous poster hash: f95ba...147

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var i Danmark i forrige uke. Jeg tok ikke i en dansk krone hele uken. Handlet mat på den lokale lille super brugsen. Ikke noe problem :)

Anonymous poster hash: 07987...0a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har blitt bedre, men at det oppegående land fortsatt har enkelte butikker der man bare tar dan-kort... Det syns jeg er svært merkelig  :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...